Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Halloj! känner igen den diskussionen.
Jag tror inte det är något som skiljer förutom storleken/proportionerna. Så egentligen är det mig veterligen bara en rätt förlegad könsklassificering från den tiden alla skulle ha 47 mm Panerai…
I dagsläget, skulle jag säga nej. Men det blir färre och färre återförsäljare i Sverige och i världen. Tror Omega vill få bättre kontroll, så inte klockorna dumpas på andrahandsmarknaden. Samt att de vill få bort rabatterna, som i stort sätt varit praxis på nya klockor.Surfade för övrigt in på Omegas hemsida för första gången på länge.
Cheezuz! 78 lax för en seamaster diver, 100k för en månklocka.
Jag tror det var typ 2016 som en diver låg på dryga 30, och månklockan sub 40k.
Har dem varumärkesstyrkan för att bära dem priserna i längden?
I dagsläget, skulle jag säga nej. Men det blir färre och färre återförsäljare i Sverige och i världen. Tror Omega vill få bättre kontroll, så inte klockorna dumpas på andrahandsmarknaden. Samt att de vill få bort rabatterna, som i stort sätt varit praxis på nya klockor.
Problemet är att de behöver visa vinst marginaler varje kvartal. Hade de kunnat tänka i 10-20 års perioder, så tror jag de hade kunnat utmana Rolex. Som det är nu så tror jag att de som bäst kan närma sig, men inte gå om Rolex.
Bara förställ dig att de slutar tillverka speedmaster moonwatch i 5 år. När de väl gör en nylansering så begränsar de antalet klockor kraftigt. Tror fan priserna hade flygt till månen
Exakt det jag tror, att de vill byta kundgrupp. De vill inte vara instegs märket för lyx klockor. De vill lämna den delen till märken som Oris, Tudor och Tag Heuer. Istället vill de upp och tampas med märkena i mellan segmentet, problem är att där redan är en Kung och det är Rolex. Att slå ner dem från första platsen ser jag som näst intill omöjligt. Min personliga åsikt är att det borde stannat kvar i segmentet under. Tror de hade kunnat dominerar marknaden och bli herre på täppan, precis som Rolex är i mellan och Patek är i övre segmentet.Om man stryper distributionen och höjer priserna blir nog effekten att man behöver kapa volymerna på kort sikt, annars går nog inte ekvationen ihop. Men kanske är det något sådant Omega tänkt sig.
Och i vilket fall kommer man på sikt nå en annan demografi än man nått tidigare. Med undantag av några klocknördar finns det en gräns för var ”vanliga” människor är villiga för att betala för en klocka. Min bild är att tex en seamaster diver på 90-talet var en vanlig studentpresent. Så tror jag inte det ser ut idag, så Omega håller nog på att byta kundgrupp.
För Omega är det nog inte helt enkelt att göra resan från en mer ”masstillverkare” till Rolexstatus. Se tex hur många äldre Omegas som skvalpar runt på andrahandsmarknden för småsummor (inget ont om dem, jag älskar dem!). Men som du säger kanske det hade gått med ett 10-20 års
Förr såldes dom i många mellanstora svenska städer, målet är uppenbarligen det här…Exakt det jag tror, att de vill byta kundgrupp. De vill inte vara instegs märket för lyx klockor. De vill lämna den delen till märken som Oris, Tudor och Tag Heuer. Istället vill de upp och tampas med märkena i mellan segmentet, problem är att där redan är en Kung och det är Rolex. Att slå ner dem från första platsen ser jag som näst intill omöjligt. Min personliga åsikt är att det borde stannat kvar i segmentet under. Tror de hade kunnat dominerar marknaden och bli herre på täppan, precis som Rolex är i mellan och Patek är i övre segmentet.
Jag köpte min (numera min dotters) Constellation 1987 i en 12 kvm stor butik i Trelleborg.Förr såldes dom i många mellanstora svenska städer,
Ja, klockor är inte så skrymmande. Vad är kvm-priserna på centrala lägen i NY (detta), London, HK…? Behövs dessa utrymmen ? Kan en sån här butik bära sig eller eller skjuter Omega till från sina höjda priser.Jag köpte min (numera min dotters) Constellation 1987 i en 12 kvm stor butik i Trelleborg.
Var inne i en Omegabutik i Valetta med precis denna layout. Kändes, opersonligt, överdrivet och inte alls tilltalande tyvärr.Ja, klockor är inte så skrymmande. Vad är kvm-priserna på centrala lägen i NY (detta), London, HK…? Behövs dessa utrymmen ? Kan en sån här butik bära sig eller eller skjuter Omega till från sina höjda priser.
Ja, klockor är inte så skrymmande. Vad är kvm-priserna på centrala lägen i NY (detta), London, HK…? Behövs dessa utrymmen ? Kan en sån här butik bära sig eller eller skjuter Omega till från sina höjda priser.
Hade hellre betalat halva priset och väntat ett halvårHur många av butikerna (om någon) driver Omega i egen regi? Watches of Switzerland driver ju i Stockholm och även London vad jag kunde se när jag var där i somras.
Sen vet inte jag vilka kopplingar som finns mellan WoS och Omega/swatchgroup…
Men om Sthlmsbutiken är indikativ för vart de vill så är det mycket yta och lyxig ljus inredning. Enda fördelen mot tidigare är sortimentet, de verkar ha det mesta tillgänglig över disk.
Hade hellre betalat halva priset och väntat ett halvår
Hade hellre betalat halva priset och väntat ett halvår
Är det Speedmaster-länken?Kört med gummit fram tills idag, kul med lite ändring.
Nej den är köpt från Uncle, men med tydlig inspiration från Speedmasters länk.Är det Speedmaster-länken?
Jag är inne på att köpa en Speedmaster, begagnad men relativt ny då jag gillar den från 2021 och framåt. Priserna har gått upp ordentligt bara kring hypen från deras collab med Swatch.
Tror ni det finns en chans att priset dalar för att fortsätter uppåt eller är det en ny platå vi står på? hade inte utrymme för 4-5 år sen men nu när man vet vart priset tagit vägen så va det överkomligt då.
Tycker Stockholms butiken är jättebra, de har varit väldigt trevliga och tillmötesgående varje gång jag varit där.Hur många av butikerna (om någon) driver Omega i egen regi? Watches of Switzerland driver ju i Stockholm och även London vad jag kunde se när jag var där i somras.
Sen vet inte jag vilka kopplingar som finns mellan WoS och Omega/swatchgroup…
Men om Sthlmsbutiken är indikativ för vart de vill så är det mycket yta och lyxig ljus inredning. Enda fördelen mot tidigare är sortimentet, de verkar ha det mesta tillgänglig över disk.
Tror det hänger ihop med deras försök att komma ikapp Rolex. Tycker det är helt sanslöst hur de kan höja priserna till den grad de gjort.Om det hade funnits som alternativ så absolut
Jag tänkte mer på att butikerna och priserna inte nödvändigtvis är en direkt kausalitet.
Hur menar du?Känns som att Omega har varit duktiga på att förstöra värdebehållningen på sina klockor.
Hur menar du?
Härlig! Som jag älskade min 36 mm kvarts. Köpte den ny 1998 och minns att den kostade 8800 SEK. Automaten kostade 2000 SEK mer som jag tyvärr inte hade råd med. Detta medförde tyvärr att jag sålde den efter många år för att köpa något mekaniskt. Idag ångrar jag det djupt. Faktiskt den enda klocka jag ångrar att jag gjort mig av med. Håll hårt i din!Vore grymt! Här är en bild på min mid-size (ca 36mm)
Snyggt!Gott nytt år!
Det har du rätt i, då är jag med.Att om du köper en ny speedy så förlorar du betydligt fler tusenlappar när du säljer den än vad du gjorde innan alla prishöjningar.