• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 341 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 311 47.7%

  • Totala väljare
    652

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Skidor med Speedy
IMG_0673.jpeg
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Halloj! känner igen den diskussionen.
Jag tror inte det är något som skiljer förutom storleken/proportionerna. Så egentligen är det mig veterligen bara en rätt förlegad könsklassificering från den tiden alla skulle ha 47 mm Panerai…

Stort tack för svaret. Jag var nyfiken så ställde frågan till Omega också. Blev nog inte så mycket klokare…

As a response to your inquiry we fully understand your confusion, as gender classification of watches has evolved and is still evolving. The choice of the size, colour and series of an OMEGA watch is an individual and personal choice influenced by many factors that vary from one individual to another. We kindly invite you to explore our Planet Ocean universe with its new sleek models encompassing a modern design with creative touches to these serious dive tech watches powered by Master Chronometer precision movements. Discovering the OMEGA Plant Ocean for you.
 

rolexbackgammon

Breitling
Surfade för övrigt in på Omegas hemsida för första gången på länge.

Cheezuz! 78 lax för en seamaster diver, 100k för en månklocka.
Jag tror det var typ 2016 som en diver låg på dryga 30, och månklockan sub 40k.

Har dem varumärkesstyrkan för att bära dem priserna i längden?
I dagsläget, skulle jag säga nej. Men det blir färre och färre återförsäljare i Sverige och i världen. Tror Omega vill få bättre kontroll, så inte klockorna dumpas på andrahandsmarknaden. Samt att de vill få bort rabatterna, som i stort sätt varit praxis på nya klockor.

Problemet är att de behöver visa vinst marginaler varje kvartal. Hade de kunnat tänka i 10-20 års perioder, så tror jag de hade kunnat utmana Rolex. Som det är nu så tror jag att de som bäst kan närma sig, men inte gå om Rolex.

Bara förställ dig att de slutar tillverka speedmaster moonwatch i 5 år. När de väl gör en nylansering så begränsar de antalet klockor kraftigt. Tror fan priserna hade flygt till månen 💸😉
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
I dagsläget, skulle jag säga nej. Men det blir färre och färre återförsäljare i Sverige och i världen. Tror Omega vill få bättre kontroll, så inte klockorna dumpas på andrahandsmarknaden. Samt att de vill få bort rabatterna, som i stort sätt varit praxis på nya klockor.

Problemet är att de behöver visa vinst marginaler varje kvartal. Hade de kunnat tänka i 10-20 års perioder, så tror jag de hade kunnat utmana Rolex. Som det är nu så tror jag att de som bäst kan närma sig, men inte gå om Rolex.

Bara förställ dig att de slutar tillverka speedmaster moonwatch i 5 år. När de väl gör en nylansering så begränsar de antalet klockor kraftigt. Tror fan priserna hade flygt till månen 💸😉

Om man stryper distributionen och höjer priserna blir nog effekten att man behöver kapa volymerna på kort sikt, annars går nog inte ekvationen ihop. Men kanske är det något sådant Omega tänkt sig.

Och i vilket fall kommer man på sikt nå en annan demografi än man nått tidigare. Med undantag av några klocknördar finns det en gräns för var ”vanliga” människor är villiga för att betala för en klocka. Min bild är att tex en seamaster diver på 90-talet var en vanlig studentpresent. Så tror jag inte det ser ut idag, så Omega håller nog på att byta kundgrupp.

För Omega är det nog inte helt enkelt att göra resan från en mer ”masstillverkare” till Rolexstatus. Se tex hur många äldre Omegas som skvalpar runt på andrahandsmarknden för småsummor (inget ont om dem, jag älskar dem!). Men som du säger kanske det hade gått med ett 10-20 års perspektiv!
 

rolexbackgammon

Breitling
Om man stryper distributionen och höjer priserna blir nog effekten att man behöver kapa volymerna på kort sikt, annars går nog inte ekvationen ihop. Men kanske är det något sådant Omega tänkt sig.

Och i vilket fall kommer man på sikt nå en annan demografi än man nått tidigare. Med undantag av några klocknördar finns det en gräns för var ”vanliga” människor är villiga för att betala för en klocka. Min bild är att tex en seamaster diver på 90-talet var en vanlig studentpresent. Så tror jag inte det ser ut idag, så Omega håller nog på att byta kundgrupp.

För Omega är det nog inte helt enkelt att göra resan från en mer ”masstillverkare” till Rolexstatus. Se tex hur många äldre Omegas som skvalpar runt på andrahandsmarknden för småsummor (inget ont om dem, jag älskar dem!). Men som du säger kanske det hade gått med ett 10-20 års
Exakt det jag tror, att de vill byta kundgrupp. De vill inte vara instegs märket för lyx klockor. De vill lämna den delen till märken som Oris, Tudor och Tag Heuer. Istället vill de upp och tampas med märkena i mellan segmentet, problem är att där redan är en Kung och det är Rolex. Att slå ner dem från första platsen ser jag som näst intill omöjligt. Min personliga åsikt är att det borde stannat kvar i segmentet under. Tror de hade kunnat dominerar marknaden och bli herre på täppan, precis som Rolex är i mellan och Patek är i övre segmentet.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Exakt det jag tror, att de vill byta kundgrupp. De vill inte vara instegs märket för lyx klockor. De vill lämna den delen till märken som Oris, Tudor och Tag Heuer. Istället vill de upp och tampas med märkena i mellan segmentet, problem är att där redan är en Kung och det är Rolex. Att slå ner dem från första platsen ser jag som näst intill omöjligt. Min personliga åsikt är att det borde stannat kvar i segmentet under. Tror de hade kunnat dominerar marknaden och bli herre på täppan, precis som Rolex är i mellan och Patek är i övre segmentet.
Förr såldes dom i många mellanstora svenska städer, målet är uppenbarligen det här…

 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Ja, klockor är inte så skrymmande. Vad är kvm-priserna på centrala lägen i NY (detta), London, HK…? Behövs dessa utrymmen :oops: ? Kan en sån här butik bära sig eller eller skjuter Omega till från sina höjda priser.
1704374568309.jpeg
Var inne i en Omegabutik i Valetta med precis denna layout. Kändes, opersonligt, överdrivet och inte alls tilltalande tyvärr.
Svårt att tro att dessa butiker i de städer du nämner kan bära sig själva.
 

johannesw

Breitling
2-Faktor
Gjorde bara ett tamt försök, men det vore spännande att se hur deras intäkter är fördelade mellan vanlig klockförsäljning, ramavtal med allt möjligt och service/delar/accessoarer. Tar det inte för omöjligt att just nyklocksförsäljning oavsett pris inte är den stora kassakon… dom har säkert en strategi :)
 

RandyMarsh

Cartier
2-Faktor
Ja, klockor är inte så skrymmande. Vad är kvm-priserna på centrala lägen i NY (detta), London, HK…? Behövs dessa utrymmen :oops: ? Kan en sån här butik bära sig eller eller skjuter Omega till från sina höjda priser.
1704374568309.jpeg

Hur många av butikerna (om någon) driver Omega i egen regi? Watches of Switzerland driver ju i Stockholm och även London vad jag kunde se när jag var där i somras.
Sen vet inte jag vilka kopplingar som finns mellan WoS och Omega/swatchgroup…

Men om Sthlmsbutiken är indikativ för vart de vill så är det mycket yta och lyxig ljus inredning. Enda fördelen mot tidigare är sortimentet, de verkar ha det mesta tillgänglig över disk.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Hur många av butikerna (om någon) driver Omega i egen regi? Watches of Switzerland driver ju i Stockholm och även London vad jag kunde se när jag var där i somras.
Sen vet inte jag vilka kopplingar som finns mellan WoS och Omega/swatchgroup…

Men om Sthlmsbutiken är indikativ för vart de vill så är det mycket yta och lyxig ljus inredning. Enda fördelen mot tidigare är sortimentet, de verkar ha det mesta tillgänglig över disk.
Hade hellre betalat halva priset och väntat ett halvår 😊
 

Tage Heuersson

Breitling
Jag är inne på att köpa en Speedmaster, begagnad men relativt ny då jag gillar den från 2021 och framåt. Priserna har gått upp ordentligt bara kring hypen från deras collab med Swatch.

Tror ni det finns en chans att priset dalar för att fortsätter uppåt eller är det en ny platå vi står på? hade inte utrymme för 4-5 år sen men nu när man vet vart priset tagit vägen så va det överkomligt då.
 

dahlen

Breitling
Jag tror på senare år att bla har prisökningen berott på
  • covid när alla plötsligt fick gott om pengar att spendera och ingenstans att resa så bla klockor blev intressant
  • dålig växelkurs
  • utbudet minskat på schweiziska urverk så en liten utbudskontroll mot ökande efterfrågan.

Men absolut galen ökning. En ny seamaster 300 kostade runt 23 000 2008 men det är 15 år sedan. Var inne på Omega på biblioteksgatan för ett par veckor sen och de låg på 78 000kr då!
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Jag är inne på att köpa en Speedmaster, begagnad men relativt ny då jag gillar den från 2021 och framåt. Priserna har gått upp ordentligt bara kring hypen från deras collab med Swatch.

Tror ni det finns en chans att priset dalar för att fortsätter uppåt eller är det en ny platå vi står på? hade inte utrymme för 4-5 år sen men nu när man vet vart priset tagit vägen så va det överkomligt då.

Svårt att säga. Om man tittar på sålda beg speedys på forumet så har begpriserna inte gått upp i samma takt som omegas prishöjningar.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Hur många av butikerna (om någon) driver Omega i egen regi? Watches of Switzerland driver ju i Stockholm och även London vad jag kunde se när jag var där i somras.
Sen vet inte jag vilka kopplingar som finns mellan WoS och Omega/swatchgroup…

Men om Sthlmsbutiken är indikativ för vart de vill så är det mycket yta och lyxig ljus inredning. Enda fördelen mot tidigare är sortimentet, de verkar ha det mesta tillgänglig över disk.
Tycker Stockholms butiken är jättebra, de har varit väldigt trevliga och tillmötesgående varje gång jag varit där.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Om det hade funnits som alternativ så absolut 😊
Jag tänkte mer på att butikerna och priserna inte nödvändigtvis är en direkt kausalitet.
Tror det hänger ihop med deras försök att komma ikapp Rolex. Tycker det är helt sanslöst hur de kan höja priserna till den grad de gjort.
En SMP 300 kostade ca 40k när den släpptes 2018. Att den nu kostar 78k (!) för samma klocka är äckligt.
 
Vore grymt! Här är en bild på min mid-size (ca 36mm)
4329F410-0C2D-4AE9-99B1-FC1E4EAD73B1.jpeg
Härlig! Som jag älskade min 36 mm kvarts. Köpte den ny 1998 och minns att den kostade 8800 SEK. Automaten kostade 2000 SEK mer som jag tyvärr inte hade råd med. Detta medförde tyvärr att jag sålde den efter många år för att köpa något mekaniskt. Idag ångrar jag det djupt. Faktiskt den enda klocka jag ångrar att jag gjort mig av med. Håll hårt i din!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
det går ju att spekulera kring hur det kommer gå för omega med denna nya giv - högre priser, färre ADs osv.. men jag vet inte.
Spontant känns det ihåligt att stoppa rabatter och tvinga till ett högre retailpris när andrahandsvärdet ändå landar på 60-70% av nypriset.
Jag köpte min PO (43.5mm) för ca 2.5 år sedan och betalade då 50K för en ny klocka via c24. Då låg listpriset på ca 70k. Det är dryga 70% av listpriset.

Idag kostar samma klocka 67-70k på c24, listpriset är 93K och det ger också dryga 70% av listpriset..
så högre summor, men samma ratio.
Begagnat så handlar det om lägre procentsatser än så..

Jag kommer då inte köpa nån Omega till listpris när det är så här, men jag är ju klocknörd och flippare.. även om jag nu lyckats hålla kvar min PO. :)
Edit: justerade mina siffror lite
 
Topp