• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 341 52.4%
  • Hesalit

    Röster: 310 47.6%

  • Totala väljare
    651

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
det går ju att spekulera kring hur det kommer gå för omega med denna nya giv - högre priser, färre ADs osv.. men jag vet inte.
Spontant känns det ihåligt att stoppa rabatter och tvinga till ett högre retailpris när andrahandsvärdet ändå landar på 50-60% av nypriset.
Jag köpte min PO (43.5mm) för ca 2.5 år sedan och betalade då 50K för en ny klocka via c24. Då låg listpriset på ca 70k. Det är dryga 70% av listpriset.

Idag kostar samma klocka 67-70k på c24, listpriset är 93K och det ger också dryga 70% av listpriset..
så högre summor, men samma ratio.

Jag kommer då inte köpa nån Omega till listpris när det är så här, men jag är ju klocknörd och flippare.. även om jag nu lyckats hålla kvar min PO. :)

Håller med dig. Jobbar som ekonom och ekonomers spåkulor brukar vara väldigt dåliga. Men det det sagt så tror jag att Omega, JLC mfl har skjutit sig själva i foten med alla prishöjningar. Rolex är Rolex och tycka vad man vill så bygger man inte upp ett sånt starkt varumärke över en natt. Och verkligen inte genom massiva prishöjningar.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Håller med dig. Jobbar som ekonom och ekonomers spåkulor brukar vara väldigt dåliga. Men det det sagt så tror jag att Omega, JLC mfl har skjutit sig själva i foten med alla prishöjningar. Rolex är Rolex och tycka vad man vill så bygger man inte upp ett sånt starkt varumärke hur som helst.
Helt enig, ska som ni säger bli intressant att se hur det går.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Håller med dig. Jobbar som ekonom och ekonomers spåkulor brukar vara väldigt dåliga. Men det det sagt så tror jag att Omega, JLC mfl har skjutit sig själva i foten med alla prishöjningar. Rolex är Rolex och tycka vad man vill så bygger man inte upp ett sånt starkt varumärke över en natt. Och verkligen inte genom massiva prishöjningar.
Håller med.
Jag gillar ju både JLC och Omega men om de tänker att de inte säljer bra nog för att de är för billiga får de nog kamma sig lite.
75 lax för en reverso classique kvartsare.
En SM300 på gummi kostar 73 lax..
Oris, Tag och Longines börjar bli mycket mer attraktiva nu.. men även Longines börjar hissa sina priser.

Vi får se om botten går ur eller hur det blir..
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Håller med.
Jag gillar ju både JLC och Omega men om de tänker att de inte säljer bra nog för att de är för billiga får de nog kamma sig lite.
75 lax för en reverso classique kvartsare.
En SM300 på gummi kostar 73 lax..
Oris, Tag och Longines börjar bli mycket mer attraktiva nu.. men även Longines börjar hissa sina priser.

Vi får se om botten går ur eller hur det blir..
OT men Longines är värre än Omega om man räknar höjningarna i procent dom senaste två åren. Dom försöker ”lyfta” sig till Tudor ungefär och nämar sig prismässigt.
 

Tage Heuersson

Breitling
En ny speedmaster är otänkbart för min del, men en som har några år på nacken ligger runt 55k är intressant, men med vetskapen att de låg runt 35-40 för bara några år sen.

Jag har en förhoppning att se kommer sjunka lite samt att kronan stärks under kommande år. Om de du inte kommer strypa tillgången på nya klockor framöver eller höja listpriset till 130k, vilket borde dra upp andrahandsval. Mycket spekulationer så klart.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Har någon erfarenhet att skicka sin SMP på service i Stockholm? Går ni via Omega på Biblioteksgatan?
Det de kommer göra är att skicka in den till Swatchgroup på Sankt Eriksgatan 47. Smidigaste är att du går dit själv alternativt kontaktar dem per mail - [email protected] - om du inte kan ta dig dit så ordnar de med förberedelse att klockan skickas till dem. Du får alltid ett kostnadsförslag och väljer om du vill gå vidare precis som i butiker.
 
Omega Globemaster
GM.jpg
 

dahlen

Breitling
Det de kommer göra är att skicka in den till Swatchgroup på Sankt Eriksgatan 47. Smidigaste är att du går dit själv alternativt kontaktar dem per mail - [email protected] - om du inte kan ta dig dit så ordnar de med förberedelse att klockan skickas till dem. Du får alltid ett kostnadsförslag och väljer om du vill gå vidare precis som i butiker.
Aha snyggt tack för tipset
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Med tanke på att SMP var den näst mest sålda klockan på C24 förra året, och Speedyn nummer fyra, tror jag Omega kommer lyckas riktigt bra trots höjningar. Nummer tre var MoonSwatch...

Jag tycker med det är vansinnigt vad snabbt det gått upp, men allt pekar på att det löper på väldig fint ändå.
Vi nördar är bara en liiiiten del av marknaden.
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Hur är den på rubber strap? Har en likadan, blå, som jag funderar på att köpa omegas blåa rubber strap (om jag hittar ett till bra pris xD).
Utseendet och bekvämligheten är top. Har du något smalare handled, jag har ca 17cm, så sitter gummit något sämre då klockan får längre lugg-to-lugg längd. Slå till om du hittar något vettigt :)
 
Topp