det går ju att spekulera kring hur det kommer gå för omega med denna nya giv - högre priser, färre ADs osv.. men jag vet inte.
Spontant känns det ihåligt att stoppa rabatter och tvinga till ett högre retailpris när andrahandsvärdet ändå landar på 50-60% av nypriset.
Jag köpte min PO (43.5mm) för ca 2.5 år sedan och betalade då 50K för en ny klocka via c24. Då låg listpriset på ca 70k. Det är dryga 70% av listpriset.
Idag kostar samma klocka 67-70k på c24, listpriset är 93K och det ger också dryga 70% av listpriset..
så högre summor, men samma ratio.
Jag kommer då inte köpa nån Omega till listpris när det är så här, men jag är ju klocknörd och flippare.. även om jag nu lyckats hålla kvar min PO.
Håller med dig. Jobbar som ekonom och ekonomers spåkulor brukar vara väldigt dåliga. Men det det sagt så tror jag att Omega, JLC mfl har skjutit sig själva i foten med alla prishöjningar. Rolex är Rolex och tycka vad man vill så bygger man inte upp ett sånt starkt varumärke över en natt. Och verkligen inte genom massiva prishöjningar.