• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 371 53.8%
  • Hesalit

Röster: 318 46.2%

• Totala väljare
    689
Lite inputs från Omega-proffsen, och ev om någon till och med kan vara intresserad :)

Fullset från 2016. Omega de ville prestige. Var mellan tummen och pekfingret landar man prismässigt? Använd men inga krigsskador direkt.

Bilagor

• IMG_1161.jpeg
    IMG_1161.jpeg
    213.5 KB · Visningar: 16
Lite inputs från Omega-proffsen, och ev om någon till och med kan vara intresserad :)

Fullset från 2016. Omega de ville prestige. Var mellan tummen och pekfingret landar man prismässigt? Använd men inga krigsskador direkt.
Den här klubbades rätt mycket över utropspris. Trodde att den skulle gå för betydligt mindre, den ser iofs ut att vara i väldigt bra skick.

Omega seamaster 300m 36mm.
Är den värt att satsa på?

Ska man köra quartz eller automatiskt?
Tänker på servicekostnader osv i framtiden.
Beror mycket på vad du gillar.
Ett dressur på 36mm är litet men inte pluttigt.
(ATn ovan är 38mm)
Men en dykare med vridring gör tavlan rätt liten.
Säger inte att det är fel alls, men var beredd på det och pröva helst innan köp.

Kvarts eller Automat är ännu svårare. Jag är absolut mest för automat, men ska vi väga in servicekostnad är batteribyten billigare.

Beror mycket på vad du gillar.
Ett dressur på 36mm är litet men inte pluttigt.
(ATn ovan är 38mm)
Men en dykare med vridring gör tavlan rätt liten.
Säger inte att det är fel alls, men var beredd på det och pröva helst innan köp.

Kvarts eller Automat är ännu svårare. Jag är absolut mest för automat, men ska vi väga in servicekostnad är batteribyten billigare.
Gillar min 2252. Har en handled med omkrets på 16,5.
IMG_8748.jpeg

Klockor är knepigt, omega är svårt att förstå sig på.. En ny modern omega kostar en förmögenhet och visar tiden med någon seckunds avvikelse per dag. En gamma har liknande prestanda och kostar mindre än en moonswatch.. Okej denna är bara 36 mm, har det hatade 1020 verket (som går helt perfekt) men i mitt tycke väldigt snygg. Törs jag nämna att jag hittade den på en pantbank aution för två år sedan, dyr blev den. Nästan 2000:- naturligtvis behövdes en ny fjäder och ett glas som ännu inte monterats.. Alligator bandet från ABP kostade nästan lika mycket som klockan. samantaget blir det ändå biligare än ett nytt orginal band till en modern omega.. Det behöver inte vara dyrt att satsa på kvalitets klockor

IMG_E1186 2.JPG

Omega seamaster 300m 36mm.
Är den värt att satsa på?

Ska man köra quartz eller automatiskt?
Tänker på servicekostnader osv i framtiden.
Stod inför samma val. Köpte automat med service behov. Betalade jag för mycket (service inräknat)?Helt klart. Till tröst är nog att de ändå är en trevlig och lättburen klocka.
IMG_7137.jpeg

Senast ändrad:
Klockor är knepigt, omega är svårt att förstå sig på.. En ny modern omega kostar en förmögenhet och visar tiden med någon seckunds avvikelse per dag. En gamma har liknande prestanda och kostar mindre än en moonswatch.. Okej denna är bara 36 mm, har det hatade 1020 verket (som går helt perfekt) men i mitt tycke väldigt snygg. Törs jag nämna att jag hittade den på en pantbank aution för två år sedan, dyr blev den. Nästan 2000:- naturligtvis behövdes en ny fjäder och ett glas som ännu inte monterats.. Alligator bandet från ABP kostade nästan lika mycket som klockan. samantaget blir det ändå biligare än ett nytt orginal band till en modern omega.. Det behöver inte vara dyrt att satsa på kvalitets klockor

IMG_E1186 2.JPG
Grattis till en fin klocka!
Ja, att folk kan lägga +100.000 kr. på en ny Omega kan man verkligen ifrågasätta. En klocka tio ggr. dyrare är knappast tio ggr. så bra. Jämför man en ny Omega mot en från 1980 har det hänt en hel del, men ekonomiskt är det tveksamt att köpa nytt. Man har väl igen pengarna hyfsat vid försäljning iofs. Sen är ju frågan också hur mycket pengar man har över att lägga på lyxprodukter.
2000 för den där låter billigt - bara guldvärdet borde vara mer (den är väl inte plätterad?)
1020-verket kan jag inte uttala mig om.

• Like
Reactions: J-P
Grattis till en fin klocka!
Ja, att folk kan lägga +100.000 kr. på en ny Omega kan man verkligen ifrågasätta. En klocka tio ggr. dyrare är knappast tio ggr. så bra. Jämför man en ny Omega mot en från 1980 har det hänt en hel del, men ekonomiskt är det tveksamt att köpa nytt. Man har väl igen pengarna hyfsat vid försäljning iofs. Sen är ju frågan också hur mycket pengar man har över att lägga på lyxprodukter.
2000 för den där låter billigt - bara guldvärdet borde vara mer (den är väl inte plätterad?)
1020-verket kan jag inte uttala mig om.
Guld på stål. en kappa av guld ovanpå stålboetten, inte lika mycket guld som i en helguld så guldvärdet är nog inte så mycket. Men det ser fint ut

Ny i samlingen - Omega Seamaster ”Pre-Bond” 200 meter. 36 mm och automat.👍
IMG_4944.jpeg
Grattis !
Det är ett ur som tål alla tänkbara förhållande, förutom att man kan.. ja det har du nog listat ut.
Från en tid då man pepprade uren med fina metaller, från valsverk, sen bar det utför, idag servar man ur i 30-100K klassen efter ett år om dom ska hålla måtten…
Det säger åtminstone mig, elegansen i vintageur.

Tillbaka
Topp