bondbullittandblues
Basic
Jag är så förbannat nöjd!Det här min, ett ur som har fått massor av pisk, köpt för länge sedan, och är evigt ung.. det är kvalité !
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag är så förbannat nöjd!Det här min, ett ur som har fått massor av pisk, köpt för länge sedan, och är evigt ung.. det är kvalité !
Hej, någon som har en bra uppfattning om värdet på Omega Seamaster Aqua Terra Quartz 38.5mm Ref: 231.10.39.61.06.001 i bra skick?
Tack, ja allt finns med. Har själv dålig koll på omega överlag där av hoppas jag på hjälp härSkall den säljas här så 15 000 till 20 000kr som min gissning. Nu vet jag inte om detta är en speciell modell som gör att jag är helt fel ut. Är inte expert på AT klockor. Någon annan får gärna verifiera uppskattningen. Box, cert etc finns med antar jag?
Edit: ser att de sålts här för 25 000kr.
Sök och jämför ditt exemplar mot de som sålts.
Tror som i din edit att de snarare ligger strax norr om 25 i vanliga fall. Känns lite som att det inte är vanliga fall nu då det verkar gå tungt på säljsidan, så något under får man nog vara beredd på.Skall den säljas här så 15 000 till 20 000kr som min gissning. Nu vet jag inte om detta är en speciell modell som gör att jag är helt fel ut. Är inte expert på AT klockor. Någon annan får gärna verifiera uppskattningen. Box, cert etc finns med antar jag?
Edit: ser att de sålts här för 25 000kr.
Sök och jämför ditt exemplar mot de som sålts.
Tack, ja allt finns med. Har själv dålig koll på omega överlag där av hoppas jag på hjälp här
Ja, man får kolla på vilken utgåva det är. Efterföljaren och sista quartz AT i herrstorlek fick en mindre påkostad tavla där applicerad logga/index ersattes med tryckta dito. Tänker att den inbringar mindre pengar trots att den är nyare. Ser ut så här:Tror som i din edit att de snarare ligger strax norr om 25 i vanliga fall. Känns lite som att det inte är vanliga fall nu då det verkar gå tungt på säljsidan, så något under får man nog vara beredd på.
Staib är väl det märke som många håller högst.Jag känner ett visst behov av ett mesh till min Seamaster 300 42mm.
Kan tråden rekommendera ett icke original mesh av vettig kvalitet?
Trevligt! Aqua terra är en vattentät och allsidig klocka av hög kvalitet.Tiden är kommen! Jag ska köpa min första "lyx" klocka. Valet är en Omega Aqua Terra. Frågan är dock vilken färg jag ska ta.. Det lutar åt blå eller svart. Vilken färg känns bäst som en första klocka?
Inte bra! Dra ut kronan och förvara klockan torrt - då har fukten en väg ut. Sen är det bråttom till verkstan.Så här kan det gå, måste nog svänga förbi omega och torka upp den här lite
Så här kan det gå, måste nog svänga förbi omega och torka upp den här lite
"Tyvärr" så är kronans packningar verksamma även med kronan utdragen. Försök ta dig till en urmakare ganska omgående så att de kan öppna klockan. Den kommer behöva en helservice och sannolikt en ny tavla.Inte bra! Dra ut kronan och förvara klockan torrt - då har fukten en väg ut. Sen är det bråttom till verkstan.
Ok, det kan hända att det kvittar om kronan är ute, men det blir nog inte sämre iaf. Packningarna är slut hur som helst."Tyvärr" så är kronans packningar verksamma även med kronan utdragen. Försök ta dig till en urmakare ganska omgående så att de kan öppna klockan. Den kommer behöva en helservice och sannolikt en ny tavla.
Så här kan det gå, måste nog svänga förbi omega och torka upp den här lite
Allt funkar på en GlobemasterTestar grön struts på Globemastern.
Vänta lite nu. Det beror helt på när fukten vädras ut. Blir den kvar där inne så kommer delar av verket behöva bytas ut. Ska det se ut som innan, kanske alltihop. Men då har fukten fått vara kvar länge.Hur mycket av verket kommer behöva bytas med den nivån av fukt? Eller blir det ett nytt verk helt enkelt?
Inte bra! Dra ut kronan och förvara klockan torrt - då har fukten en väg ut. Sen är det bråttom till verkstan.
"Tyvärr" så är kronans packningar verksamma även med kronan utdragen. Försök ta dig till en urmakare ganska omgående så att de kan öppna klockan. Den kommer behöva en helservice och sannolikt en ny tavla.
Vänta lite nu. Det beror helt på när fukten vädras ut. Blir den kvar där inne så kommer delar av verket behöva bytas ut. Ska det se ut som innan, kanske alltihop. Men då har fukten fått vara kvar länge.
Om man däremot öppnar och torkar ur den bör den väl kanske servas ändå, det var sannolikt ett tag sedan m t p fuktintaget. Men oljorna i den är inte vattenlösliga, så blir den torr snabbt skulle jag åtminstone se till att byta packningar i den. När det då sker får urmakaren ta sig en titt på verket också.
Fukt i klockan finns sannolikt ändå från när den monterades ihop. Så det i sig är ju inte unikt. Däremot mängden fukt, som i detta fall, är inte alls bra.