• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 372 53.8%
  • Hesalit

Röster: 319 46.2%

• Totala väljare
    691
Handlar nog inte om ränder i sig då 1:a gen AT var väldigt bra. Men modellen som bäst är en perfekt balans mellan sportighet och elegans och håller med om att här har man inte träffat riktigt rätt i sin design. Helheten har blivit lite för blingig helt enkelt.
Har inte Omegas modeller på senare år blivit lite blingigare generellt?

Min SMP av förra generationen fick en hel del små ytliga repor och nån lite större ”blobba”. Inget som störde jättemycket dock. Min blå SMP av senaste generationen som jag använt rätt mycket har dock klarat sig. Frågan är om det är olika kvalitet på AR-behandlingen eller om det finns saker som behandlingen är väldigt känslig för? Jag vet ju också att en del har fått repor på den senaste modellen, men förstår inte varför just min har klarat sig.
Ja, det är en gåta. Flera rapporter är ju rätt nya klockor och min från 2019 är faktiskt den nyaste Omega med AR jag har haft. Variationer i tillverkningsprocessen? Men bättre förr håller ju inte då flertal SMPc har drabbats. Jag kanske inte har synat dom jag har haft sådär supernoga men den här gången har jag verkligen försökt göra det. Vridit och vänt i olika ljus och jag hittar absolut ingenting.

Har inte Omegas modeller på senare år blivit lite blingigare generellt?
Ja, jo... så är det ju. En standard AT 38 av idag är blingig om man tar fram en t ex Railmaster. Men jag tycker ändå den är väldigt "rätt" och att shades inte riktigt talar till mig. Men vad som är "bra" design är ju förstås totalt subjektivt. Bling säljer iaf, Railmaster har ju haft det motigt.

Ja, det är en gåta. Flera rapporter är ju rätt nya klockor och min från 2019 är faktiskt den nyaste Omega med AR jag har haft. Variationer i tillverkningsprocessen? Men bättre förr håller ju inte då flertal SMPc har drabbats. Jag kanske inte har synat dom jag har haft sådär supernoga men den här gången har jag verkligen försökt göra det. Vridit och vänt i olika ljus och jag hittar absolut ingenting.

Ja, jo... så är det ju. En standard AT 38 av idag är blingig om man tar fram en t ex Railmaster. Men jag tycker ändå den är väldigt "rätt" och att shades inte riktigt talar till mig. Men vad som är "bra" design är ju förstås totalt subjektivt. Bling säljer iaf, Railmaster har ju haft det motigt.
Tror jag nämnt det innan i tråden, men senaste generationen at, eller shades som de kallas ibland, är helpolerade boetter. Det gör rätt mycket för ”blingigheten”.
Jag blev lite avtänd på senaste modellerna pga det om inte annat.

Det fina med tidigare at:s är ändå mixen av borstat och polerat både på boett och länk.

Senast ändrad:
IMG_2053.jpeg

Kom på att jag också kan vara med och leka i den här tråden nu! Jag har en stark förkärlek för tooliga och diskreta klockor, så just Railmaster är en modell jag funderat på fram och tillbaka i flera år. I Omegas digra utbud är det den som lockat mig mest, så jag tänkte att jag får passa på att hämta ut en sådan innan de försvinner helt från hyllorna.

1000006106.jpg
Den är mycket bra i blått den där! Förstår inte riktigt varför man gjort fauxtina på de övriga varianterna. Om inte hade jag gärna satsat på någon av dem också (har redan en blå klocka). Grattis till en fin och kul klocka!

Den är mycket bra i blått den där! Förstår inte riktigt varför man gjort fauxtina på de övriga varianterna. Om inte hade jag gärna satsat på någon av dem också (har redan en blå klocka). Grattis till en fin och kul klocka!
Tack så mycket! Jag är jättenöjd med köpet, det är en modell jag sneglat på i flera år. Nu tillhör jag skaran som inte har något emot fauxtina som fenomen, men i detta fall var det kombinationen av blått och vitt med roströda detaljer som tilltalade mig mest helt enkelt.

Prutmån?
Ska snart göra slag i saken och köpa mig en ny Omega Speedmaster Moonwatch. När jag köpte min Aqua Terra för 10 år sedan var det fullt möjligt att få ett annat pris än det som står på skylten. Hur är det nu för tiden? Någon skillnad om man köper av NK i Stockholm eller i Omega-butiken på Biblioteksgatan?
Ingen med input? 🤷‍♂️

Prutmån?
Ska snart göra slag i saken och köpa mig en ny Omega Speedmaster Moonwatch. När jag köpte min Aqua Terra för 10 år sedan var det fullt möjligt att få ett annat pris än det som står på skylten. Hur är det nu för tiden? Någon skillnad om man köper av NK i Stockholm eller i Omega-butiken på Biblioteksgatan?
Prutmån avgörs bl.a. av vad för relation du har med handlaren. I en "bra och lång relation" är det inte omöjligt att få bra rabatter på vissa modeller från AD.

Jag vill påstå / tro att det också skiljer sig från var du köper. Har hört att de inte rabatterar klockor i Omega butiken, så skulle säga att sannolikheten är bättre hos en vanlig AD. Självklart skiljer det sig också från AD till AD.

Sist och slutligen är det bara fritt fram och testa. Lönar sig att inte lägga fram frågan som en förväntan men det förstår du säkert :)

Vad är era knep och trix för att minimera repor på länkbitarna på er daily? Själv kör jag långärmad skjorta just av den anledningen, men det smyger sig ju in spår av användning hur man än gör... Nyfiken på eventuella lifehacks där ute!

Vad är era knep och trix för att minimera repor på länkbitarna på er daily? Själv kör jag långärmad skjorta just av den anledningen, men det smyger sig ju in spår av användning hur man än gör... Nyfiken på eventuella lifehacks där ute!
Kan förstå om man vill hålla en sällan använd dressklocka så repfri möjligt, men en daily kommer oundvikligen att få repor. Det är en del av charmen. Mitt råd är att sluta noja. Det är ju bara en klocka trots allt.

Först, har man en speciell (eller flera) vardagsklocka får den tåla mer stryk.
Annars, om du har skjortärmen över klockan har jag svårt att se att du kan få nämnvärda repor.
Jag viker upp tröjärmen två varv. Då tar inte klockan i underlaget om jag sitter i traktorn eller vid ett bord. Samtidigt har jag full koll på klockan.
Måste jag ut och jobba kan jag täcka den med jacka och handske eller ta av mig den om jag är osäker. Att sitta med en billig vardagsklocka större delen av tiden är inte min grej.
Sen blir det smårepor här och var ändå, men det får man ta - klockorna ska användas.

Jag har synat min som är uttagen sommaren 2020 än en gång och den har inga märken i glaset trots att jag har använt den rätt mycket. Min känsla är att de som har anmärkt på att AR-behandlingen lätt får repor har gjort det lite senare. Den vita som Adrian Barker kommenterar fanns tex inte när jag köpte min blåa.

Antingen så har de en ojämn produktionskvalitet (vilket jag tvivlar på) eller också har de ändrat AR-behandlingen. Kanske att den blev för dyr eller nåt. Min svarta SMPc (den tidigare generationen) hade däremot den sortens mikrorepor som man ser i videon.

Senast ändrad:
Jag har synat min som är uttagen sommaren 2020 än en gång och den har inga märken i glaset trots att jag har använt den rätt mycket. Min känsla är att de som har anmärkt på att AR-behandlingen lätt får repor har gjort det lite senare. Den vita som Adrian Barker kommenterar fanns tex inte när jag köpte min blåa.

Antingen så har de en ojämn produktionskvalitet (vilket jag tvivlar på) eller också har de ändrat AR-behandlingen. Kanske att den blev för dyr eller nåt. Min svarta SMPc (den tidigare generationen) hade däremot den sortens mikrorepor som man ser i videon.
Vill väl tro att Omega inte gör sina glas själva (gör någon det?). Underleverantörer alltså, ibland byter man sådana.

Vill väl tro att Omega inte gör sina glas själva (gör någon det?). Underleverantörer alltså, ibland byter man sådana.
Så är det säkert, men jag tror nog att Omega har koll på om nåt har ändrats vad gäller glas och AR. Det finns väl trots allt ingen tillverkare som är mer känd för sina glas och då framförallt effekten att man knappt ser glaset än just Omega.

Min PO är från dec. -20 och den blev repig trots att ytan inte gick att repa med en knivsegg.
Jag antar att man inom Swatch tillverkar egna glas och inte hoppar mellan olika lev. Priset är heller knappast en fråga för Omega. Jag kan bara inte tro att kvaliteten skiljer nämnvärt mellan olika exemplar. Repig AR går dessutom inte under garantin, så Omega vet om problemet.
Jag har en ny hypotes - pH-värde i händerna. Om jag håller i och jobbar med aluminium blir jag grå om händerna vilket jag är rätt ensam om i min närhet. Om nån hört talas om nån som kokat rabarberkräm i en aluminiumkastrull, vet de att kastrullen blir blank invändigt av syran.
Kanske ARen är känslig mot syra?

Mitt bästa tips är att byta från länk till gummi i början av sommaren. Det skonar länken en del. Jag har två klockor där jag kan göra så. Och sen har jag även en dykare "fulklocka" om jag ska jobba i trädgården. Men i övrigt så får de repor och så får det vara, jag har ju köpt de för att använda och inte som investering.

Jag har börjat leta efter en års klocka och har snöat in på speedmaster date från 1993.

Finns det några erfarenheter av den modellen?
Är det en modell som är dyr att serva?

Tillbaka
Topp