• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 360 53.3%
  • Hesalit

    Röster: 316 46.7%

  • Totala väljare
    676
Man brukar få serviceprotokoll även för garantiärenden. Jag har åtminstone aldrig varit med om motsatsen. Hör av dig till Bergströms och fråga om det finns kvar är mitt råd.
Det fanns fortfarande att tillgå. Personalen ursäkta att det inte kommit med när jag hämtade ut den.

Var en del som byttes ser det ut som.
IMG_0101.jpeg
 
Sorry för otydligheten. Jag hörde alltså av mig till dom i efterhand och då ville dom inte lämna ut något sånt eftersom dom påstod att dom inte lämnar ut det vid garantiåtgärder.
Ah, jag förstår! 👍 Jag har aldrig haft en Rolex, så det kanske är därför. Men andra tillverkare har lämnat ut protokoll utan att jag ens bett om det. Även Swatch Group Nordic vid ett par garantiärenden. Så antingen är det Nymans eller Rolex som inte vill lämna ut vad det verkar?
 
Ah, jag förstår! 👍 Jag har aldrig haft en Rolex, så det kanske är därför. Men andra tillverkare har lämnat ut protokoll utan att jag ens bett om det. Även Swatch Group Nordic vid ett par garantiärenden. Så antingen är det Nymans eller Rolex som inte vill lämna ut vad det verkar?
Låter rimligt, men känns lite konstigt ändå då man hade velat veta vad som gjorts. Det är säkert Rolex som inte vill att det kommer ut. Vet ungefär vad som var problemet och det verkar ha varit ett vanligt problem med dom nya urverken, så det kanske är för att undvika spekulation/ryktesspridning. :D
 
Wiho! 🎉 Har precis fått tag på en 36 mm AT med det tunna och smäckra Caliber 2500C inuti. Asfint skick vad jag kan se och med alla kort kvar. Har alltid varit väääldigt förtjust i just den här tavlan och i min favoritstorlek 36 mm och med originalhandlingarna kvar har utbudet varit minst sagt skralt världen över...

Inte min bild egen obviously, men jag hoppas få den på måndag eller tisdag, då ska jag bildbomba tråden. Så sjukt taggad!

1000010929.jpg
 
Håller med! Det hör till klockans historia liksom. Alla papper på vad som gjorts genom åren är ju intressanta och relevanta både för en själv och för kommande ägare.
Man kan så klart tycka att det är en brist på kundfokus att inte dela med sig av vad som gjordes i samband med en garantiåtgärd.

Samtidigt kan jag tänka mig att tillverkaren anser att garantiåtgärd är en intern angelägenhet som ligger nära den ursprungliga tillverkningen av klockan. Det är liksom en förlängning av tillverkningen, där de rättar till det som blivit fel i tillverkningen. Precis som kunden inte får detaljerad information om tillverkningen, får kunden heller inte detaljerad information om tillverkarens åtgärder för att rätta till det som blev fel i tillverkningen.

Man köper en ny klocka med garanti mot tillverkningsfel i ett visst antal år. Hur detta går till, och eventuella korrigeringar som krävs för att upprätthålla funktionen under garantitiden är inte en del av någon historik.

En serviceåtgärd där man köper delar och arbetstid är någon annat.

Detta är inte ett försvar av tillverkaren, utan en möjlig förklaring.

Vad tror ni andra?
 
Man kan så klart tycka att det är en brist på kundfokus att inte dela med sig av vad som gjordes i samband med en garantiåtgärd.

Samtidigt kan jag tänka mig att tillverkaren anser att garantiåtgärd är en intern angelägenhet som ligger nära den ursprungliga tillverkningen av klockan. Det är liksom en förlängning av tillverkningen, där de rättar till det som blivit fel i tillverkningen. Precis som kunden inte får detaljerad information om tillverkningen, får kunden heller inte detaljerad information om tillverkarens åtgärder för att rätta till det som blev fel i tillverkningen.

Man köper en ny klocka med garanti mot tillverkningsfel i ett visst antal år. Hur detta går till, och eventuella korrigeringar som krävs för att upprätthålla funktionen under garantitiden är inte en del av någon historik.

En serviceåtgärd där man köper delar och arbetstid är någon annat.

Detta är inte ett försvar av tillverkaren, utan en möjlig förklaring.

Vad tror ni andra?
Det är säkert så tillverkaren (Rolex i detta fall) resonerar. Sedan kanske jag inte håller med, men det är ju en annan femma. Din analys är nog riktig. Omega och många andra tillverkare resonerar uppenbarligen inte som Rolex när det gäller transparens vid garantiåtgärder.
 
Jag har blivit helt kär i Omega Seamaster Diver No Time To Die. Men vet någon här ifall man kan få byta storleken på spännet / buckle även om man köpt den begagnat, eller gäller det bara nya köp?
 
Det är säkert så tillverkaren (Rolex i detta fall) resonerar. Sedan kanske jag inte håller med, men det är ju en annan femma. Din analys är nog riktig. Omega och många andra tillverkare resonerar uppenbarligen inte som Rolex när det gäller transparens vid garantiåtgärder.
Nä, om jag lämnar in min bil för en garantiåtgärd får jag naturligtvis papper på vad de gjort med den.
 
Wiho! 🎉 Har precis fått tag på en 36 mm AT med det tunna och smäckra Caliber 2500C inuti. Asfint skick vad jag kan se och med alla kort kvar. Har alltid varit väääldigt förtjust i just den här tavlan och i min favoritstorlek 36 mm och med originalhandlingarna kvar har utbudet varit minst sagt skralt världen över...

Inte min bild egen obviously, men jag hoppas få den på måndag eller tisdag, då ska jag bildbomba tråden. Så sjukt taggad!

1000010929.jpg
Ser fram emot bilder!
 
Någon som hört något om Erikssons ur i Sundbyberg blivit av med Omega? Hittar inte mycket på deras hemsida längre :/
 
Något som vet varför? Var där i juli och då var de fortfarande AD.
Ja och nej... noterade att dom försvunnit från Omegas hemsida över AD redan före sommaren men dom har ju fortfarande kvar ett lager av Omega som dom säljer. Varför? Tja, Omega vill väl bli mer premium och det skall vara exklusiva butiker på fina adresser. Edit: Egentligen vet jag inte varför och jag är lika frågande. Befarar att fler AD i Sverige kan ryka.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp