• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 371 53.9%
  • Hesalit

Röster: 317 46.1%

• Totala väljare
    688
Hej,
Ny på klocksnack. Har en PO 42mm från 2012 men tycker den är lite för stor för min smala handled. Tittar på en ny PO 39,5mm i Summer Blue. Är det någon som har en och som kan jämföra hur den känns jämfört med ”min PO”? För övrigt en extremt snygg blå urtavla som jag verkligen gillar. Funderar……
Hej och välkommen!
Jag tror inte jag sett nån här, men Tim Mosso har gjort en bra recension på Youtube.
Ja, den är ju 2,5 mm. mindre i diam, så om 42an känns lite för stor så tror jag att 39,5 skulle bli perfekt. Ja, riktigt snygg urtavla.

1000026532.jpg
1000026531.jpg

Någon som kan hjälpa mig datera denna Deville? Köpte den i våras och har precis kommit tillbaka från lite service. Ska ge den till min sambo o hade varit lite kul o veta hur gammal den är.

Hej! Jag är relativt oerfaren på Omegas läderarmband men har ett originalband till min Omega AT. Originalbanden från Omega är hiskligt dyra (utan spänne ca 5000:), vilket antingen betyder att det är über kvalitet eller bara överprisat.
Oavsett så vill jag försöka ta hand om det så bra jag kan, så vilka tips har ni för att sköta ert läder?

Hej! Jag är relativt oerfaren på Omegas läderarmband men har ett originalband till min Omega AT. Originalbanden från Omega är hiskligt dyra (utan spänne ca 5000:), vilket antingen betyder att det är über kvalitet eller bara överprisat.
Oavsett så vill jag försöka ta hand om det så bra jag kan, så vilka tips har ni för att sköta ert läder?
Skulle inte säga att de är bättre än något från Dlugs, Molequin osv för en femtedel av priset, men undvik vatten och svett så håller dom ett tag.

Det är krokodilläder, det är svindyrt, men det är lyxigt och håller längre. Heter det Omega, så blir det ännu dyrare.
En urmakare sa för många år sen att ett läderarmband håller i ett år. Antar då att man har törnlås och tar av och klockan ett par gånger om dan. Krokodil håller kanske två år och har du bygelspänne, kanske fem.

Jag brukar tvätta mitt krokodilläder försiktigt med tvål och ljummet vatten med en tandborste. Torka sedan direkt.

Om det är ett band som kommer orginal med klockan hade jag lagt undan det och kompletterat med ett från t.ex Molequin och använt det istället, samma känsla, det känns bättre att slita på och det är typ samma kvalitet.

Det är krokodilläder, det är svindyrt, men det är lyxigt och håller längre. Heter det Omega, så blir det ännu dyrare.
En urmakare sa för många år sen att ett läderarmband håller i ett år. Antar då att man har törnlås och tar av och klockan ett par gånger om dan. Krokodil håller kanske två år och har du bygelspänne, kanske fem.

Jag brukar tvätta mitt krokodilläder försiktigt med tvål och ljummet vatten med en tandborste. Torka sedan direkt.
Svindyrt var ordet 😊
Tack för tvättrådet! 👍🏻

Haft min PO sedan 2012 (42mm) men en smygande känsla har infunnit sig att den är för stor för mina spinkiga handleder…..vad säger ni och svara ärligt nu :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    483.5 KB · Visningar: 7
  • IMG_9385.jpeg
    IMG_9385.jpeg
    295 KB · Visningar: 7
Jag tycker den är för stor, inte nödvändigtvis diametern som gör det, utan på höjden/tjockleken. Men jag tycker man behöver se en spegelbild på lite längre avstånd för att kunna avgöra, Point-Of-View-bilder gör alltid att klockan ser större ut. Men då gillar jag generellt inte större sport-klockor heller.

Edit: Nu när du lade in bild nummer 2 så tycker jag inte den ser för stor ut.

Jag tycker den är för stor, inte nödvändigtvis diametern som gör det, utan på höjden/tjockleken. Men jag tycker man behöver se en spegelbild på lite längre avstånd för att kunna avgöra, Point-Of-View-bilder gör alltid att klockan ser större ut. Men då gillar jag generellt inte större sport-klockor heller.

Edit: Nu när du lade in bild nummer 2 så tycker jag inte den ser för stor ut.
Tror du har rätt och det är nog mest tjockleken eller höjden som jag funderar på mer än storleken i sig.

Obs, korspost men hoppas ok!

Har lite av ett dilemma…
Budade hem en Constellation från ’68 på auktion. Följt klockan ett tag och vet exempelvis att den blivit servad för mindre än ett år sedan.
Upptäckte idag när jag hämtade ut klockan, att det fanns ”gravyr”/inristningar av något slag på ett av bandhornen. Tyvärr något jag inte upptäckt på bilderna i annonsen och något auktionsfirman själva inte uppmärksammat. Blev en slant för klockan och jag är nu lite osäker på om värdet påverkas negativt av detta.
Mest är jag dock intresserad av vad det kan vara… har försökt att tyda men inte lyckats se exakt vad som står och ser dessutom ut att ha gjorts för hand och kanske ”semiprofessionellt”?

Står lite och väger nu om att ångra köpet då det tar emot att inte ha upptäckt det innan.

Vad tycker forumet?
IMG_7342.png

Har lite av ett dilemma…
Budade hem en Constellation från ’68 på auktion. Följt klockan ett tag och vet exempelvis att den blivit servad för mindre än ett år sedan.
Upptäckte idag när jag hämtade ut klockan, att det fanns ”gravyr”/inristningar av något slag på ett av bandhornen. Tyvärr något jag inte upptäckt på bilderna i annonsen och något auktionsfirman själva inte uppmärksammat. Blev en slant för klockan och jag är nu lite osäker på om värdet påverkas negativt av detta.
Mest är jag dock intresserad av vad det kan vara… har försökt att tyda men inte lyckats se exakt vad som står och ser dessutom ut att ha gjorts för hand och kanske ”semiprofessionellt”?

Står lite och väger nu om att ångra köpet då det tar emot att inte ha upptäckt det innan.

Vad tycker forumet?
IMG_7342.png
Det ser ut att vara så ytligt inristat att det bör vara lätt att polera bort? Är det en liten eller stor summa i sammanhanget? Klockan ser ut att vara i helguld (?) så antar att det är en mindre kostnad i sammanhanget i så fall. Så länge det inte förstör resten av patinan, om du gillar sånt.

Samtidigt känner jag igen mig i känslan att det inte riktigt blev som man tänkt sig, och har du ångerrätt är det kanske minst huvudvärk att bara returnera klockan medan du fortfarande kan.

Slarvigt av auktionsfirman att missa det hela. Med facit i hand måste det väl handla om det går att ta bort utan spår eller hade jag nog returnerat om möjligheten finns för jag hade nog mest gått och tänkt på gravyren om den varit där. Men så är jag framförallt känslig mot skavanker och annat som avviker från original som jag inte själv varit del av…..

Tror du har rätt och det är nog mest tjockleken eller höjden som jag funderar på mer än storleken i sig.
Sen har man såna utstickande länkbitar ifrån boetten som äldre omegor har

Då känns den mycket större med jämfört med dom nya där man gjort om länken så den kan gå rakt ner direkt från boetten

Det fucka upp den äldre speedyn för mig medans den nya har en mycket bättre länk som gör den mer användbar för oss med mindre handleder

Har lite av ett dilemma…

IMG_7342.png
Ristnummer.
Något som gjordes förr i samband med försäljning i butik för att märka klockor i försäkringssyfte. Innan klockorna hade serienr på utsidan.
Förekommer faktiskt fortfarande än idag i Norge..
Men jag antar att på dom flesta klockorna från 68' så har detta blivit bort polerat, således kanske det är ett väldigt fräscht ex du har hittat? :)

Ristnummer.
Något som gjordes förr i samband med försäljning i butik för att märka klockor i försäkringssyfte. Innan klockorna hade serienr på utsidan.
Förekommer faktiskt fortfarande än idag i Norge..
Men jag antar att på dom flesta klockorna från 68' så har detta blivit bort polerat, således kanske det är ett väldigt fräscht ex du har hittat? :)
Oj, då är det snarare faktiskt något som är en del av klockans historia.
Ja, exemplaret är nog i det närmaste oanvänt och kom med original låda och putsduk.

Stort tack tack för info!

Har du något bra tips på natoband som är lika bra som omegas? Deras egna är ju jättedyra
Royal straps verkar bra sen hade jag nog testat mig fram och vill du ha något från Omega har du nog nästan igen det den dagen du säljer klockan. Åtminstone om du hittar en jämlike som också uppskattar att ha båda två. Lycka till!

Tillbaka
Topp