• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 367 53.7%
  • Hesalit

    Röster: 316 46.3%

  • Totala väljare
    683
Jag har börjat snegla lite på en blå 38mm aqua terra. En kollega sa att prisutvecklingen på den de senaste åren har varit galen, nypris 2021-2022 låg runt 50. Stämmer det?
Vad är bra att veta om den? Aldrig haft Omega och tycker den ser lite tjock ut på bilder. Hur bärs den?
Skulle säga att den bärs ungefär mitt emellan en ren dressklocka och en dykare. Tillräckligt smäcker för att funka som dressklocka (helst då på band), med länk blir det mer som en sportstål typ Explorer. Nu har jag sålt min men tyckte den funkade i alla sammanhang, dessutom tillräckligt tät för att bada och snorkla med utan problem. Skulle säga att det finns få klockor som passar bättre som GADA/OWG

Prisutvecklingen på Omega de senaste 10 åren förtjänar en egen tråd nästan, den är helt sjuk. Köpte min PO 8500 för 43k 2015 och nu är det dubbelt…

Som det är nu hade jag nog hellre köpt en något begagnad Explorer än en ny AT
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: jla
Jag har börjat snegla lite på en blå 38mm aqua terra. En kollega sa att prisutvecklingen på den de senaste åren har varit galen, nypris 2021-2022 låg runt 50. Stämmer det?
Vad är bra att veta om den? Aldrig haft Omega och tycker den ser lite tjock ut på bilder. Hur bärs den? Blir länkarna fula direkt med tanke på att dom är polerade eller vad pratar vi för kvalité?
Köpte min -21 för 48 via gråis. Vill minnas att den låg runt 60 list.

Klart länken får en del hairlines, speciellt vid spännet.
1000037210.jpg
1000037209.jpg
 
Skulle säga att den bärs ungefär mitt emellan en ren dressklocka och en dykare. Tillräckligt smäcker för att funka som dressklocka (helst då på band), med länk blir det mer som en sportstål typ Explorer. Nu har jag sålt min men tyckte den funkade i alla sammanhang, dessutom tillräckligt tät för att bada och snorkla med utan problem. Skulle säga att det finns få klockor som passar bättre som GADA/OWG

Prisutvecklingen på Omega de senaste 10 åren förtjänar en egen tråd nästan, den är helt sjuk. Köpte min PO 8500 för 43k 2015 och nu är det dubbelt…

Som det är nu hade jag nog hellre köpt en något begagnad Explorer än en ny AT
Har OP idag, ogillar explorertavlan så det är inget alternativ för mig. Jag tittar nog absolut mot begagnat men får åka in och testa en på handleden först..dom ser väldigt fina ut!
 
Oj, noterbar skillnad milt sagt..upplevs ATn som mindre än 38? Ser ut att skilja mer än 3mm där..
Nä det tycker jag inte.
Den upplevs klart större än Tudorns 36mm Oyster case och något smidigare än Speedyn på 42, men inte mycket.
True to size som man brukar säga om skor.
 
  • Like
Reactions: jla
Har OP idag, ogillar explorertavlan så det är inget alternativ för mig. Jag tittar nog absolut mot begagnat men får åka in och testa en på handleden först..dom ser väldigt fina ut!
Nu äger jag inte en AT men går i samma tankar som dig. Det som talar för är just balansen mellan sportig och elegant, känns verkligen som en hybrid mellan dykare/dress. Det som gör att jag tvekar är främst armbandet, dels de polerade mittlänkarna som kommer samla på sig hairlines snabbt och sedan avsaknaden av mikrojustering.

Ska du köpa ny så kolla hos gråhandlare, där ligger priset närmare 63-64k. Hos AD kan du få rabatt men det bästa jag fått är ca 14% vilket gör att det landar närmare 70k…
 
Första inlägg här, fick den här av min farsa för flera år sedan. Helium valve grejen tappade jag bort när jag var ute en kväll och inte använt den sen dess. Har ni någon koll på hur mycket det hade kostat att få den fixad och om det ens går? Vart isåfall? Ref nr är 2562.20.
 

Bilagor

  • 1000015863.jpg
    1000015863.jpg
    241.8 KB · Visningar: 2
  • 1000015875.jpg
    1000015875.jpg
    197.9 KB · Visningar: 1
Nu äger jag inte en AT men går i samma tankar som dig. Det som talar för är just balansen mellan sportig och elegant, känns verkligen som en hybrid mellan dykare/dress. Det som gör att jag tvekar är främst armbandet, dels de polerade mittlänkarna som kommer samla på sig hairlines snabbt och sedan avsaknaden av mikrojustering.

Ska du köpa ny så kolla hos gråhandlare, där ligger priset närmare 63-64k. Hos AD kan du få rabatt men det bästa jag fått är ca 14% vilket gör att det landar närmare 70k…
Har gjort samma resa som er. Landade i första generationen. Den har bortstad länk, är betydligt tunnare samt 36mm istället för 38.
Så om begagnat är ett alternativ har ni ett till här.
IMG_0089.jpeg
 
Har gjort samma resa som er. Landade i första generationen. Den har bortstad länk, är betydligt tunnare samt 36mm istället för 38.
Så om begagnat är ett alternativ har ni ett till här.
IMG_0089.jpeg
Den är riktigt fin, jag är dock inne på blå urtavla då jag är svag för det och dem man hittar i bra skick från den generationen är ganska överprisade. Drömmen hade varit en AT Skyfall men de i bra skick säljs för 60k beg…Dags för Omega att ta tillbaka den helborstade länken till AT.
 
Jag har börjat snegla lite på en blå 38mm aqua terra. En kollega sa att prisutvecklingen på den de senaste åren har varit galen, nypris 2021-2022 låg runt 50. Stämmer det?
Vad är bra att veta om den? Aldrig haft Omega och tycker den ser lite tjock ut på bilder. Hur bärs den? Blir länkarna fula direkt med tanke på att dom är polerade eller vad pratar vi för kvalité?
Om du vill ha en smal och smäcker AT kan jag rekommendera 1st gen med Caliber 2500. Jag har 36,2 mm-varianten och den är 10,9 mm tjock jämfört med 13,2 mm för senaste generationen 38 mm. Låter kanske inte som mycket men de millimetrarna gör stor skillnad på handleden, särskilt när man har skjorta och pullover.

Har på mig AT idag så jag bjuder på ett handledsskott:

1000011743.jpg


Edit: Sen på bollen ser jag. @Kraal90 hann före. Men om vi båda skriver samma sak måste det väl stämma? 😋
 
Den är riktigt fin, jag är dock inne på blå urtavla då jag är svag för det och dem man hittar i bra skick från den generationen är ganska överprisade. Drömmen hade varit en AT Skyfall men de i bra skick säljs för 60k beg…Dags för Omega att ta tillbaka den helborstade länken till AT.
Ja man får leta rätt länge för att hitta bra skick utan ockerpris.
Går kanske att gå till någon duktig urmakare som icke är AD och få länken borstad.
 
Första inlägg här, fick den här av min farsa för flera år sedan. Helium valve grejen tappade jag bort när jag var ute en kväll och inte använt den sen dess. Har ni någon koll på hur mycket det hade kostat att få den fixad och om det ens går? Vart isåfall? Ref nr är 2562.20.
Oj, är klockan vattentät utan en krona för heliumventilen? Oavsett vilket hade jag definitivt reparerat den. En Omega servicepartner borde kunna ge ett kostnadsförslag på stående fot.

 
Oj, är klockan vattentät utan en krona för heliumventilen? Oavsett vilket hade jag definitivt reparerat den. En Omega servicepartner borde kunna ge ett kostnadsförslag på stående fot.

Den är nog inte det därför har jag avstått från att använda den helt. Men beroende på vad det blir för kostnad får jag kanske sälja den istället. Tack för tipset
 
Den är nog inte det därför har jag avstått från att använda den helt. Men beroende på vad det blir för kostnad får jag kanske sälja den istället. Tack för tipset
Det borde inte vara jättedyrt att åtgärda. När jag hade en Planet ocean inne på normalservice för några månader sedan ingick byte av heliumventil, tillsammans med minst 20 andra delar.

PXL_20241007_090925422_crop.jpg
 
Kavaj och den pjäsen gör sig bra. ”Opposites attract”
Faktiskt! Försöker "tvinga" in den under skjortärmen ibland, men där trivs den inte! 😅 Detta är en pjäs som vill synas, ta plats och som inte tar skit från någon: 17 mm hög och närmare 215 gram.
Ofta jämförd med Submariner, men jag tycker nog att denna erbjuder en högre kvalitet (har ägt båda och varit Rolex fanboy i måååånga år). Bara länken i sig är ett stycke ingenjörskonst med en intressant historia.
 
Faktiskt! Försöker "tvinga" in den under skjortärmen ibland, men där trivs den inte! 😅 Detta är en pjäs som vill synas, ta plats och som inte tar skit från någon: 17 mm hög och närmare 215 gram.
Ofta jämförd med Submariner, men jag tycker nog att denna erbjuder en högre kvalitet (har ägt båda och varit Rolex fanboy i måååånga år). Bara länken i sig är ett stycke ingenjörskonst med en intressant historia.
Haha ja den ska synas!
Hör gärna mer om länken.
 
Aldrig fastnat för dagens Chrono men den där är fin :heart: Försökte köpa exakt den ref'en en gång, ett fint ex till bra pris, men någon annan hann före. Men med tanke på mängden stål i den så hade den nog inte stannat så jättelänge.
Du får hålla utkik i säljtråden. Denna behöver jag kanske avyttra om jag får igenom ett större inköp och den blir isf inte så fasligt dyr. Hade tur att klippa den på Uretvintage's sommarrea. Och ja, dessa i fint skick har börjat sticka i pris. Den nya modellen listar 60' nu och den är ju inte alls lika hård... 🫢
 
Var ner till stortsan i helgen, och blev i vanlig ordning (anmodad av min sambo) att ta en sväng förbi Franks Ur.
Och....lika fin upplevelse som förra gången, dock inget köp igår.
Men det blir liksom att man lägger in vissa modeller i sin "interna lista", och så ligger dom där och mognar, eller gnager.
Hade lite fokus på någonting med vit urtavla, men då kom även en speedmaster in i synfältet - "Super Racing", måste nog starta ett insamlingskonto för den nu!
Gillar speciellt den lilla sekundvisarens design, gul/svart!
Men man ska väl längta lite, och önska?
Hem och sova på saken....

Super Racing_resize.jpg


Americas Cup_resize.jpg
Aqua Terra_resize.jpg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp