• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 382 53.5%
  • Hesalit

Röster: 332 46.5%

• Totala väljare
    714
Vill man veta vad för AR man har så framgår det av Pictograms
1742298295569.png

EDIT:

Det står faktiskt under Technical Data på Omegas hemsida för alla modeller. Intressant är att keramisk SMP har dubbelsidig medans NTTD och dom nya (monokrom/silver etc) endast har på insidan.

Senast ändrad:
Den svarta lackade är ännu vasssare!
Testade faktiskt den också! Rent färgmässigt var den ruskigt bra. Vet inte riktigt vad jag tycker om ramen kring datumfönstret. Den hade känts mer clean utan? Men kan man vänja sig vid en heliumventil så känns det som något som "försvinner" in i tavlan 😂 Stort plus är ju såklart länken på den nya också! Har du provat den Atlantic blue?

Testade faktiskt den också! Rent färgmässigt var den ruskigt bra. Vet inte riktigt vad jag tycker om ramen kring datumfönstret. Den hade känts mer clean utan? Men kan man vänja sig vid en heliumventil så känns det som något som "försvinner" in i tavlan 😂 Stort plus är ju såklart länken på den nya också! Har du provat den Atlantic blue?
Jag gillar ramen, men smaken är ju olika. 😊
Ja mycket bra länk!
Har tyvärr inte provat den.
Kör på min svarta från 1:a generationen.
image.jpg

Hej allihopa!

Jag är relativt ny till forumet och även till Omega och söker lite råd från er med mer kunskap. Jag är väldigt intresserad av en ”omega speedmaster date” och kom över den här.

Vad jag tror jag förstått är att det är en omega speedmaster 3513.30 med caliber 1152 (valjoux 7750). Servad för 2.5 - 3 år sedan enligt säljare. Årsmodell okänd. Enligt säljare är urverket i bra skick och klockan går fint.

Någon som har erfarenhet av den här modellen? Något jag bör vara extra uppmärksam på? Har någon koll på service priser och deltillgänglighet? Vad är ett rimligt pris för klockan? (Notera; kommer utan tillbehör och länk)

Tack på förhand!
Oliver

Bilagor

• IMG_6176.png
    IMG_6176.png
    783.2 KB · Visningar: 2
  • IMG_6175.png
    IMG_6175.png
    728 KB · Visningar: 5
Hej allihopa!

Jag är relativt ny till forumet och även till Omega och söker lite råd från er med mer kunskap. Jag är väldigt intresserad av en ”omega speedmaster date” och kom över den här.

Vad jag tror jag förstått är att det är en omega speedmaster 3513.30 med caliber 1152 (valjoux 7750). Servad för 2.5 - 3 år sedan enligt säljare. Årsmodell okänd. Enligt säljare är urverket i bra skick och klockan går fint.

Någon som har erfarenhet av den här modellen? Något jag bör vara extra uppmärksam på? Har någon koll på service priser och deltillgänglighet? Vad är ett rimligt pris för klockan? (Notera; kommer utan tillbehör och länk)

Tack på förhand!
Oliver
Hej Oliver,

Välkommen till KS. Vill du ha en Speedmaster Moonwatch, så är det Professional som gäller. Med manuellt urverk. Utan datum.

Har du en mindre handled så rekommenderars FOIS modellen. Läs på här:

Vill då ändå ha en Speedmaster med datum, och du verkligen gillar utseendet på den bifogade så kör på den. Men det är ingen ”riktig” speedmaster utan en modell som tillkommit för att omega skall sälja fler klockor. Vitt är en bra och uppskattad färg. Finns i några specialvarianter (Japan limited) som tex lax-rosa som är riktigt eftertraktade.

Jag försöker alltid tänka på följande
1. Köp säljaren, låter allt rimligt eller ej. Kan du göra en smidig affär lokalt och du får inspektera den före. Eller skall klockan skickas?
2. Finns inga papper på service = den är inte genomförd korrekt.
3. Köp inte för billigt
4. Räkna med servicekostnaden i ditt ägande. På den modellen du visade så bör det vara rimligt. Det är ett stabilt och bra urverk.
5. Jag gillar att få ett komplett set. Då har ägaren troligen varit noggrann med allt annat också. Betalar gärna lite mer för perfekt skick. Billigare inköp = mindre försäljningsvärde i nästa led. Vi är alla olika vad som föredras.

Läs på om modellen. Här är en länk:

Tjenare!
Tycker generellt att det är svårt att hitta lösa urtavlor till äldre Omega. När man väl hittar en så blir den oftast väldigt dyr. Problemet är ju att alla "bra" urtavlor sitter ju redan monterade i minst lika bra "kompletta klockor". Då krävs det att en klocka skrotas för att få loss urtavlan och det är det oftast ingen som vill göra.

På den referensen tycker jag linne-urtavla gör sig bäst. Enda tipset jag kan ge är att bevaka exempelvis Tradera eller Ebay.
Tack så mycket för svar, får kolla Ebay mer då för har inte riktigt ”vågat” köpa därifrån men kanske värt ett försök trots allt 👍

Hej Oliver,

Välkommen till KS. Vill du ha en Speedmaster Moonwatch, så är det Professional som gäller. Med manuellt urverk. Utan datum.

Har du en mindre handled så rekommenderars FOIS modellen. Läs på här:

Vill då ändå ha en Speedmaster med datum, och du verkligen gillar utseendet på den bifogade så kör på den. Men det är ingen ”riktig” speedmaster utan en modell som tillkommit för att omega skall sälja fler klockor. Vitt är en bra och uppskattad färg. Finns i några specialvarianter (Japan limited) som tex lax-rosa som är riktigt eftertraktade.

Jag försöker alltid tänka på följande
1. Köp säljaren, låter allt rimligt eller ej. Kan du göra en smidig affär lokalt och du får inspektera den före. Eller skall klockan skickas?
2. Finns inga papper på service = den är inte genomförd korrekt.
3. Köp inte för billigt
4. Räkna med servicekostnaden i ditt ägande. På den modellen du visade så bör det vara rimligt. Det är ett stabilt och bra urverk.
5. Jag gillar att få ett komplett set. Då har ägaren troligen varit noggrann med allt annat också. Betalar gärna lite mer för perfekt skick. Billigare inköp = mindre försäljningsvärde i nästa led. Vi är alla olika vad som föredras.

Läs på om modellen. Här är en länk:

Tack för svar och kloka råd, uppskattas verkligen! Jag har lite att tänka igenom nu 😁.

Är det någon här som nyligen varit och köpt ny Omega i fysisk butik i Tyskland, någon som har tips på seriös och bra AD där!?

Är lite sugen på en vit Speedy på gummiband till sommaren alt en Seamaster, men inte speciellt lockad av att åka till Omega Boutique här hemma...
Med dagens euro-kurs är Speedyns listpris nästintill 10.000 kr billigare i Tyskland. :omega:

Är det någon här som nyligen varit och köpt ny Omega i fysisk butik i Tyskland, någon som har tips på seriös och bra AD där!?

Är lite sugen på en vit Speedy på gummiband till sommaren alt en Seamaster, men inte speciellt lockad av att åka till Omega Boutique här hemma...
Med dagens euro-kurs är Speedyns listpris nästintill 10.000 kr billigare i Tyskland. :omega:
Jag var på Berlins flygplats i söndags och testade en vit speedy. (Finns bild i Speedytråden)
Fick väldigt bra bemötande, men frågade inte om de kunde göra något på priset

Jag var på Berlins flygplats i söndags och testade en vit speedy. (Finns bild i Speedytråden)
Fick väldigt bra bemötande, men frågade inte om de kunde göra något på priset
På flygplatsen i Zürich vad de sugna på att diskutera pris.
Vet inte om det gäller alla flygplatser, men tänker att det är lurigt att få kunder man inte låst affär med att komma tillbaka när de funderat.

Hallå! Lurkat lite på forumet under en längre tid utan konto. Här kommer första inlägget, och om jag postat fel får ni säga till!

Har nyligen fått ärva en Seamaster av min bortgångne morfar. Den tickar och går att dra upp, men det går inte att ställa tiden då kronan och stammen lossnar när man drar ut kronan.

Funderar nu över service och om det finns någon här på forumet som servar klockor och hade kunnat tänka sig att göra det mot överenskommen betalning?

Bilagor

• IMG_2562.jpeg
    IMG_2562.jpeg
    798.5 KB · Visningar: 3
Hallå! Lurkat lite på forumet under en längre tid utan konto. Här kommer första inlägget, och om jag postat fel får ni säga till!

Har nyligen fått ärva en Seamaster av min bortgångne morfar. Den tickar och går att dra upp, men det går inte att ställa tiden då kronan och stammen lossnar när man drar ut kronan.

Funderar nu över service och om det finns någon här på forumet som servar klockor och hade kunnat tänka sig att göra det mot överenskommen betalning?
Kolla med gänget i hemslöjdsdelen.
Har fått hjälp med ett par klockor därigenom.

Hör med @DrKlocka.

Tusen tack!
Kolla med gänget i hemslöjdsdelen.
Har fått hjälp med ett par klockor därigenom.
Tackar!

På flygplatsen i Zürich vad de sugna på att diskutera pris.
Vet inte om det gäller alla flygplatser, men tänker att det är lurigt att få kunder man inte låst affär med att komma tillbaka när de funderat.
Utanför EU…en MoonSwatch kommer man undan med men inte en riktig. Skall man sedan momsa så är det inte längre lönsamt.

Utanför EU…en MoonSwatch kommer man undan med men inte en riktig. Skall man sedan momsa så är det inte längre lönsamt.
Bra att du påpekar detta Stefan.
Många som missar denna bit, kanske framförallt när de kollar klockor på C24.

Nu tänkte jag inte på priset i sig utan viljan att sänka sitt pris för att låsa en affär, då chansen att kunden inte kommer tillbaka till samma terminal inom kort är så stor.
Men det var absolut så priset kom på tal då jag sa att det var en rätt dyr affär för mig att handla klocka i Schweiz och tulla in i Sverige och han sa då att han kunde göra det till en bra affär.

Bra att du påpekar detta Stefan.
Många som missar denna bit, kanske framförallt när de kollar klockor på C24.

Nu tänkte jag inte på priset i sig utan viljan att sänka sitt pris för att låsa en affär, då chansen att kunden inte kommer tillbaka till samma terminal inom kort är så stor.
Men det var absolut så priset kom på tal då jag sa att det var en rätt dyr affär för mig att handla klocka i Schweiz och tulla in i Sverige och han sa då att han kunde göra det till en bra affär.
Helt rätt, det gäller att hålla sig inom EU!
Tanken från början i tråden var att man kan göra det hela till en trevlig storstadsvistelse och där göra affär på plats i fysisk butik... i dagsläget med de ca 10.000 jag skrev om för en Speedmaster, är det skillnaden i listpris om man besöker en Omega-boutique i Tyskland eller Frankrike jämfört med Sverige...
Sen har ju exempelvis Tyskland kvar en mängd AD som säljer Omega, så som det inte längre är här hemma.

Tanken från början i tråden var att man kan göra det hela till en trevlig storstadsvistelse och där göra affär på plats i fysisk butik... i dagsläget med de ca 10.000 jag skrev om för en Speedmaster, är det skillnaden i listpris om man besöker en Omega-boutique i Tyskland eller Frankrike jämfört med Sverige...
Sen har ju exempelvis Tyskland kvar en mängd AD som säljer Omega, så som det inte längre är här hemma.
Låter som en bra idé.
Har du tur hittar du någon som vill snacka pris, i annat fall får du en trevlig semester och ändå en hyfsad besparing.
Extra kul att köpa saker på semester med.

Jag köpte en hesalit (den egentliga professionella) för nåt år sen i Umeå då han hade en i butiken. Ett perfekt exemplar. Blivit kär på nytt och haft den på armen en vecka nu. Jag tror dock jag helst skulle föredra safirmodellen, inte minst för att kunna se verket. Snoopybaksidan blir man nog fort less på, skulle hellre köpt den nya vita eller en i guld (om pengar inte är ett problem).

Bilagor

• 20250322_083125.jpg
    20250322_083125.jpg
    345.9 KB · Visningar: 2
Dom försvinner en efter en i Tyskland också, t ex så var jag in i en sådan i Düsseldorf i Sept som sålde ut alla Omega med 30%. Men visst finns det ett gäng kvar, minns ett väldigt trevligt besök i Berlin 2022. Mycket trevligare än dom rätt stela Bucherer och Wempe (som iofs inte säljer Omega) i närheten.
Ligger i Hotel Adlon vid Branderburger Tor, nu kollade jag inte på Omega utan på Glashütte Original men han började lite smått deala av sig självt medans jag höll klockan i handen. Samma sak året innan i Kempten då jag knallade in för att kolla på den då nya SM300 Heritage, hon gav omgående 5% medans jag höll den i handen. Jag var inte seriöst ute efter att köpa en klocka vid dessa tillfällen så ingen aning vad det skulle ha kunnat sluta på.

Men det är väl antagligen svårare idag? Deala går väl alltid men säger sig självt att det är enklare på det som stått i montern en längre tid. Enklare att få ned en Constellation än en vit Speedmaster m a o.

Men Berlin är ju lika trevligt varje gång även om man kanske kommer hem utan klocka eller betalar list där för den vita Speedyn.

Tillbaka
Topp