Härligt. Stort grattis till en fantastisk klocka!Hämtar ut en blå AT om en minut. Svettig och lycklig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Härligt. Stort grattis till en fantastisk klocka!Hämtar ut en blå AT om en minut. Svettig och lycklig!
Såg nu att det står någon konstig kemisk beteckning över "Co-Axial". Ska den verkligen se ut så? Det förstör ju hela tavlanPlanet ocean 39.5mm... Är kär i den. Kommer i juli
![]()
Ja, ZrO² mer exakt. Tavlan är keramisk, därför står det där. Likadant på DSOTM och GSOTM har PT950 på sin tavla då den är av platina.Såg nu att det står någon konstig kemisk beteckning över "Co-Axial". Ska den verkligen se ut så? Det förstör ju hela tavlan
Såg nu att det står någon konstig kemisk beteckning över "Co-Axial". Ska den verkligen se ut så? Det förstör ju hela tavlan
Hämtar ut en blå AT om en minut. Svettig och lycklig!
"For the Deep Ocean (which for some reason doesn't yet have GMT in the name as of now), Omega uses a 45.5mm wide (17.18mm thick) Planet Ocean case" Citat taget ur http://www.ablogtowatch.com/omega-seamaster-planet-ocean-gmt-deep-black-watches-ceramic/Nya PO 43,5 mm (Stålvarianterna) kommer vara 0,4 mm lägre än nuvarande 45,5 mm.
Deep black kommer vara högre, oklart kring vilket mått.
Låter ballt! Ska bli kul att se i praktikenEn kul liten grej med tredje generationen PO (som väl får kallas PO 8900 som blir benämningen på urverket nu när kaliber 8500G utöver kronometercertifieringen hos COSC också testas av METAS i tester så hårda att Omegas urverk är de enda i världen kapabla att klara av dom) är att både visare och index likt AT 8500 nu kommer att tillverkas av solitt, rhodiumpläterat 18k guld.
Vänligen
Forumets undersköterska
Upplys gärna en okunnig om varför man väljer att rhodiumplättera visarna? För färgen?En kul liten grej med tredje generationen PO (som väl får kallas PO 8900 som blir benämningen på urverket nu när kaliber 8500G utöver kronometercertifieringen hos COSC också testas av METAS i tester så hårda att Omegas urverk är de enda i världen kapabla att klara av dom) är att både visare och index likt AT 8500 nu kommer att tillverkas av solitt, rhodiumpläterat 18k guld.
Vänligen
Forumets undersköterska
Upplys gärna en okunnig om varför man väljer att rhodiumplättera visarna? För färgen?![]()
En kul liten grej med tredje generationen PO (som väl får kallas PO 8900 som blir benämningen på urverket nu när kaliber 8500G
Suveränt inlägg som vanligt. Tackar!Precis, det är överlägset vitt guld i det att rhodium ger en mer skarpt gnistrande, spegelblank reflektion som är mycket uppskattad i juvelerarbranschen och förklaringen till varför så mycket smycken rhodiumpläteras. Själva metallen är mycket dyrbar (många gånger mer än guld) men också ömtåligt och svårt att bearbeta varför rhodium i mer solid form inte är ett alternativ.
Vänligen
Forumets undersköterska
![]()
Väldigt kär!
Glasbaksidan finns kvar men har en annan stängning/gängning, därav tunnare boett.Verkar sunt att ha en storlek på herruret och runt 43mm. Känner att den skulle ha varit optimal för mig som velade mellan 45 o 42 mm varianterna. Att den blir tunnare tolkar jag som att de slopar glasbaksida. Vet inte vad jag ska tycka om det. Det fina verket vill man gärna se även om en omega sjöhäst eller vad det nu är blir en ball o klassisk detalj.
Bör ligga exakt som 43,5 således runt 55'.Hej, någon som sett/hört något om prisbilden på nya PO 39,5 mm?
Hörde från en av Omegas Account Manager att den är 0,4mm tunnare än nuvarande 45,5mm o ny diameter är 43,5mm. (stålvarianterna)Nya Planet Ocean är 1.3mm tunnare
Hörde det från en säljare hos AD, du kan ha rättHörde från en av Omegas Account Manager att den är 0,4mm tunnare än nuvarande 45,5mm o ny diameter är 43,5mm. (stålvarianterna)
Han kan ju såklart sagt fel men vad har du hört om 1.3 mm?
Hmm får gå och klämma på dom någon dag men ser lite tjocka ut för min smak, håller nog i min gamla med 2500Angående tjockleken på nya PO så fick jag chans att kika på den nya storleken 43,5mm hos Erikssons Urhandel för några veckor sedan. Har tidigare spanat på PO 42mm men har stört mig en smula på att den blir lite väl bullig, även om jag så klart uppskattat verket.
Vad gäller den nya så upplever jag den som nättare än den gamla 42:an, även om både så klart är biffiga klockor. Min gissning är att den ökade storleken gör att proportionerna blir bättre och det kombinerat med en något mindre tjocklek gör att intrycket blir tunnare så att säga. Kollar jag bilderna jag bifogat nedan så ser det möjligen ut som att boetten är lite tunnare på tjockaste stället vilket kanske också bidrar.
![]()
Ytterligare ett par bilder på nya 43,5:
![]()
![]()
Bilder på gamla 42 samt nya GMT som jämförelse:
![]()
![]()
Angående tjockleken på nya PO så fick jag chans att kika på den nya storleken 43,5mm hos Erikssons Urhandel för några veckor sedan. Har tidigare spanat på PO 42mm men har stört mig en smula på att den blir lite väl bullig, även om jag så klart uppskattat verket.
Vad gäller den nya så upplever jag den som nättare än den gamla 42:an, även om både så klart är biffiga klockor. Min gissning är att den ökade storleken gör att proportionerna blir bättre och det kombinerat med en något mindre tjocklek gör att intrycket blir tunnare så att säga. Kollar jag bilderna jag bifogat nedan så ser det möjligen ut som att boetten är lite tunnare på tjockaste stället vilket kanske också bidrar.
Vi vet allt det där om andrahandsvärdet och så men jag tycker inte vi skall orda mer om det i vad som heter "Officiella Omegatråden", vi gör ju bara saken värre. Vi skall titta på vad man får för pengarna i stället och lyfta fram vi vad tycker är extra bra. Allt från Omega är inte prisvärt men jag tycker faktiskt entusiast-uren, dom VI köper, är det. Ej prisvärt är det om någon annan erbjuder samma eller högre nivå för mindre pengar. Visst, alla har inte samma åsikt och jag skulle väl inte heller önska att hela KS enbart ägde varianter av Seamasters som är fallet med mig..............
- tycker att framförallt keramikmodellerna (som är snygga och som diskuterades djupare i en annan tråd) är på tok för överprissatta med tanke på Omegas brutalt dåliga andrahandsvärde. Detta gäller även standardmodellerna (som jag tycker är för många färgglada att välja emellan som vissa redan påpekat).
Jag förväntar mig att de nya stålmodellerna kommer komma ner till 30-35k ganska snabbt på "nyare begagnat"-marknaden väldigt kort efter att de lanserats. Först då slår jag nog till.
Varför skall vi inte orda om det här? Jag tycker vi skall fortsätta orda om det vi tycker är prisvärt och inte prisvärt.Vi vet allt det där om andrahandsvärdet och så men jag tycker inte vi skall orda mer om det i vad som heter "Officiella Omegatråden", vi gör ju bara saken värre. Vi skall titta på vad man får för pengarna i stället och lyfta fram vi vad tycker är extra bra..
Klart att man ska lyfta både positivt som negativt. I min värld har Omega ett hyggligt bra andrahandsvärde. Det finns de med bättre o sämre men vi kan ju inte haussa något som inte finns.