• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 379 53.8%
  • Hesalit

Röster: 326 46.2%

• Totala väljare
    705
Får lägga upp nyförvärvet även här. Väldigt nöjd. Hur länge tror ni denna får hänga med i Omegas lineup? Mode eller något beständigt? Känns toppen iaf.
image.jpeg

Vilken skönhet ! Grattis ! Hoppas det är love to last a lifetime.

Vänligen
Forumets undersköterska

Vilken kaliber klockan har framgår på pictograms-kortet som jag hoppas medföljer, men det är möjligt att Uretvintage med "cert" endast avser garantikortet (det brukar vara så) och där står endast refnr, serienr och så stämpel och datum från AD'n. Skicka ett meddelande till skribenten och tillika urmakaren Archer på Omega Forums eller WUS Omega Forum så kan han kolla i Omegas Extranet med hjälp av serienumret vilken kaliber klockan har om du är nyfiken, så sparar du in ett besök hos din lokala AD. Personligen hade jag inte sett kaliber 1109 som någon dealbreaker - är kraftreserven till belåtenhet både vid manuellt uppdrag och på handleden så är det ju inga bekymmer.

Vänligen
Forumets undersköterska

Tack igen, jag slog till så den är nu beställd. Kommer skriva igen när den kommer, har säkert fler frågor då...:)

Får lägga upp nyförvärvet även här. Väldigt nöjd. Hur länge tror ni denna får hänga med i Omegas lineup? Mode eller något beständigt? Känns toppen iaf.
image.jpeg
Tror den har chans att hänga med lika länge som constellation kollektionen likt denna, känner en härlig doft av 80-talet. Finns med i Omegas utbud idag men är det någon i Sverige som köper?
12320382202002.png

Tror den har chans att hänga med lika länge som constellation kollektionen likt denna, känner en härlig doft av 80-talet. Finns med i Omegas utbud idag men är det någon i Sverige som köper?
12320382202002.png

Nej, i Sverige är nog försäljningen mycket blygsam men däremot sägs modellserien vara väldigt populär i Asien och där sälja mycket bra.

Vänligen
Forumets undersköterska

Träffade en av Swatch Groups säljare i söndags. Han jobbar med omega o inom nåt eller några år kommer vi nog få se inhouse kaliber i alla modeller. Undra om de kommer behålla denn klassiska smp:n? Kommer den få nytt verk o kanske en facelifts eller en helt ny modell?
Börjar dagen med SMP
image.jpeg

Beror på hur gammal den är; till samtliga AT 2500 (i produktion år 2002 - 2010) och AT 8500 tillverkade år 2009 - ca 2013 medföljer tre kort ("International Warranty", "Pictograms" och "Chronometer Certificate"), till modeller tillverkade därefter endast två kort ("International Warranty" och "Pictograms"). Att klockan är en kronometer framgår ju också på pictograms-kortet i form av ett litet COSC-märke så det är möjligt att Omega uppfattade COSC-kortet som obehövligt.

När Omega lanserar AT 8900 (vilket kanske blir redan nästa år ? Kaliber 8900 finns redan i exempelvis Globemastern och nya PO 8900; det är ett tekniskt oförändrat kaliber 8500G som får den nya benämningen efter genomgånget METAS-test med godkänt resultat) så kommer klockan att få tre kort igen då METAS-klockorna får ett "Master Chronometer"-kort som bl.a gör det möjligt för ägaren att själv logga in och se hur just dennes klocka presterat under testerna.

Vänligen
Forumets undersköterska
Tack och bock! Jag har samma AT som du :)

Omega-vänner! Är på jakt efter en halv el hel länkbit till min AT Quartz 38.5mm (armband 1587/986) som jag precis fått hem. Byter gärna mot annan länkbit, klockrulle, läderband eller annat kul.
image.jpeg

Tack på förhand!

Edit. Har lagt upp en annons i köpes också men tänkte att det kanske skulle vara enklare att hitta om jag postade här, hoppas ingen tar illa upp.

Med vänlig hälsning,
Olle

En klassisk 2531.80.00 på orange NATO i ett soligt Sandsbro idag. Modellen var i produktion år 1993-2006 (ersattes år 2006 av den till det yttre snarlika 2220.80.00 som utöver en del kosmetiska skillnader såsom applicerade index, nytt boettlock och texten Seamaster i rött även fick co-axial gång med kaliber 2500C) och hade en enorm betydelse för Omega under andra halvan av 90-talet och första halvan av 00-talet. Modellen var en enorm framgång, inte minst sedan Pierce Brosnan fick ett exemplar på sina handleder - i första filmen "Goldeneye" från år 1995 dock med kvartsversionen 2541.80.00 - och dess DNA lever kvar i nuvarande SMPc. Otroligt mycket klocka för pengarna, då som nu.

Vänligen
Forumets undersköterska

image.jpg

Då så! Kör en paketöppning här!
De va va med den här klockan de hela började för ca 30-35 år sen!
Min pappas Ploprof
image.jpeg

Jag minns hur jag som barn va så fascinerad av hur en klocka kunde fungera utan batteri
Sen 2006 va de dax för mig med en liten tidig 30års present till mig själv en seamaster 22.54.50.00
image.jpeg

Så nu knappt ett år innan jag fyller 40 är de dax igen för en ny Omega
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Omega planet ocean
Ref 232 30 42 21 01 001
Efter bara några timmars ägande kan jag bara säga att jag är väldigt nöjd!
Klockan sitter extremt bra trots sin höjd!
Kvalitén känns rakt igenom!
Får återkomma när den fått lite mer armtid.
Trevlig midsommar/ David

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    208 KB · Visningar: 36
Senast ändrad:
Då så! Kör en paketöppning här!
De va va med den här klockan de hela började för ca 30-35 år sen!
Min pappas Ploprof
image.jpeg

Jag minns hur jag som barn va så fascinerad av hur en klocka kunde fungera utan batteri
Sen 2006 va de dax för mig med en liten tidig 30års present till mig själv en seamaster 22.54.50.00
image.jpeg

Så nu knappt ett år innan jag fyller 40 är de dax igen för en ny Omega
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Omega planet ocean
Ref 232 30 42 21 01 001
Efter bara några timmars ägande kan jag bara säga att jag är väldigt nöjd!
Klockan sitter extremt bra trots sin höjd!
Kvalitén känns rakt igenom!
Får återkomma när den fått lite mer armtid.
Trevlig midsommar/ David

Wow, gratulerar ! Ingen dålig trio dykarklockor du har där. Hoppas du kommer att gilla PO'n :)

Vänligen
Forumets undersköterska

Beror på hur gammal den är; till samtliga AT 2500 (i produktion år 2002 - 2010) och AT 8500 tillverkade år 2009 - ca 2013 medföljer tre kort ("International Warranty", "Pictograms" och "Chronometer Certificate"), till modeller tillverkade därefter endast två kort ("International Warranty" och "Pictograms"). Att klockan är en kronometer framgår ju också på pictograms-kortet i form av ett litet COSC-märke så det är möjligt att Omega uppfattade COSC-kortet som obehövligt.

När Omega lanserar AT 8900 (vilket kanske blir redan nästa år ? Kaliber 8900 finns redan i exempelvis Globemastern och nya PO 8900; det är ett tekniskt oförändrat kaliber 8500G som får den nya benämningen efter genomgånget METAS-test med godkänt resultat) så kommer klockan att få tre kort igen då METAS-klockorna får ett "Master Chronometer"-kort som bl.a gör det möjligt för ägaren att själv logga in och se hur just dennes klocka presterat under testerna.

Vänligen
Forumets undersköterska
Pratade med en urmakare på Swatch group idag som sa att 8900 verket faktiskt är något uppdaterat för att klara de nya kraven. Frågade specifikt om det inte var samma verk som i de senaste AT, men nej blev svaret. Förvisso små uppdateringar lät det som men ändå.

Spelar ju ingen praktisk roll iofs...

Pratade med en urmakare på Swatch group idag som sa att 8900 verket faktiskt är något uppdaterat för att klara de nya kraven. Frågade specifikt om det inte var samma verk som i de senaste AT, men nej blev svaret. Förvisso små uppdateringar lät det som men ändå.

Spelar ju ingen praktisk roll iofs...

Intressant, ska kolla upp detta med Omega. Den info som jag hittills kommit över gör gällande att det är ett 8500G som får ny benämning i och med METAS-certifieringen.

Vänligen
Forumets undersköterska

Tillbaka
Topp