• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 370 53.9%
  • Hesalit

Röster: 317 46.1%

• Totala väljare
    687
Varför skall vi inte orda om det här? Jag tycker vi skall fortsätta orda om det vi tycker är prisvärt och inte prisvärt.
Jag tycker t ex inte att en Sub är värd närmare 70 tusen kronor men den är ändå mer prisvärd än Omega som tappar 20-40% av nypriset direkt.

Att vi gör det värre genom att prata om det gör det inte olämpligt att prata om. Det finns ju många (kolla bara på forum som Watchuseek och TRF, utöver Klocksnack) som tycker att Omega skjuter sig själva i foten på vissa fronter genom att spotta ut på tok för många varianter av samma modell. Det är bl a sådana saker som påverkar andrahandsvärdet. Jag tycker att Omegas hets på nya innovationer spiller över på deras design och formspråk - som förändras på tok för ofta.

Detta skall väl inte bara vara en hyllningstråd till Omega? Isåfall har jag missat läsa det i första posten. Jag har tolkat det som att vi kan diskutera nya och gamla modeller, ha åsikter om dem, prata om märket i allmänhet, priser osv. Eller har jag missat syftet med tråden helt? Isåfall får jag ödmjukt dra mig ur denna tråden, om nu "Officiella Omegatråden" skall vara en "bara positiva kommentarer"-tråd.
Omega är mitt favoritmärke - men jag väljer att inte vara en "fanboy". Jag väljer att vara kritisk samtidigt som jag älskar märket.
En undran gällande detta med att det kommer många varianter av samma modell. AP måste ha släpt ett 60 tal varianter av Royal Oak? Påverkar det andrahandsvärdet negativt eller positivt?

En undran gällande detta med att det kommer många varianter av samma modell. AP måste ha släpt ett 60 tal varianter av Royal Oak? Påverkar det andrahandsvärdet negativt eller positivt?

Jag kan inte svara för AP då jag inte har någon koll på märket eller dess modeller i allmänhet. Sen skrev jag också att urspottandet av nya modeller är en av orsakerna till missnöjet med Omegas image (baserat på många ägare världen över).

Vi vet som redan påpekats att Omega har ett "ökänt" dåligt andrahandsvärde. Frågan är då (om vi ska försöka vara konstruktiva och objektiva): Är det fel på Omegas prissättning eller marknadsföring/image? Kanske t om val att utforma klockor på ett visst sätt som kanske inte lockar mer än tillfälliga intervaller såsom 2-3 år åt gången?

För övrigt ser jag verkligen fram emot att prova nya PO (även keramiska) in real life - men har som jag sa i min första post svårt för den enligt mig kraftigt uppskruvna moderna designen som jag ser på bilderna än så länge. Men vad vet jag - de kanske är underbara IRL även om jag har svårt att se att de kan mäta sig med PO2500 och 8500 gällande blandningen av elegans, dress och maskulint samtidigt.

Jag vill påpeka att jag också tycker att en klocka är värd det man själv väljer att betala för den oavsett business-aspekten. Men det måste finnas rimliga gränser för vad en lyxklocka/smycke tappar i värde då man väljer att köpa nytt hos AD (om man utgår från att man inte får de klassiska förväntade Omegarabatterna som alla talar om här)

Blev för övrigt med en Planet Ocean 8500 i veckan. Ett ur jag aldrig kommer att släppa :)
thumbnail_20160617_194656.jpg

Grattis! Har min 5'e på ingång (7'e om man räknar med PO2500 samt PO8500 45,5mm) :D

Ser bra ut, 42mm? Grattis :)
Nej 45 mm. Testade bägge varianter och tycker att 45 mm ger bättre proportioner vid jämförelse. Men nu när de släpper den på 43,5 mm och något tunnare har jag förhoppningar om den ultimata storleken. Tycker dock det är skitdåligt att inte ha microjustering på länken på ett så pass dyrt ur. Att behöva byta en halvlänk beroende på om det är varmt eller kallt ute är ju inget man gör och just det här uret är rätt topptung. Gillar egentligen ha klockan lite löst hängande men när den är så tung så har man ingen kontroll på den o risken att slå i något ökar så jag har tvingats ha den hyggligt tight runt armleden. När det gäller Omegas andrahandsvärde så är det väl så att de har för högt utpris men jag tror att de vill ha det så och samtidigt kunna ge kunder en bra rabatt bara för att kunden ska känna sig nöjd på det sättet. Olika sätt att möta kunden på, högt pris o ge rabatt kontra lägre pris o ingen rabatt.

Okej! Tycker själv att 39,5:an verkar intressant, får se hur det blir med det. Du har inte övervägt gummi då nu till sommaren? Lättjusterat så det bara visslar om det.

Okej! Tycker själv att 39,5:an verkar intressant, får se hur det blir med det. Du har inte övervägt gummi då nu till sommaren? Lättjusterat så det bara visslar om det.
jodå, ska införskaffa ett gummi eller gärna annat material som segelduk/kolfiber eller nåt annat men helst med curved ends så den smiter snyggt an. Någon som har förslag?

Nej, jag menar inte att det skall vara en enbart fanboy-tråd. Omega har släppt fler horrörer än dom flesta genom åren i form av div Bond- och OS-utgåvor och det skall man ju inte tiga om. Det är bara det att jag är lite störd över detta fokus på enbart andrahandsvärdet, business-aspekten. Jag önskar det vore mer fokus på klockornas meriter i stället (eller brist på om man nu vill kritisera). Det är iofs förståeligt då @Parabellum har sin 7:e PO på ingång. Vi skiljer oss åt då jag inte är någon flippare. Jag köper klockor jag vet jag gillar och dom behåller jag, säljer jag är det fråga om uppgradering och dom har varit billiga. Impulsköp finns inte i mitt ordförråd. Ännu inte sålt någon Omega.

Jag har provat flertalet Seamasters genom åren, alltid haft varit svag för PO.
Högg en PO förra sommaren, kände att 42mm kändes något hög gentemot diameter och 45.5 kändes tavlan gles..
Så det blev en GMT 43.5mm, den kräver sina armar men den har helt rätt proportioner i mina ögon.
Så den nya vanliga PO 43.5 tror jag kan passa många, så även 39,5...

Det var ett tag sedan jag hade omega, men märket ligger varmt om hjärtat då det som för många andra var det första premium märket jag köpte. Har haft en PO 42mm 8500 som jag gillade skarpt förutom att den var lite slapp i vridringen. Sedan ett par år bär jagnästan uteslutande min rolex sub på 40mm och är nu mycket nyfiken på nya PO i 39,5 mm med blå vridring, skall bli mkt skoj att prova den, känns den bra irl så är det ett givet köp.
image.png

Det här är 11 sidors läsning fylld av njutning. Först en gedigen genomgång med tekniskt fokus av kaliber 8500 och dess betydelse för Omega, därefter Alexander Linz's utsökta review i oktoberutgåvan år 2007 av Watch Time i vilken då helt nya De Ville Hour Vision hamnar under luppen; och världens bästa serieproducerade urverk hamnar förstås ofrånkomligen i fokus.

http://forum.watch.ru/attachment.php?attachmentid=534476

Vänligen
Forumets undersköterska

Det här är 11 sidors läsning fylld av njutning. Först en gedigen genomgång med tekniskt fokus av kaliber 8500 och dess betydelse för Omega, därefter Alexander Linz's utsökta review i oktoberutgåvan år 2007 av Watch Time i vilken då helt nya De Ville Hour Vision hamnar under luppen; och världens bästa serieproducerade urverk hamnar förstås ofrånkomligen i fokus.

http://forum.watch.ru/attachment.php?attachmentid=534476

Vänligen
Forumets undersköterska
Härligt, nu har jag något att läsa i regnet!

Nu är jag sådär vilsen igen. Får man med två eller tre kort till Aqua Terran?

Beror på hur gammal den är; till samtliga AT 2500 (i produktion år 2002 - 2010) och AT 8500 tillverkade år 2009 - ca 2013 medföljer tre kort ("International Warranty", "Pictograms" och "Chronometer Certificate"), till modeller tillverkade därefter endast två kort ("International Warranty" och "Pictograms"). Att klockan är en kronometer framgår ju också på pictograms-kortet i form av ett litet COSC-märke så det är möjligt att Omega uppfattade COSC-kortet som obehövligt.

När Omega lanserar AT 8900 (vilket kanske blir redan nästa år ? Kaliber 8900 finns redan i exempelvis Globemastern och nya PO 8900; det är ett tekniskt oförändrat kaliber 8500G som får den nya benämningen efter genomgånget METAS-test med godkänt resultat) så kommer klockan att få tre kort igen då METAS-klockorna får ett "Master Chronometer"-kort som bl.a gör det möjligt för ägaren att själv logga in och se hur just dennes klocka presterat under testerna.

Vänligen
Forumets undersköterska

Senast ändrad:
"James Bond's Choice". Faktiskt ett riktigt bra pris om den är fullservad och både box + cert ingår, vilket det verkar göra. Lumen på visarna och tavlan åldras ofta lite olika, så visarna behöver inte vara utbytta. Papper på servicen är ett måste, annars får den betraktas som oservad ändå. Med tanke på att den är uttagen tidigt år 1997 är väl mest frågan om urverket är beprövade och tillförlitliga kaliber 1120 (som lanserades år 1996) eller mindre uppskattade kaliber 1109 (som förorsakade vissa ägare lite bekymmer i det att kraftreserven om dryga 40 timmar inte alltid gick att uppnå - kaliber 1120 har en modifierad uppdragningsmekanism, därav de två extra stenarna; 23st mot de vanliga 21st i ETA 2892-A2). Just kraftreserven kan därför vara bra att kolla upp - du har ju 14 dagars öppet köp.

Vänligen
Forumets undersköterska

Senast ändrad:
"James Bond's Choice". Faktiskt ett riktigt bra pris om den är fullservad och både box + cert ingår, vilket det verkar göra. Lumen på visarna och tavlan åldras ofta lite olika, så visarna behöver inte vara utbytta. Papper på servicen är ett måste, annars får den betraktas som oservad ändå. Med tanke på att den är uttagen tidigt år 1997 är väl mest frågan om urverket är beprövade och tillförlitliga kaliber 1120 (som lanserades år 1996 eller mindre uppskattade kaliber 1109 (som förorsakade vissa ägare lite bekymmer i det att kraftreserven om dryga 40 timmar inte alltid gick att uppnå - kaliber 1120 har en modifierad uppdragningsmekanism, därav de två extra stenarna; 23st mot de vanliga 21st i ETA 2892-A2). Just kraftreserven kan därför vara bra att kolla - du har ju 14 dagars öppet köp.

Vänligen
Forumets undersköterska
What @Undersköterskan said:D

Yes, såg det. Har handlat från uretvintage en gång tidigare och då fick jag bra service och bemötande, så det är väl ingen risk att det är nåt fuffens?

Har köpt flera klockor från Uret.se utan problem och även en 4531.31.00 och en Rolex 1603 från Uretvintage utan bekymmer. Scandinavian Luxury Group är en seriös aktör, även om de ibland missar i självklarheter i objektsbeskrivningar och sätter ut listpriser (på exempelvis Invicta) som är löjliga.

Vänligen
Forumets undersköterska

"James Bond's Choice". Faktiskt ett riktigt bra pris om den är fullservad och både box + cert ingår, vilket det verkar göra. Lumen på visarna och tavlan åldras ofta lite olika, så visarna behöver inte vara utbytta. Papper på servicen är ett måste, annars får den betraktas som oservad ändå. Med tanke på att den är uttagen tidigt år 1997 är väl mest frågan om urverket är beprövade och tillförlitliga kaliber 1120 (som lanserades år 1996) eller mindre uppskattade kaliber 1109 (som förorsakade vissa ägare lite bekymmer i det att kraftreserven om dryga 40 timmar inte alltid gick att uppnå - kaliber 1120 har en modifierad uppdragningsmekanism, därav de två extra stenarna; 23st mot de vanliga 21st i ETA 2892-A2). Just kraftreserven kan därför vara bra att kolla upp - du har ju 14 dagars öppet köp.

Vänligen
Forumets undersköterska

Tack för svaret! Du menar, det kan jag kolla själv när den anländer om det är 1120 eller 1109? Eller måste jag gå till en urmakare?

Tack för svaret! Du menar, det kan jag kolla själv när den anländer om det är 1120 eller 1109? Eller måste jag gå till en urmakare?

Vilken kaliber klockan har framgår på pictograms-kortet som jag hoppas medföljer, men det är möjligt att Uretvintage med "cert" endast avser garantikortet (det brukar vara så) och där står endast refnr, serienr och så stämpel och datum från AD'n. Skicka ett meddelande till skribenten och tillika urmakaren Archer på Omega Forums eller WUS Omega Forum så kan han kolla i Omegas Extranet med hjälp av serienumret vilken kaliber klockan har om du är nyfiken, så sparar du in ett besök hos din lokala AD. Personligen hade jag inte sett kaliber 1109 som någon dealbreaker - är kraftreserven till belåtenhet både vid manuellt uppdrag och på handleden så är det ju inga bekymmer.

Vänligen
Forumets undersköterska

Tillbaka
Topp