• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.2%
  • Hesalit

    Röster: 307 47.8%

  • Totala väljare
    642

Meta

Breitling
Nybliven, stolt Omega-ägare 🤩
connie 02.JPG
 
Måste säga att detta är det bästa Omega-släppet på bra länge, eventuellt med undantag för nya PloProfen. Men sen är ju prislappen löjlig som alltid med moderna Omega.
Ser man till vad konkurrenterna (inte bara Rolex) tar, så är prislappen inte så löjlig.. Dessutom redan väntelistor och stort intresse för denna. vad jag förstått.. Riktigt snygg klocka!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ser man till vad konkurrenterna (inte bara Rolex) tar, så är prislappen inte så löjlig.. Dessutom redan väntelistor och stort intresse för denna. vad jag förstått.. Riktigt snygg klocka!
Jo, tar man t ex IWC pilot chrono på länk eller en Breitling med B01 på länk (Chronomat/Premier) är är det ju nästan exakt samma priser. Jag tycker inte att Omega ger mindre klocka för pengarna så sett. Tudor förstås prisvärd med dryga 60' för BB chrono men är väl ärligt talat inte på samma nivå? Det är nog mest att prishöjningarna från Omega har duggat väldigt tätt dom senaste två åren, man kan räkna ut en höjning på drygt 37% för en hesalit 3861 sedan dess (66700 -> 91900).

Edit: Tycker det blev en grymt snygg utgåva med den här vita. Hoppas den finns att klämma på vid mitt Berlinbesök om två månader.
 
Senast ändrad:
Jo, tar man t ex IWC pilot chrono på länk eller en Breitling med B01 på länk (Chronomat/Premier) är är det ju nästan exakt samma priser. Jag tycker inte att Omega ger mindre klocka för pengarna så sett. Tudor förstås prisvärd med dryga 60' för BB chrono men är väl ärligt talat inte på samma nivå? Det är nog mest att prishöjningarna från Omega har duggat väldigt tätt dom senaste två åren, man kan räkna ut en höjning på drygt 37% för en hesalit 3861 sedan dess (66700 -> 91900).
Det är som du säger prisökningar överlag. Långsiktigt har vi haft en trend med ett ökat intresse för framför allt mekaniska klockor under 40 år som drivit på priserna. Omega, som Swatchs flaggskepp, har utnyttjat efterfrågan och lett produktutvecklingen med bättre verk, material, länk etc. som de kunnat ta betalt för.

Sen har intresset för lyxprodukter generellt stigit sen covid. Ta t.ex. kubanska cigarrer som tidigare bara var att köpa, nu kanske mer än fördubblats i pris och knappt går att få tag på.

Inflationen gör sitt också, men köpkraften hos Omegas kunder faller inte så snabbt då många av dem har en stabil ekonomisk situation.

Om priserna fortsätter att öka är svårt att sia om, men min känsla är att de planar ut.
 
Det är som du säger prisökningar överlag. Långsiktigt har vi haft en trend med ett ökat intresse för framför allt mekaniska klockor under 40 år som drivit på priserna. Omega, som Swatchs flaggskepp, har utnyttjat efterfrågan och lett produktutvecklingen med bättre verk, material, länk etc. som de kunnat ta betalt för.

Sen har intresset för lyxprodukter generellt stigit sen covid. Ta t.ex. kubanska cigarrer som tidigare bara var att köpa, nu kanske mer än fördubblats i pris och knappt går att få tag på.

Inflationen gör sitt också, men köpkraften hos Omegas kunder faller inte så snabbt då många av dem har en stabil ekonomisk situation.

Om priserna fortsätter att öka är svårt att sia om, men min känsla är att de planar ut.
Tror att priserna planar ut. Dock med ev undantag för just Omega. Strategin verkar vara att långsamt närma sig Rolex. Känner Omega att de kan fortsätta höja så tror jag att de gör det. Tills de är i kapp Rolex (vissa modeller ligger visserligen redan nu ganska nära Rolex prismässigt)
 

David71

Rolex
2-Faktor
Tror att priserna planar ut. Dock med ev undantag för just Omega. Strategin verkar vara att långsamt närma sig Rolex. Känner Omega att de kan fortsätta höja så tror jag att de gör det. Tills de är i kapp Rolex (vissa modeller ligger visserligen redan nu ganska nära Rolex prismässigt)
Vissa modeller har redan gått om Rolex prismässigt. En Speedmaster i helguld är betydligt dyrare än en helguld Daytona.
 

fc2

Rolex
Ser man till vad konkurrenterna (inte bara Rolex) tar, så är prislappen inte så löjlig.. Dessutom redan väntelistor och stort intresse för denna. vad jag förstått.. Riktigt snygg klocka!
Jämfört med konkurrenterna står sig Omega absolut, men det betyder inte att inte även deras prislappar är löjliga. Det är inte så jättemånga år sedan en Speedy kostade 35k ny. Sen kan man skylla på att den nya modellen har moddat verk eller trevligare tavla men det rättfärdigar inte 70000 kr i prisökning. Enda anledningen till att de tar 105k är för att de kan ta 105k. Och marknadsmässigt gör de ju helt rätt men jag tycker fortfarande att en sån prislapp på en stålklocka som kostar max 20 000 att tillverka är löjlig.

Med det sagt måste jag än en gång applådera den nya vittavlade som är en fullträff, priset till trots.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Är sugen på att skaffa en länk till min AT 38mm senaste generationen men är inte så sugen på att köpa en från omega till kostnaden av en arm och ett ben. Är det någon som har tips på någon annan länk som kan passa?

Har kollat på denna flatlink från US men osäker på om den passar även om den är 19mm
https://unclestraps.com/products/us1035-flat-link-bracelet-for-omega-speedmaster-19-20mm
Det blir nog svårt, den länk du kollat på är för Speedmaster FOIS och andra modeller med samma boett. US listar ju också modeller den passar till längre ner på sidan. Det finns till 41mm AT men inte till din
Omega gör det inte enkelt för sig (och oss), finns t ex flertal Seamasters som SMP, AT, äldre PO med 20mm bredd men länkarna är inte kompatibla för det. Inte ens senaste SMP 42mm är kompatibel med dom äldre trots bibehållen bredd 20mm.

Men mejla dom och fråga. Kolla även med Forstner https://forstnerbands.com/
 
Det blir nog svårt, den länk du kollat på är för Speedmaster FOIS och andra modeller med samma boett. US listar ju också modeller den passar till längre ner på sidan. Det finns till 41mm AT men inte till din
Omega gör det inte enkelt för sig (och oss), finns t ex flertal Seamasters som SMP, AT, äldre PO med 20mm bredd men länkarna är inte kompatibla för det. Inte ens senaste SMP 42mm är kompatibel med dom äldre trots bibehållen bredd 20mm.

Men mejla dom och fråga. Kolla även med Forstner https://forstnerbands.com/
Jag får kolla runt lite.
 
Topp