• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 392 53.6%
  • Hesalit

Röster: 340 46.4%

• Totala väljare
    732
IMG_2464.jpeg
IMG_2466.jpeg

Fått tag på en gammal mormorsklocka, inte använd på snart 40År, men skruvade upp den och hoppade igång.
Ej orginalarmband, ingen låda eller cert finns kvar tyvärr. Någon som vet var det är och om det kan vara värd? Värt att serva den?

Bilagor

• IMG_5352.jpeg
    IMG_5352.jpeg
    743 KB · Visningar: 2
Fått tag på en gammal mormorsklocka, inte använd på snart 40År, men skruvade upp den och hoppade igång.
Ej orginalarmband, ingen låda eller cert finns kvar tyvärr. Någon som vet var det är och om det kan vara värd? Värt att serva den?
Jag vet inget om just den modellen, om den är speciell på något vis, eller om det finns efterfrågan som överskrider utbudet, men rent generellt så brukar äldre klockor vara värda någon tusenlapp. Om man servar dem kanske det går att sälja dem nyservade för vad man betalat för servicen.

Så den enda som kan avgöra om det är värt att serva klockan är man själv. Om man ska använda den själv, eller ge bort dem till någon som faktiskt kommer att använda den, kan det naturligtvis vara värt att serva den så att man vet att den fungerar. Eller så kanske man bara vill att alla klockor man har i samligen ska vara i bra, fungerande skick, och därför servar dem.

Observera att detta gäller i allmänhet. Specifika modeller kan naturligtvis ha högre värde.

Senast ändrad:
Haft en 2531.80 för en herrans massa år sedan och känner väl att jag aldrig hann bli riktigt bekant med klockan, tänkte att man skulle testa en med svart bezel istället. Vad anser folket kring 2254.50 Peter Blake vs nyare alster, typ 212.30.41.20.01.002 (vad hände här med ref-numret, Omega?)

Förstnämnda lär väl hålla värdet bättre, men jag tänker mer utseendemässigt pga annan länk, visare etc

Haft en 2531.80 för en herrans massa år sedan och känner väl att jag aldrig hann bli riktigt bekant med klockan, tänkte att man skulle testa en med svart bezel istället. Vad anser folket kring 2254.50 Peter Blake vs nyare alster, typ 212.30.41.20.01.002 (vad hände här med ref-numret, Omega?)

Förstnämnda lär väl hålla värdet bättre, men jag tänker mer utseendemässigt pga annan länk, visare etc
Av dessa två skulle jag helt klart föredra 2254.50. Har lite svårt för dom korta skelettvisarna som jag tycker inte fick rätt längd förrän med SMPc. Länken på 2254.50 är riktigt skön och bekväm också med lite taper. Tittar man på den andra så skulle jag hellre leta efter SMPc där jag tycker den fick ett klart lyft.

Av dessa två skulle jag helt klart föredra 2254.50. Har lite svårt för dom korta skelettvisarna som jag tycker inte fick rätt längd förrän med SMPc. Länken på 2254.50 är riktigt skön och bekväm också med lite taper. Tittar man på den andra så skulle jag hellre leta efter SMPc där jag tycker den fick ett klart lyft.
Tack för din input! Eftersom jag precis införskaffat en annan klocka med svart urtavla så tänkte jag om helt, lite av en chansning men valet landade på 210.30.42.20.03.001 som nu är beställd

Tankegången var att det är ganska mycket nytt med denna kontra 2531.80 som jag haft.. får väl se om det blir en catch & release eller en keeper!

Tack för din input! Eftersom jag precis införskaffat en annan klocka med svart urtavla så tänkte jag om helt, lite av en chansning men valet landade på 210.30.42.20.03.001 som nu är beställd

Tankegången var att det är ganska mycket nytt med denna kontra 2531.80 som jag haft.. får väl se om det blir en catch & release eller en keeper!
Ja, det är rätt mycket nytt. Riktigt bra urverk och högre nivå på allt. Hoppas du blir nöjd!

Du kommer bli riktigt nöjd. Superfint val av dykare! Jag har ju själv en SMPc som jag hade velat byta ut mot en 8800:a eftersom nytt är coolt och jag gillar de laserskurna vågorna som återkommit men jag är så satans nöjd med min så det bär emot. Det enda jag ogillar med den är att AR-coatingen börjat få en del repor. Men det är ovanligt att se det förutom i specifika ljus, läs starkt solljus i vinkel.

1753122046341.jpeg

Du kommer bli riktigt nöjd. Superfint val av dykare! Jag har ju själv en SMPc som jag hade velat byta ut mot en 8800:a eftersom nytt är coolt och jag gillar de laserskurna vågorna som återkommit men jag är så satans nöjd med min så det bär emot. Det enda jag ogillar med den är att AR-coatingen börjat få en del repor. Men det är ovanligt att se det förutom i specifika ljus, läs starkt solljus i vinkel.

1753122046341.jpeg
Tack! Hoppas det 😊

Såg en jämförelse på YT, där kontentan var:
SMP = klassisk & mest toolig
SMPc = mest stilren/vacker
gen3? 4? = mest teknisk/tillverkningsmässigt i framkant.

Kanske uppenbart men tyckte det klingade rätt bra.

Jag kan erkänna att jag våndades med just SMPc! Urtavlan och den cleana bezeln på den är ju överdrivet snygg och känns som det "enkla" valet om man vill ha en dykare som passar till typ allt.

Senast ändrad:
Tack! Hoppas det 😊

Såg en jämförelse på YT, där kontentan var:
SMP = klassisk & mest toolig
SMPc = mest stilren/vacker
gen3? = mest teknisk/tillverkningsmässigt i framkant.

Kanske uppenbart men tyckte det klingade rätt bra.

Jag kan erkänna att jag våndades med just SMPc! Urtavlan och den cleana bezeln på den är ju överdrivet snygg och känns som det "enkla" valet om man vill ha en dykare som passar till typ allt.
Nu vet jag inte vad du får ge för den nya men det är otroligt fin finish på den. Dessutom är urverken helt magiska.

Tillbaka
Topp