• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 403 53.8%
  • Hesalit

Röster: 346 46.2%

• Totala väljare
    749
IMG_2382.jpeg

Jag förstår inte varför de inte valde att förfina och bygga vidare på de senaste tre generationerna. Att frångå de klassiska vridna bandhornen och den helborstade rundade länken tror jag kommer visa sig vara kostsamma misstag. Ingen bad om en total redesign. Planet Ocean har varit väldigt omtyckt sedan den släpptes 2005. Som jag ser det kastar de bort nästan allt bra med modellen, precis som de gjorde med Railmaster. Från smakfull toolklocka till vräkig blingdykare...

1000025377.jpg
1000025376.jpg
1000025380.jpg

Nej, med tanke på att en vanlig SMP numera kostar 78 på länk, så var väl priset rätt väntat.
Designen däremot.. Tyvärr är det nåt med den riktning Omega tagit designmässigt de senaste åren som jag har svårt för. Klockorna ser förvisso dyra och påkostade ut, men de är så kalla och trista. Man blir inte så glad av dem.

Ja, med tanke på att generation 3 listar 93400 kr, så var en rejäl höjning för en helt ny modell ganska väntad. Det är ändock mycket pengar.

Jag vet inte jag. Först var jag inte alls impad av den nya designen, framför allt de nya bandhornen. Men, sett till dimensionerna blir den lite intressant. 13.65 mm tjock. Det är mindre än nya versionen av Seamastern med aluminiuminlägg i vridningen. Finns inga uppgifter om lug to lug på Omegas hemsida än. Men med 42mm bör den bäras snarlikt som en SMP. Jag gillar det stängda och snyggt graverade baklocket vilket även hjälper till att hålla nere tjockleken. Kollade lite snabbt på bilder från Fratello, ser bättre ut än vad jag först tyckte.

(Bilder från Fratello)
IMG_8707.jpeg

IMG_8708.jpeg

Jag vet inte jag. Först var jag inte alls impad av den nya designen, framför allt de nya bandhornen. Men, sett till dimensionerna blir den lite intressant. 13.65 mm tjock. Det är mindre än nya versionen av Seamastern med aluminiuminlägg i vridningen. Finns inga uppgifter om lug to lug på Omegas hemsida än. Men med 42mm bör den bäras snarlikt som en SMP. Jag gillar det stängda och snyggt graverade baklocket vilket även hjälper till att hålla nere tjockleken. Kollade lite snabbt på bilder från Fratello, ser bättre ut än vad jag först tyckte.

(Bilder från Fratello)
IMG_8707.jpeg

IMG_8708.jpeg
Nej bandhornen ser förjävliga ut rent ut sagt. Omega PRX Diver liksom

Jaha, nu är nya Planet ocean här.

Efter chocken i samband med läckan för några dagar sedan över den nya historielösa designen börjar jag redan vänja mig. Det är en ganska OK ny, modern dykare från Omega.

Betyder det att jag kan tänka mig att köpa den?

Nej, inte som jag känner nu. För mig är identiteten hos PO borta. Jag klarar mig bra med mina äldre PO.

Och en del av linjerna hos denna nya PO har jag redan i form av Grand Seiko!

(Mina foton är inte lika bra som Omegas. Och den destruktiva om-komprimeringen efter att jag beskurit dem får kanterna som är skarpa i verkligheten att se något oskarpa ut.)

PO gen 4-1.PNG
PO gen 4-2.PNG
PO gen 4-3.PNG

PO gen 4-4.PNG
PO gen 4-5.PNG

PXL_20251118_181504323_crop.jpg
PXL_20251118_181201627_crop.jpg

Senast ändrad:
Jag måste säga att den ser bättre ut på Fratellos bilder än i den läckta videon. Den är fortfarande inte för mig, men den ser betydligt mindre blingig ut, det ska jag ge den. Kort L2L och under 14 mm tjock är väldigt positivt. Men där slutar det positiva för mig. Jag håller med @Prefab om att den känns modern och kylig på något sätt. Liknelsen med en vass och kantig Cybertruck tycker jag är ganska träffande. Jag är nog inte rätt målgrupp för denna release helt enkelt.

Jag måste säga att den ser bättre ut på Fratellos bilder än i den läckta videon. Den är fortfarande inte för mig, men den ser betydligt mindre blingig ut, det ska jag ge den. Kort L2L och under 14 mm tjock är väldigt positivt. Men där slutar det positiva för mig. Jag håller med @Prefab om att den känns modern och kylig på något sätt. Liknelsen med en vass och kantig Cybertruck tycker jag är ganska träffande. Jag är nog inte rätt målgrupp för denna release helt enkelt.

Cybertruck är en liknelse. Jag kan inte heller låta bli att tänka på Hublot och deras ofta kantiga linjer? Inget i min smak tyvärr. På något vis har jag också svårt med de relativt ”kvadratiska” (eller cirkelformade) 1:1-proportionerna. Ser knubbigt ut på något vis. Väldigt svårt att beskriva, men knubbigt och yxiga kanter gifter sig inte för mig!

Cybertruck är en liknelse. Jag kan inte heller låta bli att tänka på Hublot och deras ofta kantiga linjer? Inget i min smak tyvärr. På något vis har jag också svårt med de relativt ”kvadratiska” (eller cirkelformade) 1:1-proportionerna. Ser knubbigt ut på något vis. Väldigt svårt att beskriva, men knubbigt och yxiga kanter gifter sig inte för mig!
Proportionerna och avsaknad av Omega-identitet stör även mig.

Men de släta ytorna som möts i skarpa linjer och hörn gillar jag. Kan Omega ha blivit inspirerade av Grand Seiko?

Proportionerna och avsaknad av Omega-identitet stör även mig.

Men de släta ytorna som möts i skarpa linjer och hörn gillar jag. Kan Omega ha blivit inspirerade av Grand Seiko?
Jag skulle nog också gillat dem i annan helhetsförpackning. Tycker f.ö. alltid att övergången mellan olika ytor varit en styrka hos PO. Men nä… Här blir det fel pga helheten för mig!

Det känns tyvärr som att Omega gör allt för att för varje generation gå ifrån originalet 2500 mer och mer. Ser ju ut som nån ultramodern kantig hård prototyp snarare än den fina klassiska mer tidlösa designen som kom med första upplagan.

Får underkänt av mig iallafall. Iallafall som en Planet Ocean. Den här är tuff på sitt sätt men ser inte alls lika allround ut. Plus däremot är att man bantat ner storleken.

(Bilder från Fratello)
IMG_8707.jpeg

IMG_8708.jpeg
Tycker personligen att nya är riktigt nice. Första PO som väcker mitt ha-begär :)

Kul släpp tycker jag. Plus på länken, riktigt fin! minus på priset, men det var väl inte så oväntat. Blir spännande att se vad den kostar på andrahandsmarknaden

Tillbaka
Topp