• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omröstning! Vilken bör jag välja?

Vilken dinkadonk ska jag välja?

  • Omega SmpC

    Röster: 46 13.2%
  • Omega Speedmaster

    Röster: 137 39.4%
  • Rolex OP 36 (116000) blå tavla

    Röster: 88 25.3%
  • Rolex OP 39 (114300) rhodium

    Röster: 77 22.1%

  • Totala väljare
    348

DrDre

Patek
Rolex slår alltid Omega. Ett undantag - Speedmaster professional. Så mitt förslag är att ta ur den första från listan och sedan gå och titta i affärer för att se vad du själv gillar bäst. Personligen gillar jag den nedtonade designen hos OP och skulle nog valt det om OWG. (Har en Speedy Prof själv och gillar den, men OP är nog mer praktisk för dagligt bruk även om båda funkar bra).
 

GossipGirl

Cartier
Får ta och svänga förbi klockbutiken imorgon och testa några. Speedmastern kanske är bra att börja med, sen köpa 114060 sen när man har de pengarna över!
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jämka inte om möjligt på första köpet, det ångrar man lätt.
Sen ska du följa hjärtat, Rolex, Casio, Seiko, Patek...är inte hjärtat och själen glad så blir man inte nöjd oavsett.
Så alla reflektioner här är ju mer eller mindre personliga givetvis. Så även min....Rolex is the way to go :)
Omega behöver speedy Tuesday for att Överleva ;)
Men vad du än går för så blir du nog super nöjd
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Oj vilken jämn röstning. Min röst faller på speedy, plus en massa olika armband.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad du än väljer så välj inte en smp. Visst, det är på många vis en klassiker, men det finns ingen klocka som skriker mer "svensk mellanchef" än den. Sitter på var mans hand vilket gör det hela dödstråkigt.
(Förlåt @PCB men hon ville ju ha personliga åsikter :rolleyes:)
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Alla dessa klockor är bra val, men i likhet med många andra tycker jag SmpC är lite väl tråkig och vanlig. Dock är det ju du som skall ha klockan, så om den känns rätt, kör på den! Själv köpte jag en Speedy pro som min första riktiga/fina/dyra klocka och trots att jag älskade den så kunde jag inte släppa tanken på Rolex.

Jag startade således själv en liknande tråd som du för att få tips om vilken klocka jag skulle köpa. Jag fick massor av bra synpunkter och det slutade med att jag köpte en Explorer 114270 som jag tycker är bra nära den ultimata OWG klockan. 116000 och DJ skulle dock fylla samma funktion minst lika bra tror jag. De bärs lite större än 36mm så jag tror nog storleken passar dina 17cm handleder. Min röst faller således på 116000, och även om den blåa tavlan är fantastisk skulle jag även rekommendera att du provar steel tavlan som är lite mera klassisk. Ta tid på dig, se till att prova alla alternativ i butik före du tar ett beslut. Köp den som känns rätt. Om inget av alternativen känns rätt tycker jag du skall vänta...och då kanske nya modeller som tex. svart OP hinner ut i butik.

Ännu gällande Speedy, hesalit tycker jag absolut inte är ett minus, det är snyggare än safir och lätt att polera själv. Min egen Speedy pro fick ingen handledstid efter att jag köpte explorern så jag sålde den, men köpte faktiskt nyligen en FOIS som jag tycker är fantastisk med sin vintage känsla och lite mindre storlek.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Av de du listar så hade jag valt speedy. Men ser här ovan att du fått tips om att kolla på en exp 1 vilken jag tycker är ett mkt bra alternativ. En fin exp 1 kostar ju lite mer än din budget men det kan vara värt att spara lite extra.

Lycka till i jakten :)
 

Ola G

Cartier
Under dessa förutsättningar så skulle jag ta en Speedy FOIS, kan bli ngn lusentapp dyrare men det är den värd.
Allsidig, klassisk och samtidigt smidig på en nätt arm
Med vänlig hälsning
Ola G
 

Admm

KS Explorers Club
Har du låst dig för den gråa tavlan till 114300? Annars tycker jag lätt att den blåa är väldigt trevlig. Så simpel men så ren och snygg på samma sätt. Om jag fick ändra lite på dina alternativ hade jag lätt tagit den! Lycka till!
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Op 39 tycker jag är snygg på tjejer. Ett alternativ om du tycker Speedmastern är för stor är ju att göra som min fru och skaffa en reduced.
 

GossipGirl

Cartier
Återkoppling!
Var hos AD idag och testade lite. Kom fram till att SmpC går bort då den är lite för vanlig och tråkig. Även 116000 går bort pga storleken. Återstår speedy och 114300, här kommer ett par bilder.
0107884E-124F-4CC0-BD0D-FA90C44AB968.jpeg

00290D6C-9436-4BE2-A24A-080B82DE6EF7.jpeg


Måste säga att det lutar lite åt speedmastern. Kanske lite roligare och absolut inte för stor! Kanske har underskattat mina handleder :D
OPns länk är som sagt tidigare magisk dock, men den länken sitter ju på min drömklocka också så den kanske får vänta.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Återkoppling!
Var hos AD idag och testade lite. Kom fram till att SmpC går bort då den är lite för vanlig och tråkig. Även 116000 går bort pga storleken. Återstår speedy och 114300, här kommer ett par bilder.
0107884E-124F-4CC0-BD0D-FA90C44AB968.jpeg

00290D6C-9436-4BE2-A24A-080B82DE6EF7.jpeg


Måste säga att det lutar lite åt speedmastern. Kanske lite roligare och absolut inte för stor! Kanske har underskattat mina handleder :D
OPns länk är som sagt tidigare magisk dock, men den länken sitter ju på min drömklocka också så den kanske får vänta.
Båda är kanonfina! Och båda verkar passa på dina handleder!
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Återkoppling!
Var hos AD idag och testade lite. Kom fram till att SmpC går bort då den är lite för vanlig och tråkig. Även 116000 går bort pga storleken. Återstår speedy och 114300, här kommer ett par bilder.
0107884E-124F-4CC0-BD0D-FA90C44AB968.jpeg

00290D6C-9436-4BE2-A24A-080B82DE6EF7.jpeg


Måste säga att det lutar lite åt speedmastern. Kanske lite roligare och absolut inte för stor! Kanske har underskattat mina handleder :D
OPns länk är som sagt tidigare magisk dock, men den länken sitter ju på min drömklocka också så den kanske får vänta.
Tycker båda sitter riktigt bra! Men de där blå färgklickarna.. *RYS*
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Återkoppling!
Var hos AD idag och testade lite. Kom fram till att SmpC går bort då den är lite för vanlig och tråkig. Även 116000 går bort pga storleken. Återstår speedy och 114300, här kommer ett par bilder.
0107884E-124F-4CC0-BD0D-FA90C44AB968.jpeg

00290D6C-9436-4BE2-A24A-080B82DE6EF7.jpeg


Måste säga att det lutar lite åt speedmastern. Kanske lite roligare och absolut inte för stor! Kanske har underskattat mina handleder :D
OPns länk är som sagt tidigare magisk dock, men den länken sitter ju på min drömklocka också så den kanske får vänta.
Alltså...Jag gillar ju Speedyn men Rolexen ser rätt classy ut faktiskt. Riktigt snygg. Bilder kan ju dock vara en sak och verkligheten något annat. :happyhappy:
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Halloj!

Efter att ha vant sambon vid tanken att jag ska köpa en dyrare klocka så känner jag att det är dags att utnyttja detta tillfälle. Tyvärr så har jag en beslutsångest utan dess like. Jag velar fram och tillbaka mellan olika klockor hela tiden. Jag kan tänka mig att lägga max 30k och har några favoriter som jag ska nämna mina tankar om nedan. Tanken är att vara en OWG i några år tills studier är avklarade och andra prioriterade livsmål är klaro!

Omega Smpc:
+ Uppvuxen med en smp i familjen, lekt mycket med den som liten och har ett starkt band till just smp. Även med Goldeneye på Nintendo 64 :cigar:
+ Bra size med 41mm till mina 17cm runda handleder
+ Allsidig, vattentålig och robust
- För vanlig, svenssonklocka
- Finns snyggare länkar
- Ceramiska är lite väl hög jämfört med gamla smp

Omega Speedmaster:
+ Grym historia
+ Väldigt snygg, kul med kronograf
+ Passar bra på både läder och länk
- Hesalit och 5atm för dagligt användande
- Snäppet stor jämfört med andra alternativ

Rolex Oyster Perpetual 36 (116000) blå tavla:
+ Rolex är grymt
+ Bättre finish än omega?
+ Oysterlänken!
- Lite liten kanske, har ej testat irl
- Tråkig?
- Snäppet över 30k begagnad

Rolex Oyster Perpetual 39 (114300) grå tavla:
+ Rolex som sagt
+ Bra storlek
+ Även här oysterlänken
- Tråkig här med?
- Färgklickarna på tavlan...

Det går verkligen från en dag till en annan om vilken klocka jag är sugen på. Får gå och känna på alla samtidigt. Men 116000 i blå med siffrorna finns la iof inte kvar hos AD. En sak jag är orolig över är att jag är sugen på Rolex för att det just är Rolex. Hade samma klocka vart lika spännande med en omegalogga? Tvek... men samtidigt så slutar folk upp med Rolex till slut ändå så jag antar att det är skillnad i kvalité och finish.

Som sagt, rösta och hjälp mig med kloka kommentarer!
Tycker dina + och - kan justeras lite. Javisst är smp en vanlig klocka med lite tråkstämpel över sig. Men ärligt talat, de andra alternativen är väl inte precis några rare birds heller:rolleyes: Likaså sätter du + för Rolex finish. Håller inte med då de är likvärdiga (äger både Omega och Rolex). Med dessa justeringar väger det tungt över mot Omega. Vilken du sen väljer bör du nog utgå från dig själv och inte vad andra tycker. Båda fungerar utmärkt i vardagen. Personligen hade jag valt Speedmastern. Fungerar till allt och gör aldrig bort sig i något sammanhang. Jag har ägt och brukat min i 10 år. Förvisso i rotation med andra klockor men fortfarande i toppskick med original plexi.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
SMP är ett jättebra köp, prisvärd och jag gillar den. Men Speedmaster är roligare, jag tycker inte den bärs större än SMP. Glöm Rolex med satt budget, OP39 är inte så värst roliga tycker jag och inte får man väl en sån för 30K? Roliga Rolex startar med Explorers. Men visst, OP har den underbara oysterlänken. Röstar Speedmaster i alla fall, det bästa som finns alla kategorier för satt budget :)
 

DrDre

Patek
Återkoppling!
Var hos AD idag och testade lite. Kom fram till att SmpC går bort då den är lite för vanlig och tråkig. Även 116000 går bort pga storleken. Återstår speedy och 114300, här kommer ett par bilder.

Måste säga att det lutar lite åt speedmastern. Kanske lite roligare och absolut inte för stor! Kanske har underskattat mina handleder :D
OPns länk är som sagt tidigare magisk dock, men den länken sitter ju på min drömklocka också så den kanske får vänta.

Oavsett vilken av de två det blir, så kommer du nog att bli nöjd. Jfyi, Rolex släppte nyligen 114300 i svart och i vitt. Lite mer klassiskt och traditionellt, på gott och ont. Kolla in dem här

https://www.rolex.com/watches/oyster-perpetual.html
 
Topp