• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Opus watches - Blocketsäljare/butik. Erfarenheter?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja lärdomen denna gång var absolut att inte vara aktiv i detta forum, jag borde låtit bli att svara från början. Men angående dina punkter:
1.) Tyvärr har inte ett enda inlägg handlat om våra produkter (annat än påståenden om priser och "attraktivitet") vad jag har sett?

2.) Det har jag inte heller gjort. Ge gärna exempel på något jag påstått som är felaktigt.

3.) Det är såklart bra att vara, men svårare när man hamnar i en veritabel" shit storm"... Har varit aktiv i massor av olika forum genom åren, men sällan sett ett så osakligt bombardemang.

4.) Att bemöta bombardemanget av påståenden blir ju automatiskt "försvarsställning", men ja, du har rätt här hade det uppenbarligen varit bättre att inte förklara.

5.) Det är jag iaf väl medveten om ;-)
Fast riktigt så var det ju inte. Hade du bara skrivit att ni avser att vara billigast av samtliga gråhandlare och att ni erbjuder er egna garanti så hade det nog inte blivit massa tjafs. Istället för du argument som inte håller och beskriver nackdelar med era konkurrenter som inte håller.

Ska ni sälja helt nya eller begagnade varor med egen garanti och utan möjlighet för kunden att spåra ursprunget så lär det bli svårt, speciellt utan förtroendekapital. Jag ser faktiskt inte att jag skrivit något olämpligt angående detta. Fördelar och nackdelar med gråhandeln har diskuterats här på KS massvis av gånger och det finns många olika åsikter.
 
Fast riktigt så var det ju inte. Hade du bara skrivit att ni avser att vara billigast av samtliga gråhandlare och att ni erbjuder er egna garanti så hade det nog inte blivit massa tjafs. Istället för du argument som inte håller och beskriver nackdelar med era konkurrenter som inte håller.

Ska ni sälja helt nya eller begagnade varor med egen garanti och utan möjlighet för kunden att spåra ursprunget så lär det bli svårt, speciellt utan förtroendekapital. Jag ser faktiskt inte att jag skrivit något olämpligt angående detta. Fördelar och nackdelar med gråhandeln har diskuterats här på KS massvis av gånger och det finns många olika åsikter.

Konkretisera nu... Var har jag anfört något annat än att vi försöker vara billigast, har snabba leveranser och att vi erbjuder köptrygghet i form av garanti och ångerrätt? Jag har från början sagt att vi inte är AD och inte heller försöker utge oss för att vara det.

Det står dig fritt att såga vår affärsidé, men det känns extremt oproffsigt av en moderator. Nyfikna frågor hade varit väldigt mycket mer passande än en flod av kritik, särskilt med påståenden om att alla våra modeller skulle vara oattraktiva. Vi har fått en bra start med många nöjda kunder som verkar uppskatta att de får en snabb leverans av en äkta klocka till lägst pris. Du kanske tycker det är intressant att veta vilken handlare som slussat ut din klocka från fabriken men det tycker inte alla, vilket exempelvis Jomashop som du själv tog upp är ett bra bevis på...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Detta är helt inkorrekt. Ingen av de allra största gråhandlarna skickar med stämplade cert från AD. De flesta skickar faktiskt inte med cert överhuvudtaget...

Kan du ge mig exempel på en enda amerikansk gråhandlare som skickar med stämplat cert från AD?
Hej och välkommen till forumet.

Anser att du besvarat allt på ett trevligt och korrekt sätt, trots misstron.
Har handlat en del från både AD i Sverige som utomlands och även genom så kallade gråhandlare. Jag har dock aldrig vart med om att inte få cert vid köp av ny klocka.

Att cert och Box osv saknades vid begagnade ur sker hela tiden men att ny klockor säljs utan cert har i vart fall inte jag vart med om.


/C
 
Hej och välkommen till forumet.

Anser att du besvarat allt på ett trevligt och korrekt sätt, trots misstron.
Har handlat en del från både AD i Sverige som utomlands och även genom så kallade gråhandlare. Jag har dock aldrig vart med om att inte få cert vid köp av ny klocka.

Att cert och Box osv saknades vid begagnade ur sker hela tiden men att ny klockor säljs utan cert har i vart fall inte jag vart med om.


/C

Tack! Härligt med ett välkomnande till slut! ;) Hade jag vetat att bemötandet skulle bli som det blev så hade jag givetvis lämnat frågorna om oss obesvarade :(

När du köper från gråhandlare i Europa så följer cert ofta (men långt ifrån alltid) med. Köper du från de stora gråhandlarna i USA som tex nämnda Jomashop eller AuthenticWatches så får du oftast inget certifikat alls, i undantagsfall ett blankt certifikat.

Anledningen till detta är jag inte 100% säker på, men en kvalificerad gissning är att de ibland köper direkt från tillverkaren samt att grossister/tillverkare kanske har bättre ordning på ADs i USA och ser till att de som säljer till gråhandlare förlorar sin AD-status.
 
" Välkommen till oss och vår urhandel! Vill Ni kontakta oss kan ni göra via vår e-post eller på telefon XXXXXX. Vi som driver firman heter XXX och XXX. (bilder) Vi finns på adressen. Gata postnummer, ort."

En nystartad firma bör ju börja "rätt" och då är det minsta man kan begära ordentliga kontaktuppgifter.

Vår e-mail syns väl ändå på sidan? Vi svarar alltid snabbt på mail. Vi kommer troligen inte erbjuda telefonsupport (dyrt och ineffektivt), däremot på sikt kanske chatsupport.

Gällande adressinfo och företagsinfo så kommer det bli mycket mer utförligt när vi väl startar vår webbshop. Precis som det står på sidan så valde vi att starta i liten skala för att sedan skala upp framöver. :)

Vår tydliga ambition är att hålla låga kostnader, låga marginaler och därmed också lägst priser.
 

china

Torpare
" Välkommen till oss och vår urhandel! Vill Ni kontakta oss kan ni göra det via vår e-post eller på telefon XXXXXX. Vi som driver firman heter XXX och XXX. (bilder) Vi finns på adressen. Gata postnummer, ort."

En nystartad firma bör ju börja "rätt" och då är det minsta man kan begära ordentliga kontaktuppgifter. Med det och att ni ordnar en bra seriös hemsida önskar jag er lycka till

Nu så finns faktiskt både kontaktinformation och uppgifter om företaget, men det kunde kanske vara tydligare. All information kunde t.ex. stått under fliken "om oss". Annars så är det faktiskt inte ovanligt att det inte framgår vilket företag som står bakom en hemsida eller forum (vilket är ynkligt), så jag skulle säga att det inte är helt fel i det här fallet men kunde bli bättre.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Härligt med ett välkomnande till slut! ;) Hade jag vetat att bemötandet skulle bli som det blev så hade jag givetvis lämnat frågorna om oss obesvarade :(

När du köper från gråhandlare i Europa så följer cert ofta (men långt ifrån alltid) med. Köper du från de stora gråhandlarna i USA som tex nämnda Jomashop eller AuthenticWatches så får du oftast inget certifikat alls, i undantagsfall ett blankt certifikat.

Anledningen till detta är jag inte 100% säker på, men en kvalificerad gissning är att de ibland köper direkt från tillverkaren samt att grossister/tillverkare kanske har bättre ordning på ADs i USA och ser till att de som säljer till gråhandlare förlorar sin AD-status.

Du ser, så hemska är vi inte på KS. :)

Ta inte åt er för mycket av skepsisen och frågorna. De flesta här är trevliga entusiaster som gillar att diskutera och köpa klockor. Det finns dock en viss försiktighet inför nya säljare/onlinebutiker eftersom just den delen av branschen härbärgerar en del lycksökare och bluffmakare. Så ta det inte personligt.

Några sålda klockor med nöjda kunder och lite positiv feedback i entusiastkretsar avväpnar nog även skeptikerna. :)

Välkomna och lycka till!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tack! Härligt med ett välkomnande till slut! ;) Hade jag vetat att bemötandet skulle bli som det blev så hade jag givetvis lämnat frågorna om oss obesvarade :(
Det är det här jag menar. Du drar på dig en offerkofta och får det att låta som att alla är dumma. Så kan inte ett företag agera på nätet i längden.

Ta inte ifrågasättande personligt, det blir aldrig bra.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om man ska sammanfatta tror jag Opus hade fått en bättre start här om man hade fokuserat på att framhålla sina egna fördelar och inte försöka smutskasta andra handlare (med delvis felaktiga argument). Det går inte att påstå på ett entusiastforum att alla gråhandlare säljer med blanka cert när det säkert köps 50 klockor i veckan här från gråhandlare med perfekt ifyllda cert...

Jag välkomnar konkurrens på gråhandelsmarknaden i Sverige. Känns som Uret.se fått hela marknaden för sig själva.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Om man ska sammanfatta tror jag Opus hade fått en bättre start här om man hade fokuserat på att framhålla sina egna fördelar och inte försöka smutskasta andra handlare (med delvis felaktiga argument). Det går inte att påstå på ett entusiastforum att alla gråhandlare säljer med blanka cert när det säkert köps 50 klockor i veckan här från gråhandlare med perfekt ifyllda cert...
Korrekt sammanfattning.
 
Om man ska sammanfatta tror jag Opus hade fått en bättre start här om man hade fokuserat på att framhålla sina egna fördelar och inte försöka smutskasta andra handlare (med delvis felaktiga argument). Det går inte att påstå på ett entusiastforum att alla gråhandlare säljer med blanka cert när det säkert köps 50 klockor i veckan här från gråhandlare med perfekt ifyllda cert...

Jag välkomnar konkurrens på gråhandelsmarknaden i Sverige. Känns som Uret.se fått hela marknaden för sig själva.

Bra att du välkomnar konkurrensen, vi tycker som sagt det finns en bra nisch att fylla i Sverige med riktigt låga priser på ur från tillverkare som redan från början bygger prisvärda ur :cool:

Din sammanfatttning stämmer dock inte. Vi har ju aldrig någonsin hävdat att alla gråhandlare säljer med blanka certifikat, vi sa ju faktiskt exakt motsatsen! Jag argumenterade kring att jag tycker det är fel att gråhandlare säljer med ifyllda certifikat då det inte är en AD som sålt klockan till konsument, och framförallt så har inte klockan sålts det datum som certet återspeglar. Andra tycker annorlunda och det är helt "fine".

Vi har inte heller smutskastat någon handlare, citera gärna vad du anser vara smutskastning. Vi har sagt att vi tycker det är ärligare att sälja klockor med blanka cert när man inte är AD, det är allt. Skrev också att även om vi inte tycker det är rätt att sälja klockor med ifyllda cert som gråhandlare så finns det gott om seriösa gråhandlare som gör så (pss finns det gott om seriösa gråhandlare som säljer med blanka cert, inklusive oss).
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bra att du välkomnar konkurrensen, vi tycker som sagt det finns en bra nisch att fylla i Sverige med riktigt låga priser på ur från tillverkare som redan från början bygger prisvärda ur :cool:

Din sammanfatttning stämmer dock inte. Vi har ju aldrig någonsin hävdat att alla gråhandlare säljer med blanka certifikat, vi sa ju faktiskt exakt motsatsen! Jag argumenterade kring att jag tycker det är fel att gråhandlare säljer med ifyllda certifikat då det inte är en AD som sålt klockan till konsument, och framförallt så har inte klockan sålts det datum som certet återspeglar. Andra tycker annorlunda och det är helt "fine".

Vi har inte heller smutskastat någon handlare, citera gärna vad du anser vara smutskastning. Vi har sagt att vi tycker det är ärligare att sälja klockor med blanka cert när man inte är AD, det är allt. Skrev också att även om vi inte tycker det är rätt att sälja klockor med ifyllda cert som gråhandlare så finns det gott om seriösa gråhandlare som gör så (pss finns det gott om seriösa gråhandlare som säljer med blanka cert, inklusive oss).
Ni påstår att det skulle vara normalfallet att gråhandlare på c24 säljer med blanka certifikat. Det är fel, i princip är det bara jomashop och authentic som gör det. Det är alltså tvärtom mot vad ni påstår - normalt sett är certifikatet ifyllt helt i sin ordning. Inte tvärtom.

Att ni _tycker_ att det är fel att certet är ifyllt för att klockan inte är såld till konsument av AD är helt obegripligt för mig. Vad skulle det ha för relevans? På certet står bara försäljningsdatum, ref och handlare i alla de fall jag handlat klockor både från AD och gråhandlare. Det inkluderar Tag Heuer, Rolex och IWC.

Att garantin blir något kortare är helt sant, var och en får bedöma betydelsen av att den blir några veckor kortare. I princip är det som att köpa en begagnad klocka som är oanvänd. Personligen tar jag dock hellre en gällande världsgaranti men några månader mindre än en garanti som bara gäller hos en handlare som ingen vet om den finns kvar om 24 månader.
 
Ni påstår att det skulle vara normalfallet att gråhandlare på c24 säljer med blanka certifikat. Det är fel, i princip är det bara jomashop och authentic som gör det. Det är alltså tvärtom mot vad ni påstår - normalt sett är certifikatet ifyllt helt i sin ordning. Inte tvärtom.

Att ni _tycker_ att det är fel att certet är ifyllt för att klockan inte är såld till konsument av AD är helt obegripligt för mig. Vad skulle det ha för relevans? På certet står bara försäljningsdatum, ref och handlare i alla de fall jag handlat klockor både från AD och gråhandlare. Det inkluderar Tag Heuer, Rolex och IWC.

Att garantin blir något kortare är helt sant, var och en får bedöma betydelsen av att den blir några veckor kortare. I princip är det som att köpa en begagnad klocka som är oanvänd. Personligen tar jag dock hellre en gällande världsgaranti men några månader mindre än en garanti som bara gäller hos en handlare som ingen vet om den finns kvar om 24 månader.

Vi har faktiskt inte nämnt C24 (förrän nu). Vi har sagt att de största gråhandlarna säljer utan certifikat, det handlar inte bara om Joma och Authentic, det handlar om i stort sett alla amerikanska gråhandlare. Jag väntar fortfarande på exempel på någon stor amerikansk gråhandlare som säljer med ifyllt cert, jag känner till ett tiotal som inte gör det, men känner faktiskt inte till en enda som gör det. Gällande europeiska (generellt sett betydligt mindre handlare) så är det vanligt med ifyllda cert, och även vanligt med tex Urets modell som säljer vissa klockor med cert, andra utan.

Vi har redan argumenterat kring varför vi tycker det är fel med certen, det korta svaret är att det är ett felaktigt sätt att använda certen, för utförligare svar är det bara att läsa tidigare i tråden. Garantin blir i de flesta fall inte kortare. Oftast är det gråhandlaren som daterar certet. Även detta ett felaktigt förfarande.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vi har faktiskt inte nämnt C24 (förrän nu). Vi har sagt att de största gråhandlarna säljer utan certifikat, det handlar inte bara om Joma och Authentic, det handlar om i stort sett alla amerikanska gråhandlare. Jag väntar fortfarande på exempel på någon stor amerikansk gråhandlare som säljer med ifyllt cert, jag känner till ett tiotal som inte gör det, men känner faktiskt inte till en enda som gör det. Gällande europeiska (generellt sett betydligt mindre handlare) så är det vanligt med ifyllda cert, och även vanligt med tex Urets modell som säljer vissa klockor med cert, andra utan.

Vi har redan argumenterat kring varför vi tycker det är fel med certen, det korta svaret är att det är ett felaktigt sätt att använda certen, för utförligare svar är det bara att läsa tidigare i tråden. Garantin blir i de flesta fall inte kortare. Oftast är det gråhandlaren som daterar certet. Även detta ett felaktigt förfarande.

Det man kan konstatera är andrahandsvärdet är bättre på en klockan med korrekt ifyllt cert och den är även lättare att sälja. Men visst är ni duktigt billigare än andra gråhandlare i Europa som säljer med ifyllt cert så har ni ju hittat en nisch, önskar er lycka till och hälsar er välkomna till KS.
 
Det man kan konstatera är andrahandsvärdet är bättre på en klockan med korrekt ifyllt cert och den är även lättare att sälja. Men visst är ni duktigt billigare än andra gråhandlare i Europa som säljer med ifyllt cert så har ni ju hittat en nisch, önskar er lycka till och hälsar er välkomna till KS.

Tack för lyckönskningen och välkomnandet!

Det är sant att andrahandsvärdet kan diffa en aning, efter garantiperioden har ju dock det ifyllda certet "egentligen" inget värde (sen kan man ju ändå tycka det är kul att ha såklart). Vår erfarenhet är att diffen är ganska liten på klockor i den prisklassen vi handlar med, det är betydligt större diff när det gäller AP, PP osv). Vår inriktning är att vara billigast i Skandinavien, och erbjuda den trygghet man får genom att köpa från svensk handlare (vår tydliga ambition är att i framtiden alltid vara billigast på Prisjakt etc), jämfört med europeiska handlare ska vi oftast vara billigast men det kommer vara svårt att "garantera" på varje enskilt objekt.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Hej allihopa!
Ville bara berätta kort om oss! Vi driver mycket riktigt ett nystartat aktiebolag. Vi har dock alla lång erfarenhet av klockor och detta är en långsiktig satsning. Just nu har vi enbart en ren Blocketshop, men inom några månader öppnar vi vår webbshop.
Vi har en tydlig ambition att vara billigast i Sverige på samtliga modeller vi säljer. Detta kombinerat med garanti och ångerrätt hoppas vi ska attrahera gott om kunder! Varmt välkomna och tveka inte att höra av er med eventuella frågor!
Ni har väl inte så mycket alternativ till att ge åtminstone 14 dagars ångerrätt, givet att köpet går under distansavtalslagen?
 

kmg

Patek
2-Faktor
Det är stämmer bra. Vår ambition är att hålla Skandinaviens lägsta priser kombinerat med den trygghet (inklusive 14 dagars ångerrätt) som det medför att handla från en svensk handlare.
Tack för svar.
Men om man ska vara lite petig är ju inte ångerrätten på 14 dagar något som är speciellt för er, iom att alla svenska distansköp omfattas av denna. Eller hur?
 
Tack för svar.
Men om man ska vara lite petig är ju inte ångerrätten på 14 dagar något som är speciellt för er, iom att alla svenska distansköp omfattas av denna. Eller hur?

Nej det är inget som är speciellt för oss jämfört med andra svenska handlare, det är dock en trygghet jämfört med att handla från utländska handlare. Den stora fördelen att handla från oss jämfört med andra svenska handlare är våra priser.
 
  • Like
Reactions: kmg

Ola G

Cartier
Så fel det kan bli och det enda de ville var att ge svenska konsumenter bättre pris på klockor iofs utan cert men vem bryr sig väl om sånt "skröfs" på ett entusiastforum?
Med vänlig hälsning
Ola G
 
Topp