sorry, jag fattade inte att det var ironi
My mistake, inte första gången jag glömmer att ironi är svårt i skrift#sjökvist
Mvh
Ola G
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
sorry, jag fattade inte att det var ironi
My mistake, inte första gången jag glömmer att ironi är svårt i skrift#sjökvist
Mvh
Ola G
Så fel det kan bli och det enda de ville var att ge svenska konsumenter bättre pris på klockor iofs utan cert men vem bryr sig väl om sånt "skröfs" på ett entusiastforum?
Med vänlig hälsning
Ola G
@OpusWatches.com vad har ni för tidigare erfarenheter inom branschen?
Är lite nyfiken på varför bolagsnamnet ni har på blocket inte överensstämmer med namnet hos Bolagsverket. Det är ju inte många dagars handläggning på Bolagsverket.
Låter som en sällsynt korkad affär om man nu inte får ett betydligt lägre pris.Vem köper en dyr klocka utan korrekt stämplat/skrivet cert? Med vetskap om vad det innebär lär ju ingen göra det (vilket leder mig att tro att man köper en sådan klocka i okunskap).
Vem köper en dyr klocka utan korrekt stämplat/skrivet cert? Med vetskap om vad det innebär lär ju ingen göra det (vilket leder mig att tro att man köper en sådan klocka i okunskap).
men om det mot all förmodan skulle inträffa nåt, vad gör man då, låt säga att ni kursar av nån anledning och behöver använda tillverkarens garanti, det är ju tvärkört med ett ostämplat cert, en klok man sa: vill du fysiska butiker imorgon, handla där idagVäldigt många väljer uppenbarligen att göra det då världens största gråhandlare arbetar på samma sätt som vi. Personligen skulle jag aldrig betala flera tusen extra för att kunna lämna in klockan i butik istället för att skicka in den vid ett eventuellt garantiärende. Dessutom är det ju en väldigt liten andel av kvalitetsklockor som överhuvudtaget drabbas av garantifel under de första åren.
låt säga att man köper en klocka för ca 12 000 därifrån, och vi vet ju att carte är ostämplade, en tid senare försvinner bolaget, vad fan gör man då, med ett ostämplat cert så gäller inte tillverkargarantin, alltså riktigt jävla dumt att handla därifrån när man inte sparar så speciellt många lusingar
men om det mot all förmodan skulle inträffa nåt, vad gör man då, låt säga att ni kursar av nån anledning och behöver använda tillverkarens garanti, det är ju tvärkört med ett ostämplat cert, en klok man sa: vill du fysiska butiker imorgon, handla där idag
Helt irrelevant då förmodligen 0,1 procent om ens så många av alla svenska konsumenter köper från sådana klockhandlare (från US, de du kallar världens största gråhandlare) . Från europeiska gråhandlare skulle jag påstå att det är mycket mycket ovanligt att certen är inkorrekta. Det är väl sådana ni konkurrerar med, iom att det tillkommer tull och moms från amerikanska handlare.Väldigt många väljer uppenbarligen att göra det då världens största gråhandlare arbetar på samma sätt som vi. Personligen skulle jag aldrig betala flera tusen extra för att kunna lämna in klockan i butik istället för att skicka in den vid ett eventuellt garantiärende. Dessutom är det ju en väldigt liten andel av kvalitetsklockor som överhuvudtaget drabbas av garantifel under de första åren.
Helt irrelevant då förmodligen 0,1 procent om ens så många av alla svenska konsumenter köper från sådana klockhandlare (från US, de du kallar världens största gråhandlare) . Från europeiska gråhandlare skulle jag påstå att det är mycket mycket ovanligt att certen är inkorrekta. Det är väl sådana ni konkurrerar med, iom att det tillkommer tull och moms från amerikanska handlare.
För dig är det klart bättre of course, konsumenten tycker troligtvis det är säkrare med garanti från märket som har ett rykte bakom sig och en historik där man vet exakt vad som ingår. Sen får ju konsumenten själv väga den auktoriserade märkesgarantin som gäller hos alla auktoriserade återförsäljare mot garantin från ett företag grundat i år. T.ex så får man ju vända sig till tillverkaren om handlaren går i konkurs och i om en sådan situation skulle uppstå så skulle det vara kört med ett cert som inte är ifyllt. Men prioriterar man ett lägre pris ska man ju helt klart välja ert företag.Varför tycker du det är irrelevant var amerikaner väljer att köpa sina klockor? Garantisituationen är likadan där. Vidare är väl Uret Sveriges största gråhandlare och en stor del av deras klockor kommer också med blanka certifikat (vilket du enkelt kan verifiera på deras hemsida om du inte tror mig). Det intressanta är ju dock inte hur de flesta handlare gör i dagsläget, det intressanta är ju vad som är mest gynnsamt för konsumenten. För mig är det solklart att det är bättre att få ett klart lägre pris med en garanti från handlaren, men det är i slutändan upp till var och en vad man prioriterar.
För att återgå till ämnet kan jag dela med mig av mina erfarenheter
Fick nyss hem min FC-303C5B4 och den var riktigt fin, väl packad och i utlovat skick.
Jag är supernöjd!
//J
![]()
![]()
För att det här är ett svenskt forum och vi vänder er gissningsvis mot den svenska marknaden, jag kunde närmast inte bry mig mindre om vad amerikanska konsumenter köper för att det är inte relevant för svenska konsumenter.Varför tycker du det är irrelevant var amerikaner väljer att köpa sina klockor? Garantisituationen är likadan där. Vidare är väl Uret Sveriges största gråhandlare och en stor del av deras klockor kommer också med blanka certifikat (vilket du enkelt kan verifiera på deras hemsida om du inte tror mig). Det intressanta är ju dock inte hur de flesta handlare gör i dagsläget, det intressanta är ju vad som är mest gynnsamt för konsumenten. För mig är det solklart att det är bättre att få ett klart lägre pris med en garanti från handlaren, men det är i slutändan upp till var och en vad man prioriterar.
För att det här är ett svenskt forum och vi vänder er gissningsvis mot den svenska marknaden, jag kunde närmast inte bry mig mindre om vad amerikanska konsumenter köper för att det är inte relevant för svenska konsumenter.
Lite nyfiken på hur en eventuell garantiservice hos er går till?
Går ni via AD eller direkt till tillverkarna? Utgår från att varken har urmakare eller tillgång till reservdelar.
Känns som en rätt kostsam historia för er då tillverkarna knappast står för den.
De amerikanska gråhandlarna ni refererar till är ju betydligt större och omsätter rätt många klockor varför varje enskilt fel blir betydligt mindre kostsam.
@OpusWatches.com
Så ni säljer inte t.ex Rolex, Omega? Vet att det är ju rätt svårt att få tag i delar till dessa utan att vara auktoriserad servicepartner.Vi har ett samarbete med en duktig urmakare som hjälper oss. Som tur är så håller ju de klockor vi valt att sälja väldigt bra kvalitet och därför blir det en väldigt låg andel av klockorna som drabbas av garantifel. Detta gäller särskilt då vi fokuserar på klockor i prisklassen 5.000:- - 20.000:-. Klockor i denna prisklass har ju sällan några avancerade komplikationer, utan det handlar ju oftast om någon av, eller en kombination av datum, veckodag, månfas och kronograf. De ur vi säljer bygger nästan uteslutande på väl beprövade "baskalibrar" som Valjoux 7750 eller Sellita SW200, verk som det är relativt lätt att reparera och där det finns god tillgång på originaldelar.
Nej vi säljer i dagsläget inte Rolex eller Omega, vi fokuserar på ur i prisklassen 5.000-20.000:-.Så ni säljer inte t.ex Rolex, Omega? Vet att det är ju rätt svårt att få tag i delar till dessa utan att vara auktoriserad servicepartner.
FC?Nu måste jag nästan försvara @OpusWatches.com lite här. Vadan denna oerhörda hangup på att kunna lämna in klockan hos vilken AD som helst för en relativt osannolik garantirep? Om man sparar 6-7 tusen och sannolikheten att behöva garantireparera den är 5-10%? är det ju ett ganska rimligt affärserbjudande. Det är ju också helt upp till var och en att göra bedömningen om man tycker det är värt det. Själv skulle jag aldrig komma på tanken på att köpa FC hos svensk AD (finns det ens någon?) med tanke på de dåliga andrahandsvärdena. Om jag kan börja med att få 30-40% rabatt så finns åtminstone chansen.
Frederique Constant
Nu måste jag nästan försvara @OpusWatches.com lite här. Vadan denna oerhörda hangup på att kunna lämna in klockan hos vilken AD som helst för en relativt osannolik garantirep? Om man sparar 6-7 tusen och sannolikheten att behöva garantireparera den är 5-10%? är det ju ett ganska rimligt affärserbjudande. Det är ju också helt upp till var och en att göra bedömningen om man tycker det är värt det. Själv skulle jag aldrig komma på tanken på att köpa FC hos svensk AD (finns det ens någon?) med tanke på de dåliga andrahandsvärdena. Om jag kan börja med att få 30-40% rabatt så finns åtminstone chansen.
Hade missat vilka klockor ni faktiskt säljer och utgick från helt andra märken.Vi har ett samarbete med en duktig urmakare som hjälper oss. Som tur är så håller ju de klockor vi valt att sälja väldigt bra kvalitet och därför blir det en väldigt låg andel av klockorna som drabbas av garantifel. Detta gäller särskilt då vi fokuserar på klockor i prisklassen 5.000:- - 20.000:-. Klockor i denna prisklass har ju sällan några avancerade komplikationer, utan det handlar ju oftast om någon av, eller en kombination av datum, veckodag, månfas och kronograf. De ur vi säljer bygger nästan uteslutande på väl beprövade "baskalibrar" som Valjoux 7750 eller Sellita SW200, verk som det är relativt lätt att reparera och där det finns god tillgång på originaldelar.