• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Söker en 39,5 till mina taniga handleder. Har du en sådan finns intresse :)
Ok jag har också taniga handleder på ca 16,5 cm men har 43,5:an! När jag gick in hos AD var jag helt inställd på en i 39,5 mm men både tjejen och butikspersonalen garvade när jag tog på mig den haha:p Den satt som en 36 mm och såg ut som en damklocka imo, kunde inte tro att den mätte 39,5 så bad personalen dubbelkolla och det stämde. Aquis bärs betydligt mindre än man tror pga bandhornens utformning och den integrerade länken. Tycker absolut du ska prova båda storlekarna hos en AD om du har möjlighet för jag kan garantera att du kommer bli förvånad:)

Ok jag har också taniga handleder på ca 16,5 cm men har 43,5:an! När jag gick in hos AD var jag helt inställd på en i 39,5 mm men både tjejen och butikspersonalen garvade när jag tog på mig den haha:p Den satt som en 36 mm och såg ut som en damklocka imo, kunde inte tro att den mätte 39,5 så bad personalen dubbelkolla och det stämde. Aquis bärs betydligt mindre än man tror pga bandhornens utformning och den integrerade länken. Tycker absolut du ska prova båda storlekarna hos en AD om du har möjlighet för jag kan garantera att du kommer bli förvånad:)
Hade en 43,5 för ca två är sedan, med silikon armband. Då kändes den på tok för bulk för min smak, och jag har inte lagt på mig något sedan dess. Det är väl en smaksak :)

Vad tycker gänget om den nya Oris Diver Sixty-Five Special Edition som man kör med japanska Momotaro Jeans? Själv är jag inget fan av denim-bandet, men tavlan ser riktigt fin och grön ut! 40 mm är en fin storlek också :)

oris-momotaro-5.jpg

Är det bara jag eller börjar Oris alla samarbeten och specialutgåvor bli lite tröttsamma? Jag gillar att de går lite egen väg med samarbetena jämfört med till exempel Tudors fruktansvärda #BornToDare, inte så modigt med Lady Gaga och David Beckam. Men det känns som om Oris dedikerar en Aquis för något miljöprojekt med en ny färg på tavlan och en "feelgood"-story. Flörten med kulturen med Art Blakey och James Morrison-Artelierna är ett kul steg men varför inte gå ihop med olika konstnärer som målar egna urtavlor och skapar små konstbitar? Tänk en Banksy eller annan gatukonstnärs urtavla.

Är det bara jag eller börjar Oris alla samarbeten och specialutgåvor bli lite tröttsamma? Jag gillar att de går lite egen väg med samarbetena jämfört med till exempel Tudors fruktansvärda #BornToDare, inte så modigt med Lady Gaga och David Beckam. Men det känns som om Oris dedikerar en Aquis för något miljöprojekt med en ny färg på tavlan och en "feelgood"-story. Flörten med kulturen med Art Blakey och James Morrison-Artelierna är ett kul steg men varför inte gå ihop med olika konstnärer som målar egna urtavlor och skapar små konstbitar? Tänk en Banksy eller annan gatukonstnärs urtavla.

Tja.. Även t.ex. Seiko har ju en driva med limited Ed klockor. Månne det är "inne" med sånt I dagens samhälle, tänker på allt annat som idag finns i limited ed, special ed osv?

Jag personligen tänker nog inte så mycket på om det är en special eller limited om jag gillar själva uret - är det sen för ett bra ändamål så är det väl trevligt men absolut ingen dealbreaker! Skulle även kunna tänka mig att främst "klocknördar" ser skillnad på en special/limited mot en vanligt klocka ändå

Ett inlägg om en het potatis!
20200428_171151.jpg

Fick hem en oris aquis igår med både länk och gummi! Fick även med den lilla mejseln så man kan byta från det ena till det andra och faan vad det känns gött och sådär härligt nördigt att skruva ut skruvarna, att det är en speciell mejsel gör upplevelsen så mycket bättre! Kan även tipsa om en aluminium mejsel med olika bits som förvaras i handtaget för justering av länken helt perfekt 69kr på Kjell o company!
20200428_162326.jpg
ser fram emot att posta mer i denna tråden oris är grymma klockor för helt rätt pris!
20200428_171334.jpg
på återseende
En ny oris frälst...

Tja.. Även t.ex. Seiko har ju en driva med limited Ed klockor. Månne det är "inne" med sånt I dagens samhälle, tänker på allt annat som idag finns i limited ed, special ed osv?

Jag personligen tänker nog inte så mycket på om det är en special eller limited om jag gillar själva uret - är det sen för ett bra ändamål så är det väl trevligt men absolut ingen dealbreaker! Skulle även kunna tänka mig att främst "klocknördar" ser skillnad på en special/limited mot en vanligt klocka ändå

Det blir ju onekligen billigare att göra en ny färg på urtavla och bezel än att utveckla nya klockmodeller. Samtidigt kan det kanske vara värt ännu en Aquis-variant när de skapar nytt som PPXn som var jävligt ball.

Ett inlägg om en het potatis!
20200428_171151.jpg

Fick hem en oris aquis igår med både länk och gummi! Fick även med den lilla mejseln så man kan byta från det ena till det andra och faan vad det känns gött och sådär härligt nördigt att skruva ut skruvarna, att det är en speciell mejsel gör upplevelsen så mycket bättre! Kan även tipsa om en aluminium mejsel med olika bits som förvaras i handtaget för justering av länken helt perfekt 69kr på Kjell o company!
20200428_162326.jpg
ser fram emot att posta mer i denna tråden oris är grymma klockor för helt rätt pris!
20200428_171334.jpg
på återseende
En ny oris frälst...
Är det en mejsel från ORIS ?

Ja det är en triwing mejsel från oris! Just triwingen är nog inte oris grundare till!?? Problemet är att mejseln inte följer med aquisen när man köper den utan man får köpa den separat och priset ligger på mellan hutlösa 350-950kr! Mejslen skulle varit med vid köp av klockan kan man tycka för jag gillar verkligen tanken av att det just är en special mejsel! Man kan säkert lossa och byta länk/rem med en liten flat mejsel men jag hade nog fan inte vågat chansa!

Min första riktiga klocka, har burit den ofta! Grym klocka för pengarna, speciellt länken! Här är några bilder på min!

En sån klocka tänker jag köpa som present till min bror dock begagnad. Risken är att jag behåller den för mig själv, vi ska se.. meddelar vad som har hänt!

3c7c7604.jpg

a0e7d894.jpg

bac9182d98582cdacdbb13223a89bd4e.jpg

0ffcd12432207177877363b09951e079.jpg

/Douglas

Söndagsfundering, Köpte för några månader sedan en fin Oris Prodiver Titanium, 51mm kraft och prestanda :)
Vande mig förvånansvärt snabbt med storleken och då jag varvar den med annat (Hammer head bland annat) så känns det mesta smått i jämförelse.
Med i Väskan/kitet så finns det en pinal som jag inte lyckats förstå vad den är till för. Ni som redan har en sån här eller liknande vet antagligen redan vad jag talar om.

En rund stålgrej som är konisk på ena sidan med två spår i och ett hål rakt igenom. Ligger på putsduken i den bifogade bilden. Har läst manualen framlänges och baklänges och försökt hitta på nätet, men icke.
IMG_20200405_162917[1].jpg

Ni kloka på detta fina forum kan säkert sprida lite ljus åt en okunnig.
Mvh
Peter

Intressant.. hoppas att du får svar vad det är...Aldrig provat en klocka på 51 mm, måste göra detta..

Intressant.. hoppas att du får svar vad det är...Aldrig provat en klocka på 51 mm, måste göra detta..
Halloj!
Kom på det lite senare vilket också ska synas i tråden. Det var ett verktyg för att underlätta byte av strap. Men klockan fungerar förvånansvärt bra trots sin storlek, delvis tack vare sin utformning, men mest genom att det är en Titan klocka, men det är en best. :)

Mvh
Peter

Tillbaka
Topp