• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Är det någon här i tråden som har koll på ifall den gröna 41,5mm aquisen landat i butiker i Sverige än? Om inte, någon har koll på när det den kommer hit?

Tack för svar! Alltid bra att kunna säga till lokala AD när man traskar in 😉 men 10-15% på Oris ska ju inte vara omöjligt att få till oavsett tänker jag?
Nä, jag tycker man ser rabatter på 15-20% rätt ofta på standardmodellerna och på en hel del av deras limited editions. De lite mer udda modellerna kan man nog få ännu mer på om man står beredd med stålarna i näven :D

Min första Oris blev en Stormtrooper. Hade föraning att det kanske skulle bli en klocka för speciella, nördiga, tillfällen, men tycker den passar med vardagliga monokroma outfits

Bilagor

• PSX_20210223_170336.jpg
    PSX_20210223_170336.jpg
    261 KB · Visningar: 66
Hej,
Ny på dinkor och letar min första. Nja kanske inte riktigt första klocka men ni förstår.
Är Oris någonting att ha? Letar en ”every day” klocka som håller i ur och skur. Bada, sporta eller kontoret. Fastnade en del för Oris Aquis.

Rekommenderas?

Hej,
Ny på dinkor och letar min första. Nja kanske inte riktigt första klocka men ni förstår.
Är Oris någonting att ha? Letar en ”every day” klocka som håller i ur och skur. Bada, sporta eller kontoret. Fastnade en del för Oris Aquis.

Rekommenderas?
Jag tycker Aquisen är riktigt trevlig, men den är rätt stor och kantig.
Prova gärna i butik innan du bestämmer dig.
Passa då även på att kolla på vilket ljusspel den bjuder på. Riktigt bra poleringar och vinklar tycker jag.

Hej,

Rekommenderas?

Oris gör generellt väldigt prisvärda och välbyggda klockor i sin klass.
Aquis finns ju i flera storlekar och massor med olika färger och vilken som passar dig är svårt att säga.
Gå in och botanisera här:
Sedan är det bara att hitta en uris som har några hemma så du kan testa på plats.
Vilken storlek som passar dig är väldigt personligt, vad man är van vid, hur stora handleder man har osv.
Lycka till!

Oris gör generellt väldigt prisvärda och välbyggda klockor i sin klass.
Aquis finns ju i flera storlekar och massor med olika färger och vilken som passar dig är svårt att säga.
Gå in och botanisera här:
Sedan är det bara att hitta en uris som har några hemma så du kan testa på plats.
Vilken storlek som passar dig är väldigt personligt, vad man är van vid, hur stora handleder man har osv.
Lycka till!
Tack för länken och dina tankar :)
Hittade calibre 400, flådigt med 10 års garanti på det urverket.
Men såg ut som bara en färg hittills.

Jag tycker Aquisen är riktigt trevlig, men den är rätt stor och kantig.
Prova gärna i butik innan du bestämmer dig.
Passa då även på att kolla på vilket ljusspel den bjuder på. Riktigt bra poleringar och vinklar tycker jag.
Tack för dina ord. Ja man vill ju gärna se hur den ser ut på handleden. Skall mäta mina men 39-41mm kändes rätt små när jag var inne på en lokal stjärnurmakare och slängde upp ett par modeller av Seiko jag tyckte såg okej ut.
Kantigheten är en del av charmen för denna modell tycker jag. Måste se den i verkligheten med :)

Min handled mäter ca 16,5-17. Har inte testat 43,5 varianten utan gick direkt på den här 39,5. Grymt trevlig tycker jag och funkar till det mesta enligt mig. Den bärs helt klart mindre än andra 39-40mm dykare iom lugsen. En fantastisk trevlig klocka helt enkelt! 😊
EF43CD55-97A4-425D-A04D-11E7BBB9238B.jpeg

Screenshot_20210224-083931_WatchCheck.jpg

Så ser det ut med min. Den svajar ju inget, det är alltid +15 per dygn. Urmakaren jag köpte av har mailat Oris om åtgärd.

Ja, gången är det ju inget fel på.
Jämn och fin men fel:D
Den får han helt klart justeras.
Det er vel -5 til +20 Oris sier at Aquisen skal holde? Uansett så er jo en ruckning en veldig enkel fiks som en hver urmaker kan løse på noen dager.

Edit: Så nå at det var Cal 400 så da er det jo ikke bra. My bad.

Senast ändrad:
Fick ju hem min 41.5a för ett bra tag sen. Och idag fick jag hem gummibandet till den. Sitter som ett smäck. Men kan sakna den mer rekordeliga claspen som sitter på 43,5an ibland, och snabbjusteringen också för den delen. Annars supernöjd 😊

Bilagor

• IMG_20210225_155058.jpg
    IMG_20210225_155058.jpg
    222.8 KB · Visningar: 56
  • IMG_20210225_155047.jpg
    IMG_20210225_155047.jpg
    221.4 KB · Visningar: 64
  • IMG_20210225_155037.jpg
    IMG_20210225_155037.jpg
    230 KB · Visningar: 68
Nu har jag bara ögat upp tisdavvikelsen på min Oris Aquis mot datorns synkade klocka och den diffar ca: 33 sek efter 1½ månad av användning vilket måste vara väl inom ramarna för godkänt :) Annars riktigt nöjd med den!
IMG_20201120_152102.jpg
Det är ju riktigt bra! Mindre än 1sek/dygn är grymt bra för en Oris utan det nya verket. Den där modellen är förövrigt mycket fin😊

Hej,

Rekommenderas?
Ja. Oris är utan tvekan nått att ha. Finishen är fin och kvaliteten hög. Skruvarna mot boetten är rejäla och genomtänkta. Länken har helt ledade bitar, med det menar jag att alla enskilda länkbitar har sina egna leder, vilket gör att den anpassar sig mycket väl och bekvämt till armen. Kronan på Aquisen är extremt välgjord med sin grova och lätthanterliga gänga. Helt enkelt skitbra.
Klockan är förhållandevis tunn. Länken också. Spännet påkostat och välgjort och har intryck av kvalitet. Tavlan helt okej, visarna trevliga och lumen är bra.

Det som är direkt dåligt är känslan i vridringen: sprättig, hård, trög och trist. Känns riktigt billig. Så nära värdelös du kan komma, men fortfarande fungera. Så inte helt värdelös. Men nära på.

Men jag slogs häromdagen av att den verkligen, som begagnad inte minst, är en prisvärd klocka. Den känns som en lite smålyxig klocka kan jag tycka för, i klockvärlden, småpengar.

För tydlighet skull: jag talat enbart om dagens utförande. Den äldre modellen var inte i närheten av den nyare mer än formmässigt. Tjockare och klumpigare länk, jag tror att boetten också var tjockare, och visarna innehöll mindre lume och har ett omodernt utseende. Modellen är idag utdaterad. Men den är en ickefråga om du ska köpa nytt.

20210215_120427.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp