• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Det känns som om att den kommer hem varenda gång den åker på efter ett uppehåll.
Som en kär familjemedlem.
F31FF8E5-D6DE-4E7A-AB9A-71E48A05B796.jpeg

Jag letar efter en Aquis, ligger en köpesannons ute, men jag tänkte skriva en rad här också.
Om någon sitter på ett fint ex som kan lämna så hör gärna av er.

Första inlägget på KS. Planerat länge att köpa min första Oris, kan inte jättemycket om klockor men läst båda trådarna om tips inför köp/tips för nybörjare. Jag är helt såld på den gröna modellen av Aquis. Jag undrar - finns det en gammal version av Oris Aquis som är helt utan datumvisare? Minns mig har sett det på någon bild men har letat förgäves, så jag kan också ha fantiserat ihop det. PS: Om någon sitter på en grön Aquis med stållänk som går oanvänd vidare så är det bara att säga till!

Första inlägget på KS. Planerat länge att köpa min första Oris, kan inte jättemycket om klockor men läst båda trådarna om tips inför köp/tips för nybörjare. Jag är helt såld på den gröna modellen av Aquis. Jag undrar - finns det en gammal version av Oris Aquis som är helt utan datumvisare? Minns mig har sett det på någon bild men har letat förgäves, så jag kan också ha fantiserat ihop det. PS: Om någon sitter på en grön Aquis med stållänk som går oanvänd vidare så är det bara att säga till!

Hej och välkommen🙂
Det finns två varianter, en "big date" som har dag och datum klockan 3 och så finns det med bara datumvisning klockan 6.
De som har datumvisning 6 och med mörk tavla är väldigt diskreta och kan på vissa bilder knappt synas.
Men vad jag vet så finns inte Aquis utan datumvisning.

Är du fortfarande nöjd med den? Jag lämnade in min till urmakaren som jag köpte den av, han påstår att han inte hittar något konstigt 🤔

Man ska vrida upp den ordentligt första gången, kör på 200 drag👍🏻
Ställ in den på sekunden enligt https://time.is/
Ha på dig den en dag eller två på dagtid, kolla tiden efter det.
Om det ligger mer än 10 sekunder fel är något galet, om det inte klarar två dygn utan att stanna så är något galet.
Då är urisen helt ute och cyklar.
Ta kontakt direkt med Oris så får dom prata med honom, dom skulle aldrig acceptera sådana avvikelser på det verket.

Man ska vrida upp den ordentligt första gången, kör på 200 drag👍🏻
Ställ in den på sekunden enligt https://time.is/
Ha på dig den en dag eller två på dagtid, kolla tiden efter det.
Om det ligger mer än 10 sekunder fel är något galet, om det inte klarar två dygn utan att stanna så är något galet.
Då är urisen helt ute och cyklar.
Ta kontakt direkt med Oris så får dom prata med honom, dom skulle aldrig acceptera sådana avvikelser på det verket.
Japp, jag ska prova detta så fort jag får tillbaka den. Drog upp den närmare 100 drag efter att du tipsa mig här sist. Då gick sen ca +10-12 sec per dygn efter det med ca 14h handledstid per dygn. Tack!

Japp, jag ska prova detta så fort jag får tillbaka den. Drog upp den närmare 100 drag efter att du tipsa mig här sist. Då gick sen ca +10-12 sec per dygn efter det med ca 14h handledstid per dygn. Tack!

+10-12 per dygn är alldeles för dåligt, det är ju inget större problem för urisen att rucka klockan.
Men mät upp den under en vecka, hamnar då på snitt över 6s/dag så skulle iaf jag lämna in den.
Jag ska kolla min så kan vi jämföra, men 400-an ska hålla sig inom Cosc (-4/+6) och många har rapporterat extremt små avvikelser.

+10-12 per dygn är alldeles för dåligt, det är ju inget större problem för urisen att rucka klockan.
Men mät upp den under en vecka, hamnar då på snitt över 6s/dag så skulle iaf jag lämna in den.
Jag ska kolla min så kan vi jämföra, men 400-an ska hålla sig inom Cosc (-4/+6) och många har rapporterat extremt små avvikelser.
Vad innebär det att rucka en klocka? Jag använder mig av en app som heter "Watchcheck". Ja Oris själva säger väl -3 till +5 om jag minns rätt nu.

Vad innebär det att rucka en klocka? Jag använder mig av en app som heter "Watchcheck". Ja Oris själva säger väl -3 till +5 om jag minns rätt nu.

Efter att ha köpt fem olika Oris 2020 så lovade jag mig själv att 2021 skulle bli ett lugnare år.
Och här sitter man och spontanköper en till, och då en Oris jag aldrig har sett i verkligheten och inte har en susning om jag gillar egentligen.
Det blir intressant när den kommer och om den dyker upp😆
Ja ja, man ska inte dö nyfiken...

Efter att ha köpt fem olika Oris 2020 så lovade jag mig själv att 2021 skulle bli ett lugnare år.
Och här sitter man och spontanköper en till, och då en Oris jag aldrig har sett i verkligheten och inte har en susning om jag gillar egentligen.
Det blir intressant när den kommer och om den dyker upp😆
Ja ja, man ska inte dö nyfiken...
Är det den nya "valhajen" som är på gång in, eller något annat skoj? Ser fram emot bilder när den väl anlänt, oavsett vad det är för något spännande :)

Är det den nya "valhajen" som är på gång in, eller något annat skoj? Ser fram emot bilder när den väl anlänt, oavsett vad det är för något spännande :)

Nä, inga valhajar på ingång.
Får ta det lite lugnt med Gmt-modellerna, köpte ju både den vanliga Gmt'n och Carysfort Reef förra året:)

Ha inte för stora förväntningar, det är ingen direkt ovanlig modell.
Det är bara jag som kom på att jag inte ägt någon klocka i den modellserien, och därför tog beslutet att det får vi ändra på:D

Lite sen på bollen men stort grattis till en mycket fin klocka! Är sugen på en jag själv. Dela gärna med dig om dina tankar kring första perioden :) vilken storlek kör du?
Tack ska du ha! :) Jag är grymt nöjd med den men det visste jag nästan då jag har haft en svart tidigare i samma size 39,5. Gillar framförallt storleken och hur bekväm den är att bära till vardags.

Tack ska du ha! :) Jag är grymt nöjd med den men det visste jag nästan då jag har haft en svart tidigare i samma size 39,5. Gillar framförallt storleken och hur bekväm den är att bära till vardags.
Jag har 43,5an och är riktigt imponerad över att den är så lätt att bära trots att det är en riktigt bitig klocka. Oris har verkligen fått modellen att funka trots sin storlek.

Tillbaka
Topp