Erithacus
Basic
Jo det och verkade ha bra betyg på typ trustpilot eller liknandeJa har ju bara youtube kanalen att basera på. Men dom verkar ju veta vad dom snackar om.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jo det och verkade ha bra betyg på typ trustpilot eller liknandeJa har ju bara youtube kanalen att basera på. Men dom verkar ju veta vad dom snackar om.
Bra att veta!Jo det och verkade ha bra betyg på typ trustpilot eller liknande![]()
Kul att se, riktigt snyggt! Har en 41.5 jag med och är sugen på att köpa gummibandet. Däremot kommer jag vilja växla mellan gummi och stållänken och är orolig att det ska slita/repa klockan osv, är oron befogad eller hur är det att byta banden?Fick ju hem min 41.5a för ett bra tag sen. Och idag fick jag hem gummibandet till den. Sitter som ett smäck. Men kan sakna den mer rekordeliga claspen som sitter på 43,5an ibland, och snabbjusteringen också för den delen. Annars supernöjd![]()
Nej den där är inte äkta, den där tavlan är fejk, och även urverket. Är nog ett hopplock av delar...Hej behöver lite hjälp, denna kan inte vara äkta va? 170 kr på ebay![]()
![]()
![]()
Håller med föregående - tvärfejk.Nej den där är inte äkta, den där tavlan finns inte såvott jag vet! Är nog ett hopplock av delar...
Håller med föregående - tvärfejk.
såg nu det är tydligen en ”Mumbai” klocka, ihopsatta delar, men de skriver att verket i sig ska va genuint.Håller med föregående - tvärfejk.
Haha ja det är mycket man ska hålla koll på, men man lär sig förhoppningsvis på vägen."been there - done that" i början på min klockkarriär, troligen sitter det ett FHF96 verk i den o det har verkligen ingenting med genuint ORIS att göra.
Ställ frågor här på forumet. De finns fantastiskt mycket kunskap här. O mycket fejk därute.Haha ja det är mycket man ska hålla koll på, men man lär sig förhoppningsvis på vägen.
Wow! Tack för en bra genomgång och förklaring.Ja. Oris är utan tvekan nått att ha. Finishen är fin och kvaliteten hög. Skruvarna mot boetten är rejäla och genomtänkta. Länken har helt ledade bitar, med det menar jag att alla enskilda länkbitar har sina egna leder, vilket gör att den anpassar sig mycket väl och bekvämt till armen. Kronan på Aquisen är extremt välgjord med sin grova och lätthanterliga gänga. Helt enkelt skitbra.
Klockan är förhållandevis tunn. Länken också. Spännet påkostat och välgjort och har intryck av kvalitet. Tavlan helt okej, visarna trevliga och lumen är bra.
Det som är direkt dåligt är känslan i vridringen: sprättig, hård, trög och trist. Känns riktigt billig. Så nära värdelös du kan komma, men fortfarande fungera. Så inte helt värdelös. Men nära på.
Men jag slogs häromdagen av att den verkligen, som begagnad inte minst, är en prisvärd klocka. Den känns som en lite smålyxig klocka kan jag tycka för, i klockvärlden, småpengar.
För tydlighet skull: jag talat enbart om dagens utförande. Den äldre modellen var inte i närheten av den nyare mer än formmässigt. Tjockare och klumpigare länk, jag tror att boetten också var tjockare, och visarna innehöll mindre lume och har ett omodernt utseende. Modellen är idag utdaterad. Men den är en ickefråga om du ska köpa nytt.
![]()
Ja du borde absolut köpa ett gummi också, dom är mycket välgjorda!Kul att se, riktigt snyggt! Har en 41.5 jag med och är sugen på att köpa gummibandet. Däremot kommer jag vilja växla mellan gummi och stållänken och är orolig att det ska slita/repa klockan osv, är oron befogad eller hur är det att byta banden?
Tack för utförligt svar! Känner mig genast köpsugenJa du borde absolut köpa ett gummi också, dom är mycket välgjorda!
Och jag tror inte du behöver vara ett dugg orolig med tanke på att det enda du behöver göra är att lossa en skruv. Så länge du använder rätt verktyg (t.ex. oris egna triwing-mejsel) och prickar in den utan att stöta runt om så går bandbytena hur smärtfritt som helst
Du slipper iaf dom där typiska små skrapen på undersidan av bandhornen som dom flesta klockor brukar få efter många bandbyten!
Oris får stor tumme upp från mig iaf när det gäller bandbyten![]()
Ja det tycker jag absolut!Tack för utförligt svar! Känner mig genast köpsugenBlir att springa till närmsta butik imorgon för beställning!
Älskar verkligen färgsättningen på denna
Hämtade upp den idag, min första Aquis och faktiskt första gången jag håller i en. Är positivt överraskad, känns som en välbyggd klocka och precis som du nämner, färgsättningen är verkligen något annat. Sedan tycker jag projektet bakom klockan är minst sagt bra vilket adderar till känslan. Hade tur med vädret så tavlan kom verkligen till liv.Älskar verkligen färgsättningen på denna![]()
Okej! Bra val av första Aquis! Och jo dom Aquisar jag hållt i har alla kännts välgjorda hittills.Hämtade upp den idag, min första Aquis och faktiskt första gången jag håller i en. Är positivt överraskad, känns som en välbyggd klocka och precis som du nämner, färgsättningen är verkligen något annat. Sedan tycker jag projektet bakom klockan är minst sagt bra vilket adderar till känslan. Hade tur med vädret så tavlan kom verkligen till liv.
Fin! Grattis! Dåligt påläst, är det med nya verket?
Tack så mycket! Oris kallar verket Oris 733 vilket är ett Sellita SW200 om jag förstått det rätt. Men deras nya verk ser intressant ut!Fin! Grattis! Dåligt påläst, är det med nya verket?
Just det. Läste på lite och konstaterade att tavlor märkta 5 days innebär det nya verket. Och den nya infästningen av länk mot boett, med snabbytesmöjlighet.Tack så mycket! Oris kallar verket Oris 733 vilket är ett Sellita SW200 om jag förstått det rätt. Men deras nya verk ser intressant ut!
Besökte Ahléns ur på ett ärende och passade på att testa den nya Whale Shark samt senaste Aquisen med cal. 400. Imponerande fina båda två! Fick anstränga mig ganska duktig för att inte ta med mig en hem. Hade nog blivit Aquis cal. 400 om så var fallet.
Tog några bilder, tänkte det kunde vara kul att se dessa sida vid sida.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()