• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Jockinho

Patek
2-Faktor
Dubbelpost, skulle defenitivt kunna se mig äga fler Oris i framtiden typ pro diver 🤓
949C8442-1708-4651-85CF-A5DDE5DD5BC5.jpeg
 

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Blir en bra effekt mellan brons och färgen på tavlan! Skulle jag önska något så vore det förgmatchat datumhjul (och för egen del mer vit/grön nyans i lumen) men udda och kul 😎
Tack! Ja matchande datumhjul hade man inte tackat nej till :) Lysmassan tycker jag dock just i detta fall funkar bra som den är, just pga bronset. Men det är ju en smaksak.
 

dodds

Omega
2-Faktor
Lagom trött nu. Har funderat på att köpa gummiremmen till min Aquis så jag höll på att titta på den nära för att se hur quick releasen funkade. Såg då glaset inte sitter helt rätt på och är märkbart högre upp på vänster sida. Antar det blir ett garantiärende 😔 20220504_115023.jpg
 

dodds

Omega
2-Faktor
Jag är småsugen på att investera i en gummirem till min Aquis 41.5 med quick release när den kommer tillbaka från garantin. Vad säger ni som rockar gummi till Aquis, är det värt 4000?
 
Senast ändrad:

Spellrong

Omega
Jag är småsugen på att investera i en gummirem till min Aquis 41.5 med quick release när den kommer tillbaka från garantin. Vad säger ni som rockar gummi till Aquis, är det värt 4000?
Kostar det verkligen 4000? Köpte med mitt vid nyköp så jag vet inte vad det kostade. Varje gång jag provar gummit så ångrar jag mig ganska snart och byter tillbaka till länken. Låset på gummit bygger väldigt mkt och blir klumpigt tycker jag.

Vad hade du för garantiärende?
 

dodds

Omega
2-Faktor
Kostar det verkligen 4000? Köpte med mitt vid nyköp så jag vet inte vad det kostade. Varje gång jag provar gummit så ångrar jag mig ganska snart och byter tillbaka till länken. Låset på gummit bygger väldigt mkt och blir klumpigt tycker jag.

Vad hade du för garantiärende?
Med spänne ville de ha 4400 för gummi med quick release. Trodde de skulle ligga runt 3000 så blev ganska förvånad. Jag har inte haft möjlighet att testa gummit än. Intressant att låset bygger mycket. På bild ser just låset väldigt bra ut 😕

Glaset satt inte helt plant på utan att någon mm i differens från höger till vänster sida. De i butiken hade inte sett något liknande på Aquis innan. Det ger sig hur det går. Antar klockan är i Danmark nu och vänder. Tråkigt på en klocka som inte ens är 6 mån gammal...
 

NKS

Omega
2-Faktor
Aquis fick slå följe till Roslagens landsbygd igår. Solsken varvat med skurar. Välgörande att byta tung stadsluft mot frisk natur. Fasantuppen gol medan burgarna och sorundakorvarna svettades på grillen. Härlig är våren!
AFE3B27D-173D-42C1-8B18-ABEC791736B3.jpeg

737FF6B2-F305-4E4B-B553-3733FA81F578.jpeg
 
Senast ändrad:

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Den där är jäkligt underskattad👌 Syns inte ofta till på KS, vettig modell till trots.

Nu när du även blivit med 556 MOP, vilken föredrar du? Fick du vänta länge på leverans av 556?
Ja, jag håller med om att den nog är lite underskattad generellt. Aquis och Pointer Date står i rampljuset istället för ProPilot. Det är också en påtaglig skillnad på hur den ser ut på foton och hur den känns i verkligheten. Det är många små förhöjande detaljer som inte riktigt framgår av bilder och filmer. Angående jämförelsen med Sinn tycker jag generellt att dessa tillverkare har mycket gemensamt. Både Oris och Sinn är oberoende och levererar byggkvalitet och finish i toppklass till rimliga priser. Överlag är det mest klockentusiaster som uppskattar dem till fullo. Så jag skulle ha mycket svårt att välja 556 före ProPilot eller vice versa. Båda är genuina toolklockor med sådan där hääärlig satinerad finish som jag älskar. Sinn lägger förvisso mer möda på tekniken eftersom den är stötsäker och antimagnetisk med bakglas i safir (jämfört med mineral). Men när det gäller utseende och finish på boett och länk är det dött lopp skulle jag säga. Riktigt, riktigt stabila klockor båda två.
 
  • Like
Reactions: NKS

NKS

Omega
2-Faktor
Ja, jag håller med om att den nog är lite underskattad generellt. Aquis och Pointer Date står i rampljuset istället för ProPilot. Det är också en påtaglig skillnad på hur den ser ut på foton och hur den känns i verkligheten. Det är många små förhöjande detaljer som inte riktigt framgår av bilder och filmer. Angående jämförelsen med Sinn tycker jag generellt att dessa tillverkare har mycket gemensamt. Både Oris och Sinn är oberoende och levererar byggkvalitet och finish i toppklass till rimliga priser. Överlag är det mest klockentusiaster som uppskattar dem till fullo. Så jag skulle ha mycket svårt att välja 556 före ProPilot eller vice versa. Båda är genuina toolklockor med sådan där hääärlig satinerad finish som jag älskar. Sinn lägger förvisso mer möda på tekniken eftersom den är stötsäker och antimagnetisk med bakglas i safir (jämfört med mineral). Men när det gäller utseende och finish på boett och länk är det dött lopp skulle jag säga. Riktigt, riktigt stabila klockor båda två.
Bra beskrivning och jämförelse av två fina tillverkare! Beundrar och uppskattar bägge. Som parhäst till min mattsvarta och helborstade Aquis har jag en blå 556, så jag kan verkligen relatera till ditt inlägg.

ProPilot är en klocka i min smak men jag har ännu inte upplevt den. Länken ser riktigt bra ut och håller den samma kvalité som på Aquis är den kanon 👍
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Bra beskrivning och jämförelse av två fina tillverkare! Beundrar och uppskattar bägge. Som parhäst till min mattsvarta och helborstade Aquis har jag en blå 556, så jag kan verkligen relatera till ditt inlägg.

ProPilot är en klocka i min smak men jag har ännu inte upplevt den. Länken ser riktigt bra ut och håller den samma kvalité som på Aquis är den kanon 👍
Den mattsvarta Aquis är min favorit! Den är så läcker. Blir det en Aquis en dag ligger den helt klart i pole position.
 

Hand

Omega
Vet att det var en hel del som hade problem med sina Calibre 400 verk när Oris lanserade de, har man gjort några förändringar på de och blivit av med barnsjukdomarna?
 

D..S..

Panerai
Säljer någon möjligtvis ett gummi till aquis 39mm? Svart? Finns annars någon gråhandlare som säljer billigt? Hittar inte...
 
Topp