• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Då ska vi se om vi kan få till några sommarklockor:

20220522_120413.jpg

Vet att det var en hel del som hade problem med sina Calibre 400 verk när Oris lanserade de, har man gjort några förändringar på de och blivit av med barnsjukdomarna?
Såg inga svar på din fråga, har inget 400 verk själv, men blir nyfiken på vilka problem som funnits? Har läst någonstans om att kronan varit svår att hantera vid tidsställning, men har det varit andra problem?

Såg inga svar på din fråga, har inget 400 verk själv, men blir nyfiken på vilka problem som funnits? Har läst någonstans om att kronan varit svår att hantera vid tidsställning, men har det varit andra problem?

Min har varit inne på två garantiärenden. Först för att den inte höll sig inom tids spec. Sen för att rotorn inte fungerade och på så vis stannade klockan efter ett par dagar trots användning. Då bytte dom ut hela verket.

Min har varit inne på två garantiärenden. Först för att den inte höll sig inom tids spec. Sen för att rotorn inte fungerade och på så vis stannade klockan efter ett par dagar trots användning. Då bytte dom ut hela verket.
Precis som du skriver, jag har läst om flera som har haft problem att verken inte håller sig inom spec.

Oj, det var ju inte bra. Är det kvalitetsproblem i produktionen eller är det några konstruktionsmissar tror du?

Även om jag lämnade in min för glaset var snett så har jag en misstanke min började uppvisa samma bekymmer. Trackade den och den avvek allt mellan 5-10 sekunder på en dag. Mao en bit ifrån spec.

Hur funkar din nu @Spellrong ?

Precis som du skriver, jag har läst om flera som har haft problem att verken inte håller sig inom spec.
Även om jag lämnade in min för glaset var snett så har jag en misstanke min började uppvisa samma bekymmer. Trackade den och den avvek allt mellan 5-10 sekunder på en dag. Mao en bit ifrån spec.

Hur funkar din nu @Spellrong ?

"Problemet" som jag fått det förklarat är att det tydligen ska vara svårt att hålla sig till en så tight spec. med så lång gångreserv. Över lång tid så jämnar det ut sig bra och den håller sig inom spec. Men när klockan är fullt uppdragen går den ca +8 sec per dag, det minskar sen för var dag som går. Då rotorn är bara drar upp åt ena hållet så krävs det extremt mkt rörelse för att hålla klockan fullt uppdragen. Använder jag bara klockan 8-10h per dag så kommer den ändå stanna efter kanske två veckor och sista veckan kanske den bara går +1-2 spd.

Ursäkta det röriga svaret men jag är väldigt trött 😅

Oj, det var ju inte bra. Är det kvalitetsproblem i produktionen eller är det några konstruktionsmissar tror du?

Vågar inte svara på det. Men den tighta specen dom marknadsför klockan med får man som sagt ha lite tålamod med. (Läs mitt föregående inlägg)

Dock är dom väldigt snabba i Danmark dit klockorna går på garantiärenden och den brukar vara tillbaka på 1.5 vecka 😊

Vågar inte svara på det. Men den tighta specen dom marknadsför klockan med får man som sagt ha lite tålamod med. (Läs mitt föregående inlägg)

Dock är dom väldigt snabba i Danmark dit klockorna går på garantiärenden och den brukar vara tillbaka på 1.5 vecka 😊
Min har varit iväg i 3 veckor. Dags att ringa AD imorgon 😄

Tillbaka
Topp