• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Erik1

Patek
2-Faktor
82063DFE-1FB7-4F04-AFE1-F9E4785E5C61.jpeg
A01B6897-04F7-446C-8FF7-DB7514D5711E.jpeg
 

jojsan76

Omega
FC2B843A-46A4-47C5-B036-7C3AD7698A90.jpeg
1483FB34-3EE8-4FE1-AAB0-9FF406A94576.jpeg
God morgon alla vänner av Oris!
Har låtit min klocksamling vila ett tag men nu måste jag rycka upp mig med något nytt. Ska därför sälja av ett par klockor varav en är en Oris. Har dock dålig koll på vilken prislapp man kan sätta. Har sökt på nätet inkl KS men hittar inte så mycket input. Hoppas någon här kan hjälpa mig med lite riktlinjer.
Modellen är en Oris Worldtimer TT1.
Refnr: 01 690 7527 4464-07 8 24 01P
Vet tyvärr inte vilket år den är ifrån. Tacksam för all hjälp.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
FC2B843A-46A4-47C5-B036-7C3AD7698A90.jpeg
1483FB34-3EE8-4FE1-AAB0-9FF406A94576.jpeg
God morgon alla vänner av Oris!
Har låtit min klocksamling vila ett tag men nu måste jag rycka upp mig med något nytt. Ska därför sälja av ett par klockor varav en är en Oris. Har dock dålig koll på vilken prislapp man kan sätta. Har sökt på nätet inkl KS men hittar inte så mycket input. Hoppas någon här kan hjälpa mig med lite riktlinjer.
Modellen är en Oris Worldtimer TT1.
Refnr: 01 690 7527 4464-07 8 24 01P
Vet tyvärr inte vilket år den är ifrån. Tacksam för all hjälp.
Tror inte att komplikationen kommer spela nån större roll i bedömandet och tror man kan jämföra med de äldre dykarna rakt av vilket borde göra att man landar 5-7k kanske. Detta är mer en halvkvalificerad gissning än ngt annat. Det har gått nån dykare med den svarta bezeln för <5k men det är iaf över 2 år sedan.
 

Starillusion

Cartier
Hur är det med den där, limiterad?
Stämmer det att dom gjorde klockan i en hyllning till en mörk person i armén som va tvungen att ta bort ena benet?
Eller är det fel klocka?
Den jag pratar om är det den med chronograph kanske?
Notera att det är väldigt lös info jag kommer med och frågar för jag inte vet.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Hur är det med den där, limiterad?
Stämmer det att dom gjorde klockan i en hyllning till en mörk person i armén som va tvungen att ta bort ena benet?
Eller är det fel klocka?
Den jag pratar om är det den med chronograph kanske?
Notera att det är väldigt lös info jag kommer med och frågar för jag inte vet.
Hyllning till
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carl_Brashear
Både kronograf och vanlig trehandare finns. Bägge i brons
 

sinner

Panerai
Hur är det med den där, limiterad?
Stämmer det att dom gjorde klockan i en hyllning till en mörk person i armén som va tvungen att ta bort ena benet?
Eller är det fel klocka?
Den jag pratar om är det den med chronograph kanske?
Notera att det är väldigt lös info jag kommer med och frågar för jag inte vet.

Stämmer bra, båda är limiterade och numrerade till 2000st.
Första varianten släpptes på Basel 2016 och vad jag förstått sålde den slut rätt fort. Chronon släpptes i år.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag ställde en fråga om skillnaderna enligt ovan till Oris och har nu fått ett svar från dem angående detta. Jag citerar därför min egen frågeställning och delger intresserade svaret jag fick:
  • 24-version has a matt black dial and a satin finish bracelet
  • 34-version has a polished/sunray black dial and a polished/satin finish bracelet
  • 54-version has a matt black dial and polished steel finished bracelet
/Birger
Tack för att du delade med dig. Ställde samma fråga till Oris för ett tag sedan utan att få svar. Det är synd att de inte släpper en variant med blank urtavla/vridring och matt länk. Tycker om det blanka i övrigt men med även länken blir det lite för mycket av det goda.
 
Senast ändrad:
Är det verkligen möjligt att inte en endaste liten själ vill flippa din Oris Aquis? Förståeligt iofs men förargligt när man är på jakt! Kom igen nu nån vill väl flippa!?!:)
 

Alex Taól

Omega
2-Faktor
Sneglat lite på Oris nu i egenskap av en trogen ”beater”. Har förstått det som ett av dem bästa ”kvalitet per krona” urmakarna.

Mot bakgrund av klockiarabatten funderar jag på att klippa en.

Fastnat lite för två Oris modeller. Den ena är Movember edition och den andra är Aquis red limited edition (ej uppe på klockias hemsida).

Någon som har input på modellerna ovan och kanske särskilt Movember modellen, verkar vara lite tunt med info?

Lyssnar mer än gärna in övrigt input då jag inte är inläst Orisfantast (än).

Trevlig helg på er!!
 

Sebbson

Cartier
Sneglat lite på Oris nu i egenskap av en trogen ”beater”. Har förstått det som ett av dem bästa ”kvalitet per krona” urmakarna.

Mot bakgrund av klockiarabatten funderar jag på att klippa en.

Fastnat lite för två Oris modeller. Den ena är Movember edition och den andra är Aquis red limited edition (ej uppe på klockias hemsida).

Någon som har input på modellerna ovan och kanske särskilt Movember modellen, verkar vara lite tunt med info?

Lyssnar mer än gärna in övrigt input då jag inte är inläst Orisfantast (än).

Trevlig helg på er!!

Movember är i stort sett samma modell som Oris Sixty Five 40 mm med brons/stål vridning som släpps nu i sommar. Du kan läsa mer om den här:
https://www.hodinkee.com/articles/oris-divers-sixty-five-bronze-bezel-introducing
och på Oris hemsida:
https://www.oris.ch/en/watch/oris-divers-sixty-five/01-733-7707-4354-07-5-20-45
och jämföra med Movember: https://www.oris.ch/en/watch/oris-movember-edition/01-733-7707-4084-set-ls

Skillnaden mellan modellerna är, förutom att du stödjer Movember-rörelsen med en liten slant, estetisk. Till Movember versionen får du även med ett extra nato-armband och en annan låda.

Jag tycker själv att klockorna ser fantastiskt fina ut på bild (har inte hunnit klämma på någon av dem). Urverket Oris 733 bygger på Sellita SW200-1 och är som jag har förstått det ett pålitligt urverk.

20% rabatt ger ju ett fint incitament till att slå till ;)
 
Topp