• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Trevlig helg alla Orisare!
PSX_20180921_171258.jpg
Trevlig helg!
FA1557D7-2448-4BB3-8441-9FFA78496125.jpeg

Hej på er Orisar! Jag tänkte gå med i klubben via en Aquis 39.5 o ville bara höra om någon av Er har tips på bra ADs rent prismässigt? (Får ju gärna vara bra föv också förstås. Och i valet mellan svart borstad eller svart blank med sunburst... Någon som har lite bilder att bidra med? Lutar åt sunburst tavlan den verkar snygg men gillar annars helt borstade länkar.

Har nästan alltid föredragit länk framför gummi men fan vet om inte Aquisen är bättre på gummit. Det betyder absolut inte att länken är dålig utan tvärt om, även den mycket bra. Gummit däremot framhäver boetten och tavlan i en närmast perfekt symbios. Blev därför en beställning på ett orange gummistrap idag. Kunde inte motstå när jag såg dom nedersta bilderna vid lite googling (dom två nedersta lånade från nätet).
PSX_20180922_141443.jpg
PSX_20180922_140339.jpg

Senast ändrad:
Hej på er Orisar! Jag tänkte gå med i klubben via en Aquis 39.5 o ville bara höra om någon av Er har tips på bra ADs rent prismässigt? (Får ju gärna vara bra föv också förstås. Och i valet mellan svart borstad eller svart blank med sunburst... Någon som har lite bilder att bidra med? Lutar åt sunburst tavlan den verkar snygg men gillar annars helt borstade länkar.
Jag vet inte var du bor men är generellt väldigt nöjd med Klockmaster Globen.

Hej!

Har nyligen fått upp ögonen för Oris dykare. Framförallt Aquisen men öven de olika limited/special modellerna. Jag har tyvärr inte möjlighet att se på uret live utan det kommer bli ett osett köp. Det jag främst är orolig över är kvalitetskänslan på klockan. Jag är ute efter en klocka som ger ett solid, exklusivt intryck(Den skall på ren svenska se och kännas dyr ut). Finner mig ofta ganska besviken när jag ser klockor i verkligheten. Det finns många fotogena klockor där ute som på bild ser ut som 50-100k klockor men i verkligheten faller de ganska platt. Exakt vad det beror på kan jag inte riktigt sätta fingret på, det är kort och gott magkänslan som spökar. Vad tror ni, kommer jag bli besviken över exklusivitets känslan på dessa klockor? Andra dykare jag blivit besviken av är modellerna från Certina, TAG, Longines, Seiko och faktiskt även Omega SMP 300. Så hur står sig Oris i jämförelse med dessa? Det är såklart en subjektiv fråga, men alla innspel är välkomna.

Alternativen som jag idag(utan bättre vetande) sneglar mot är Omegas Planet Ocean 2500, 8500 eller 8900.

Hej!

Har nyligen fått upp ögonen för Oris dykare. Framförallt Aquisen men öven de olika limited/special modellerna. Jag har tyvärr inte möjlighet att se på uret live utan det kommer bli ett osett köp. Det jag främst är orolig över är kvalitetskänslan på klockan. Jag är ute efter en klocka som ger ett solid, exklusivt intryck(Den skall på ren svenska se och kännas dyr ut). Finner mig ofta ganska besviken när jag ser klockor i verkligheten. Det finns många fotogena klockor där ute som på bild ser ut som 50-100k klockor men i verkligheten faller de ganska platt. Exakt vad det beror på kan jag inte riktigt sätta fingret på, det är kort och gott magkänslan som spökar. Vad tror ni, kommer jag bli besviken över exklusivitets känslan på dessa klockor? Andra dykare jag blivit besviken av är modellerna från Certina, TAG, Longines, Seiko och faktiskt även Omega SMP 300. Så hur står sig Oris i jämförelse med dessa? Det är såklart en subjektiv fråga, men alla innspel är välkomna.

Alternativen som jag idag(utan bättre vetande) sneglar mot är Omegas Planet Ocean 2500, 8500 eller 8900.
Blir du lätt besviken är det bäst att du köper klockan efter att ha sett och känt på den. Jag upplever att Aquis håller hög kvalitet och jag själv skattar den högre än exempelvis aquaracer men jag tycker å andra sidan att Smp300 känns ganska exklusiv så våra referensramar kanske skiljer sig.

Hej!

Du kommer ikke bli besviken på Aquisen. Det er en utrolig kvalitetskänsla i både de nye og gamle modellene.

Jeg kjöpte en helt ny Omega Smpc når jeg hadde min förra Aquis og blev faktisk lite besviken over omegan når jeg satt med begge to forran meg.
Smpc er helt klart en bedre klokke og en klar favoritt om jeg skal velge mellom Aquis og Smpc, men på flere områder tycker jeg faktisk at Aquisen leverer bedre kvalitet en omegan. Den känns mer gedigen og robust på nått sett.

Du kommer ikke bli besviken på Aquisen. Det er en utrolig kvalitetskänsla i både de nye og gamle modellene.

Jeg kjöpte en helt ny Omega Smpc når jeg hadde min förra Aquis og blev faktisk lite besviken over omegan når jeg satt med begge to forran meg.
Smpc er helt klart en bedre klokke og en klar favoritt om jeg skal velge mellom Aquis og Smpc, men på flere områder tycker jeg faktisk at Aquisen leverer bedre kvalitet en omegan. Den känns mer gedigen og robust på nått sett.

Det låter lovande, har inte helt tänkt över om det skall bli den nya eller gamla modellen. Omegan är en klurig klocka, ibland ger den mig ett riktigt ha begär när jag surfar runt på nätet. Men varje gång jag ser den i verkligheten blir jag alltid en smula besviken. Hade den senast på armen bredvid en Certina DS Action, och hade det inte varit för Omega loggan, så hade man nästan kunnat tro att de var den billigare av dom två.

Hej!

Aquisen är mycket solid och känns exklusiv både på gummi och länk. Du får mycket klocka för pengen utan tvekan :).
PSX_20180923_203526.jpg

Hur svår är en Aquis att bära upp om man inte har stockar till handleder? De dykare jag har som referens är SKX och Omega SMP som båda funkar helt okej, men är lite rätt för att gå större..

Hur svår är en Aquis att bära upp om man inte har stockar till handleder? De dykare jag har som referens är SKX och Omega SMP som båda funkar helt okej, men är lite rätt för att gå större..
Det bästa är nog att gå och prova en. Handleder kan vara byggda på många olika vis. Har själv 18cm handled och passar utmärkt på mig.

Sitter en Smpc bra på deg kommer troligen Aquisen sitte bra også, men den er större og ”rundere” så ser litt större ut på handen så kan väre bra å pröve först. Den väger også litt mer så den merks mer.
Se noen bilder under med både Smpc og Aquis (den nye). Jeg har ca 17cm handled

FFD1C613-5706-48C1-9EE4-6C7F7E687761.jpeg
CAE2C5D0-526E-428F-8629-7D639502357A.jpeg
407D21F5-A53D-49AC-99D9-05FC2E9BDB33.jpeg
7209AA24-4D52-41DF-8D7A-160160B6BFC8.jpeg

Hej!

Är du orolig ska du nog åka till och känna på en first hand.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag är väldigt nöjd med min clipperton, riktigt robust och allround tilltalande utseende(i mina ögon).
Hade tittat både bilder och diverse youtube klipp innan och hade väldigt svårt att tro att urtavlan skulle matcha förväntningarna, men tvärtom skulle jag säga att den är ännu bättre på handleden än på bild.
Summa summarum, tycker Oris gör grymma dykare, mina favoriter får ändå blir Clipperton, Hulquis och Source of life, oavsett vilken du väljer så tror jag inte du blir besviken!

Hej!

Här finns det en hel del intryck att läsa om Oris Aquis: https://klocksnack.se/threads/passaround-oris-aquis-date.83112/page-12

Är man orolig för storleken tycker jag absolut man skall prova 39.5 också. Jag har 17 ca handled o kan helt klart ha båda storlekarna. Dom korta luggarna gör att den stora (43, 5) sitter ok så sett Dock om jag jämför med min SMP så är den klart större ända och för mig är 39.5 klockren. Den är smidig o elegant men känns ändå inte för liten. Men som sagt .. To each his own.. Jag säger fram för mindre klockor! :)

Hej!
Länge varit sugen på en Aquis och nu då man blev farsa tänkte jag unna mig en som sen får gå i arv till sonen.

Hittade en i mycket tycke rätt bra deal.

https://www.regawatches.com/klockor/varumarken/oris/oris-aquis-date-73376534154mb

Har två frågor:
1. Är detta nya 2017 modellen eller den äldre.
2. Är regawatches en pålitlig butik då det kommer till äkthet, skötsel av garantiärenden osv.?

Tackar för hjälpen!
Hallå där!
1. Modellen ser ut att vara den nyare helt klart.
2. Jag är själv inte ute och köper klockor över internet alls. En sak har jag fått lära mig då jag jobbar inom området: Ingen hemsida är en Officiell Återförsäljare av de större märkena så som Oris/Tag/Longines etc. Deras egna hemsidor dirigerar dig som kund direkt till närmaste butik där du kan köpa. Så svaret är att jag aldrig skulle köpa en klocka online. Där är såklart inte bara fuffens med det, men det är en risk man tar varje gång :)

Hej!
Länge varit sugen på en Aquis och nu då man blev farsa tänkte jag unna mig en som sen får gå i arv till sonen.

https://www.regawatches.com/klockor/varumarken/oris/oris-aquis-date-73376534154mb

Har två frågor:
2. Är regawatches en pålitlig butik då det kommer till äkthet, skötsel av garantiärenden osv.?

Tackar för hjälpen!
Det är den tidigare modellen. Den är 43 mm istället för 43.5 mm, har en lite tooligare länk och andra visare.
Jämför med nya : https://www.oris.ch/en/watch/oris-aquis-date/01-733-7730-4124-07-8-24-05eb
Med den du har hittat: https://www.oris.ch/en/watch/oris-aquis-date/01-733-7653-4154-07-8-26-01peb

Ps. Gratulerar till faderskapet! :)

Hej!

Har två frågor:

Tackar för hjälpen!
Det är inte den senaste generationen men kan nog vara en 2017 ändå eftersom skiftet kom 2017 om jag inte är helt fel ute. Sen är ju smaken olika gällande vilken man gillar mest. Kan inte gå fel med någon av dom i mitt tycke även om den tidigare generationen är något mäktigare runt handleden med sin länk på :) (tycker jag)

Är du orolig ska du nog åka till och känna på en first hand.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag är väldigt nöjd med min clipperton, riktigt robust och allround tilltalande utseende(i mina ögon).
Hade tittat både bilder och diverse youtube klipp innan och hade väldigt svårt att tro att urtavlan skulle matcha förväntningarna, men tvärtom skulle jag säga att den är ännu bättre på handleden än på bild.
Summa summarum, tycker Oris gör grymma dykare, mina favoriter får ändå blir Clipperton, Hulquis och Source of life, oavsett vilken du väljer så tror jag inte du blir besviken!
Ja problemet är att jag bor alldeles för långt ifrån någon möjlighet att se på klockan för tillfället. Och har gärna lust att slå till så fort som möjligt. (Tålamod)
Skilnaden på clipperton och vanliga deepblue är tavlan som är mera blå/sunburst?

Ja vanliga är typ svart om du inte har ljus på den tycket jag, clipperton är mörk i kanterna och blå in mot mitten normalt, i solen är sunbursten otrolig!

• Like
Reactions: JVM
Tillbaka
Topp