• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

adress

Friends of KS
Nu jäklar grabbar har gummit kommit!
Första gången jag har en klocka på gummi så lite ovant är det allt, men satan vad fräscht det är!
A28F450F-0694-4A27-ADC1-40FDCD9159D5.jpeg

4D39C502-B9C1-4339-AD17-E13604E70AB1.jpeg

77772D86-B902-4DD2-97DC-CEF3E3C45E34.jpeg

58889B4D-4CD1-4034-93C7-8EFE204D932A.jpeg
Var hittar man armband original till Oris? Hittar inget - oavsett material,
 

Man

Rolex
Funderar på en Aquis. Ni som har koll. Hur stor bärs senaste Aquis 43? Någon som testat både den och 39.5? :)
Den nya sedan 2017, tror jag, är 43,5mm. Länken är tunnare än den tidigare 43mm-versionen med sin ”pansarlänk”. Både 39,5mm- och 43,5mm-versionen bärs mindre än man tror på förhand beroende på kort lug-lug-mått och nedåtböjda luggar. Jag har bestämt mig för en 39,5mm (blir min imorgon tror jag) och 43an fick gå vidare. Det enda som gjorde mig tveksam var den både smala och tunna länken. Men visserligen var jag van vid 43ans koloss-länk då.
 

Man

Rolex
Tack @Man för ett utförligt svar. Är sugen på någon av storlekarna på gummi. Får väl bli en tripp till Norrköping och klämma lite.
Inga problem. Det tycker jag du ska göra! Tycker Aquis är fina och man får en bra pjäs för pengarna. (Tips: Köp den på länk (om du slår till) och försök få ett bra ”paketpris” (typ gummit inkluderat). Dyrt som bekant att köpa till länk i efterhand om man ångrar sig.)
 
Tack @Man för ett utförligt svar. Är sugen på någon av storlekarna på gummi. Får väl bli en tripp till Norrköping och klämma lite.
Var visserligen länge sen jag hade en Aquis på armen men om du inte har ultratunna minihandleder så ska du absolut ha 43mm. Jag har ganska smala handleder (ca 17cm) och gillar mindre klockor men på mig såg 40mm (som nu är 39,5) ut som en damklocka medan 43:an satt bra.
 
Var visserligen länge sen jag hade en Aquis på armen men om du inte har ultratunna minihandleder så ska du absolut ha 43mm. Jag har ganska smala handleder (ca 17cm) och gillar mindre klockor men på mig såg 40mm (som nu är 39,5) ut som en damklocka medan 43:an satt bra.
Har väldigt svårt att tro att en 40 mm (39,5) skulle se ut som en damklocka på 17,5 cm handled om man inte 1) har väldigt platta handleder eller 2) inser att damer numera gärna har överstora klockor.
För mig träffar Aquis 39,5 mm sweet spot. Jag har både större och mindre ur men trivs väldigt bra med storleken.
IMG_2790.JPG
WG3_0311.JPG

IMG_3062.JPG
 
Har väldigt svårt att tro att en 40 mm (39,5) skulle se ut som en damklocka på 17,5 cm handled om man inte 1) har väldigt platta handleder eller 2) inser att damer numera gärna har överstora klockor.
För mig träffar Aquis 39,5 mm sweet spot. Jag har både större och mindre ur men trivs väldigt bra med storleken.
IMG_2790.JPG
WG3_0311.JPG

IMG_3062.JPG
Ja ser man bara på det siffermässigt så tycker jag inte att 39,5 är så litet. Men med de korta bandhornen och den smala länken så tyckte jag att den var för liten på mig i alla fall.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Var visserligen länge sen jag hade en Aquis på armen men om du inte har ultratunna minihandleder så ska du absolut ha 43mm. Jag har ganska smala handleder (ca 17cm) och gillar mindre klockor men på mig såg 40mm (som nu är 39,5) ut som en damklocka medan 43:an satt bra.

Har väldigt svårt att tro att en 40 mm (39,5) skulle se ut som en damklocka på 17,5 cm handled om man inte 1) har väldigt platta handleder eller 2) inser att damer numera gärna har överstora klockor.
För mig träffar Aquis 39,5 mm sweet spot. Jag har både större och mindre ur men trivs väldigt bra med storleken.
IMG_2790.JPG
WG3_0311.JPG

IMG_3062.JPG

Ja ser man bara på det siffermässigt så tycker jag inte att 39,5 är så litet. Men med de korta bandhornen och den smala länken så tyckte jag att den var för liten på mig i alla fall.

Jeg hadde også tenkt til å bytte min 43,5 mot en 39,5, men den er veldig liten for å være 39,5. Ble mildt sagt veldig besviken da jeg hadde håpet på en perfelt storlek som var litt mindre en 43,5. Jeg fikk prøve den i 2 ulike butikker for at jeg var helt sikker på at de hadde tatt feil og blandet sammen 36 og 39,5.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Bjussar på min favoritOris.

B5524111-A088-4DDC-98E1-BAFDC716AE18.jpeg
Mycket trevlig, jag tycker Oris gör mycket bra just nu. Men samtidigt tycker jag att de borde börja satsa mer på att sätta i bättre urverk i sina klockor. Iallafall uppgradera deras basic Oris Caliber 733 som är baserat på Sellita SW200 till ett SW300. Det hade varit bra. Annars är jag mycket imponerad över vad Oris gör just nu :)
Den där i brons inte minst.
 

sinner

Panerai
Mycket trevlig, jag tycker Oris gör mycket bra just nu. Men samtidigt tycker jag att de borde börja satsa mer på att sätta i bättre urverk i sina klockor. Iallafall uppgradera deras basic Oris Caliber 733 som är baserat på Sellita SW200 till ett SW300. Det hade varit bra. Annars är jag mycket imponerad över vad Oris gör just nu :)
Den där i brons inte minst.

Oris överlag är nog den som bjuder på mest klocka för pengen. Det är svårt att hitta nån som gör det bättre.
Jag håller helt klart med om verken, det vore kul med något eget i 65-serien.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Oris överlag är nog den som bjuder på mest klocka för pengen. Det är svårt att hitta nån som gör det bättre.
Jag håller helt klart med om verken, det vore kul med något eget i 65-serien.
Det skulle räcka fint att justera i fem positioner. Ev gå upp till ett top grade men jag har fint justerade Elabore som håller sig inom 2spd i alla lägen så det kanske inte behövs bättre verk utan snarare lite omsorg om varje klocka. Min Oris gick 8 plus men ganska jämnt över positioner så egentligen hade det räckt med en lite fartjustering så hade den gått fin fint!
 

kluzik1

Omega
2658F995-B64F-4416-BBF3-EDFDEFD30C69.jpeg
Hur är Oris rent kvalitemässigt ? Funderar på en Big Crown Pointer Date som lite ”finklocka”. Den är jäkligt snygg tycker jag. Till vardags är det AppleWatch 3 som gäller pga all information för en som har problem med hörseln. Kör den med iPhone.
Åter till saken - Oris - till hyfsade priser. Är det ngt att satsa på?
Jag hade big pilot pointer date och kvalitemessigt är de väldigt nära omega tycker jag . Väldigt bra kvalité för fraktion av pris. Väldigt bra AR. Hade den 5 år och den var som ny när jag sålde den. Har använd klockan dagligen
 

mr.elcar

Cartier
2-Faktor
Besökte Becks i Norrköping idag. Riktigt trevligt bemötande måste jag säga. Helt inställd på Aquis men allt jag kan tänka på nu är 65:an med brons i vridringen. Har tidigare dömt ut den men den var verkligen trevlig. Tyckte den skiftade i blått men det måste vara antireflexbehandlingen som spelade mig ett spratt. :)
oris.jpeg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Besökte Becks i Norrköping idag. Riktigt trevligt bemötande måste jag säga. Helt inställd på Aquis men allt jag kan tänka på nu är 65:an med brons i vridringen. Har tidigare dömt ut den men den var verkligen trevlig. Tyckte den skiftade i blått men det måste vara antireflexbehandlingen som spelade mig ett spratt. :)
oris.jpeg
65 Bronze är grym! Tog du fler bilder på den? :)
 

mr.elcar

Cartier
2-Faktor
Är det någon av er som har erfarenhet av länken till 40mm Oris 65? Om ja, hur är kvaliteten? Fanns bara på läder hos Becks.
 
Topp