• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Här kommer mitt bidrag på bilder.

B4539515-FE23-4281-A3B6-E2E1A675E8FF.jpeg
8DF63CE6-5341-484C-91ED-E4FCFE9974FE.jpeg


Tack! Riktigt läcker. Hur upplever du kvalitén överlag, känns den ”robust” liksom? Ingår gummi när man köper fullset eller köps det separat?
 

melzen

Omega
Tack! Riktigt läcker. Hur upplever du kvalitén överlag, känns den ”robust” liksom? Ingår gummi när man köper fullset eller köps det separat?

Jag har inte mycket att jämföra med. Men jag uppfattar att kvaliteten är riktigt bra. Klockintresserade kollegor med dyrare klockor är riktigt imponerade. Jag valde att köpa denna på gummi direkt, tycker den gör sig bäst på det. Gillar också att det finns snabbjustering på spännet, speciellt när jag tränar på gymmet. Allt känns robust och att den är gjord för att användas.
 

AlexLindh

Cartier
Tack! Riktigt läcker. Hur upplever du kvalitén överlag, känns den ”robust” liksom? Ingår gummi när man köper fullset eller köps det separat?
Den är riktigt bra.
Den bästa klockan jag har testat i den prisklassen i alla fall, skulle säga att den känns väldigt ”robust”.
Standard är att man köper till gummi, men det är säkert ingen omöjlighet att diskutera fram något paketpris med AD om du köper båda samtidigt.
Här är min på gummi, visserligen 43,5 men ändå! :)
1F9285D6-0828-4E68-A8FA-9698CE2FBC98.jpeg

753129BD-73DD-4325-99C8-094481BA4C58.jpeg
 

Man

Rolex
Gjorde en jämförelse mellan den nya Orisen på 39,5mm och en typisk damklocka, i det här fallet från Gul, när det gäller låset och länken närmast låset. Man kan konstatera att det inte är någon storleksskillnad alls.
8039619A-A8D5-426D-B784-8DF02295C549.jpeg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Gjorde en jämförelse mellan den nya Orisen på 39,5mm och en typisk damklocka, i det här fallet från Gul, när det gäller låset och länken närmast låset. Man kan konstatera att det inte är någon storleksskillnad alls.
8039619A-A8D5-426D-B784-8DF02295C549.jpeg
Vad skulle slutsatsen av det vara menar du? Nya Aquis band har ju en rejäl taper från bred vid klockan till smal vid låset. Väldigt snyggt tycker jag men säger ju inget om storlek. Hade bandet inte smalnat hade det ju varit typ 22 vid låset men det hade ju inte inneburit att klockan plötsligt var väldigt stor....
 

Man

Rolex
Vad skulle slutsatsen av det vara menar du? Nya Aquis band har ju en rejäl taper från bred vid klockan till smal vid låset. Väldigt snyggt tycker jag men säger ju inget om storlek. Hade bandet inte smalnat hade det ju varit typ 22 vid låset men det hade ju inte inneburit att klockan plötsligt var väldigt stor....
Man kan tycka att det blir väl smalt vid låset, för att vara en herrklocka. Men man vänjer sig, så det behöver inte vara ett problem.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jo det är väl smaksak. Många gillar ju band som smalnar kraftigt. En del gillar helt raka o själv gillar jag nog egentligen bäst en liten "taper" på ett par mm. Men på Aquis tyckte jag det var jäkligt snyggt gjort o klockan satt som en smäck så...;)
 
  • Like
Reactions: Man

Man

Rolex
Jo det är väl smaksak. Många gillar ju band som smalnar kraftigt. En del gillar helt raka o själv gillar jag nog egentligen bäst en liten "taper" på ett par mm. Men på Aquis tyckte jag det var jäkligt snyggt gjort o klockan satt som en smäck så...;)
Ja jag har märkt att allt som har med storlekar att göra är en vanesak. Hela länken till 39,5mm är väldigt tunn och smal jämfört med ”pansarlänken” till den gamla 43mm-Aquisen... Den smala och tunna känns bättre för varje dag. Du kör också 39,5mm-Aquis?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Ja jag har märkt att allt som har med storlekar att göra är en vanesak. Hela länken till 39,5mm är väldigt tunn och smal jämfört med ”pansarlänken” till den gamla 43mm-Aquisen... Den smala och tunna känns bättre för varje dag. Du kör också 39,5mm-Aquis?
Japp jag hade en sådan med svart sunburst som jag iofs lät gå vidare till en forum medlem här. Anledning till det var att just den varianten med delvis polerad länk och blank tavla blev lite för elegant för att passa in med mina övriga klockor. Den hamnade på "halvdistans" men annars en grymt fin i allround klocka som funkar lika bra på jobbet som på stranden. Väldigt fin finish. Så tumme upp för den!
 

Man

Rolex
Japp jag hade en sådan med svart sunburst som jag iofs lät gå vidare till en forum medlem här. Anledning till det var att just den varianten med delvis polerad länk och blank tavla blev lite för elegant för att passa in med mina övriga klockor. Den hamnade på "halvdistans" men annars en grymt fin i allround klocka som funkar lika bra på jobbet som på stranden. Väldigt fin finish. Så tumme upp för den!
Aha, okej! Jag hade sett nån review på Youtube av den helmatta varianten, dvs matt tavla, borstad ring och hela länken i borstat stål, så jag fastnade för den och beställde (via AD).
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Aha, okej! Jag hade sett nån review på Youtube av den helmatta varianten, dvs matt tavla, borstad ring och hela länken i borstat stål, så jag fastnade för den och beställde (via AD).
Bra val! Jag har sett den på riktigt o tycker dem är kanonfin! Hade valt den varianten istället om det hade varit nu!
 

AKELA

Cartier
Har en Oris Big Crown Pro Pilot Day&Date med kanvas band. Men tycker bandet är inte så bekvämt..
 

Bilagor

  • IMG_20181019_142959.jpg
    IMG_20181019_142959.jpg
    172.1 KB · Visningar: 6
D

Deleted member 8389

Guest
CCDE0194-3DC0-41CE-83D8-2597090C8F7E.jpeg
Oris Brashear Crono LE vad tycker ni om den? Jag har själv aldrig ägt en Oris men tycker denna i Brons ser läcker ut. Är den attraktiv och möjlig att sälja vidare om jag ångrar mig eller är den svårsåld?

Tacksam för alla seriösa svar!
 
Topp