• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Köpte denna Williams F1 för ett par veckor sen. Blev positivt överraskad över kvalitén! Dock är jag mer för dykare så den får vandra vidare snart.

Bilagor

• Oris4.jpg
    Oris4.jpg
    334.1 KB · Visningar: 6
Jag tror att jag har svarat tidigare i tråden men så vitt jag minns är det inom spec. Finns väl ingen anledning att ha den urtavla upp om krona upp är bättre? Hur går den vid användning?

65 Divers. Den går +6 sek/dygn med krona upp över natten och +9 sek/dygn med urtavla upp över natten. Inte expert på Oris, är detta OK gångavvikekse för en modern Oris?
9C008CEB-73FA-42AB-9A73-977EE88E0323.jpeg
Tycker jag, den är ju inte kronometercertifierad. Så länge den är konsekvent med sin avvikelse ska det inte vara några problem.

65 Divers. Den går +6 sek/dygn med krona upp över natten och +9 sek/dygn med urtavla upp över natten. Inte expert på Oris, är detta OK gångavvikekse för en modern Oris?
9C008CEB-73FA-42AB-9A73-977EE88E0323.jpeg

-10 til +15 er vel det som er sagt av Oris (Står i håndboken så noen for rette meg om jeg kommer ihåg fel).

Alt innenfor det er godkjent og bra. Om du får en som går +3 eller + 15 er vel mest tur. Hatt 4 eller 5 Aquis og alle har gått mellom +7 og + 14

OK, tack för alla svar, då känns det som den går precis som den skall. +6 sekunder/dygn vid vanligt användande och krona upp på natten, får vara helt nöjd med det

Tycker jag, den är ju inte kronometercertifierad. Så länge den är konsekvent med sin avvikelse ska det inte vara några problem.
Mina dykare går väldigt konsekvent, nästan inom cocs, tycker Selitta verken verkar vara snäppet bättre att hålla tiden jämfört med min ETA Doxa, men det är väl det som är ”priset” jämfört med Rolex, vilket är väldigt lågt för övrigt, value mässigt, att tiden ej är inom -2+2, ngt som oftast Rolex har, mitt bästa Rolex verk, hade jag på min 1675, 40 år gammal gmt som gick fantastiskt fint. Selitta ,det enda jag googlat mig till, att de kan strula mer vid låg power reserve...sedan vej jag ej vad Oris gör med verken annat än lite dekoration, ngn som har koll ?

Mina dykare går väldigt konsekvent, nästan inom cocs, tycker Selitta verken verkar vara snäppet bättre att hålla tiden jämfört med min ETA Doxa, men det är väl det som är ”priset” jämfört med Rolex, vilket är väldigt lågt för övrigt, value mässigt, att tiden ej är inom -2+2, ngt som oftast Rolex har, mitt bästa Rolex verk, hade jag på min 1675, 40 år gammal gmt som gick fantastiskt fint. Selitta ,det enda jag googlat mig till, att de kan strula mer vid låg power reserve...sedan vej jag ej vad Oris gör med verken annat än lite dekoration, ngn som har koll ?
Vad jag förstått och läst mig till gör Oris inte mycket mer än lite dekoration (röd rotor typ) på Selita verken. Lite tråkigt kan tyckas, men klockorna går rätt OK ändå.
Inte i närheten av nya Rolex (alla nya jag haft har avvikit mindre än en sekund dygnet), men det är ju också en helt annan prisklass såklart.
Har inte hunnit mäta på Selita ännu, men klockor med ETA urverk jag haft tappar oftast otroligt mycket tid vid låg power reserve, misstänker samma på Selita

Jag vet inte om det har nämnts men Klockgiganten har 20% på alla klockor med rabattkoden 20FBSE. Har för mig att det ska finnas en tipstråd någonstans men jag hittar i alla fall inte på den just nu så jag postar här istället då jag antar att det finns ett intresse.

Mycket parfymklockor, G-shock m.m. men de är även AD åt Oris och med rabattkoden får man t.ex. en 43mm Aquis Date på länk för drygt 14k istället för 17k och uppåt som andra tar vilket väl ändå får ses som ett fynd.
https://www.klockgiganten.se/oris-aquis-date-01-733-7730-4124-07-8-24-05eb

Det är en dansk butik men baserat på deras omdömen verkar de bra.

Håller på att testa lite gångreserv på mina klockor. Andra ut var min Oris Propilot date. Gångreserven ska enl. spec ligga på 38 timmar. Min stannade på 42:40 så det var ju helt klart godkänt. :)
Ref: 01 751 7697 4164-07 8 20 19 - Oris Caliber 752 base SW 220-1
(Löjligt långa ref. nummer på Oris)
53843162_359103651606947_8763517473384300544_n.jpg

Tillbaka
Topp