• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Alla Orisvänner, i need your help!
Har klickat hem denna skönhet, så är lite nyfiken på om det är någon som sitter på någon härlig info om den, t.ex exakt namn, årtal, vad det är för urverk, ALLT osv?
Hittar inte mycket alls förutom lite slitna kommentarer här o där.. vet att ni kan detta!
11868635_10153212069128882_856518909_n.jpg

Har klickat hem denna skönhet, så är lite nyfiken på om det är någon som sitter på någon härlig info om den, t.ex exakt namn, årtal, vad det är för urverk, ALLT osv?
Hittar inte mycket alls förutom lite slitna kommentarer här o där.. vet att ni kan detta!
Hittar du några siffror på boetten? Sånt hjälper i letandet...

Nån sorts Big Crown Pointer date som är guldplätterad är det iaf

Nu blir det poster vartefter jag stöter på info. Sorry om det känns som jag spamar. Iaf...
I de nya sitter Oris cal 754 som alltså är selittaverk sw200-1 som bas. Vet ej hur mkt mod de gjort. Din verkar lite äldre och på de äldre användes ETA och då användes 2824 (enl det jag kan hitta). Det låter logiskt för visst är sw200 en klon på 2824...?

Nu blir det poster vartefter jag stöter på info. Sorry om det känns som jag spamar. Iaf...
I de nya sitter Oris cal 754 som alltså är selittaverk sw200-1 som bas. Vet ej hur mkt mod de gjort. Din verkar lite äldre och på de äldre användes ETA och då användes 2824 (enl det jag kan hitta). Det låter logiskt för visst är sw200 en klon på 2824...?
Härligt detektivarbete du lagt ner!
Det jag hittar i sifferväg är oris sa 634 och 7465!

Äntligen medlem i Orisklubben igen! En alldeles ny bekantskap. Small second Titanium C 44mm.
Dubbla kronor: check
Vågig tavla: check
Titan: check
Riktigt trevlig bekantskap. Nyborstad. Kan konstatera att titanet gör den lite känsligare än man är van vid. Men det är ju jättelätt! Känns varmt och skönt på armen som en stålare inte känns. Supertrevlig!
20150819_183657.jpg

20150819_103845.jpg

20150819_103857.jpg

Senast ändrad:
Googla Oris 7465 så kommer du hitta svaren. Gllm inte posta dem här sedan
Så där då! Lite googlehäng och fått fram info!
Modellen heter alltså Oris Pointer date 7465B, från 1995, unikt för denna är att det är romerska siffror.. de andra är arabiska.
Movement: Oris 634 gold rotor (based on Swiss ETA 2824-2 automatic) Så där var du på rätt spår!

Jag gillar i det närmaste allt med Oris, speciellt aquan, visarna, tavla, index, men.., det finns alltid ett MEN, bandhornen, ja dom må göra klockan dubbelt så behaglig att bära men jag har ytterst svårt att köpa designen rent estetiskt :blackeye:
Alldeles för "grovt" eller "uthugget" för min smak, men jag gissar att det är just det många gillar?

Jäkla tur vi inte alla gillar samma, då skelle det _enbart_ var rolle subar här :stop:

Går det att få tag på ändlänkar så man kan köra ett nato?

edit: till aquis alltså
Tror det ska finnas! Sett på Google bilder, vet dock inte om det är hemmafix lr ej då jag inte gått in på hemsidan dem är ifrån...
Jag gjorde ordning ett nato, brydde mig inte om att köpa ett nytt och göra ett bättre jobb så la mer det. Men om du vill se hur den gör sig på ett svart nato
https://klocksnack.se/threads/oris-aquis-nato-sant-eller.31024/

Har precis sålt min certina action diver som var min beater ,var grymt nöjd med den och tyckte den bars upp perfekt.
Tänkte ersätta den med en Aquis 43 mm men kanske rädd att det blir för stort.
Någon som har haft båda och kan jämföra!

IMG_20151006_165037.jpg
Egentligen så brukar jag aldrig köpa eftermarknad utan original. Men efter att klockan det gäller är en beater och jag inte ville kasta ut pengar på den så blev det ebay. Jag köpte ett orange och ett svart gummiband. Vad tycks?
20151006_180503.jpg

Är ingen fotograf så bilderna är därefter. Men bra kvalla för pengen på banden iaf.

Tillbaka
Topp