• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Donniedoer

Omega
2-Faktor
En liten söndagsstädning och så dyker denna skönhet upp :)

En Classic XXL Complication köpt 2004 som examenspresent. Har säkert legat nedbäddad en 10 år eller så - men kickade igång fint. Inser nu att den varit saknad.

IMG_0349.JPG
 

vlm1978

Cartier
IMG_0212.JPG
Letade dressklocka i olika prisklasser, många fina men med en historik av ganska stora dykare (Tudor, Panerai) så kändes många lite väl smäckra - läs tunna 38-40,5cm - så det blev en 42cm Oris Greenwitch Meantime Ldt 379/1000, två tidszoner, natt/dag på tid 2, datum. Alltid gillat Oris dressare, fina tavlor och sen är det bra med eta tycker jag. Väldigt nöjd;-) kul att vara med i Orisgänget!

Snygg. Grattis!
 
Hej käre klocksnackare, idag när jag var ute på en löprunda vid lunch timmen så kände jag att handleden kändes lite väl lätt när jag närmade mig bilen och får genast panik då jag ser att min Oris Diver 65a har lämnat handleden och börjar springa tillbaks från spåret jag kom ifrån (7.5km) och kunde inte hitta klockan även fast jag gick tillbaks hela jävla rundan.
Tycker det är rätt otroligt att klockan övh kan lossna från handleden och det är tyvärr inte första gången just detta händer mig utan min tidigare Oris Aquis lossnade helt vid länk infästningen då skruven hade gängats upp och lossnade men som tur var hann jag då iaf fånga klockan innan den åkte i backen.
Har ni någon förklaring på hur tusan det här kunde hända och är detta nånting som Oris har problem med? Detta fenomen har jag aldrig någonsin varit med om med någon av alla andra klockor jag haft. Mvh Tiny
 
R

Redster

Guest
Jäklar vad trist! Hoppas du finner den. Ska byta till gummi på min Oris aquis, då blir det en liten dutt locktite. Frågan är om skruvarna på din klocka var korrekt åtdragna?
 
R

Redster

Guest
Grattis. Snygg. Sitter som gjuten på armen. Den är klockren helt enkelt... :)

Vad har du för omkrets på din handled?

/Birger
Kan flika in lite då jag har en likadan, min handled mäter 19,5 cm, och då tycker jag den bärs rätt lagom. Men det är naturligtvis högst subjektivt. Jag tycker submariner är optimal i storlek, men Oris aquis upplevs inte mycket större, men visst skiljer det, framför allt på höjden. Aquis är dock en underskattad och väldigt prisvärd klocka, enligt min mening.
 

bico

Breitling
Ok. Vad har du för omkrets på din handled? Jag skall naturligtvis prova klockan innan jag förhoppningsvis slår till. Men det kan alltid vara bra att ha lite förhandsinformation.

/Birger
 

nyttintresse

Breitling
Ok. Vad har du för omkrets på din handled? Jag skall naturligtvis prova klockan innan jag förhoppningsvis slår till. Men det kan alltid vara bra att ha lite förhandsinformation.

/Birger
18,5 cm ungefär. Tycker klockan sitter perfekt! Den är ju dock ganska tung men har börjat vänja mig nu. Kan rekommendera att du prövar den innan köp. Själv var jag inne hos urhandlaren och prövade den flertalet gånger.
 

RUN

Breitling
Har precis bytt min Oris small Seconds Diver till denna! Var trött på den blytunga klockan och sugen på något smäckrare!
 

Bilagor

  • IMG_5131.JPG
    IMG_5131.JPG
    105.5 KB · Visningar: 60

L.R.Dahl

Omega
Precis köpt en Oris aquis date med stål armband, galet härlig klocka! Ett problem bara att skrivniten i en av länkarna skruvade upp sig själv och klockan lossnade från handleden...:mad: Niten var helt iskruvad men är nu rädd att det ska hända igen! Något man kan göra så niten sitter bättre? Klister eller vad som helst
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Precis köpt en Oris aquis date med stål armband, galet härlig klocka! Ett problem bara att skrivniten i en av länkarna skruvade upp sig själv och klockan lossnade från handleden...:mad: Niten var helt iskruvad men är nu rädd att det ska hända igen! Något man kan göra så niten sitter bättre? Klister eller vad som helst
Loctite?
 

CarlE

Omega
2-Faktor
37C589D8-C633-463E-8DB2-7648B405CCB6.jpeg
Då jag gillar mina Orisar så tänkte jag göra mig bekant även här. Först ut får bli min Propilot Altimeter. Det är en beskedlig pjäs som inte gärna gömmer sig under manschetten. Men det är en klocka som sitter bekvämt och känns mindre än vad den är, enlig mig i alla fall.

Bifogar en bild från en flygning, dock i trycksatt kabin. Men trycket i planet motsvarade enligt klockan 2300 meter. Då ”nollade” jag klockan på ca 50 meter innan start på Arlanda. Jag har testat klockan i ett litet sportflygplan också och det verkade fungera.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
37C589D8-C633-463E-8DB2-7648B405CCB6.jpeg
Då jag gillar mina Orisar så tänkte jag göra mig bekant även här. Först ut får bli min Propilot Altimeter. Det är en beskedlig pjäs som inte gärna gömmer sig under manschetten. Men det är en klocka som sitter bekvämt och känns mindre än vad den är, enlig mig i alla fall.

Bifogar en bild från en flygning, dock i trycksatt kabin. Men trycket i planet motsvarade enligt klockan 2300 meter. Då ”nollade” jag klockan på ca 50 meter innan start på Arlanda. Jag har testat klockan i ett litet sportflygplan också och det verkade fungera.
Coolt att den blir buren i rätt miljö!
 

Deden94

Breitling
Oris står högt i kurs hos mig. Är inne på min 3:e dykare och det lär garanterat bli fler. Min är köpt på gummi men beställde och fick hem en stållänk igår. Skönt att variera och känns mer sommar med gummit.

Nya gummit f.ö känns som ett steg upp i kvalitet med det nya viklåset och ett plus är ju att man slipper klippa.

Oerhört mkt klocka för pengen det får man verkligen med Oris.
20150310_111109(0).jpg

Stilren.
 

Terence

Breitling
Hej, har blivit ägare till en Aquis Depth men förstår mig inte på hur man vrider upp klockan manuellt!
Enligt manualen skall man lossa kronskruven (moturs) tills den släpper. Detta moment är ju ganska så självklart.
När skruven är lossad är den i det läge då man kan vrida upp klockan manuellt genom att skruva den medurs!!
Detta går ju inte eftersom man då skruvar in kronskruven igen...
Drar man ut skruven ett hack till ändrar man ju datum.
Någon med tips vad det är jag inte förstår....
 

Lyfali

Cartier
Hej, har blivit ägare till en Aquis Depth men förstår mig inte på hur man vrider upp klockan manuellt!
Enligt manualen skall man lossa kronskruven (moturs) tills den släpper. Detta moment är ju ganska så självklart.
När skruven är lossad är den i det läge då man kan vrida upp klockan manuellt genom att skruva den medurs!!
Detta går ju inte eftersom man då skruvar in kronskruven igen...
Drar man ut skruven ett hack till ändrar man ju datum.
Någon med tips vad det är jag inte förstår....
Alltså, när du skruvat ut kronan, så kommer den i ett läge där du kan vrida upp klockan, du skall inte pusha in kronan när du skruvar, utan bara skruva på den, då kommer det låta som grus typ och kännas i fingrarna att det är friktion, det är när du windar klockan som detta händer. Skruva bara, du skall inte trycka in den samtidigt.
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Hej Orisexperter!

Jag har en gammal dykare från Oris som jag skulle tro år från 70-talet. Urverket gick sönder för något år sedan och den har mest legat i lådan. Lämnade in den till urmakaren för någon månad sedan. De skickade den till Oris men fick svaret att det inte fanns några reservdelar att tillgå. Finns det någon i sverige som ni tror kan laga den eller är det kört?


Bifogar en bild på en annan gammal Oris som däremot fungerar bra.

6BF3F084-D182-4409-A142-B4902D110AB6.jpeg
 
Topp