• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

D..S..

Cartier
Några hundra bara. 👍 Jag har en bekant som jobbar i guldaffär, så jag har fått bra pris på båda mina borstningar. Tror det är ett ganska snabbt arbete om man har tillgång till verkstad med rätt grejer.

Tack! Matchar boetten perfekt. Mittemellan satinerat och borstat skulle jag säga.
Funderar på att borsta en Sinn-länk. Vill du rekommendera stället/killen? PM går bra
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Glad ThOrisday!
Och ja, jag vet att datumet är fel men orkar inte snurra femtioelva varv😅


20221027_075923.jpg
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Idag fick den här gamle trotjänaren lite kärlek. Har fortfarande inte servat den och den visar inga tecken på behov än. Från 2012.

Först UL-bad för armbandet.

20221028_111222.jpg


Sen kollade jag hur gången såg ut vilket såg bra ut.

20221028_111437.jpg


20221028_111504.jpg


Nu fick den åka tillbaka i klockförvaringen det är ju nackdelen när man har flera klockor. En del blir liggandes. Får fixa nåt typ av rotationsschema 😆
 

mky

Breitling
Tycker den ser riktigt bra ut, 39,5mm och med Aquis korta L2L gör att den upplevs rätt liten.
Den där rackarn är väldigt skön på handleden.
Tack för svar!

Jag tycker klockan är riktigt skön, har inte ens justerat länkarna på den. Jag har alltid kört 42mm klockor men på diver som är min första och mitt första dyrare köp, tipsa en vän att jag skulle vara försiktig med samma storlekar då de upplevs större än vanliga klockor.
 

Man

Rolex
Tjena! Jag har gått med i Oris familjen och är osäker på storlek. Skulle ni säga att denna passar min lilla wrist bra?

Oris Aquis 39.5mm

Vänligen
48ACDD57-A122-4524-BE33-5414AEE7D5EC.jpeg
Den skulle förstås vara alldeles för liten för din vrist, men för din handled ser den bra ut. Du kan säkert bära upp större också, men som sagt, ser bra ut på bilden!
 

Man

Rolex
20221029_161829.jpg

Efter många om och men fick jag hem såväl gummi som skruvmejsel+skruvmejsel. 3.000:- landade kalaset på vilket gör det till mitt överlägset dyraste band till en klocka.

Nåja. Jag är mycket nöjd, ser grymt tooligt ut.
Efter jag fick på gummit på min har jag inga planer på att byta tillbaka till länk.
 

mky

Breitling
Hej igen,

På min föregående bild jag skickade så har jag en liten kanske dum fråga gällande klockan Oris Aquise.

Jag har läst på gällande automatiska att inte ändra datumet mellan 21.00-03.00 när man justerar tid. Om jag vill ändra tiden en timme bakåt bör jag köra en hel dag framåt och justera datumet eller går det bra att ändra tillbaka tiden en timme?

Vänligen
 

Ahlgren_K

Omega
Hej igen,

På min föregående bild jag skickade så har jag en liten kanske dum fråga gällande klockan Oris Aquise.

Jag har läst på gällande automatiska att inte ändra datumet mellan 21.00-03.00 när man justerar tid. Om jag vill ändra tiden en timme bakåt bör jag köra en hel dag framåt och justera datumet eller går det bra att ändra tillbaka tiden en timme?

Vänligen
Inga problem att bara vrida tillbaka klockan en timme. Man kan ju undvika att göra det nattetid för att undvika att datumhjulet ska behöva hoppa tillbaka igen efter att precis hoppat fram en dag.
 
  • Like
Reactions: mky

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Orisvänner! Behöver er hjälp. Har fått erbjudande om att köpa en 2,5 år gammal Aquis 43,5 mm med ref 01 733 7730 4159-07 4 24 64EB. Fullset, inköpt hos AD. Skick 9/10 enligt säljaren. Vad tycker ni är ett rimligt pris för denna? Den har gått ur Oris' ordinarie sortiment ser jag på hemsidan.

21231_01 733 7730 4159-07 4 24 64eb_horizontale.png
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Orisvänner! Behöver er hjälp. Har fått erbjudande om att köpa en 2,5 år gammal Aquis 43,5 mm med ref 01 733 7730 4159-07 4 24 64EB. Fullset, inköpt hos AD. Skick 9/10 enligt säljaren. Vad tycker ni är ett rimligt pris för denna? Den har gått ur Oris' ordinarie sortiment ser jag på hemsidan.

21231_01 733 7730 4159-07 4 24 64eb_horizontale.png

Mellan 11-13, beroende på hur du värderar att den har gummi och inte länk.
Vill du ha länk så är det ju några tusen till i inköp.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Mellan 11-13, beroende på hur du värderar att den har gummi och inte länk.
Vill du ha länk så är det ju några tusen till i inköp.
Tack för snabbt svar! Ja, det där med länken är ett aber. Samtidigt är gummit typ helt nytt och jag ääälskar ju dykare på gummi. Och samtidigt slutar det alltid med att jag beställer en länk när jag vet att det finns. Svårt! 🤔
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Orisvänner! Behöver er hjälp. Har fått erbjudande om att köpa en 2,5 år gammal Aquis 43,5 mm med ref 01 733 7730 4159-07 4 24 64EB. Fullset, inköpt hos AD. Skick 9/10 enligt säljaren. Vad tycker ni är ett rimligt pris för denna? Den har gått ur Oris' ordinarie sortiment ser jag på hemsidan.

21231_01 733 7730 4159-07 4 24 64eb_horizontale.png
Inte helt koll på pris (eller inget 🙈) men så grymt trevligt med orange lume och då helst på gummi för bra kontrast 😎
 
Ja, jag funderar ibland på att uppgradera till den nya versionen av Aquis, men jag är nog för kär i den biffiga länken på denna modell för att det ska hända. Den ger klockan en unik känsla som mina andra klockor saknar. Den ser så brutal och toolig ut på något sätt.

Får nog bli en borstning trots allt!
@Sennelier
Hur gick det med borstningen?
Har en Aquis 43.5 med helborstad länk som jag gillar skarpt, men som känns lite stor ibland. Funderar på en 41.5 men verkar svår att köpa med helt borstad länk.
 
Topp