• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

image.jpg
Bilden är lånad från tråden där forumgrabbarna besökte Basel, vet inte om man kan korsposta mellan trådar? Nå.

Vad heter modellen och finns den ute på marknaden? Den ser helt fantastisk ut!

Många fina Oris i tråden! Jag går i tankarna att slå till på en Oris och främst är det Aquis Date, 43 mm som ligger högst på listan just nu. Ställer en fråga rakt ut i tråden då det förekommer många dykare här: hur upplever ni tjockleken på klockan? Jag har själv bland annat en Sub men en Oris dykare är väl rätt mycket tjockare? Tänker på själva känslan att bära en så pass hög klocka och den funkar till exempel när man har skjorta på sig och så. Kul att få höra lite expertutlåtanden. :)

Många fina Oris i tråden! Jag går i tankarna att slå till på en Oris och främst är det Aquis Date, 43 mm som ligger högst på listan just nu. Ställer en fråga rakt ut i tråden då det förekommer många dykare här: hur upplever ni tjockleken på klockan? Jag har själv bland annat en Sub men en Oris dykare är väl rätt mycket tjockare? Tänker på själva känslan att bära en så pass hög klocka och den funkar till exempel när man har skjorta på sig och så. Kul att få höra lite expertutlåtanden. :)
Har burit min Oris dykare med skjorta å kavaj i 10 år och aldrig störts av storleken. Dock har jag aldrig burit en sub så vet inte hur den känns. Däremot köpte jag en dykare från Oris i 49mm. Den fungerade mindre bra med skjorta.
Så skulle inte oroa mig.

Har burit min Oris dykare med skjorta å kavaj i 10 år och aldrig störts av storleken. Dock har jag aldrig burit en sub så vet inte hur den känns. Däremot köpte jag en dykare från Oris i 49mm. Den fungerade mindre bra med skjorta.
Så skulle inte oroa mig.
Tack för svar! Bra att det funkar. 49mm är inte att leka med, respekt för den dinkan! :)

.... Jag går i tankarna att slå till på en Oris och främst är det Aquis Date, 43 mm som ligger högst på listan just nu. Ställer en fråga rakt ut i tråden då det förekommer många dykare här: hur upplever ni tjockleken på klockan? Jag har själv bland annat en Sub men en Oris dykare är väl rätt mycket tjockare? Tänker på själva känslan att bära en så pass hög klocka och den funkar till exempel när man har skjorta på sig och så. Kul att få höra lite expertutlåtanden. :)

Nu har jag aldrig haft en Sub men flera klockor i den storleksklassen.
Tycker Aquis 43mm är i det tunnaste laget faktiskt - med tanke på hur stor klockan upplevs i övrigt framförallt dess länk/gummi (24-26 mm brett? samt tjockt), samt dess feta säregna lugs. Bär Planet Ocean nu och både 2500/8500 ser och är tjockare än Aquis som jag upplever ser större ut på handleden om man tittar framifrån men inte från sidan.

Du kommer inte att ha några problem med boettens tjocklek - snarare eventuellt som jag kände att den var för tunn jämfört med resten av klockan om du vill ha en proportionellt biffig dykare. Nu kanske jag svär i kyrkan här men Aquisen tycker jag hade passat bättre med en lite smalare länk/gummi.

Var inne på Magnussons och testade Oris Big Crown Propilot Altimeter precis. En cool pryl men inte så snygg. Cool att kolla på, inte lika cool att bära. Stor som tusan och de dubbla lagerna av tavlor är inte jättesnyggt. Ett viklås jag inte sett tidigare. Smidigt som tusan och ganska litet = pluspoäng.
image.jpg

Plasten sitter kvar på glaset. Svårt att förstå djupet i de dubbla tavlorna på bild men irl va det rätt speciellt.
image.jpg

Och nej, jag vet inte vad som står före 700kr. Glömde kolla :banghead:

Var inne på Magnussons och testade Oris Big Crown Propilot Altimeter precis. En cool pryl men inte så snygg. Cool att kolla på, inte lika cool att bära. Stor som tusan och de dubbla lagerna av tavlor är inte jättesnyggt. Ett viklås jag inte sett tidigare. Smidigt som tusan och ganska litet = pluspoäng.
image.jpg

Plasten sitter kvar på glaset. Svårt att förstå djupet i de dubbla tavlorna på bild men irl va det rätt speciellt.
image.jpg

Och nej, jag vet inte vad som står före 700kr. Glömde kolla :banghead:

Det låset sitter på flera av deras Aviationmodeller. Har ett sånt på min BC4, håller med om att det är riktigt nätt och smidigt på både länk och läder.

Hade en 1000-metare för ett tag sedan, small second diver med dubbla kronor. Tyckte den var väldigt fin, blå och allt, men den var ju 47mm stor. En baddare och tuuung. Topptung. Slutade med att den fick lämna.
Men suget har funnits efter en annan. Titanare. Med dubbla kronor. Så nu är det en på väg hem från amerikat. Äntligen (snart) med i Orisklubben igen. Hoppas att den är i ett excellent skick som säljaren påstår. Oris Titanium "C" 44mm. Smaka på det.
Nu gäller det bara att stålsätta sig.

Nån som haft problem med att Aquisen går för snabbt? Min går just nu ca 12 - 15 sek per dag, beror det på att det är en ny klocka och borde jag lämna in den för ruckning/kontroll?

hmm tycker min bezel är rätt glappig,
ska det vara så på en aquis? eller är det min som de e fel på?

min går att röra rätt mycket utan att det klickar
hela bezlen går även att röra i sidled och upp å ner typ en halv millimeter?!?

Det låter väldigt underligt. Spring inom någon urmakare och se om det bara är något litet som kan fixas, behöver kanske bara tryckas till lite i bästa fall :)
Tråkigt när man köpt en ny klocka...

Tillbaka
Topp