• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Haha det är fan sjukt! är ju en ny (normal) bil...men så är det ju med den typen av bilar och sen har man ju kul som faan också. Det "jobbigaste" med såna bilar ju tycker jag driftkostnaderna då det mer påverkar det dagliga livet så att säga.


Driftskostnaderna är inget att bråka om på en Porsche om man ska vara ärlig. Service, försäkring, skatt och däck är relativt billigt till denna typ av bil.
 
Är det verkligen så, jag vet att de inte är i paritet med typ Ferrari i ägandekostnader men känns ändå som att om inte annat försäkring och service borde ramla iväg en del samt att däckkontot kan bli svettigt. Men som sagt allt är ju relativt. Får väl se när man blir lite äldre då kanske man kan få möjligheten :D
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Är det verkligen så, jag vet att de inte är i paritet med typ Ferrari i ägandekostnader men känns ändå som att om inte annat försäkring och service borde ramla iväg en del samt att däckkontot kan bli svettigt. Men som sagt allt är ju relativt. Får väl se när man blir lite äldre då kanske man kan få möjligheten :D


En stor service på en 997 turbo kostar drygt 20 000 kr på Porsche men går man till någon annan (ofta bättre eller minst lika bra) så kostar det 8 000-10 000 kr. Denna service gör man vid 8 000, 16 000, 24 000 mil osv. Lilla servicen kostar väl 2 500 kr om jag minns rätt.

Försäkringen kostade 16 000 kr helåret för helförsäkring då det inte är någon vagnskadegaranti på riktiga bilar :D

Skatten kostade 4 400 kr per år.

Däck kostar ca 12 000 kr men de håller ganska bra då bilen är fyrhjulsdriven till skillnad från exempelvis en BMW M3. Om du kör hårt och ofta på bana så blir det så klart dyrare och du få även ha med bromsarna som en utgiftspost.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Glömde säga att de flesta ställer av en Porsche (inte jag då jag kör den året runt) över vintern så försäkringen går ju ner en hel del i pris då.
 
Jo det är sant, det är inga hiskeliga utgifter även om det så klar är över random V70 men det går ju heller inte att jämföra den saliga glädjeskillnaden dem emellan heller.

Som sagt får bearbeta sambon och vänta några år till så kanske de hunnit tappa en 100k till i värde och med dugliga lönelyft framöver så kanske kanske :hungry:
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jo det är sant, det är inga hiskeliga utgifter även om det så klar är över random V70 men det går ju heller inte att jämföra den saliga glädjeskillnaden dem emellan heller.

Som sagt får bearbeta sambon och vänta några år till så kanske de hunnit tappa en 100k till i värde och med dugliga lönelyft framöver så kanske kanske :hungry:


En V70 gör inte heller 300 km/h :D
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
80' kan tyckas mycket i värdeminskning men folk köper ju dyrt utrustade XC70is utan att blinka för 400k. Dessa är sedan, med lite tur, värda 220' efter 3 år. Det är 60' per år, steget är inte så långt. De flesta nybilsköpare är makalöst dåliga på matte eller vill inte veta.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
80' kan tyckas mycket i värdeminskning men folk köper ju dyrt utrustade XC70is utan att blinka för 400k. Dessa är sedan, med lite tur, värda 220' efter 3 år. Det är 60' per år, steget är inte så långt. De flesta nybilsköpare är makalöst dåliga på matte eller vill inte veta.


Jag håller med dig i det du säger. Testa att köp en nästan ny BMW M5 eller M6 och se vad de tappar i värde. Jag har själv gjort det och där mår jag faktiskt dåligt över hur mycket jag förlorat.
 

cab

Audemars
2-Faktor
En stor service på en 997 turbo kostar drygt 20 000 kr på Porsche men går man till någon annan (ofta bättre eller minst lika bra) så kostar det 8 000-10 000 kr. Denna service gör man vid 8 000, 16 000, 24 000 mil osv. Lilla servicen kostar väl 2 500 kr om jag minns rätt.

Försäkringen kostade 16 000 kr helåret för helförsäkring då det inte är någon vagnskadegaranti på riktiga bilar :D

Skatten kostade 4 400 kr per år.

Däck kostar ca 12 000 kr men de håller ganska bra då bilen är fyrhjulsdriven till skillnad från exempelvis en BMW M3. Om du kör hårt och ofta på bana så blir det så klart dyrare och du få även ha med bromsarna som en utgiftspost.

Håller med i allt du säger, Porsche är inte så mycket dyrare att äga en tex. Audi.

Liten service kostar runt 10k på PC inte 2500 :) Min ska in nu i höst.
 
Jag håller med dig i det du säger. Testa att köp en nästan ny BMW M5 eller M6 och se vad de tappar i värde. Jag har själv gjort det och där mår jag faktiskt dåligt över hur mycket jag förlorat.
Ibland är man glad för att man inte har pengar nog att köpa såna godingar så man inte kan förlora dessa pengar :)

Håller med i allt du säger, Porsche är inte så mycket dyrare att äga en tex. Audi.

Liten service kostar runt 10k på PC inte 2500 :) Min ska in nu i höst.



petitesser ;)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Snackar vi om samma sak eller menar jag oljeservicen kanske?
Du kanske menar årsservie den kan nog gå på detta.

På lilla ingår ju oljebyte och alla filter samt en massa annat trams som de bara vill tjäna pengar på.
Det är ju liten/stor varannan gång på 997 är det ju vid 3000 6000 9000 osv..eller inom 2år om man inte kör dessa mil. GT3an har 2000 intervaller har jag för mig. 996 har också 2000 tror jag.

Där i mellan kan man ju göra en årsservice inget som Porsche kräver dock. Osäker vad man gör på den, ett oljebyte skulle jag kunna tänka mig.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Du kanske menar årsservie den kan nog gå på detta.

På lilla ingår ju oljebyte och alla filter samt en massa annat trams som de bara vill tjäna pengar på.
Det är ju liten/stor varannan gång på 997 är det ju vid 3000 6000 9000 osv..eller inom 2år om man inte kör dessa mil. GT3an har 2000 intervaller har jag för mig. 996 har också 2000 tror jag.

Där i mellan kan man ju göra en årsservice inget som Porsche kräver dock. Osäker vad man gör på den, ett oljebyte skulle jag kunna tänka mig.


Det är oljeservicen jag tänker på och inte lilla servicen. På turbon är det dock längre intervaller. Bor man i Götet så rekommenderar jag http://www.rennsport.se/ som är mycket duktiga och dessutom billigare än Porsche.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Häcken jag glidit runt med i Dubai.
Lämnar tillbaka den i övermorgon så såg till att piska den ordentligt idag. Så rejsade runt på sand/grusvägar, hoppade och plöjde lite öken med den! Snuskigt skojj, men bilen är dock tyvärr riktigt seg. Men, med tillräckligt sats så gick det att hoppa iallafall!
Klart man måste beté sig som en barnunge. Don't be gentle, it's a rental!
Den har piskats otåligt hårt hos mig, framdiffen är totalt slut efter idag :woot:
10592678_10152537052181236_4299838122424921616_n.jpg
20140813_181358.jpg



Snubben på automatiska biltvätten försökte också neka mig för den var för skitig!
Sa till han att det är hyrbil och jag vill bara att dom inte ska klaga på att den är allt för skitig :D
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Riktigt kul att köra öken.

Men riktigt, riktigt svårt.

Det finns mycket att säga om Dubai men det är ett drömland när det gäller off road-körning.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Riktigt kul!
Nu var detta bara precis bakom hotellet jag lattjade runt men fortfarande dunderkul!
Tahoen är knappast någon bra terrängbil och fastna var ju inte riktigt något jag ville göra så det blev inte så mycket jätte mjuk sand. Mest rally på det lite hårdare.
Vore skojj att testa någon riktig offroad bil!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Riktigt kul!
Nu var detta bara precis bakom hotellet jag lattjade runt men fortfarande dunderkul!
Tahoen är knappast någon bra terrängbil och fastna var ju inte riktigt något jag ville göra så det blev inte så mycket jätte mjuk sand. Mest rally på det lite hårdare.
Vore skojj att testa någon riktig offroad bil!

Som det ser ut på dina bilder så ser det riktigt hårt ut. Tar man sig längre ut så finns det ställen som känns som att gå på bottenlöst puder, speciellt på läsidan av dyner.

Med bil är det extremt lätt att fastna mest överallt. Men bil är egentligen inte alls rätt fordon att ta sig runt i öknen:

image.jpg


:)

Det är en sann konstform att köra öken. Speciellt om man vill köra fort.
 

point1

Cartier
80' kan tyckas mycket i värdeminskning men folk köper ju dyrt utrustade XC70is utan att blinka för 400k. Dessa är sedan, med lite tur, värda 220' efter 3 år. Det är 60' per år, steget är inte så långt. De flesta nybilsköpare är makalöst dåliga på matte eller vill inte veta.


Eller inte. De flesta köpare av nya dyrare bilar lär vara företag (oftast genom leasing). För dessa är det mer förmånligt att köpa nytt, t.ex. så kan dra av halva momsen på leasingavgiften, dessutom så är ju leasingavgiften en kostnad för företaget som företaget betalar före eventuell bolagsskatt. Jämför du det med en privatperson som ska köpa en bil så har ju privatpersonen skattats mycket hårdare för de pengarna den köper bilen.

Utöver detta är ju förmånsvärdet det samma oavsett om bilen är ny eller begagnad, dvs en XC70 för 400 000 har samma förmånsvärde dag 1 som den har efter 3 år. Dessutom är det tryggare för företag eftersom det är säkrare (mindre risker med avseende på service och reparationer).

Anser mig själv vara relativt duktig på matte, och tänker själv leasa en bil genom företaget (mitt eget företag) för att det är så pass förmånligt. Självklart skulle jag kunna hitta en billigare begagnad bil privat, på samma sätt som jag skulle kunna hitta en billigare klocka om jag ville det. Eller en billigare cykel, eller billigare skor osv.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Som det ser ut på dina bilder så ser det riktigt hårt ut. Tar man sig längre ut så finns det ställen som känns som att gå på bottenlöst puder, speciellt på läsidan av dyner.

Med bil är det extremt lätt att fastna mest överallt. Men bil är egentligen inte alls rätt fordon att ta sig runt i öknen:

image.jpg


:)

Det är en sann konstform att köra öken. Speciellt om man vill köra fort.

Måste vara helt sjukt kul i öknen. Får säkert fler chanser här senare att testa det på! Har inte tid just nu tyvärr :)
 

Hmmmm

Omega
Yes service 4200 mil 21 000 kr ink. moms. Porsche Center Haninge 997 Turbo Mk II PDK.

En stor service på en 997 turbo kostar drygt 20 000 kr på Porsche men går man till någon annan (ofta bättre eller minst lika bra) så kostar det 8 000-10 000 kr. Denna service gör man vid 8 000, 16 000, 24 000 mil osv. Lilla servicen kostar väl 2 500 kr om jag minns rätt.

Försäkringen kostade 16 000 kr helåret för helförsäkring då det inte är någon vagnskadegaranti på riktiga bilar :D

Skatten kostade 4 400 kr per år.

Däck kostar ca 12 000 kr men de håller ganska bra då bilen är fyrhjulsdriven till skillnad från exempelvis en BMW M3. Om du kör hårt och ofta på bana så blir det så klart dyrare och du få även ha med bromsarna som en utgiftspost.
 
Topp