• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Kostym.

JiiWe

Cartier
ss.png

HAHAHA!! Skrattat i 10 minuter åt att du bytt avatar! Men jag förstår er andra som tycker det är sunkigt... Men lite humor skadar väl aldrig?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag skrattade också åt avatarbytet, och jag är inte den som inte kan garva åt ett "tjejskämt".

Jesper Odelberg sa något smart apropå om man kan skämta om vad som helst. Han menade på att om ämnet är känsligt så måste skämtet vara ännu roligare, så att "skadan" man gör med skämtet är mindre än "glädjen" över skämtet. Helrätt enligt mig.

Däremot, SS igen, skulle ni som gillar reklamen vara helt lugna med att det vore era döttrar/fruar som dansade runt topless? I så fall ser jag inga problem med att ni gillar det.
 

Boris Balkan

Fark you!
Däremot, SS igen, skulle ni som gillar reklamen vara helt lugna med att det vore era döttrar/fruar som dansade runt topless? I så fall ser jag inga problem med att ni gillar det.

Jag vet inte om jag skulle vara "lugn" pga det jag ser som vårt samhälles fördömande sexual- och naken-neuroser men jag tycker inte att det är fel. Problemet ligger i att synen på en kvinna ändras om hon visar sig naken eller är öppen med sin sexualitet. Det tycker jag är en obehaglig aspekt av den "taskiga kvinnosynen."
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag vet inte om jag skulle vara "lugn" pga det jag ser som vårt samhälles fördömande sexual- och naken-neuroser men jag tycker inte att det är fel. Problemet ligger i att synen på en kvinna ändras om hon visar sig naken eller är öppen med sin sexualitet. Det tycker jag är en obehaglig aspekt av den "taskiga kvinnosynen."


Sant, problemet är - som jag ser det - att 2014 så finns inget utrymme för den nakna kroppen utom i objektifierade situationer. Damerna i SS:s reklam är ju där (rätta mig om jag har fel!) för att dels vara snygga och ge positiva känslor och del för att visa på den livsstil man kan hoppas uppnå genom att handla hos dem. I båda dessa roller är kvinnan ett objekt, eller?

Det deppiga i allt det här är att samhället går mot en kultur där män också objektifieras, vi får då en slags jämställdhet, fast - återigen enligt mig - det vore trevligare om båda könen (och andra) slapp vara objekt.

Vad gäller sexualitet håller jag helt med dig, tror jag. Att kvinnlig sexualitet fortfarande är något avvikande är märkligt.
 

Knight

Cartier
Dubbelbröstat (med undantag för ytterrock) passar jag direkt på. Förstår inte alls hur det kan vara tillbaka. Är det Mad Mens fel?
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Alla gör som man vill men jag skulle absolut inte välja svart. En mörkblå kostym fyller alla de stunder en svart gör i form av formalitet MEN gör sig otroligt mycket bättre med varma färger som ljusblå skjortor, bruna skinnskor och vinröda slipsar.
Den gör sig fortfarande helt korrekt med svarta skor, vit skjorta och en mörk enfärgad slips för fest eller begravning.

Uppfattningen att svart funkar till allt är en av de mest överskattade någonsin enligt mig. Svart är OKEJ till allt men inte optimalt till något i min mening. Gillar man svart kan man bära det jättesnyggt men det är absolut inte det mest mångsidiga.

Vill man gå på Coctail bär man antingen en mörkblå kostym med mörka nedtonade accessoarer och vit skjorta eller hyr en smoking.
Svart kostym som substitut för smoking blir sällan helt hundra och en kompromiss åt bägge håll.

Tänkte köra en mörkblå kostym till ett bröllop, men var rädd att det skulle se ganska nedklätt ut, efter ditt inlägg så har jag ändrat mig.

Nu till min fråga, vad ska man köra för skor? Kan man köra ett par bruna brogues? Vad rekommenderar du?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Tänkte köra en mörkblå kostym till ett bröllop, men var rädd att det skulle se ganska nedklätt ut, efter ditt inlägg så har jag ändrat mig.

Nu till min fråga, vad ska man köra för skor? Kan man köra ett par bruna brogues? Vad rekommenderar du?

Ptja, det finns väl inget som är mindre nerklätt...?

Skovalet beror helt på situationen. Vad säger dresscode?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Dresscoden är kostym och jag vet att det inte är något fancy bröllop.

Kostym är en lurig dresscode (eftersom den s.a.s. inte finns "på riktigt" och i praktiken betyder maskerad). Jag misstänker att man menar typ klädkod "kavaj" och då får du använda omdömet. Det finns garanterat de med såväl elegantare som framförallt mera informella skor på bröllopet, så det är nog ingen biggie om du väljer att använda det. Om det är icke-fancy blir det nog helt OK.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Kostym är en lurig dresscode (eftersom den s.a.s. inte finns "på riktigt" och i praktiken betyder maskerad). Jag misstänker att man menar typ klädkod "kavaj" och då får du använda omdömet. Det finns garanterat de med såväl elegantare som framförallt mera informella skor på bröllopet, så det är nog ingen biggie om du väljer att använda det.

De menar nog kavaj. Jag vill ha en ganska informell stil, tänkte på en enkel mörkblå kostym med en vit skjorta och ett par bruna brogues eller double monks, för att kompensera den enkla kostymen, för mig låter det ganska bra men jag är ingen stilguru heller.
 

Whedda

Rolex
Tänkte köra en mörkblå kostym till ett bröllop, men var rädd att det skulle se ganska nedklätt ut, efter ditt inlägg så har jag ändrat mig.

Nu till min fråga, vad ska man köra för skor? Kan man köra ett par bruna brogues? Vad rekommenderar du?

Att ha mörkblå kostym är ett utmärkt val om det står kostym på dresscoden.

Jag skulle dock valt bort grövre bruna brogues då dessa är väl lediga. Sen finns det ju mer och mindre formella brogues men jag skulle satsat på en svart, mörkbrun eller burgundy cap toe oxford eller quarter brogue. Klassiskt utan att vara tråkigt till kostym.
 

Whedda

Rolex
De menar nog kavaj. Jag vill ha en ganska informell stil, tänkte på en enkel mörkblå kostym med en vit skjorta och ett par bruna brogues eller double monks, för att kompensera den enkla kostymen, för mig låter det ganska bra men jag är ingen stilguru heller.

Om de menar kavaj som klädkod skulle ett par välvårdade dubbla monks fungera utmärkt till det du beskriver.

Glöm dock inte slipsen! Gör enorm skillnad!
 

Whedda

Rolex
Min högst subjektiva åsikt är att dubbelbröstade kostymer bidrar till ett klumpigt och stelt intryck. Extremt formellt rentav.

Okej...Subjektivt handlar ju inte om rätt och fel men rent formellt så skiljer sig ingenting mellan enkelt och dubbelknäppt. Jag tycker det är ett fantastiskt alternativ och känns det klumpigt och stelt beror det enligt mig på att man antingen inte har en vidare välsydd eller välsittande kavaj eller att bäraren är obekväm.
 
Topp