• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Kostym.

Whedda

Rolex
Det är kavaj de menar, pratade med killen precis!
Vad ska man köra för slips?

Till "Kavaj" fungerar det mesta. Jag skulle definitivt välja något med mönster om du kommer ha en enfärgad blå kavaj och vit skjorta. En klädsel helt utan mönster drar mer åt det formella hållet. Varför inte satsa på en buteljgrön, beige/brun, vinröd eller blå slips med t ex en Polka dot-prick i vitt eller annat småmönstrat utförande. Här handlar det mest om att välja en färg du gillar. Undvik de starkaste färgerna som rött som väldigt lätt blir politiker över.
 

Knight

Cartier
Okej...Subjektivt handlar ju inte om rätt och fel men rent formellt så skiljer sig ingenting mellan enkelt och dubbelknäppt. Jag tycker det är ett fantastiskt alternativ och känns det klumpigt och stelt beror det enligt mig på att man antingen inte har en vidare välsydd eller välsittande kavaj eller att bäraren är obekväm.


Jag skulle vilja hävda att rätt och fel är alltid är subjektivt - så länge inte Sveriges rikes lag har något att säga i frågan ;)
To each his own, live and let live!
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Till "Kavaj" fungerar det mesta. Jag skulle definitivt välja något med mönster om du kommer ha en enfärgad blå kavaj och vit skjorta. En klädsel helt utan mönster drar mer åt det formella hållet. Varför inte satsa på en buteljgrön, beige/brun, vinröd eller blå slips med t ex en Polka dot-prick i vitt eller annat småmönstrat utförande. Här handlar det mest om att välja en färg du gillar. Undvik de starkaste färgerna som rött som väldigt lätt blir politiker över.

Tack ska du ha för hjälpen!
 

Whedda

Rolex
Jag skulle vilja hävda att rätt och fel är alltid är subjektivt - så länge inte Sveriges rikes lag har något att säga i frågan ;)
To each his own, live and let live!

Absolut! Det var inte jag som sågade dubbelknäppt heller...

Rätt och fel kan även syfta till vad som gäller för klädkod och det må inte vara lagvidrigt att bryta mot men fortfarande fel i det avseendet. Dubbelknäppt kavaj eller kostym har samma formella status som enkelknäppt och kan bäras i såväl smoking som mörk kostym eller kavaj.
 

Jga

Breitling
Nu till min fråga, vad ska man köra för skor? Kan man köra ett par bruna brogues? Vad rekommenderar du?[/quote]

Personligen tycker jag att en mörkblå kostym passar bättre på ett bröllop än svart när dresscoden är kavaj. I mitt tycke är ett par mörkbruna skor alt burgundy snyggast (om bröllopet är just nu, på sommaren ett par ljusbruna skor). Tycker att det är riktigt snyggt att köra ton i ton med kostymen på slipen, en lite ljusare ton på blå. Självklart även ett brunt bälte som går i samma färg som skorna.

Men som sagt, allt är smak och tycke. Trivs man i det man har på sig så blir det alltid bra...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
The fit is everything!

629240b9b4167ef98eda046180f1dd23.jpg
 

babanker

Panerai
Jag är långt ifrån någon stilguru, men det finns uteliggare med upphittad kostym som ser mer rätt ut än mina perfekt kammade kollegor med millimeterprecision på kostym och skor som får speglar att skämmas?

När tog påläst stil"medvetenhet" död på stilkänsla?

En överförfriskad man med perfekt skräddad kostym, en VC på armen och fina skor, har han fortfarande stil?
 

newk15

Cartier
:cool:
Okej, nu tycker jag fan ta mig att det blev bra. Så nu får ni ta och hålla med mig, annars kastar jag in handduken i kavaj/kostymletandet. Vad säger ni, stiligt?
IMG_1865.jpg
Nu har har inte följt diskussionerna, men nog är det stiligt! Visst har du väl ett mörkbrunt bälte rund midjan också? :cool:
 

Maxim

Cartier
Men vad fan ska jag göra? Mina björntassar i stl 47 får knappt plats i de där rackarna, har redan hittat en skomakare som ska lästa ut dem. Tror stabiliteten skulle lida av en tåkapning, men visst har jag funderat på det tidigare.

Var så goda, bjuder på lite strump-ludd också så vi kan få det ur världen :)
IMG_1870.JPG
 

Maxim

Cartier
En fråga då, på den andra bilden kan man skymta att nedersta knappen är vit (de andra tre blå) - Ska jag byta ut den mot blå knappar så att alla blir samma?
 

Marhoi

Friends of KS
Men vad fan ska jag göra? Mina björntassar i stl 47 får knappt plats i de där rackarna, har redan hittat en skomakare som ska lästa ut dem. Tror stabiliteten skulle lida av en tåkapning, men visst har jag funderat på det tidigare.

Var så goda, bjuder på lite strump-ludd också så vi kan få det ur världen :)
IMG_1870.JPG


Skämta inte, vilka jävla pedaler! Du vet ju vad man brukar säga? Stora fötter....












.... stora skor

Fan vad snuskiga ni är!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
För övrigt gjorde jag det enkelt/snålt för mig. Ville ju ha en lite brun variant, som inte behövde funka resten av livet, så jag gick och provade några varianter. En MQ-modell satt som en smäck på kroppen, lite lång arm och och ännu lite längre ben, men så brukar det vara. 2400 senare och ett par öl till skräddar'n så var den hemma. Nu finns det mer plats i budgeten till vårskor och klockor!

("Min" skräddare är proffsigare än han låter. Han har gått på tillskärarakademien och jobbat i yrket i över tjugo år. Jag har dock handlat mycket av honom, både bröllopskostym och folkdräkt, så ändringar är gratis.)

En sån här blev det:
http://m.mq.se/article/bayard_blazer
 
Topp