• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OT. Viken 55-65 tums tv skall man köpa nu?

Inte för att vara den men att montera motoriserad duk och projektor är väl ändå betydligt meckigare än att köpa en plattv som är tunn som ett papper? :p

Klart meckigare, men då slipper jag se skiten när jag inte tittar på TV :D

Noll koll på det här, mitt TV-intresse är nära noll.. Finns det typ trådlösa (wifi?) projektorer nu? Så få sladdar som möjligt vore ju ett plus när man ska mecka i taket. Mecka på strömmen på typ en taklampskontakt borde väl gå?

Någon som har koll på LGs Oleds för 2016?
Det har ju kommit nya modeller, varav 55B6V känns mest intressant pris/prestanda. Finns för 30 lök just nu.
Hur mycket bättre är de nya än 2015 års modeller?

Anledningen till att jag velar är att Elgiganten nu har 2015 års 65EF950V till salu för 33 lax, ett drop på 13k.
I och med att jag har 5m mellan soffa och tv så är det jäkligt lockande med 65 tum.
Så, om ni råkar ha koll, ska jag prioritera storleken framför uppdaterad teknik eller tvärtom?

Nyheterna i 2016 års lineup ska enligt en säljare på MM bl.a. vara HDR, Dolby Vision, liite ljusstarkare och WebOS 3.0.
Har dock läst mig till att 65EF950V ska kunna ta emot HDR via HDMI från extern källa. Så den stora sellingpointen är väl då DV.

Hänger på här. Flyttar till nybygge i vinter, vill inte möblera runt en stor jäkla TV jag knappt använder, vill ändå ha möjligheten till netflix n' chill. Bokcirkel blir helt enkelt inte samma sak :D

Diskret projektor och gärna motoriserad duk vore bättre, finns det något som gör TV-jobbet bra inom rimlig budget?

Ja det ska gå att lösa, finns bra högkontrast dukar idag som ger bra bild i solljus och ljusa vita rum.
Vad är rimlig budget? Som en 65" OLED? :)

Ja det ska gå att lösa, finns bra högkontrast dukar idag som ger bra bild i solljus och ljusa vita rum.
Vad är rimlig budget? Som en 65" OLED? :)

Får återkomma om budget, beror väl mycket på vad jag kan kränga befintlig lägenhet för och hur mycket annat man vill ha. Men det tar nog emot att bränna mer än typish 15k :D

Får återkomma om budget, beror väl mycket på vad jag kan kränga befintlig lägenhet för och hur mycket annat man vill ha. Men det tar nog emot att bränna mer än typish 15k :D

Mkt pengar för en TV! Men det är ju helt klart snack om prioriteringar :) Har kört med föregående års toppmodeller och köpt dem alla för under 10k vilket funkat fint så kan man uppdatera sen igen om man så önskar. Sen gillar jag skarpt de "dumma" TV-apparaterna då de smarta oftast inte är så smarta. En HTPC löser det mesta och lite till :D

Då hade jag nog köpt en tv och byggt in den i ett skåp, eller varför inte sådan där arm som skickar upp den ur en hylla. Du får en hygglig projektor och duk för 15k men då krävs det nästan att det är mörkt i rummet.

Någon som har koll på LGs Oleds för 2016?
Det har ju kommit nya modeller, varav 55B6V känns mest intressant pris/prestanda. Finns för 30 lök just nu.
Hur mycket bättre är de nya än 2015 års modeller?

Anledningen till att jag velar är att Elgiganten nu har 2015 års 65EF950V till salu för 33 lax, ett drop på 13k.
I och med att jag har 5m mellan soffa och tv så är det jäkligt lockande med 65 tum.
Så, om ni råkar ha koll, ska jag prioritera storleken framför uppdaterad teknik eller tvärtom?

Nyheterna i 2016 års lineup ska enligt en säljare på MM bl.a. vara HDR, Dolby Vision, liite ljusstarkare och WebOS 3.0.
Har dock läst mig till att 65EF950V ska kunna ta emot HDR via HDMI från extern källa. Så den stora sellingpointen är väl då DV.
Har ingen tidigare OLED-modell att jämföra med, tyvärr, men är sjukt nöjd med min LG OLED65B6V. Färgerna och svärtan är fantastiska! Har testat lite Ultra-HD via NetFlix och funderar på att köpa en Blu-Ray Ultra HD spelare under hösten :)

Jag köpte Samsung 55" KS7005 och är väldigt nöjd. Bra smartfunktioner, känns pigg och rapp och otroligt bra bild för pengarna. Som jag förstår är HDR inte riktigt lika punchy som 8005 eller 9005 men det ser åtminstone jäkligt bra ut de demos jag provat. Troligen mest bang for the buck av alla tv-apparater just nu.

Senast ändrad:
Har ingen tidigare OLED-modell att jämföra med, tyvärr, men är sjukt nöjd med min LG OLED65B6V. Färgerna och svärtan är fantastiska! Har testat lite Ultra-HD via NetFlix och funderar på att köpa en Blu-Ray Ultra HD spelare under hösten :)
Härligt, avundas dig. Tycker dock att dagens pris på 65:an är lite för brant för mig... Får väl ha lite till tålamod och hoppas på black friday.
Appropå ultra hd-spelare - har du övervägt PS4 Neo (eller vad den nu heter) som kommer under hösten?

Härligt, avundas dig. Tycker dock att dagens pris på 65:an är lite för brant för mig... Får väl ha lite till tålamod och hoppas på black friday. Appropå ultra hd-spelare - har du övervägt PS4 Neo (eller vad den nu heter) som kommer under hösten?
Är för gammal för "dataspel" så det blir en ren UHDBD-spelare :)

Priserna borde sjunka successivt men just nu är det vad jag vet bara LG som tillverkar stora OLED-skärmar så de kan bestämma priserna.

Bästa TV för tillfället vill jag påstå är LG 750 samt sonys XD9-serie för normala människor. LG pga deras överlägset bästa operativsystem och magic remote. sony för deras bild är fantastisk.

Ska man gå all out apeshit är det LG oled man skall ha. GRYM svärta. Dyrare än adamantium dock...

Bästa TV för tillfället vill jag påstå är LG 750 samt sonys XD9-serie för normala människor. LG pga deras överlägset bästa operativsystem och magic remote. sony för deras bild är fantastisk.

Ska man gå all out apeshit är det LG oled man skall ha. GRYM svärta. Dyrare än adamantium dock...
Vad har hänt med Samsung?

Har inte köpt nya TV på typ 5-6 år (då det var grymt med full HD och 55"), då var Samsung bra skit.

OLED lider dock fortfarande av att de inte kan producera judder-fri bild vid 24p via 60p och de senaste LCD-skärmarna har högre ljusstyrka (vilket onekligen är viktigt för HDR). Sannolikt kommer aldrig LCD att uppnå den kontrast och svärta som OLED klarar, men sen får man ju fundera om det är värt att betala priset för det (idag).

Samsung har ju uppenbarligen fortfarande tro på LCD med tanke på att man fortsätter satsa på LCD (quantom dot) trots att de kan producera OLED (eftersom de använder OLED i sina mobiltelefoner).

Vad har hänt med Samsung?

Har inte köpt nya TV på typ 5-6 år (då det var grymt med full HD och 55"), då var Samsung bra skit.
Samsung har inte i närheten samma svärta eller samma användarvänlighet i sina nyare tv. Absolut är de bra, och Samsung high-end är bra skit. Men LG spöar de ändå på fingrarna med bättre helhet. Och mer bang for the buck.
Sen det där curved är en fluga och ett jävla påfund..

Köpte precis ny TV efter att ha haft en Panasonic Plasma i 8 år. LG 43 tummare med 4K, HDR & allt lull-lull. Artikelnummer 43uh664v.

Sjukt bra bild ! Bra om man bor lite mindre och inte får plats med en 50 + TV.

Köpte just XD9305

Bumpar med en fråga:

Är sugen på att gå upp till 65" från min 55" (Samsung 8-serie LED från 2012)
Har tittat på Samsung UE65KS8005 som verkar "hetast just nu" på flertalet forum och Prisjakt. Den har fått toppbetyg i princip överallt.
MEN jag är orolig över att jag gör fel genom att välja LED framför OLED. OLED kostar ju en bra slant mer per tum och kvalitet i panelen men i gengäld får man väl bättre svärta, men jag har förstått det som att LED fortfarande har fördelar. Det verkar vara 50/50. Har spenderat många timmar på diverse teknikforum utan att komma fram till ett beslut.

Vad säger expertpanelen här? LED eller OLED, om man vill ha mest kvalitet per betald krona 65"? Ser det ljust ut för OLED och kommer "standard" LED bli omodernt om ett år inom TV-branschen?

OLED, allt annat är som att köpa aktier i segelfrakt när ångbåtarna började tuffa. Men! Alla LGs 65" OLED levererar samma bild, skillnaden mellan bokstäverna är bara design och ljud (som ändå behöver kompletteras). Sweetspoten är i min mening B-serien, alla paneler i 7-serien har dessutom riktigt bra ljusstyrka i färgerna (det enda som var bristen i 6-serien). LG har i min mening den bästa och mest användarvänliga mjukvaran där ute.

Full disclosure: jag jobbar med samtliga varumärken inom A/V och stirrar på dem varje dag. Har en 65" B7 på väg in.

OLED, allt annat är som att köpa aktier i segelfrakt när ångbåtarna började tuffa. Men! Alla LGs 65" OLED levererar samma bild, skillnaden mellan bokstäverna är bara design och ljud (som ändå behöver kompletteras). Sweetspoten är i min mening B-serien, alla paneler i 7-serien har dessutom riktigt bra ljusstyrka i färgerna (det enda som var bristen i 6-serien). LG har i min mening den bästa och mest användarvänliga mjukvaran där ute.

Full disclosure: jag jobbar med samtliga varumärken inom A/V och stirrar på dem varje dag. Har en 65" B7 på väg in.

Tack. Hur ser tongångarna ut i branschen, du som jobbar i den? Kommer priserna sjunka till mer "humana" nivåer inom nåt år bara eller är det seg utveckling? Och kommer OLED ta över LED helt inom en snart framtid? Jag tänker på exempelvis curved TV som enligt det jag läst floppat om man kollar försäljningssiffror. Nu är det ju en annan aspekt av tekniken (snarare designen?) men det var ju mycket hype kring det i början också, nu verkar man inte vilja ha curved. Jämför säkert äpplen och päron nu, men du förstår säkert.

Varje gång jag köpt ny TV (i snitt var 5'e år) så har modellerna/tekniken jag köpt sjunkit något drastiskt i pris på bara något kvartal eller två för att det kommit ut så många modeller från olika märken att välja mellan. OLED känns ju mer begränsad just nu och frågan är hur detta kommer att påverka prisbilden inom "kort" dvs för mig närmaste halvåret.

En B7 som du pratar om på 65" ligger ju på 30k just nu och B6 ca 24k. Jag personligen vill ej lägga mer än 16-17k på en TV som jag byter ut om ca 5 år igen.

Tack. Hur ser tongångarna ut i branschen, du som jobbar i den? Kommer priserna sjunka till mer "humana" nivåer inom nåt år bara eller är det seg utveckling? Och kommer OLED ta över LED helt inom en snart framtid? Jag tänker på exempelvis curved TV som enligt det jag läst floppat om man kollar försäljningssiffror. Nu är det ju en annan aspekt av tekniken (snarare designen?) men det var ju mycket hype kring det i början också, nu verkar man inte vilja ha curved. Jämför säkert äpplen och päron nu, men du förstår säkert.

Varje gång jag köpt ny TV (i snitt var 5'e år) så har modellerna/tekniken jag köpt sjunkit något drastiskt i pris på bara något kvartal eller två för att det kommit ut så många modeller från olika märken att välja mellan. OLED känns ju mer begränsad just nu och frågan är hur detta kommer att påverka prisbilden inom "kort" dvs för mig närmaste halvåret.

En B7 som du pratar om på 65" ligger ju på 30k just nu och B6 ca 24k. Jag personligen vill ej lägga mer än 16-17k på en TV som jag byter ut om ca 5 år igen.
Varje gång någon tillverkare kommer med en ny LED är frågan alltid "när släpper ni OLED?". Så enkelt är det. LG har patentet, Philips har gett upp och bygger på licens, Samsung hittar på en ny bokstavskombination (SUHD, QDT, QLED) varje år för att låtsas som om de har uppfunnit något förutom självantändande telefoner.

Gällande priserna tror jag de kommer ligga relativt stadigt i några år IOM att LG sitter på patentet. Om ett år borde en 65" B7 gå på runt 24k. Vill du ha en 65" för under 20k behöver du nog hitta en bra LED-skärm (Samsung/LG 7-9serie).

Addendum; kolla Black Friday. Förra året såldes mer OLED den dagen än under hela mellandagsrean. Min gissning är LG såg utvecklingen och kommer pusha mycket produkt (speciellt som det är ett år utan varken OS eller stort fotbollsmästerskap).

.... Samsung hittar på en ny bokstavskombination (SUHD, QDT, QLED) varje år för att låtsas som om de har uppfunnit något förutom självantändande telefoner.
face-with-tears-of-joy.png

Tack för utförliga svar.

Tillbaka
Topp