• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Vilken är din favoritöl?

Robin

Omega
Jag kan varmt rekommendera Naughty Goose som är en english brown ale från USA.
Kostar en slant men värd varenda krona.
 

AndyK

Cartier
Så!
Vad blir det för öl till sillen på midsommar?

Själv ska jag på bröllop, så det lär väl mest bli sprattelvatten och hönspiss, men jag ska nog överleva det också. Ett bröllop är alltid ett bröllop!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Gick min egen väg med mörk öl-jakten... Blev ett Tjekiskt öl, Zlatopramen Half n'Half. Jag kommer med omdöme ikväll...

0rCoKwq.jpg


Men nu njuter jag av en Stockholm öl i värmen...

9LFL84v.jpg
 

JayJay

Rolex
Favorit? Varierar över tid. Den här sommarens favorit är nog Fagerhult, praktiskt eftersom den också är en av bolagets billigaste.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
0rCoKwq.jpg


Kvällen (och natten) blev väldigt lång igår.... så omdömet av det mörka Tjeckiska ölet kommer idag. Zlatopramen Half n'Half ett mörkt bärnstensfärgat öl med fin mustighet som jag älskar hos öl, smaken var uppfriskande med en relativt uttalad bitterhet i smaken (vilket faktiskt passade mig i sommarvärmen igår, annars brukar jag inte gilla bittrare öler men här på denna ölsorten kom den väl till pass.

betyg: 4 söndersupna skallar av 5
 

Icaras

Rolex
0rCoKwq.jpg


Kvällen (och natten) blev väldigt lång igår.... så omdömet av det mörka Tjeckiska ölet kommer idag. Zlatopramen Half n'Half ett mörkt bärnstensfärgat öl med fin mustighet som jag älskar hos öl, smaken var uppfriskande med en relativt uttalad bitterhet i smaken (vilket faktiskt passade mig i sommarvärmen igår, annars brukar jag inte gilla bittrare öler men här på denna ölsorten kom den väl till pass.

betyg: 4 söndersupna skallar av 5
Gillar den också, ton av knäck och melass/mörk sirap. Prisvärd är den med :)
Tycker du ska testa Innis & Gunn Irish Cask, La Trappe Dubbel (beställning) och Nils Oskar Rökporter... ett steg längre på den mörka skalan :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Gillar den också, ton av knäck och melass/mörk sirap. Prisvärd är den med :)
Tycker du ska testa Innis & Gunn Irish Cask, La Trappe Dubbel (beställning) och Nils Oskar Rökporter... ett steg längre på den mörka skalan :)
Tack för öltipsen... - det ska garanterat kollas upp! :)
 

AndyK

Cartier
Bröllopet igår bjöd på rosa sprattel, rött vin och vitt dessertvin.... Men som tur var fanns det öl som alternativ. Tyvärr bara Tuborg Grøn, men det är bättre än rödvin iaf.

Får bli en Innis & Gunn eller en Leffe ikväll för att återställa kroppen.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Någon sa att Electric Nurse va god så var tvungen att testa.

afb2c1cada7a11e2a2ce22000a1fa411_7.jpg


Men tronen hålls nog fortfarande av Mikkeller K:rlek.
 

AndyK

Cartier
Prövade efter alla rekommendationer precis en Innis & Gunn.
Ja.... Då var ju det gjort, behövs inte göras igen...:wtf:
Kan lugnt säga att det inte var min kopp te.

Däremot drack jag en Hoegaarden till maten idag, den var väldigt trevlig! :)
TrrSPPG.jpg
 

Icaras

Rolex
Prövade efter alla rekommendationer precis en Innis & Gunn.
Ja.... Då var ju det gjort, behövs inte göras igen...:wtf:
Kan lugnt säga att det inte var min kopp te.

Däremot drack jag en Hoegaarden till maten idag, den var väldigt trevlig! :)
TrrSPPG.jpg
Det beror helt på vad man gillar, generellt sett uppfattar jag det som att det finns tre typer av folk.
1. Gillar fylliga och söta
2. Gillar hög beska med låg sötma och fyllighet.
3. Gillar medel fyllighet med låg beska och sötma.

Innis är passar nog in på 1., medans du föredrar 3.
Bara en gissning, kan bli svårt att hitta något man gillar :D
 

AndyK

Cartier
Det beror helt på vad man gillar, generellt sett uppfattar jag det som att det finns tre typer av folk.
1. Gillar fylliga och söta
2. Gillar hög beska med låg sötma och fyllighet.
3. Gillar medel fyllighet med låg beska och sötma.

Innis är passar nog in på 1., medans du föredrar 3.
Bara en gissning, kan bli svårt att hitta något man gillar :D

Låter som att du är hyfsat nära sanningen iaf (att jag tillhör grupp 3).

Hur menar du med "Bara en gissning, kan bli svårt att hitta något man gillar"? Menar du att jag kommer att ha svårt att hitta något jag gillar i grupp 1? o_O
 

Icaras

Rolex
Låter som att du är hyfsat nära sanningen iaf (att jag tillhör grupp 3).

Hur menar du med "Bara en gissning, kan bli svårt att hitta något man gillar"? Menar du att jag kommer att ha svårt att hitta något jag gillar i grupp 1? o_O
Min formulering var nog i sämsta laget... :D. Tänkte som så att det tar tid att pricka rätt varje gång trots att man följer "månarna" med beska/sötma/fyllighet efter vad man gillar.
Men man kan vänja sig vid det mesta... :)
 

AndyK

Cartier
Min formulering var nog i sämsta laget... :D. Tänkte som så att det tar tid att pricka rätt varje gång trots att man följer "månarna" med beska/sötma/fyllighet efter vad man gillar.
Men man kan vänja sig vid det mesta... :)
"Månarna" funkar oftast ganska bra. Dock tycker jag att de ofta betyder olika, beroende på ölsort, t.ex. en lager med halv bäska och en ale med halv bäska, så upplever jag lagern mycket bäskare. Men inom samma ölsort funkar de bra ("månarna" alltså).
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag testade en ny ölsort (ny för mig) det är ett halvmörkt öl av typen Ale, - Old Speckled Hen från England.

gn6INZR.jpg


Jag måste säga det här var en ny upplevelse bland öl. Smaken var helt olik andra öl jag druckit. Med olikt menar jag då i positiv inriktning, det här ölet var mustigt, halvmörkt och väldigt aromatisk i smaken med tydlig beska.

4,5 av 5 får det av mig.
 
Topp