• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OT: Vilken är din favoritöl?

umamuna4.jpg

Favoriten :)

Efter att ha turnerat runt och avverkat halvmörka lagertöl och halvmörka Aleöl så är jag nu på väg mot systemet för att testa min första veteöl... Det blir spännande det här...

Fortsättning följer...

Köp en La Trappe Witte :)
Besvikelsen är total... Jag kom hem nyss... - tomhänt..!

Jag glömde mitt leg (klantigt av mig), en äldre kvinna i kassan säger - "Ditt leg? Jag kan inte vara säker på att du har åldern inne" det var tunga steg hemåt... Det roliga är att jag är 29 år... Haha.. Det får bli veteöl imorn istället, med leg :)

Besvikelsen är total... Jag kom hem nyss... - tomhänt..!

Jag glömde mitt leg (klantigt av mig), en äldre kvinna i kassan säger - "Ditt leg? Jag kan inte vara säker på att du har åldern inne" det var tunga steg hemåt... Det roliga är att jag är 29 år... Haha.. Det får bli veteöl imorn istället, med leg :)

Ta det som en komplimang!
Pröva Hoegaarden, den är riktigt god och lättdrucken. Även Weihenstephaner är bra.
Köp de grumliga veteölen, de har mycket mer smak än de klara.

Ta det som en komplimang!
Pröva Hoegaarden, den är riktigt god och lättdrucken. Även Weihenstephaner är bra.
Köp de grumliga veteölen, de har mycket mer smak än de klara.
Absolut, känns ändå rätt bra så här vid 30 strecket :D
Det blir en Weihenstephaner Hefe Weissbier imorgon, den har fått fina omdömen runt om.

1119.JPG

Brooklyn Lager East India tror jag den hette. Ny för mig och god. West Coast - mörkare med lite mer bett. Är ingen ölkännare, men har druckit en och annan.

Testade veteölet Weihenstephanen Hefe Weissbier till grillningen tidigare ikväll.

Faktist ett otroligt gott och uppfriskande öl med mycket fina och klara toner av honung. Beskan var obefintlig och ska jag vara ärlig så saknade jag lite av beskan då man ändå är van vid den när man dricker öl. Men det här ölet passade perfekt till både grillen och i värmen, ett uppfriskande och fruktigt öl som tyvärr och kanske den enda (för mig) nackdelen med ölet var att det hade egenskapen att kännas som ganska tung för magen (man blev mätt på en öl kändes det som) men veteöl kanske har den egenskapen.

Betyg 4/5

Testade veteölet Weihenstephanen Hefe Weissbier till grillningen tidigare ikväll.

Faktist ett otroligt gott och uppfriskande öl med mycket fina och klara toner av honung. Beskan var obefintlig och ska jag vara ärlig så saknade jag lite av beskan då man ändå är van vid den när man dricker öl. Men det här ölet passade perfekt till både grillen och i värmen, ett uppfriskande och fruktigt öl som tyvärr och kanske den enda (för mig) nackdelen med ölet var att det hade egenskapen att kännas som ganska tung för magen (man blev mätt på en öl kändes det som) men veteöl kanske har den egenskapen.

Betyg 4/5
Läste någonstans i öltråden på Flashback att gillar man inte smaken av skumbananer och frukt så ska man inte ge sig på veteöl. Trappist öl (bryggt av Trappistmunkar), påminner ganska mycket om det här, fylliga och söta med låg beska.
Jag håller med dig, vid två flaskor veteöl så tar det verkligen stopp - trots att jag inte ätit något. :confused:

F*n blev lite sugen nu på morgonkvisten... :D

Läste någonstans i öltråden på Flashback att gillar man inte smaken av skumbananer och frukt så ska man inte ge sig på veteöl. Trappist öl (bryggt av Trappistmunkar), påminner ganska mycket om det här, fylliga och söta med låg beska.
Jag håller med dig, vid två flaskor veteöl så tar det verkligen stopp - trots att jag inte ätit något. :confused:

F*n blev lite sugen nu på morgonkvisten... :D
Som väldigt okunnig på öl så undrar jag - När veteöl bryggs, bryggs det tillsammans med frukter för att uppnå den smaken? som citronskal apelsinskal mm...

Som väldigt okunnig på öl så undrar jag - När veteöl bryggs, bryggs det tillsammans med frukter för att uppnå den smaken? som citronskal apelsinskal mm...
Är inte heller så ölkunnig, inte så insatt i just veteöl. Men tex Oppigård - Amarillo är ett öl med hög beska och fläder/frukt smak. Där är det just humlesorten "Amarillo" som ger den fruktiga smaken, ganska lik humlesorten Cascade. :)

Är inte heller så ölkunnig, inte så insatt i just veteöl. Men tex Oppigård - Amarillo är ett öl med hög beska och fläder/frukt smak. Där är det just humlesorten "Amarillo" som ger den fruktiga smaken, ganska lik humlesorten Cascade. :)
Man får plugga på, det där med olika öl är riktigt intressant. :)

Tyska veteöl bryggs enligt de tyska renhetslagarna (malt, humle, jäst och vatten), alltså ingen frukt tillsatt.
Däremot de belgiska veteölsorterna har ofta ingefära, skal från citrusfrukter eller ngt annat tillsatt som smaksättare.

Kan hålla med att man blir ganska mätt efter en 50 cl veteöl. Där är de belgiska ofta lite bättre, iom att de ofta tappas på 33 cl istället. Men det är ju en smaksak hur stor man tycker en öl ska vara. För mig är 33-40 cl lagom oavsett öltyp, då kan man pröva flera olika sorter istället. :)

Tillbaka
Topp