Snygg tarpuppsättningStora Envätterns naturreservat över natten. Varmt i vattnet och perfekt myggfientliga vindar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snygg tarpuppsättningStora Envätterns naturreservat över natten. Varmt i vattnet och perfekt myggfientliga vindar.
Behöver nytt liggunderlag. Någon som har erfarenhet av sea to Summit? Vill inte lägga allt för mycket pengar, men antar att det är som med allt annat, att man får vad man betalar för, så har skippat som billigaste jag har hittat.
Har tittat på detta: https://www.outdoorexperten.se/p-43534-sea-to-summit-comfort-light-self-inflating-regular.aspx
Kommer användas mestadels tidig till sensommar. Tankar?
Stora Envätterns naturreservat över natten. Varmt i vattnet och perfekt myggfientliga vindar.
Jag kör en DD Hammock men kompisen brevid kör HennessyHärligt med hängmattecamping! Är det en Hennessy du kör?
Jag kör en DD Hammock men kompisen brevid kör Hennessy
Hängmatta är oslagbart så fort det finns träd att hänga den i tycker jag. Vad innebär att den är custom? Efter dina mått?Alltid kul med folk som kör hängmatta, försöker övertyga fler om att göra det. Sover så jäkla mycket bättre än i tält. Kört en Hennessy Expedition i 6-7 år men investerade till slut i en custom modell från Dream Hammock. Ska inviga den i sommar!
Hängmatta är oslagbart så fort det finns träd att hänga den i tycker jag. Vad innebär att den är custom? Efter dina mått?
Ser bra utOm man beställer från Dream Hammock så tar man en "grundmodell" och väljer tyg, färger, bredd, längd, upphängningstyp osv.
Detta är min: https://dreamhammock.com/portfolio/11290/
Valde att köpa både standard myggnät och s.k. "overcover" som är tyg med ett par öppningar i myggnätsmaterial. Ska hjälpa till att behålla lite mer värme om det blir kallt.
Kör du med underquilt/underblanket eller liggunderlag?
Har ingen erfarenhet med just denna, dock har jag ännu inte stött på ett "självuppblåsande" som faktiskt fungerar särskilt bra. I den prisklassen hade jag nog personligen valt en Exped Synmat, typ denna:
Exped | Köp liggunderlag och friluftsprodukter här | Outnorth
Köp Exped på Outnorth. Här hittar du de bästa märkena. Fria returer och 30 dagars öppet köp. Fri frakt över 599 kr.www.outnorth.se
Väger lite mer (850 gram) men tycker Expeds liggunderlag är väldigt trevliga. Har en Synmat 5 UL och en lite större "vintervariant" som varit med ett tag.
Grymt, tack! Beställde ett sådant. Verkade bra enligt de recensioner jag läste och såg på tuben. Vill gärna sova skönt.
Behöver nytt liggunderlag. Någon som har erfarenhet av sea to Summit? Vill inte lägga allt för mycket pengar, men antar att det är som med allt annat, att man får vad man betalar för, så har skippat som billigaste jag har hittat.
Har tittat på detta: https://www.outdoorexperten.se/p-43534-sea-to-summit-comfort-light-self-inflating-regular.aspx
Kommer användas mestadels tidig till sensommar. Tankar?
Låter bra, se till att längden passar dig bara. De flesta underlag är 180-185cm ungefär, men flera tillverkare (inkl Exped) erbjuder "Long" och "Short" varianter.
jag har ett exped och har tidigare testat sea to summit tycker du gjorde helt rätt val. Synmat är det skönaste underlaget jag har haft
Kan också skriva under på Exped.Yes! Är inte så lång, så det blir bra.
Härligt att höra, det låter lovande
Tilläggas bör att jag kikat på Söderåsens Nationalpark. Enbart, so far.Trevlig dagstur i skåne, vart ska man bege sig? Riktig natur > vandringsleder genom städer osv.
Någon sträcka på Skåneleden kanske? Var utgår du från?Tilläggas bör att jag kikat på Söderåsens Nationalpark. Enbart, so far.
Ska Göteborg - Helsingborg - Malmö.Någon sträcka på Skåneleden kanske? Var utgår du från?
Längesen jag själv bodde där nere men minns att jag cyklade Skåneleden Genarp - Dalby t.ex med mtb och det var rätt fint. Kolla in https://www.skaneleden.se/ så kanske du hittar nåt som faller dig i smaken.Ska Göteborg - Helsingborg - Malmö.
Skåneleden, någon sträcka på tex Söderåsen, Kullaberg eller Bjäre. Jag hade nog valt Hovs Hallar till Torekov eller Arild till Mölle.Trevlig dagstur i skåne, vart ska man bege sig? Riktig natur > vandringsleder genom städer osv.
Kan du gå upp lite rekommenderar jag Vortex.Halloj, outdoor-tråden.
Jag är på jakt efter en liten, smidig kikare att ha med på dagsturer/utflykter, för att titta på fåglar eller annat spännande man kan stöta på i naturen.
Tänker mig upp till 500 kr, och så lätt och liten man kan få för slanten. Har spanat på Urbergs monokikare, som ser bra ut.
Vad säger panelen?
Monocular Ma 1WP
Monocular Ma 1WP är en vattentät kikare från Urberg med 8 gånger förstoring och 32 mm objektiv. Stor del av ytan är räfflad för att du ska få ett så bra grepp som möjligt, även under våta förhållanden. Kikaren ger en skarp och klar bild och passar utmärkt för fågelskådning, camping, vandring...www.outnorth.seUrberg WP 8x32 Mono Green | Köp Urberg WP 8x32 Mono Green här | Outnorth
WP 8x32 Mono är en vattentät kikare från Urberg med 8 gånger förstoring och 32 mm objektiv.www.outnorth.se
Tåls att funderas på. Den kostar ju dubbla jämtemot dom jag spanat på. Får man en dubbelt så bra kikare?Kan du gå upp lite rekommenderar jag Vortex.
Testat en del olika och i segmentet tycker jag Vortex är klart bättre än Urberg.
Finns här: https://www.outdoorexperten.se/p-20...jyXOKzfaPHJPQqb78y3DHM4DL3sdvlzxoCQMIQAvD_BwE
Kan du gå upp lite rekommenderar jag Vortex.
Testat en del olika och i segmentet tycker jag Vortex är klart bättre än Urberg.
Finns här: https://www.outdoorexperten.se/p-20...jyXOKzfaPHJPQqb78y3DHM4DL3sdvlzxoCQMIQAvD_BwE
Tyresta nationalpark är trevligt. Där skulle jag kunna skicka koordinater på bra ställe att parkera på och vart man sen går för att få en trevlig upplevelse.Hallå! Jag och ett par vänner ska ut för övernattning i början av oktober i Stockholmsområdet med omnejd.
Har ni några tips på bra ställen? Två av oss är småbarnsföräldrar och måste hem ganska direkt på förmiddagen så närhet till parkering är viktigt.
Tyresta nationalpark? https://www.sverigesnationalparker.se/park/tyresta-nationalpark/Hallå! Jag och ett par vänner ska ut för övernattning i början av oktober i Stockholmsområdet med omnejd.
Har ni några tips på bra ställen? Två av oss är småbarnsföräldrar och måste hem ganska direkt på förmiddagen så närhet till parkering är viktigt.
Tyresta nationalpark är trevligt. Där skulle jag kunna skicka koordinater på bra ställe att parkera på och vart man sen går för att få en trevlig upplevelse.
Det skulle kanske kunna vara något man man bor söder om stan. Norr om stan är Bogesunds naturreservat trevligt.
Får man slagga utanför vindskydd i Tyresta? Vi kör hängmatta.
Jag ska inte svära på vad man får och inte får göra i Tyresta, men jag har sovit i tält där. Det gick braFår man slagga utanför vindskydd i Tyresta? Vi kör hängmatta.
Bogesud har jag faktiskt sneglat på tidigare men glömt. Ligger ett vindskydd beläget nere vid vattnet som ser trevligt ut!
Renegade! Tyresta är riktigt fint. Har varit mest uppe vid Årsjön, men jag vill minnas att man ska vara lite försiktig med övernattning. Det är dock ryktesvägen och inte i skrift.Jag ska inte svära på vad man får och inte får göra i Tyresta, men jag har sovit i tält där. Det gick bra