• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Outdoor-tråden

Stora Envätterns naturreservat över natten. Varmt i vattnet och perfekt myggfientliga vindar.
20210703_164803.jpg

20210703_162012.jpg

20210703_160603.jpg
Snygg tarpuppsättning 👍🏻

Behöver nytt liggunderlag. Någon som har erfarenhet av sea to Summit? Vill inte lägga allt för mycket pengar, men antar att det är som med allt annat, att man får vad man betalar för, så har skippat som billigaste jag har hittat.

Har tittat på detta: https://www.outdoorexperten.se/p-43534-sea-to-summit-comfort-light-self-inflating-regular.aspx

Kommer användas mestadels tidig till sensommar. Tankar?

Har ingen erfarenhet med just denna, dock har jag ännu inte stött på ett "självuppblåsande" som faktiskt fungerar särskilt bra. I den prisklassen hade jag nog personligen valt en Exped Synmat, typ denna:

Väger lite mer (850 gram) men tycker Expeds liggunderlag är väldigt trevliga. Har en Synmat 5 UL och en lite större "vintervariant" som varit med ett tag.

Alltid kul med folk som kör hängmatta, försöker övertyga fler om att göra det. Sover så jäkla mycket bättre än i tält. Kört en Hennessy Expedition i 6-7 år men investerade till slut i en custom modell från Dream Hammock. Ska inviga den i sommar!
Hängmatta är oslagbart så fort det finns träd att hänga den i tycker jag. Vad innebär att den är custom? Efter dina mått?

Hängmatta är oslagbart så fort det finns träd att hänga den i tycker jag. Vad innebär att den är custom? Efter dina mått?

Om man beställer från Dream Hammock så tar man en "grundmodell" och väljer tyg, färger, bredd, längd, upphängningstyp osv.

Detta är min: https://dreamhammock.com/portfolio/11290/

Valde att köpa både standard myggnät och s.k. "overcover" som är tyg med ett par öppningar i myggnätsmaterial. Ska hjälpa till att behålla lite mer värme om det blir kallt.

Kör du med underquilt/underblanket eller liggunderlag?

Om man beställer från Dream Hammock så tar man en "grundmodell" och väljer tyg, färger, bredd, längd, upphängningstyp osv.

Detta är min: https://dreamhammock.com/portfolio/11290/

Valde att köpa både standard myggnät och s.k. "overcover" som är tyg med ett par öppningar i myggnätsmaterial. Ska hjälpa till att behålla lite mer värme om det blir kallt.

Kör du med underquilt/underblanket eller liggunderlag?
Ser bra ut 👍🏻
Jag kör underblanket på vintern.Har ett thermarest enkelt liggunderlag i för stabilitet och sen varierar jag sovsäck efter temp. Nu blev det en sea to summit 3-säsongs som jag lät vara halvöppen. Blev helt perfekt.

Har ingen erfarenhet med just denna, dock har jag ännu inte stött på ett "självuppblåsande" som faktiskt fungerar särskilt bra. I den prisklassen hade jag nog personligen valt en Exped Synmat, typ denna:

Väger lite mer (850 gram) men tycker Expeds liggunderlag är väldigt trevliga. Har en Synmat 5 UL och en lite större "vintervariant" som varit med ett tag.

Grymt, tack! Beställde ett sådant. Verkade bra enligt de recensioner jag läste och såg på tuben. Vill gärna sova skönt. 😊

Behöver nytt liggunderlag. Någon som har erfarenhet av sea to Summit? Vill inte lägga allt för mycket pengar, men antar att det är som med allt annat, att man får vad man betalar för, så har skippat som billigaste jag har hittat.

Har tittat på detta: https://www.outdoorexperten.se/p-43534-sea-to-summit-comfort-light-self-inflating-regular.aspx

Kommer användas mestadels tidig till sensommar. Tankar?

jag har ett exped och har tidigare testat sea to summit tycker du gjorde helt rätt val. Synmat är det skönaste underlaget jag har haft:)

Låter bra, se till att längden passar dig bara. De flesta underlag är 180-185cm ungefär, men flera tillverkare (inkl Exped) erbjuder "Long" och "Short" varianter.

Yes! Är inte så lång, så det blir bra. 😊👍

jag har ett exped och har tidigare testat sea to summit tycker du gjorde helt rätt val. Synmat är det skönaste underlaget jag har haft:)

Härligt att höra, det låter lovande 😀

Halloj, outdoor-tråden.
Jag är på jakt efter en liten, smidig kikare att ha med på dagsturer/utflykter, för att titta på fåglar eller annat spännande man kan stöta på i naturen.
Tänker mig upp till 500 kr, och så lätt och liten man kan få för slanten. Har spanat på Urbergs monokikare, som ser bra ut.
Vad säger panelen?

Halloj, outdoor-tråden.
Jag är på jakt efter en liten, smidig kikare att ha med på dagsturer/utflykter, för att titta på fåglar eller annat spännande man kan stöta på i naturen.
Tänker mig upp till 500 kr, och så lätt och liten man kan få för slanten. Har spanat på Urbergs monokikare, som ser bra ut.
Vad säger panelen?
Kan du gå upp lite rekommenderar jag Vortex.
Testat en del olika och i segmentet tycker jag Vortex är klart bättre än Urberg.
Finns här: https://www.outdoorexperten.se/p-20...jyXOKzfaPHJPQqb78y3DHM4DL3sdvlzxoCQMIQAvD_BwE

Kan du gå upp lite rekommenderar jag Vortex.
Testat en del olika och i segmentet tycker jag Vortex är klart bättre än Urberg.
Finns här: https://www.outdoorexperten.se/p-20...jyXOKzfaPHJPQqb78y3DHM4DL3sdvlzxoCQMIQAvD_BwE

Jag hade tänkt köpa en 8x36 men tyckte det var sisådär kvalitetskänsla och optiken var inte mer än "ok". Slutade med att jag köpte en Hawke Endurance ED 10x42 istället. Kostade några kronor mer men mycket trevligare att använda och imponerande bra optik. Under 500:- tror jag inte man hittar mycket som är värt att bära runt på tyvärr.

Kan vara värt att kolla på Hawke Naturetrek Mono, de ligger i alla fall under tusenlappen och verkar rätt trevliga.

Hallå! Jag och ett par vänner ska ut för övernattning i början av oktober i Stockholmsområdet med omnejd.
Har ni några tips på bra ställen? Två av oss är småbarnsföräldrar och måste hem ganska direkt på förmiddagen så närhet till parkering är viktigt.

Hallå! Jag och ett par vänner ska ut för övernattning i början av oktober i Stockholmsområdet med omnejd.
Har ni några tips på bra ställen? Två av oss är småbarnsföräldrar och måste hem ganska direkt på förmiddagen så närhet till parkering är viktigt.
Tyresta nationalpark är trevligt. Där skulle jag kunna skicka koordinater på bra ställe att parkera på och vart man sen går för att få en trevlig upplevelse.
Det skulle kanske kunna vara något man man bor söder om stan. Norr om stan är Bogesunds naturreservat trevligt.

Tyresta nationalpark är trevligt. Där skulle jag kunna skicka koordinater på bra ställe att parkera på och vart man sen går för att få en trevlig upplevelse.
Det skulle kanske kunna vara något man man bor söder om stan. Norr om stan är Bogesunds naturreservat trevligt.

Får man slagga utanför vindskydd i Tyresta? Vi kör hängmatta.

Bogesud har jag faktiskt sneglat på tidigare men glömt. Ligger ett vindskydd beläget nere vid vattnet som ser trevligt ut!

Får man slagga utanför vindskydd i Tyresta? Vi kör hängmatta.

Bogesud har jag faktiskt sneglat på tidigare men glömt. Ligger ett vindskydd beläget nere vid vattnet som ser trevligt ut!
Jag ska inte svära på vad man får och inte får göra i Tyresta, men jag har sovit i tält där. Det gick bra ;)

Jag ska inte svära på vad man får och inte får göra i Tyresta, men jag har sovit i tält där. Det gick bra ;)
Renegade! Tyresta är riktigt fint. Har varit mest uppe vid Årsjön, men jag vill minnas att man ska vara lite försiktig med övernattning. Det är dock ryktesvägen och inte i skrift.

Tillbaka
Topp