• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Outdoor-tråden

Tälta i nationalparken: Om du vill övernatta i nationalparken hänvisar vi till vindskydden vid Årsjön, Långsjön eller Lanan. Tälta får du göra vid samtliga eldrastplatser och i direkt anslutning till eldstäderna eller vindskydden i högst ett dygn. Utanför dessa är det inte tillåtet att sätta upp sitt tält. Platserna är markerade på kartan. Tältplatserna går inte att boka och antalet tält är begränsat. Årsjöns eldrastplats har flest platser samt ett dass.

I Tyresta naturreservat, som omger nationalparken, gäller allemansrätten och där får du tälta i högst två dygn på valfritt ställe, dock inte elda.

Dagens regniga höstväder borgade för den årliga spa-behandlingen av skorna. Alltid lika tillfredsställande att få tillbaka det mörka nyvaxade skimret. :)

292AECD1-D52D-4C85-9A95-11684E73766D.jpeg

013BA9B3-6AC2-4B34-9C5C-479720985284.jpeg

Kängorna ser riktigt happy ut :)
Vad använder du för vax?
Varvar du någonsin med fett?
Verkar som de gillar det iaf :D
Jag använder Meindl Sportwax (ofärgat). Tycker faktiskt aldrig fett har behövts hittills. De blir både smorda och vattenavvisande efter behandlingen. Nu har de varit med om tre sommarsäsonger så långt och känns fortfarande fantastiska. Ska nog byta ut inläggen till ett par skräddarsydda till våren dock.

Tar gärna emot tips på trevliga naturområden att besöka i Sverige just nu utan risk för snö för lätt vandring med fokus på fotografering av landskap.
Har en veckas ledigt snart efter tentor och vill komma ut i naturen och fotografera.

Kan köra vart som i landet utom, som tidigare nämnt, områden där risk för snöfall/is råder (har inga vinterdäck på bilen nu så klart).

Tar gärna emot tips på trevliga naturområden att besöka i Sverige just nu utan risk för snö för lätt vandring med fokus på fotografering av landskap.
Har en veckas ledigt snart efter tentor och vill komma ut i naturen och fotografera.

Kan köra vart som i landet utom, som tidigare nämnt, områden där risk för snöfall/is råder (har inga vinterdäck på bilen nu så klart).
Jag skulle börja med att bocka av några nationalparker.
Ett annat tips är att ta sig ut i Stockholms skärgård med skärgårdsbåtarna.

Jag skulle börja med att bocka av några nationalparker.
Ett annat tips är att ta sig ut i Stockholms skärgård med skärgårdsbåtarna.
Stockholms skärgård kan vara intressant. Aldrig tagit båtarna innan, går de frekvent? Någon rekommendation eller är det bara att åka ut och testa? :)

Stockholms skärgård kan vara intressant. Aldrig tagit båtarna innan, går de frekvent? Någon rekommendation eller är det bara att åka ut och testa? :)
De går relativt ofta för säsongen. Waxholmsbolaget.se eller https://www.stromma.com/sv-se/stockholm/cinderellabatarna/.

Jag har själv landställe på Möja som ligger långt ut i mellersta yttre skärgården. Mycket fint, men vågar inte svara på hur det är övernattingsvis. Hela östra sidan är i princip bebyggd eller innehåller tomter och mark. Skärgårdsbor och också ökända ba-dum-tss för att vara fientliga mot inkräktare.
Det går att ta sig genom skogen till västra sidan som knappt är bebyggd alls, men vågar inte svara för terräng och tältvänlighet.

De går relativt ofta för säsongen. Waxholmsbolaget.se eller https://www.stromma.com/sv-se/stockholm/cinderellabatarna/.

Jag har själv landställe på Möja som ligger långt ut i mellersta yttre skärgården. Mycket fint, men vågar inte svara på hur det är övernattingsvis. Hela östra sidan är i princip bebyggd eller innehåller tomter och mark. Skärgårdsbor och också ökända ba-dum-tss för att vara fientliga mot inkräktare.
Det går att ta sig genom skogen till västra sidan som knappt är bebyggd alls, men vågar inte svara för terräng och tältvänlighet.
Tack för tipsen! Hade inte direkt tänkt tälta om det blir så att jag besöker skärgården.

Någon mer som kör fastbränslekök?
Fördelarna är att det är otroligt lätt och tar ingen plats.
Till nackdelarna hör att det blir ganska sotigt, det är lite svårare att få tag på bränsle och sen kokar aldrig vattnet lika intensivt som med gas etc.
Det småputtrar mest, på sin höjd.
Jag har ett litet Esbitkök som får följa med på kortare turer.
Geggan i kastrullen är Blå bands kantarellsoppa :)

20211205_125113.jpg
20211205_131137.jpg

Till nackdelarna hör att det blir ganska sotigt, det är lite svårare att få tag på bränsle och sen kokar aldrig vattnet lika intensivt som med gas etc.

20211205_125113.jpg
20211205_131137.jpg
.. Och att tabletterna luktar fisk :)

Har med ett ibland när jag endast behöver värma vatten. Inte koka. Till vissa frystorkade rätter osv.

20211205_125113.jpg
20211205_131137.jpg
Hade med ett superlätt litet esbitkök (14g) på en fjälltur en gång men det gör jag inte om. Tar sån tid att koka och om påsen går sönder (vilket den ofta gör i ryggsäck på fjället) så luktar det så vidrigt från tabletterna

Har inte använd det sedan dess och det var några år sedan. Dock kan jag tänka mig köra på det igen vid en längre löptur med övernattning i vindskydd eller liknande när jag vill slimma vikten

Har ni några tips på hur man får bort bränd mat från botten på ett (titan)kärl?
Vill helst inte göra repor i kärlet eftersom det kommer att fastna ännu värre nästa gång.
Tunna kärl är verkligen bra att koka vatten i, men ganska värdelösa på att laga mat/värma mat i då det bränns i botten på två mikrosekunder.

20220122_133623.jpg
20220122_140837.jpg

Vill helst inte göra repor i kärlet eftersom det kommer att fastna ännu värre nästa gång.
Tunna kärl är verkligen bra att koka vatten i, men ganska värdelösa på att laga mat/värma mat i då det bränns i botten på två mikrosekunder.

20220122_133623.jpg
20220122_140837.jpg
Testa koka en skvätt vatten med massa salt i. Stod som rengöringsråd på en grillpanna jag hade för typ 20 år sedan. Kanske hjälper här med?

20220122_133623.jpg
20220122_140837.jpg
Jag har också toaks men kör bara vatten i mina men jag skulle satsa som allt annat dvs först blötläggning i vatten och diskmedel, sen diskborste, sen en ordentlig kur med ättika sen en kur med ättika kombinerat med massa bikarbonat

Jag har också toaks men kör bara vatten i mina men jag skulle satsa som allt annat dvs först blötläggning i vatten och diskmedel, sen diskborste, sen en ordentlig kur med ättika sen en kur med ättika kombinerat med massa bikarbonat
Körde previs en dos salt enligt @SpejsMan instruktioner, stormkokade på plattan hemma och visst lossnade ett par sjok sot/kol.
Passar på att köra den i diskmaskinen nu när det kanske mjuknat lite, för att få bort det sista.
Funkar inte det får det bli ättika/bikarbonat.

Tillbaka
Topp