Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag brukar inte krångla till det. Vanliga sköna vandringsbyxor, är det kallt kör jag underställ under - regnar det kör jag regnställ. Svårare än så måste det inte vara.En ambition finns om att bli lite mer ”outdoorig”Dock saknar jag tex bra kläder vilket såklart är ett hinder. Men jag har så jäkla svårt att inhandla grejer utan att först fullt förstå behovet, och här skär det sig.
Jag har tex behov av bra byxor för att skydda mot regn och rusk. Är inne på att försöka få något allround som fixar såväl regn och blåst under sommarhalvåret som snö i lekparken under vintern. Är inne på skalbyxor, tex Houdini BFF eller Marmot Minimalist och att anpassa med lager på lager efter temperatur. Är jag rätt ute? Hur jobbar outdoorfolket när det kommer till uppsättning av byxor? Är tex lite tveksam till fodrade överdragsbyxor eftersom det är sällan det behovs och de kan inte användas annat än när det är kallt. Vill alltså gärna ha något så multifunktionellt som möjligt, men man kan förstås inte kompromissa för mycket heller.
Låter vettigt. Men vid snö? Tänker typ skidåkning eller lek i snön med barnen? Då krävs kanske ett skal som är lite mer stryktåligt än regnbyxor?Jag brukar inte krångla till det. Vanliga sköna vandringsbyxor, är det kallt kör jag underställ under - regnar det kör jag regnställ. Svårare än så måste det inte vara.
Brukar mest vara ute under vår-höst. Ser inte så mycket snöaction härLåter vettigt. Men vid snö? Tänker typ skidåkning eller lek i snön med barnen? Då krävs kanske ett skal som är lite mer stryktåligt än regnbyxor?
Kör exakt som @TobiasD och har samma tipsLåter vettigt. Men vid snö? Tänker typ skidåkning eller lek i snön med barnen? Då krävs kanske ett skal som är lite mer stryktåligt än regnbyxor?
Vad är egentligen skidbyxor? Samma sak som skalbyxor gissar jag? Annars är jag helt med på att börja enkelt. Tycker bara inte om att köpa utan att veta att jag träffar behovet så rätt som möjligt. Vill inte stå där med onödigt mycket grejer eller sånt man bara använder enstaka gånger. Helst vill jag köpa kvalitet direkt, men då gäller ju att man träffar rätt. Jag är nog inte så lätt att ha att göra med...Kör exakt som @TobiasD och har samma tipsKrångla inte till det. Börja enkelt, efter ett par gånger så börjar man komma in i lunken
och kan förbättra/anpassa sig därefter.
För skidåkning och lek i snö skulle jag helt enkelt köra skidbyxor, kanske med undersäll om det är kallt.
Fiskars.Tips på bra outdoor-yxa uppskattas.
Behöver ingen trädfällaryxa eller fet jävel utan en rejäl, men lite mindre friluftsyxa som håller och funkar bra till att, typ hugga mindre mängder ved och sånt.
Verkar robust. Hur känns den att hugga med? Har hört att skaftmaterial som inte är trä kan göra ont att hugga med.
Inget jag märkt av men den finns ju med träskaft också om man hellre vill ha det.Verkar robust. Hur känns den att hugga med? Har hört att skaftmaterial som inte är trä kan göra ont att hugga med.
Skulle rekommendera den här. Bra kvalitet och naturliga material.Verkar robust. Hur känns den att hugga med? Har hört att skaftmaterial som inte är trä kan göra ont att hugga med.
Intressant approach. Hur fungerar servicebyxorna i fukt/väta?Stellar eq?
Jag hade fjällräven vidda pro väldigt länge, gick sedan oväntat över till blåkläders servicebyxa. Ingen renodlad vandringsbyxa gvs men har blivit en favorit för allt möjligt, promenader, meck, går tom. även att träna i pga rörligheten och hur pass bra de andas. Kan vara värt att kika på.
![]()
Fjällräven Vidda Pro Trousers Herr
Fjällräven Vidda Pro Trousers är en slitstark vandringsbyxa för många äventyr i fjäll och skog. Sydd i tålig, vind- och vattenavvisande G-1000 med förstärkningar i dubbelt tyg över bak och knän. Passformen är normal med låg midja samt förböjda knän. Fjällräven Vidda Pro är försedd med h ela 7 fic...m.lannasport.se
![]()
Blåkläder Servicebyxa Stretch Herr
Blåkläder Servicebyxa Stretch är ett par riktigt komfortabla byxor i slitstarkt material. Denna moderna servicebyxa kommer i ett lätt och snabbtorkande material vilket gör byxan perfekt för arbete både inomhus och utomhus. Modellen kommer i en något smalare passform och ahr förböjda knän för att...m.lannasport.se
Utmärkt, torkar väldigt snabbt ifall man blir blött och har bra andningspartier runt gren, knän osv.Intressant approach. Hur fungerar servicebyxorna i fukt/väta?
Tanken är att även inhandla ett par vanliga frilufts/vandringsbyxor (ev softshell) så att uppsättningen blir underställ, friluftsbyxa och skalbyxor. Dessa kan sen kombineras på olika sätt. Skalbyxorna tjänstgör i regn på sommaren och snö på vintern. Annars är det väl friluftsbyxor som gäller@Limpas
Jag har vandrat mååånga mil med underställ och Marmot skalbyxor. Har även åkt skidor och seglat till Skottland i samma byxor, så vill man ha ett plagg som klarar det mesta så är din idé riktigt bra, även om vandringsbyxor är bättre om det inte är regn/snö. Lite som att köpa en dykare om man bara ska ha en klocka.
@TobiasD
Jag kör oxå med yxan @EmmiiLL tipsade om.
Har två större varianter av samma serie för hemmabruk och har även testat den mindre med bältesväska.
Mindre yxa än detta tycker jag känns meningslöst. Då är det bättre att byta ut sin kniv till en rejälare och spjälka med den.
Man får lixom ingen kraft utan ett ordentligt skaft. Och på tal om skaft beror det kanske på hur läbne man ska hugga, men har då jobbat på ett par timmar i sträck med Fiskars glasfiberskaft utan problem.
Det enda jag tycker yxan har emot sig är väl kanske utseendet som kan vara en vattendelare. Har man läderpjucks, fjällräven g1000 byxor och jacka och en kånken skär det sig lite, men jag kör rätt mycket moderna material i övrigt, och då smälter den in.
Skulle rekommendera att skippa yxan helt och köra ihopfällbar bågsåg istället. Väger mindre, snabbare att dela större stockar och mindre virke går till spillo. Om man kör på en som har standard 21” blad så kan du köpa nya blad billigt i vilken butik som helst.Tips på bra outdoor-yxa uppskattas.
Behöver ingen trädfällaryxa eller fet jävel utan en rejäl, men lite mindre friluftsyxa som håller och funkar bra till att, typ hugga mindre mängder ved och sånt.
Hm, ja det är faktiskt ett alternativ. Tack för tipset!Skulle rekommendera att skippa yxan helt och köra ihopfällbar bågsåg istället. Väger mindre, snabbare att dela större stockar och mindre virke går till spillo. Om man kör på en som har standard 21” blad så kan du köpa nya blad billigt i vilken butik som helst.
Jag kör själv med en köpt i Kanada som har varit fantastiskt smidig, men finns liknande i Sverige:
EKA 21” såg
Mindre bitar kan man sedan klyva med en rejälare kniv om man vill.
Intressant variant. Blev sugen på en liten yxa av tipsen i tråden, men egentligen är nog en såg mer effektiv på alla sätt och vis.Skulle rekommendera att skippa yxan helt och köra ihopfällbar bågsåg istället. Väger mindre, snabbare att dela större stockar och mindre virke går till spillo. Om man kör på en som har standard 21” blad så kan du köpa nya blad billigt i vilken butik som helst.
Jag kör själv med en köpt i Kanada som har varit fantastiskt smidig, men finns liknande i Sverige:
EKA 21” såg
Mindre bitar kan man sedan klyva med en rejälare kniv om man vill.
Nu kan jag inte prata för EKAn men den jag har är riktigt stabil och kommer inte ge sig i första taget. Går så sjukt mycket snabbare att kapa upp ett träd med såg jämfört med en liten yxa. Har inte rört yxan sedan jag skaffade såg.Intressant variant. Blev sugen på en liten yxa av tipsen i tråden, men egentligen är nog en såg mer effektiv på alla sätt och vis.
Kanske lite ömtåligare, vilket kan vara viktigt om man planerar att vara ute länge?
Tror inte du kommer ångra dig.Bra precision på längden på kubbarna
Jag är övertalad, det får bli en såg.
Då ska du se A1 Pro haha :OJag använder också såg i kombo med kniv. Fungerar bra till det mesta. Dock har kompisen en Fällkniven S1 pro och den klassas väl nästan som yxa![]()
Jag har ett par Graninge Offerdal sedan många år (5-6 ca). Sköna, ostela, vattentäta men utan att det blir instängt och svettigt.Tips på bra halvhöga vandringskängor?
Behöver halvhöga pga kassa ligament, men vet inte inte mycket mer än så. Mina Diemme är lite för stela och hårda för att gå så mycket mer än 1-2 mil i.
Har gått runt 20-25mil totalt i ett par Meindl Kansas. Fortfarande otroligt nöjd. Brukar gå att få på rea runt 1500-1600kr.Tips på bra halvhöga vandringskängor?
Behöver halvhöga pga kassa ligament, men vet inte inte mycket mer än så. Mina Diemme är lite för stela och hårda för att gå så mycket mer än 1-2 mil i.