• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oyster Perpetual tråden

Finns det några herrar här som bär 34mm (124200)? Fick äntligen testa på en 34:a och tyckte den satt riktigt bra (cirka 15,5 i handledsomkrets), men rädd att jag ångrar mig framöver ifall jag väljer att köra på den mindre storleken.
Har du så ”små” handleder så lär ju nästan 34mm sitta ännu bättre än 36. Om du dessutom gillar den själv så är det inget att tveka på :)

Finns det några herrar här som bär 34mm (124200)? Fick äntligen testa på en 34:a och tyckte den satt riktigt bra (cirka 15,5 i handledsomkrets), men rädd att jag ångrar mig framöver ifall jag väljer att köra på den mindre storleken.
Jag har 16,5cm och slog nästan till på en 34mm. Har dock rätt platt handled med en bredd på typ 55mm så den blev ngt för liten. har du som @dempha skriver "små" handleder så är det inget att tveka på. 34an är även snyggare iom att du slipper dubbelindex

Har du så ”små” handleder så lär ju nästan 34mm sitta ännu bättre än 36. Om du dessutom gillar den själv så är det inget att tveka på :)
Glömde att jag hade foton från provstunden. Den silvriga är 36mm, den rosa 34mm (den enda 34:an de hade inne). Vad tycker ni? Önskar att mina handleder var lite större. 😅

IMG_4044.JPG IMG_4048.JPG IMG_4050.JPG

Tycker det är snyggt med enkelindex, samt de små romerska siffrorna som finns på 34:an. 36:an har ju dock längre kraftreserv. Den silvriga 34:an kanske även ser lite större ut rent visuellt p.g.a. sin ljusare färg? Väljer jag 34:an kommer jag ej kunna välja grön tavla, som jag talade om tidigare...

Glömde att jag hade foton från provstunden. Den silvriga är 36mm, den rosa 34mm (den enda 34:an de hade inne). Vad tycker ni? Önskar att mina handleder var lite större. 😅

Tycker det är snyggt med enkelindex, samt de små romerska siffrorna som finns på 34:an. 36:an har ju dock längre kraftreserv. Den silvriga 34:an kanske även ser lite större ut rent visuellt p.g.a. sin ljusare färg? Väljer jag 34:an kommer jag ej kunna välja grön tavla, som jag talade om tidigare...
Den gröna 36an är grymt snygg, det håller jag med om. Om man går efter bilderna så tycker jag absolut dock att 34an sitter bättre!

Den äldre OP34 114200 finns med grön urtavla, kanske kan vara av intresse. 34mm ser bra ut på din handled :)

2018-11-05-rolex-oyster-perpetual-34-3.jpg

Den gröna 36an är grymt snygg, det håller jag med om. Om man går efter bilderna så tycker jag absolut dock att 34an sitter bättre!
Förstår ej varför 31:an finns i grönt, men inte 36:an...
Den äldre OP34 114200 finns med grön urtavla, kanske kan vara av intresse. 34mm ser bra ut på din handled :)

2018-11-05-rolex-oyster-perpetual-34-3.jpg
Föredrar den mer mattgröna nyansen, även om den äldre olivgröna är snygg. Gillar dock inte de orangea markeringarna. Sen är väl länken på äldre OP:s av enklare modell jämfört med den nya (saknar Easylink)? Annars var jag sugen på en helvit 116000, men börjar falla lite mer för den nya silvriga med guldindex. :)

Senast ändrad:
Förstår ej varför 31:an finns i grönt, men inte 36:an...

Föredrar den mer mattgröna nyansen, även om den äldre olivgröna är snygg. Gillar dock inte de orangea markeringarna. Sen är väl länken på äldre OP:s av enklare modell jämfört med den nya (saknar Easylink)? Annars var jag sugen på en helvit 116000, men börjar falla lite mer för den nya silvriga med guldindex. :)
Båda satt bra. 34an möjligtvis ngt bättre. Om det finns en risk att du kommer att sälja klockan i framtiden så är 36an ett bättre val. Känns även som en "no brainer" om färgen du vill ha endast finns i 36an. Hur var leveranstiden på gröna 36an? Kan tänka mig att den inte är lika lätt att köpa som 34an.

Länken på de äldre var inte enklare utan mig veterligen så saknas endast easy link (vilket är en separat länkbit som går att hitta på nätet/komplettera med). Länken i övrigt är lika bra.

Båda satt bra. 34an möjligtvis ngt bättre. Om det finns en risk att du kommer att sälja klockan i framtiden så är 36an ett bättre val. Känns även som en "no brainer" om färgen du vill ha endast finns i 36an. Hur var leveranstiden på gröna 36an? Kan tänka mig att den inte är lika lätt att köpa som 34an.

Länken på de äldre var inte enklare utan mig veterligen så saknas endast easy link (vilket är en separat länkbit som går att hitta på nätet/komplettera med). Länken i övrigt är lika bra.
Är inte den typen som flippar klockor, men gillar tanken av att klockan ökar i värde (vilket faktiskt även 34:an gör). Är osäker om jag ska köra på silver eller grönt. Den silvriga är tidlös, medan den gröna är lite "roligare" (tänker även på sannolikheten att den diskas inom något år).

Silvrig 34:a skulle ta lite under ett år, medan grön 36:a kunde ta 2-3 år...

Jag har en 124200 (till salu också). Men angående storleken så är jag helnöjd! Det är en klassisk storlek och design som dock är lite ovanligare på män idag då trenden fortfarande är större klockor även om mindre klockor har fått större intresse igen. Framförallt ska du ju gilla hur den sitter på handleden. Jag gillar 34:an då det blir lite mer länk på ovansidan av handleden, ungefär som i den gamla Explorer reklamen. Det tycker jag är estetiskt tilltalande!

Edit: och ja, kortare gångreserv än 36:an idag, men urverket har andra intressanta aspekter som du kan läsa om: https://www.hodinkee.com/articles/n...al-34-release-you-probably-missed-introducing
f6ac5e676c05c642822d81678fd6256c.jpg

Någon här som bär sin OP på läder/NATO/annat? Tänker mig att den silvriga (samt andra mer neutrala tavlor) bör vara relativt lättburen med diverse band.

Av de två sitter 34:an bäst enligt min mening!

Jag har börjat snegla på en olivgrön 114200 som min nästa klocka, så om någon går i säljtankar får de gärna höra av sig.

Om jag inte missminner mig så hörde jag från en säljare under mitt senaste besök på ett AD att 36mm-OP känns mindre än 36mm-DJ. Kanske så att proportionerna har ändrats sen förr?

Hoppas den gröna i 36mm blir mer lättillgänglig inom en snar framtid. Trodde aldrig att OP:s skulle bli så eftertraktansvärda. Även kikat lite på den silvriga, men vet ej vad jag tycker om färgen. Är den mer vit irl, eller är den så silvrig att tavlan nästan är i ton med stålet?

Om jag inte missminner mig så hörde jag från en säljare under mitt senaste besök på ett AD att 36mm-OP känns mindre än 36mm-DJ. Kanske så att proportionerna har ändrats sen förr?

Hoppas den gröna i 36mm blir mer lättillgänglig inom en snar framtid. Trodde aldrig att OP:s skulle bli så eftertraktansvärda. Även kikat lite på den silvriga, men vet ej vad jag tycker om färgen. Är den mer vit irl, eller är den så silvrig att tavlan nästan är i ton med stålet?
Av det jag kan se så har OP36 och DJ36 exakt samma case, men kan hålla med om att OPn ser lite mindre ut på armen. Är nog små skillnader som rund vs fluted bezel, polerad vs borstat case och oyster vs jubilee som gör det.

Bilagor

• 02FD6631-8C19-40FF-9580-8FCE31F12A2D.jpeg
    02FD6631-8C19-40FF-9580-8FCE31F12A2D.jpeg
    234 KB · Visningar: 22
  • 6EB13FAF-04C2-4473-AB0D-DC529C26AEAA.jpeg
    6EB13FAF-04C2-4473-AB0D-DC529C26AEAA.jpeg
    214.7 KB · Visningar: 21
Tillbaka
Topp