• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oyster Perpetual tråden

Ok. Vet bara rent storleksmässigt att när jag köpte min blå så hade jag möjlighet att jämföra den mot en 34a och oj vad liten den kändes. Jämförde även med en 34mm OP från tidigare årsmodell och den kändes däremot inte lika liten som den nya.
Om jag inte missminner mig så hörde jag från en säljare under mitt senaste besök på ett AD att 36mm-OP känns mindre än 36mm-DJ. Kanske så att proportionerna har ändrats sen förr?

Hoppas den gröna i 36mm blir mer lättillgänglig inom en snar framtid. Trodde aldrig att OP:s skulle bli så eftertraktansvärda. Även kikat lite på den silvriga, men vet ej vad jag tycker om färgen. Är den mer vit irl, eller är den så silvrig att tavlan nästan är i ton med stålet?

Om jag inte missminner mig så hörde jag från en säljare under mitt senaste besök på ett AD att 36mm-OP känns mindre än 36mm-DJ. Kanske så att proportionerna har ändrats sen förr?

Hoppas den gröna i 36mm blir mer lättillgänglig inom en snar framtid. Trodde aldrig att OP:s skulle bli så eftertraktansvärda. Även kikat lite på den silvriga, men vet ej vad jag tycker om färgen. Är den mer vit irl, eller är den så silvrig att tavlan nästan är i ton med stålet?
OP36 och DJ36 har (av det jag kan se när jag håller dom bredvid varandra) exakt samma case, men tycker också OP36 känns en del mindre än DJ36. Tror det har lite med polerade vs brushed lugs och att jubilee länken bryter lite mot boetten.
68F38A8F-0B06-495D-8F3F-5D6451A54AFD.jpeg

Tycker den här videon visar bra hur olikheterna mellan den nya och gamla modellen skiljer sig. Den nya OPn har ju något smalare bandhorn än den förra ex.
Sen om DJ caset även har förändrats eller om det är lika dimensioner har jag ingen aning om.

Den gröna kan du få vänta länge på som det ser ut i nuläget.
Har aldrig sett den silvriga irl så kan ej uttala mig om den.

Är det samma blåa nyans som på DJ-tavlan?

Vad säger ni som har den silvriga tavlan? Blir den svårläst och går i samma ton som stålet? Ser ut så på somliga bilder. Synd att det ej finns en vit tavla...
Om jag inte misstar mig fanns förra generationen med vit tavla i 34 mm (114200) och 39 mm (114300). Sedan fanns även 116000 (36 mm) med en typ vit tavla.

Den har funnits i grönt tidigare och då i det förra, lite boxigare caset (114200). Tavlan är inte samma då den tidigare hade lite sunburst men det boxigare caset gjorde att den, iaf enligt min uppfattning, bars lite större. Att jämföra med vintage DJ typ
1640079931162.png
Himla fin den där men kändes aningen liten när jag provade en i våras.
Men dock bärs den större än nya OP 34.

Är det samma blåa nyans som på DJ-tavlan?

Vad säger ni som har den silvriga tavlan? Blir den svårläst och går i samma ton som stålet? Ser ut så på somliga bilder. Synd att det ej finns en vit tavla...
Vet ej om nyansen är densamma.
Bright blue kallar dom den och det verkar finnas på DJ 41 men hittar den ej på 36.

Hade inte alla tre samma typ av silvrig/vit urtavla? Som ser ganska olika ut beroende på ljus :)

Här är 114200, 116000 och 114300

a7e3b0c1f95b9b9762eb92b4e13125e2.jpg

631114-13729c5e619a00b4661c819d225a2fb9.jpg

Rolex-Oyster-Perpetual-39-white-1.jpg
Jag fick för mig att 116000 drog mer åt silver än de andra två men det ser onekligen ut som att det är samma färg och finish. Med det sagt snyggare med de svarta prickarna utanför index, istället för 5-10-15 osv!

Jag fick för mig att 116000 drog mer åt silver än de andra två men det ser onekligen ut som att det är samma färg och finish. Med det sagt snyggare med de svarta prickarna utanför index, istället för 5-10-15 osv!
116000 fanns väl både med vit och "Steel"-tavla? Osäker på vitt utförande, velade själv mellan Steel (som var silvrig i nyansen) 116000 och vit 114300. Gick på den senare dock. 🙂

116000 fanns väl både med vit och "Steel"-tavla? Osäker på vitt utförande, velade själv mellan Steel (som var silvrig i nyansen) 116000 och vit 114300. Gick på den senare dock. 🙂
Det stämmer att 116000 också fanns med en silver-sunburst kallad "steel" men jag tänkte som sagt att den vita 116000 drog åt det silvriga. Se till exempel nedan bild från @Millenary Watches:

Som vanligt svårt att bedöma baserat på olika bilder, skulle behöva se dem bredvid varandra för att avgöra om det faktiskt är någon skillnad i färg och/eller finish. På bilderna @David71 delade ser den ju betydligt mer vit ut.

:oops:

Har inte kollat på priserna på ett tag... men detta är ju sinnessjukt... Så tacksam att jag fick tag på en (silvertavla) för ca ett år sedan! Att den har ökat ca 50% i värde sedan dess är galet i sig men inget jämfört med t.ex, gul, röd eller "tiffany"!

Kanske inte tillförde så mycket med detta inlägg - blev bara lite paff o_O

1641549252046.png

:oops:

Har inte kollat på priserna på ett tag... men detta är ju sinnessjukt... Så tacksam att jag fick tag på en (silvertavla) för ca ett år sedan! Att den har ökat ca 50% i värde sedan dess är galet i sig men inget jämfört med t.ex, gul, röd eller "tiffany"!

Kanske inte tillförde så mycket med detta inlägg - blev bara lite paff o_O

1641549252046.png
Tror inte du ska stirra dig blind på priser på c24. Vem som helst kan lägga ut en OP41a med turkos tavla för en halv mille, det betyder dock inte att dom säljs för det

Tror inte du ska stirra dig blind på priser på c24. Vem som helst kan lägga ut en OP41a med turkos tavla för en halv mille, det betyder dock inte att dom säljs för det
Stämmer helt klart, jämför du samma Rolex modeller som gråhandlare säljer här i Sverige exempelvis så är det oftast bra mycket lägre priser jämfört mot C24. Det är dock populärt att använda C24 som referenspris när klockor läggs ut här på K&S 😀

Finns det några herrar här som bär 34mm (124200)? Fick äntligen testa på en 34:a och tyckte den satt riktigt bra (cirka 15,5 i handledsomkrets), men rädd att jag ångrar mig framöver ifall jag väljer att köra på den mindre storleken.

Tillbaka
Topp