• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oyster Perpetual tråden

Edvin_00

Omega
Kan tänka mig att kötiderna är snarlika.
Nämnvärt att nya Explorer bärs aningen mindre än OP, tycker den snarast påminner om 114200 i size. D v s någonstans emellan gamla 34an och nya 36an.

Personlig preferens vad gäller svart utan datum är helt klart 114200 > 124270 > 126000.
vet du hur lång är kötiden på ett ungefär?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
antar att det gör att explorern upplevs lite mindre på handleden?
Lite kanske. Jag ser det dock som något positivt.
Har ingen OP men väl en Datejust och den bär väl aningen större, men har man dem var för sig så tänker man inte mycket på det.
Det viktiga är att sikta in sig på den klocka man mest vill ha och inte kompromissa.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Nytt för idag

D176CA96-6932-4DF2-B750-DA543A5B3AD2.jpeg
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Vad är de viktigaste skillnaderna mellan en svart oyster perpetual samt en explorer 1a förutom det estetiska? Hur skiljer sig kötider hos en AD om man ändå kan tänka sig att stå i kö ca 5 år?
Jag skulle påstå att visarna, tavlan och låset gör betydligt mycket större skillnad för känslan än någon (halv) millimeter hit och dit. I vissa lägen skulle jag t.o.m. påstå att 124270 upplevs större pga den avsmalnade länken.

Med det sagt skulle jag personligen alltid välja Exp över OP om jag var ute efter svart tavla för att det finns ont om argument åt andra hållet.

Fördelen med OP i min värld är kombinationen borstad länk och roligare färger
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag skulle påstå att visarna, tavlan och låset gör betydligt mycket större skillnad för känslan än någon (halv) millimeter hit och dit. I vissa lägen skulle jag t.o.m. påstå att 124270 upplevs större pga den avsmalnade länken.

Med det sagt skulle jag personligen alltid välja Exp över OP om jag var ute efter svart tavla för att det finns ont om argument åt andra hållet.

Fördelen med OP i min värld är kombinationen borstad länk och roligare färger
Instämmer helt, speciellt om man vill ha en svart tavla. En annan anledning i mitt tycke är att Explorern även har ett clasp lock (smaksak).
Sedan som nämns skulle någon av OP versionerna i de olika färgerna vara ett roligt komponent.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Fyller 30 i augusti nästa år, tänkte köpa mig något fint såklart och kollar på en OP 36mm i antingen blått eller grön.

Har någon testat med att ställa sig i kö med en förhoppning om att faktiskt köpa en klocka vid en speciell tidpunkt(månad) eller blir det, som jag antar, att bara hålla tummarna att man faktiskt får en klocka(speciellt grön) inom en "rimlig" tidsram?
 

hiro

Cartier
Fyller 30 i augusti nästa år, tänkte köpa mig något fint såklart och kollar på en OP 36mm i antingen blått eller grön.

Har någon testat med att ställa sig i kö med en förhoppning om att faktiskt köpa en klocka vid en speciell tidpunkt(månad) eller blir det, som jag antar, att bara hålla tummarna att man faktiskt får en klocka(speciellt grön) inom en "rimlig" tidsram?

Ställer man sig i kö vet man inte när man får sin klocka. Butikerna får inte alla klockor hela tiden och det är lite slump när klockan kommer in.

Vill du veta när du får din klocka är det köpa något på lager som gäller, eller möjligvist någon av de vanligaste modellerna.

Rolex OP Grön tycker jag faktiskt gör sig sämre i verkligheten är på bild, så jag hade satsat på en blå som är lättare att få tag på.
 
Senast ändrad:

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Kommer ni ihåg vad butikspriset på OP36 var innan senaste prishöjningen (prishöjningen vid årsskiftet), respektive innan prishöjningen i höstas (alltså näst senaste prishöjningen)? :)
 
Topp