• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oyster Perpetual tråden

Frågar av ren nyfikenhet. Referenser är ju inte bundna till tavelfärger. Är serienumret på något sätt kopplat till en viss tavelfärg? Låt oss säga att man på något vänster får tag i t.ex. en Tiffanytavla och sätter den i en OP köpt med blå tavla - kan man på något sätt (eller om Rolex kan se det vid service) se att tavlan skiljer sig från den som följde med klockan?

Rolex kan se på serienumret vilken tavla den skeppades med, Vi dödliga kan endast ta reda på det via kvitto eller vit tag.
Se länk.

Frågar av ren nyfikenhet. Referenser är ju inte bundna till tavelfärger. Är serienumret på något sätt kopplat till en viss tavelfärg? Låt oss säga att man på något vänster får tag i t.ex. en Tiffanytavla och sätter den i en OP köpt med blå tavla - kan man på något sätt (eller om Rolex kan se det vid service) se att tavlan skiljer sig från den som följde med klockan?
Tavelfärg finns i det långa referensnumret. 126000-0001 är silver, 126000-0009 är den prickiga osv.

Någon som vill byta färg? Jag har en 126000 med silvertavla och guld. Men skulle vilja prova en annan färg (tex svart eller blå) och eller ev. större storlek. Ber om ursäkt ifall det är otillåtet att fråga sånt i den här tråden. Isåfall raderar jag

Ja det kan dom, det ser dom på själva serienumret på klockan :) Ups, lite långsam..

OP 126000 grön och turkos.

109D1920-5D56-4978-9948-53A6EE99E862.jpeg

Är nya celebrationtavlan släppt än? Om inte, vart ser man när den är släppt? Blev hänvisad till ”hemsidan” men hittar inget på varken Rolex eller ADns hemsida huruvida den är tillgänglig eller ej eller när den blir det…

Kramade svärmor igår och hennes jäkla armband gjorde en liten ding i bandhornet på klockan 😭 Kan någon rekommendera ett ställe i Stockholm/Uppsala som kan lasersvetsa på hög nivå? Eller vad är bästa sättet? För jag vill inte slipa bort dingen och ta bort material.

(Det är verkligen en liten ding och jag är superlöjlig) Jag uppskattar om jag inte får tipset att gå vidare och bara låta dingsen komma, för jag vill inte ha sådana 😂
65376F19-D544-4F56-ADE1-384258550B82.jpeg

10465AE6-97B2-4C59-9F6B-D5EAF1AC52A7.jpeg

Kramade svärmor igår och hennes jäkla armband gjorde en liten ding i bandhornet på klockan 😭 Kan någon rekommendera ett ställe i Stockholm/Uppsala som kan lasersvetsa på hög nivå? Eller vad är bästa sättet? För jag vill inte slipa bort dingen och ta bort material.

(Det är verkligen en liten ding och jag är superlöjlig) Jag uppskattar om jag inte får tipset att gå vidare och bara låta dingsen komma, för jag vill inte ha sådana 😂

Tråkigt :( Tror att Nymans lasersvetsar. Borde inte vara ett stort jobb.

Ha kvar det istället som minne av svärmor. Få förunnat att faktiskt veta vad ett märke kommer ifrån, så behåll det. ;)

Ska inte säga åt dig att låta dingsen komma men jag undrar ändå om det inte är bättre att bara rycka på axlarna så länge och ta eventuell lasersvetsning i samband med någon framtida service som även innefattar polering. Det går ju inte att komma ifrån att lasersvetsning innebär polering av intilliggande ytor. Även om Nymans som nämnts verkar ha ryckt upp sig ordentligt vad gäller standarden på poleringsjobben på senare år känns det som en åtgärd jag helst hade undvikit så länge det gick om det var min klocka.

P.S.
Obligatorisk meme i sammanhanget:
AB931326-C49F-4744-A4E8-C719C58B4ED0.jpeg

Tillbaka
Topp