• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oyster Perpetual tråden

Ha kvar det istället som minne av svärmor. Få förunnat att faktiskt veta vad ett märke kommer ifrån, så behåll det. ;)
Haha sant, för varje timme som går så känns det bättre. Haft klockan i mer än två år och den har suttit på handleden varje dag, så det är extra knäppt att första dingen kommer av en kram 😂😭

Ska inte säga åt dig att låta dingsen komma men jag undrar ändå om det inte är bättre att bara rycka på axlarna så länge och ta eventuell lasersvetsning i samband med någon framtida service som även innefattar polering. Det går ju inte att komma ifrån att lasersvetsning innebär polering av intilliggande ytor. Även om Nymans som nämnts verkar ha ryckt upp sig ordentligt vad gäller standarden på poleringsjobben på senare år känns det som en åtgärd jag helst hade undvikit så länge det gick om det var min klocka.

P.S.
Obligatorisk meme i sammanhanget:
AB931326-C49F-4744-A4E8-C719C58B4ED0.jpeg
Du har såklart helt rätt, men den där bilden stämmer 100 procent på mig 🫣😂

Kramade svärmor igår och hennes jäkla armband gjorde en liten ding i bandhornet på klockan 😭 Kan någon rekommendera ett ställe i Stockholm/Uppsala som kan lasersvetsa på hög nivå? Eller vad är bästa sättet? För jag vill inte slipa bort dingen och ta bort material.

(Det är verkligen en liten ding och jag är superlöjlig) Jag uppskattar om jag inte får tipset att gå vidare och bara låta dingsen komma, för jag vill inte ha sådana 😂
65376F19-D544-4F56-ADE1-384258550B82.jpeg

10465AE6-97B2-4C59-9F6B-D5EAF1AC52A7.jpeg
Man behöver inte alltid dela sin åsikt. Det är hans klocka och vill han fixa till den så är det väl okej.
Tråkigt med en första ding!
Lyssnade på en podcast med Petter från Bo Bergström och de pratade om det. De ska va bra på lasersvetsning och är mittemot Nymans. Gå förbi där också.
Låt oss veta hur det gick :)

Man behöver inte alltid dela sin åsikt. Det är hans klocka och vill han fixa till den så är det väl okej.
Tråkigt med en första ding!
Lyssnade på en podcast med Petter från Bo Bergström och de pratade om det. De ska va bra på lasersvetsning och är mittemot Nymans. Gå förbi där också.
Låt oss veta hur det gick :)
Tack för tips! Det är Bo Berggren va? 🤔 Skickar absolut resultatet i tråden 😊

Ingen av Sveriges AD gör lasersvetsning utan görs av extern guldsmed.

En stilla undran, ni som har koll: funderar på att sälja min 114300 med svart tavla från jan-20 (den 39 mm-modellen som bara tillverkades två år). Var skall man annonsera (lurker här sedan flera år så har sjukt långt kvar till 50 inlägg så tyvärr är inte forumet här ett alternativ)? Och vad tycker ni - om ni vill spekulera - är en rimlig nivå att lägga som begärt pris?
Tacksam för all input.

En stilla undran, ni som har koll: funderar på att sälja min 114300 med svart tavla från jan-20 (den 39 mm-modellen som bara tillverkades två år). Var skall man annonsera (lurker här sedan flera år så har sjukt långt kvar till 50 inlägg så tyvärr är inte forumet här ett alternativ)? Och vad tycker ni - om ni vill spekulera - är en rimlig nivå att lägga som begärt pris?
Tacksam för all input.
För en OP skulle jag säga listpris eller strax under. För en med vanlig tavla d v s. De lite mer eftertraktade (turkosa, korall med flera) kan rimligtvis gå för aningen mer i dagsläget. Men inte heller dessa är jättesvåra att få tag på hos AD.

För en OP skulle jag säga listpris eller strax under. För en med vanlig tavla d v s. De lite mer eftertraktade (turkosa, korall med flera) kan rimligtvis gå för aningen mer i dagsläget. Men inte heller dessa är jättesvåra att få tag på hos AD.
Om det inte är jätte svårt - Fixar du en turkos åt mig skulle jag bli väldigt glad i så fall 😍

114300 finns inte i dom färgerna, du syftar på dom som kom efter?

Du menar att de fyller igen skadan och sen polerar?
Blir det verkligen bra?
Stämmer, de svetsar på material som sedan slipas/poleras. De som är duktiga gör det bra. Kan dock inte uttala mig om nivån hos våra lokala verkstäder.
97CB1BCD-E24E-4EB7-A50B-6D574B7802EB.jpeg

Lite mer info

Syftar på OP överlag. Lite som DJ. De är inte lika eftertraktade som ex. Submariner och Daytona. Således inte lika lång kötid hos AD och således inte lika heta på begagnatmarknaden.
För det första är turkos inte alls så enkel att få tag på från AD som du påstår. För det andra är korall/röd discontinued så den är omöjlig att få tag på från AD. Jag vet inte vart du får din information ifrån men jag tycker man ska vara lite försiktig med att påstå saker som låter som sanningar när du inte riktigt är på rätt spår, ”killgissa” kallas det visst.

För det första är turkos inte alls så enkel att få tag på från AD som du påstår. För det andra är korall/röd discontinued så den är omöjlig att få tag på från AD. Jag vet inte vart du får din information ifrån men jag tycker man ska vara lite försiktig med att påstå saker som låter som sanningar när du inte riktigt är på rätt spår, ”killgissa” kallas det visst.
Jag skrev ju just det, att de mer eftertraktade rimligtvis kan gå för mer än listpris på begagnatmarknaden. :) Du kanske läser in mer än nödvändigt i det jag skrev. Min poäng är att att inte är jättesvårt att få tag i de vanliga modellerna från AD (DJ, OP). Och att inte heller de mest eftertraktade är "omöjliga".
När man börjar nosa på extremt hypeade modeller så som Daytona, Kermit / Starbucks [vad man nu vill kalla den], "Batman" (har visserligen svalnat) osv börjar det bli lite svårare.
Nåväl. Denna tråd anser jag inte behöver belamras mer med denna typ av dialog. Skriv gärna i tråden rörande Rolex orättvisor om du vill. :)

Stämmer, de svetsar på material som sedan slipas/poleras. De som är duktiga gör det bra. Kan dock inte uttala mig om nivån hos våra lokala verkstäder.

Lite mer info
Tack, helt otroligt hur de kan laga snyggt !

Tack, helt otroligt hur de kan laga snyggt !

Lite mer info
Hur gör man med äktheten i dessa fall? Man hoppas ju att det skall framgå vid köp och registreras på något sätt 😊

Jag lutar just nu åt att sälja min Op 36. Fullset och från 2020. Vad är ett ”rimligt” pris att begära?

Bilagor

• C66263E9-2835-413D-A277-EBB32680A5AB.jpeg
    C66263E9-2835-413D-A277-EBB32680A5AB.jpeg
    481.4 KB · Visningar: 49
Tillbaka
Topp