• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oyster Perpetual tråden

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Ingen som vart sugen att montera mercedes-visare på sin OP? Kan kanske vara svårt att hitta org.visare som passar.
BlueSplorerBrac.jpg

743f28f1904123968ee9ccbe1d47e299.jpg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
du kan ju använda visarna från tex expy36
men det första problemet du lär få är att få tag på visarna utan att strippa en expy36a...
Står om detta tidigare i tråden. Har för mig att man kunde använda visare från 16610 men kan ha fel.
Den blåa blir ju fantastiskt snygg med lollipop :)
Det svåra blir nog att hitta enbart visare till försäljning. Har sett på diverse forum att man gjort denna modden men ingen på KS?
Tycker den blåa blir riktigt snygg, en dressad explorer :)
 

Jakan

Breitling
Är det någon här som haft OP som sin första klocka? Isådanafall, är det någonting ni rekommenderar?:)
Är det någon här som haft OP som sin första klocka? Isådanafall, är det någonting ni rekommenderar?:)

Min första var en Seiko dykare och andra en OP. Jag tycker att det är lika bra att köpa den man vill ha tidigt istället för att vänta. Klockan funkar för nästan alla tillfällen, kör Casio eller seiko som beaters. Risken finns ju att man inte nöjer sig om man köper något annat, då skjuter man bara upp på sin drömklocka. :)
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Sjukt stilig. Får mig nästan (bara nästan ;)) att ångra mitt i sammanhanget mellanmjölks-BB36-köp.
Det är 39? Får man fråga vad du hat för handledsmått? Den sitter ju verkligen som en smäck!

Tack! BB36 är ju riktigt snygg på sitt sätt med Tudorvisarna, så inget att ångra där! Yes, 39mm och jag har för mig att mina handleder mäter ca 17cm. Det var ett tag sen jag kollade. :)
 
  • Like
Reactions: PWJ

Perczek

Cartier
2-Faktor
Tack! BB36 är ju riktigt snygg på sitt sätt med Tudorvisarna, så inget att ångra där! Yes, 39mm och jag har för mig att mina handleder mäter ca 17cm. Det var ett tag sen jag kollade. :)
Älskar BB36/41, hade själv 41:an men upplevde den för stor, och 36:an för liten. Skulle den komma i 39, skulle jag köpa direkt och ha som komplement till 114300. Passar 36:an på dig, grattis till ett fantastiskt bra val! :)
 

Timer

Panerai
Håller med. Har haft några Rolex, GMTc, Sub 114060 och nu en 214270. Ändå återkommer jag alltid till att vilja ha denna. Måste säga att även den nya svart i 34mm är riktigt vass. OP 34 mm är i min mening bland det bästa stålsport som görs i dagsläget.

Amen. Tanken att en sportklocka ska vara stor (40+mm) är helt bakvänd. Visst behöver den vara tålig men en stor klocka är i vägen och stör handledsbalansen i många sporter. Inte alla sporter men nu pratar vi en allsidig klocka.

Läsbarheten är också i första hand en funktion av taveldesignen och inte storleken.
IMG_20200101_092111.jpg
 

Lello

Omega
Amen. Tanken att en sportklocka ska vara stor (40+mm) är helt bakvänd. Visst behöver den vara tålig men en stor klocka är i vägen och stör handledsbalansen i många sporter. Inte alla sporter men nu pratar vi en allsidig klocka.

Läsbarheten är också i första hand en funktion av taveldesignen och inte storleken.
IMG_20200101_092111.jpg
Håller med till 100!
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Amen. Tanken att en sportklocka ska vara stor (40+mm) är helt bakvänd. Visst behöver den vara tålig men en stor klocka är i vägen och stör handledsbalansen i många sporter. Inte alla sporter men nu pratar vi en allsidig klocka.

Läsbarheten är också i första hand en funktion av taveldesignen och inte storleken.
IMG_20200101_092111.jpg

Min subjektiva uppfattning är att det inte finns en ”rätt” storlek på OP. Att objektivt lyfta ex. 34:an är lite som att objektivt lyfta kalsonger i Strl. M som den ”bästa” storleken. Don efter person liksom.

Min objektiva uppfattning, baserat på faktan att OP39 numera har 3132, rolex mest stryktåligaste urverk med stötdämpning, något som små-syskonen inte har, gör 39:an till den överlägset mest lämpade för actionsporter.
 

Timer

Panerai
Min subjektiva uppfattning är att det inte finns en ”rätt” storlek på OP. Att objektivt lyfta ex. 34:an är lite som att objektivt lyfta kalsonger i Strl. M som den ”bästa” storleken. Don efter person liksom.

Min objektiva uppfattning, baserat på faktan att OP39 numera har 3132, rolex mest stryktåligaste urverk med stötdämpning, något som små-syskonen inte har, gör 39:an till den överlägset mest lämpade för actionsporter.
Absolut! Som sagt jag skrev "40+mm" så OP39 ser jag alltså inte som för stor. Vore fint om 3132 kunde sitta även i 36 och 34 storlekarna också, av de skäl du beskriver.
 
hur är sizen på en op 36 kontra en DJ typ 116200/116234. fick uppfattning nr jag testade den sistnämnde att den kändes så liten i tavlan, kanske upplevs mindre pga vitguldsringen?!
 

PNM

Panerai
Återigen återkommer vi till att lug-to-lug är det mest relevanta måttet. OP har stort LTL-mått i förhållande till diameter vilket gör att 39 är precis på gränsen för mig personligen medan en Seiko SKX med 42mm diameter ser för liten ut på grund av mindre LTL-mått. Är högst personligt baserat på handled, särskilt bredden på handleden (omkretsen på handleden är mest relevant i förhållande till höjden på klockan).

Dock har trenden med större klockor gjort att många bär alldeles för stora klockor för sina handleder. Antagligen har vi större handleder idag än början på 1900-talet men det har spårat ur lite.
 
Topp