• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oyster Perpetual tråden

JW89

Breitling
Spekulationer, såklart...
Förstår annars inte varför Rolex bara lät vissa tavlor leva mindre än två år ☹️
Det blev för stor hype och nu har flera andra märken (tänker främst omega AT men även tex Zenith och i viss mån hypen kring Tiffany nautilus) hoppat på tåget och vill Casha in på färg-trenden.
Helt rätt läge för Rolex att dra bort dessa ur sortimentet och sluta på topp.
OP är ju dessutom en låg marginal-produkt för Rolex jämfört med referenser i ädelmetall. Rimligen vill man styra marknaden i riktning mot ädelmetall.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det blev för stor hype och nu har flera andra märken (tänker främst omega AT men även tex Zenith och i viss mån hypen kring Tiffany nautilus) hoppat på tåget och vill Casha in på färg-trenden.
Helt rätt läge för Rolex att dra bort dessa ur sortimentet och sluta på topp.
OP är ju dessutom en låg marginal-produkt för Rolex jämfört med referenser i ädelmetall. Rimligen vill man styra marknaden i riktning mot ädelmetall.
Mm, tror också att den turkosa kannibaliserade för mycket på de andra modellerna
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Lika förvånad. Ok om de var impopulära...

Man valde att ta bort turkos, korall och gul i 41.
Men lät turkos 36 och 31 vara kvar.

Korall och gul för 36 är också borta...

Med den infon så är det inte helt osannolikt att Rolex valde att sluta med Turkos 41 just för att den var för poppis och att gul och korall var för jobbiga att ta fram...

Meeen... Vi kommer tyvärr aldrig få veta sanningen 🤪
Kan det inte vara så enkelt att de valde att koncentrera produktionen till de mest populära produktlinjerna (därmed inte sagt att de andra inte var efterfrågade).
Dessutom; om te x 36 och 41 versionerna delar tillverknings lina så innebär de att de måste ställa om både maskiner och byta komponenter ofta.
Om de då har problem med att tillgodose efterfrågan på 36mm är det logiskt att man satsar på den tillverkningen.
 

trkarlsson13

Breitling
2-Faktor
Jag är nöjd att de tog bort 41mm i sortimentet en månad efter man fick sin pärla =) En utav de sista uttagna, kanske senaste i Sverige??
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Läste på TRF, att man spekulerade om att Rolex slutade med de färgglada tavlorna för att:

1. Tiffany var för hajpat. Lockade för många lycksökare som ville köpa en klocka för 60k och sedan sälja för 200k+

2. Gul och korall hade QC problem. Många tavlor som skrotades för att de inte klarade QC. Gul var tydligen svårast att få till...
Låter ju rimligt men konstigt att det skulle vara så svårt att göra å andra sidan men som du säger, vi lär aldrig få veta..

kom på en till grej, de borde ju tagit bort Tiffany 36 också om de ville minska hajpen tänker jag, för nu kommer ju den bli ännu svårare att få köpa till list :(
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Låter ju rimligt men konstigt att det skulle vara så svårt att göra å andra sidan men som du säger, vi lär aldrig få veta..

kom på en till grej, de borde ju tagit bort Tiffany 36 också om de ville minska hajpen tänker jag, för nu kommer ju den bli ännu svårare att få köpa till list :(
Inte helt omöjlig att den också ryker ☹️
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Nej, tyvärr är det nog så. Man blir rätt less på denna hobby ibland, samtidigt som det är en del av charmen med just att få se klockor som inte är supervanliga..
Fördelen är att man har börjat bredda sig lite. Känner att jag inte längre behöver vara all in på Rolex. Att jag har missat lite godsaker.

Att man kan justera länken på en Cartier utan verktyg till exempel. Hur coolt är inte det 😌
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Fördelen är att man har börjat bredda sig lite. Känner att jag inte längre behöver vara all in på Rolex. Att jag har missat lite godsaker.

Att man kan justera länken på en Cartier utan verktyg till exempel. Hur coolt är inte det 😌
Kul att höra! Ja det finns mycket kul där ute, Cartier är en favorit bland flera. Lange och Breguet är fantastiska fast på ett helt annat sätt
 

Pampen300

Breitling
Har en fundering och är säker på att det finns många med bra mkt mer koll på klockvård här än mig :)

Jag har en oyster perpetual 36mm från förra året som jag mestadels låter ligga i sin låda och använder den väldigt sällan. Är dock en favorit och har inga planer alls på att någonsin sälja den. Behöver man göra någonting alls med den (vrida upp då och då eller liknande) eller kan man låta den ligga till exempel 1 år utan att det påverkar uret något nämnvärt?
 

Baba_tid

Omega
2-Faktor
Har en fundering och är säker på att det finns många med bra mkt mer koll på klockvård här än mig :)

Jag har en oyster perpetual 36mm från förra året som jag mestadels låter ligga i sin låda och använder den väldigt sällan. Är dock en favorit och har inga planer alls på att någonsin sälja den. Behöver man göra någonting alls med den (vrida upp då och då eller liknande) eller kan man låta den ligga till exempel 1 år utan att det påverkar uret något nämnvärt?
Skulle köpa en klockvickare så vrider den upp klockan åt dig. Kolla på Amazon är mitt tips, mycket billigare där än i svenska butiker.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Har en fundering och är säker på att det finns många med bra mkt mer koll på klockvård här än mig :)

Jag har en oyster perpetual 36mm från förra året som jag mestadels låter ligga i sin låda och använder den väldigt sällan. Är dock en favorit och har inga planer alls på att någonsin sälja den. Behöver man göra någonting alls med den (vrida upp då och då eller liknande) eller kan man låta den ligga till exempel 1 år utan att det påverkar uret något nämnvärt?
Finns en del olika trådar som berör just det.
Har ställt frågan både till urmakare och Krons.
Fick till svars att 1 gång i månaden med ca 25 varv är ett lämpligt minimum att vrida upp den.
Men det bästa är att använda den mer :)
1649696706793.jpeg
 
Senast ändrad:

jla

Omega
Har en fundering och är säker på att det finns många med bra mkt mer koll på klockvård här än mig :)

Jag har en oyster perpetual 36mm från förra året som jag mestadels låter ligga i sin låda och använder den väldigt sällan. Är dock en favorit och har inga planer alls på att någonsin sälja den. Behöver man göra någonting alls med den (vrida upp då och då eller liknande) eller kan man låta den ligga till exempel 1 år utan att det påverkar uret något nämnvärt?
Det är ju rörliga delar (duh :D ) i uret så oljor osv kan torka fast om de står still för länge. Vet inte vad "för länge" skulle vara men jag hade köpt en klockvridare eller dragit upp den minst 1 gång i månaden som Cosmo skrev.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Det är ju rörliga delar (duh :D ) i uret så oljor osv kan torka fast om de står still för länge. Vet inte vad "för länge" skulle vara men jag hade köpt en klockvridare eller dragit upp den minst 1 gång i månaden som Cosmo skrev.
Jag går på Cosmos förslag, och har alltid gjort. Jämför t.ex. med de veteranbilar jag haft och hur jag tänker där. Mekanik nöts men mår samtidigt inte bra av att stå still för länge. En varmkörning varje månad samt köra lite fram och tillbaka har alltid fungerat och likaså med klockor. Skulle aldrig komma på tanken att det skulle vara klokt att ha bilen på tomgång i månader. (Jfr klockuppdragare) jag har en uppdragare men används enbart när jag varvar klockor med någon/några dagar mellan och inte vill/orkar ställa tiden.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Var länge sedan jag pratade med lokala AD så ställer frågan här i hopp om att någon har koll:
Hur ser tillgängligheten ut för de mindre populära tavlorna i 36mm. Är lite sugen på en champagne. Är det kört där också? :)
 

Robbanc76

Cartier
Senast ändrad:

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Var länge sedan jag pratade med lokala AD så ställer frågan här i hopp om att någon har koll:
Hur ser tillgängligheten ut för de mindre populära tavlorna i 36mm. Är lite sugen på en champagne. Är det kört där också? :)
I mars fick jag 4-7 månader som estimat. Räknar dock med längre tid. Detta gäller silvertavlan.
 
Topp