• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Påverkar stölder dig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det beror nog på vart jag är, men generellt sett gäller väl sunt förnuft? Här i Sverige brukar jag inte ta till några drastiska åtgärder. Däremot kan jag vid enstaka tillfällen ta av mig klockan för att undvika att ”skapa” en onödig situation.
Utomlands har jag alltid en back up klocka ifall det handlar om ett besök i ett sämre område där våldet även är ”råare”. I Singapore känns det knappast nödvändigt men situationen i Latin Amerika kan vara helt annorlunda.
 

manekin

Omega
Nu går det mot sommartider och klädesplaggen brukar bli lite mindre döljande. Man har tyvärr då och då fått blickar mot handleden (Bär Omega Planet Ocean) både i tunnelbanan men även på gatan. Oftast är blickarna från människor i adidasbyxor och midjeväska, inte den uppmärksamhet man vill ha tyvärr.

Värst var väl när jag hade handlat på Fridhemsplan och det satt tre just sådana på en bänk, de satt på vänstersidan om mig och hade bra vinkel, följde klockan med blicken hela vägen när jag passerade. De såg ut som hundar som sitter och väntar på maten medans man går förbi med matskålarna och vrider på nackarna som de aldrig fått mat förr.
Tanken slog dig aldrig att de kanske beundrade din klocka eller var klockintresserade? De gånger en strumplös tasselloaferspike spanat in min Rolle på en trängd plats är många.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Jag och min flickvän diskuterade detta häromdagen och landade i att se över försäkringarna så att dom täcker rån. Men annars kan man väl inte anpassa sig till brottslingarna? Samtidigt behöver man inte utsätta sig i onödan och kanske undvika vissa platser/områden sent på nätterna.

Men det skulle verkligen vara surt om jag vart av med tex min vintage datejust som är värd otroligt mycket mer för mig än marknadsvärde.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag och min flickvän diskuterade detta häromdagen och landade i att se över försäkringarna så att dom täcker rån. Men annars kan man väl inte anpassa sig till brottslingarna? Samtidigt behöver man inte utsätta sig i onödan och kanske undvika vissa platser/områden sent på nätterna.

Men det skulle verkligen vara surt om jag vart av med tex min vintage datejust som är värd otroligt mycket mer för mig än marknadsvärde.
Det är ju en extremt bra idé.

Givetvis ska man egentligen inte anpassa sig till brottslingarna, och det är svårt att veta vad man ska tycka. Däremot bör man ju fundera på ordentligt om det är rimligt att springa runt med (t.ex) 6-siffrigt belopp på handleden? Det är lätt att bli fartblind när man t.ex spenderar mycket tid på Klocksnack.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Tanken slog dig aldrig att de kanske beundrade din klocka eller var klockintresserade?
Så kan det naturligtvis vara. Men jag väljer att, precis som polisen gör, köra "profilering" för att kunna förhindra otrevliga situationer.

Har redan varit med om att ett gäng adidasbraller har försökt råna mig på en 116655 Yachtmaster men jag klarade mig fint den gången som tur är.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Försäkringar och pengar i all ära - se till att anpassa ert bärande av lyxprodukter efter plats/situation.
Det är ingen självklarhet att få bära det man vill utan att locka till sig oönskad uppmärksamhet från vissa och därmed öka riskerna för att utsättas för i värsta fall dödligt våld. Då spelar liksom inte försäkringar så himla stor roll längre.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Har för mig att Hodinkee för gjorde ett reportage om folk som bar klockan med boetten på insidan (underarmen). Tror att en av anledningarna var just från en herre i Sydafrika(?) där det var vedertaget föt att just undvika att dra blickar åt sig.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Det är ju en extremt bra idé.

Givetvis ska man egentligen inte anpassa sig till brottslingarna, och det är svårt att veta vad man ska tycka. Däremot bör man ju fundera på ordentligt om det är rimligt att springa runt med (t.ex) 6-siffrigt belopp på handleden? Det är lätt att bli fartblind när man t.ex spenderar mycket tid på Klocksnack.

Nej det är verkligen ingen självklarhet. Samtidigt så tänker man "Det händer inte mig".

Men vi vet ju själva att vi har medlemmar som blivit utsatta och där det medfört att hela klockintresset har svalnat. Det är helt enkelt inte värt risken att dom ska bli utsatta igen.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Men vi vet ju själva att vi har medlemmar som blivit utsatta och där det medfört att hela klockintresset har svalnat. Det är helt enkelt inte värt risken att dom ska bli utsatta igen.
Jag hänger inte riktigt med hur du menar. Har ditt klockintresse svalnat på grund utav att folk här skrivit att de blivit utsatta? Sedan vill du inte ta risken att bära klockor för att dom(andra medlemmar?) inte ska bli utsatta igen?
 

Belfort

Omega
Det är ju en extremt bra idé.

Givetvis ska man egentligen inte anpassa sig till brottslingarna, och det är svårt att veta vad man ska tycka. Däremot bör man ju fundera på ordentligt om det är rimligt att springa runt med (t.ex) 6-siffrigt belopp på handleden? Det är lätt att bli fartblind när man t.ex spenderar mycket tid på Klocksnack.

Självklart ska man anpassa sig till brottslingar, en slags självbevarelsedrift att agera utifrån sin riskbedömning. Naivt att tro att man inte ska behöva anpassa sig till andra. En långsökt parallell kan vara att man anpassat sig till andras dåliga/oförutsägbara bilkörning genom att man har bilbälte på sig, spelar ingen roll hur duktig man själv är, en olycka kan så lätt hända och då är det lika bra att vara förberedd med bilbältet fastspänt. Likadant kan man resonera kring bärandet av klockan i vissa sammanhang. Det är bara sunt att ständigt göra riskbedömningar oavsett om det gäller bilkörning, på skidor i en offpist eller klockbärandet.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Självklart ska man anpassa sig till brottslingar, en slags självbevarelsedrift att agera utifrån sin riskbedömning. Naivt att tro att man inte ska behöva anpassa sig till andra. En långsökt parallell kan vara att man anpassat sig till andras dåliga/oförutsägbara bilkörning genom att man har bilbälte på sig, spelar ingen roll hur duktig man själv är, en olycka kan så lätt hända och då är det lika bra att vara förberedd med bilbältet fastspänt. Likadant kan man resonera kring bärandet av klockan i vissa sammanhang. Det är bara sunt att ständigt göra riskbedömningar oavsett om det gäller bilkörning, på skidor i en offpist eller klockbärandet.

Helt rätt! Ska man till Neapel eller San Pedro kanske man inte bör ha klocka alls. Men i vilket fall i min stad så är rånvågen inte fokuserad till så kallade problemområden utan sker mitt i centrum.
 
Helt rätt! Ska man till Neapel eller San Pedro kanske man inte bör ha klocka alls. Men i vilket fall i min stad så är rånvågen inte fokuserad till så kallade problemområden utan sker mitt i centrum.
Eller som min förra chef sa när han varit i Mexico - Pengarna har man på 3 ställen. Första blir man rånad på, andra så man slipper stryk vid rån nr 2 och 3:e för att ta sig hem!.. :D
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Helt rätt! Ska man till Neapel eller San Pedro kanske man inte bör ha klocka alls. Men i vilket fall i min stad så är rånvågen inte fokuserad till så kallade problemområden utan sker mitt i centrum.
Inte bära klocka i Neapel? :hilarious:

Här bär jag Rolex i en av världens farligaste städer, kapstaden. Gick på gator både dag och kvällstid i en vecka.
upload_2020-7-7_15-52-29.jpeg
 

Belfort

Omega
Tanken slog dig aldrig att de kanske beundrade din klocka eller var klockintresserade? De gånger en strumplös tasselloaferspike spanat in min Rolle på en trängd plats är många.
Vet inte om du var seriös eller på skojhumör.
Jag har förknippat viss typ av klädsel med dåligt beteende/kriminalitet, alla som klär sig i Parajumpers, adidasbrallor, midjeväska, canada goose-väst och Hugo Boss tröjor är inte dåliga människor, men efter ha sett avsnitt från Södertäljepolisen/Norrmalmspolisen/Tunnelbanan, så kan man dra minst en gemensam nämnare och det är just klädseln. Lite likt om man klär sig i skinväst, har skägg och dricker öl troligtvis kommer bli förknippad med MC-åkare.
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Om alla som har en Rolex bär dom på stan uppnår man snart flockimmunitet och rånen upphör!

skämt åsido har jag själv blivit bestulen på en Rolex (norpad ur hemmet) och har slutat köpa högstatusklockor. Känner ändå att jag är mer intresserad av tekniken och historien bakom ett vintageur än vad det står på tavlan.
 
Givetvis påverkar samhälls utvecklingen i både Sverige och utomlands hur man exponerar sig själv. Rånrisken har alltid funnits i alla tider, men våldet har blivit grövre i samband med rån. Det har blivit mer likt rånen man läst om i andra länder som alltid har haft den problematiken på grund av stora sociala och ekonomiska skillnader i deras länder. Man nöjer sig inte med att råna en på pengar eller klockan. Det ska förnedras i samband med dem.

Givetvis kan man resa runt världen över med en exklusiv klocka och exponera sig om man rör sig i miljöer där det är säkert. Finns trygga öar. Utanför dessa miljöer är man utsatt för risken att något otrevligt kan hända. Var och en får avgöra vad det är värt. De som drabbas tror jag inte tycker det är värt det trauma det kan innebära.

Jag var t ex i Sydafrika för en rad år sedan. Lämnade klockan i Sverige. Hade ingen aning vad som väntade. Såhär i efterhand så hade jag nog kunnat ha klockan på armen under större delen av resan utan problem. Rörde mig i säkra miljöer i stort sett hela tiden. Om jag hade gjort om resan idag hade jag ändå lämnar klockan bakom mig. Det är inte värt risken. Drabbas man av något i Sydafrika så blir det brutalt. Samma sak om jag hade rest till Sydamerika. Klockan hade inte åkt med. Man är i en obekant miljö.

Vi är inte där i Sverige än. Man får vara mer försiktigt än tidigare.

Exponerar mig allt mindre med klockor idag. Desto mer hajpat det har blivit med klockor senaste åren. Desto mer avsmak har jag fått för hela exponeringen som folk ägnar sig åt. Det har övergått i statusjakt.

Det är mer det än risk för rån som har fått mig att allt oftare inte ha någon klocka på armen.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte om du var seriös eller på skojhumör.
Jag har förknippat viss typ av klädsel med dåligt beteende/kriminalitet, alla som klär sig i Parajumpers, adidasbrallor, midjeväska, canada goose-väst och Hugo Boss tröjor är inte dåliga människor, men efter ha sett avsnitt från Södertäljepolisen/Norrmalmspolisen/Tunnelbanan, så kan man dra minst en gemensam nämnare och det är just klädseln. Lite likt om man klär sig i skinväst, har skägg och dricker öl troligtvis kommer bli förknippad med MC-åkare.
Jag tenderar till att hålla mig mestadels åt det seriösa. Lika mycket som skägg och öl är gement till MC-åkare korrelerear adidasbrallor, hugo boss-tröjor... osv till tungt kriminella. Tror du inte Hugo Boss säljer mer tröjor än vad det finns våldbenägda kriminella?

Folk får gärna gå runt och vara försiktiga(rädda/fördomsfulla), men jag önskar att de åtminstone lägger några minuter på faktakoll innan man propagerar andra ett budskap kring hur andra ska bete sig.
 

Urtyp

Audemars
Det finns ju en "Efterlysta klockor tråd" här på KS och 2019 var det 9 inlägg och i år hittils 11. Det blir väl ca 1 i månaden då. Det känns ju både mycket och lite. Lite med tanke på antalet, men mycket med tanke på att den som anmäler ska hänga här på forumet och dessutom vilja anmäla i tråden.
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Det finns ju en "Efterlysta klockor tråd" här på KS och 2019 var det 9 inlägg och i år hittils 11. Det blir väl ca 1 i månaden då. Det känns ju både mycket och lite. Lite med tanke på antalet, men mycket med tanke på att den som anmäler ska hänga här på forumet och dessutom vilja anmäla i tråden.
Skrivit två gånger till admin ang min stulna klocka men den är fortfarande inte upplagd så det finns nog fler. ( 2 månader sedan)
 

Roxen

Cartier
Spelar nog tyvärr mindre roll var och hur man exponerar sin dinka. Har blivit rånad två gånger och båda dessa inföll på Östermalm och inte i nån tunnelbanevagn eller liknande. Även raglat runt stupfull i diverse mindre välmående länder utan att ha blivit bestulen.

Är dock benägen att hålla med om förortskostymernas radarblickar när de ser att man har klocka på sig (har företrädesvis ädelmetall vilket såklart lockar till sig än mer uppmärksamhet).
 

Roxen

Cartier
Det finns ju en "Efterlysta klockor tråd" här på KS och 2019 var det 9 inlägg och i år hittils 11. Det blir väl ca 1 i månaden då. Det känns ju både mycket och lite. Lite med tanke på antalet, men mycket med tanke på att den som anmäler ska hänga här på forumet och dessutom vilja anmäla i tråden.

Har blivit rånad två gånger men inte skrivit i tråden. Varför vet jag inte...
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Givetvis påverkar samhälls utvecklingen i både Sverige och utomlands hur man exponerar sig själv. Rånrisken har alltid funnits i alla tider, men våldet har blivit grövre i samband med rån. Det har blivit mer likt rånen man läst om i andra länder som alltid har haft den problematiken på grund av stora sociala och ekonomiska skillnader i deras länder. Man nöjer sig inte med att råna en på pengar eller klockan. Det ska förnedras i samband med dem.

Givetvis kan man resa runt världen över med en exklusiv klocka och exponera sig om man rör sig i miljöer där det är säkert. Finns trygga öar. Utanför dessa miljöer är man utsatt för risken att något otrevligt kan hända. Var och en får avgöra vad det är värt. De som drabbas tror jag inte tycker det är värt det trauma det kan innebära.

Jag var t ex i Sydafrika för en rad år sedan. Lämnade klockan i Sverige. Hade ingen aning vad som väntade. Såhär i efterhand så hade jag nog kunnat ha klockan på armen under större delen av resan utan problem. Rörde mig i säkra miljöer i stort sett hela tiden. Om jag hade gjort om resan idag hade jag ändå lämnar klockan bakom mig. Det är inte värt risken. Drabbas man av något i Sydafrika så blir det brutalt. Samma sak om jag hade rest till Sydamerika. Klockan hade inte åkt med. Man är i en obekant miljö.

Vi är inte där i Sverige än. Man får vara mer försiktigt än tidigare.

Exponerar mig allt mindre med klockor idag. Desto mer hajpat det har blivit med klockor senaste åren. Desto mer avsmak har jag fått för hela exponeringen som folk ägnar sig åt. Det har övergått i statusjakt.

Det är mer det än risk för rån som har fått mig att allt oftare inte ha någon klocka på armen.
Instämmer helt. Det man ska veta speciellt när man är i andra högriskområden är att det som ni nämner 1. Rånen är ofta råare, 2. Tjuvarna har lite mer tålamod och kan bevaka dig över en längre stund innan de slår till.
Som någon nämnde ovan så är den stora skillnaden att i Sverige kan det ske överallt. Man kan tycka vad man vill om att stå på sig eller inte och det är klart att försäkringar kan täcka det ekonomiska. Men om man utmanar ödet för att göra stå för sina principer i vissa situationer så ställs det mot självbevarelsedriften.

För egen del reser jag inte med en klocka som jag inte skulle kunna bli av med. Dvs. de klockor med högt affektionsvärde stannar hemma eller åker av vid eventell resa eller om jag känner att det är fel område på fel tid. På samma sätt som jag inte dyker med mina vintage klockor bara för att de 1950 hade en viss vattentålihget till 150m. ;)
 
Instämmer helt. Det man ska veta speciellt när man är i andra högriskområden är att det som ni nämner 1. Rånen är ofta råare, 2. Tjuvarna har lite mer tålamod och kan bevaka dig över en längre stund innan de slår till.
Som någon nämnde ovan så är den stora skillnaden att i Sverige kan det ske överallt. Man kan tycka vad man vill om att stå på sig eller inte och det är klart att försäkringar kan täcka det ekonomiska. Men om man utmanar ödet för att göra stå för sina principer i vissa situationer så ställs det mot självbevarelsedriften.

För egen del reser jag inte med en klocka som jag inte skulle kunna bli av med. Dvs. de klockor med högt affektionsvärde stannar hemma eller åker av vid eventell resa eller om jag känner att det är fel område på fel tid. På samma sätt som jag inte dyker med mina vintage klockor bara för att de 1950 hade en viss vattentålihget till 150m. ;)

Exakt så är det. Att man får tillbaka pengarna (förutsatt att försäkringen täcker värdet) vid en rån är en rätt klen tröst mot det trauma som kan drabba en efteråt. Tror affektionsvärde är rätt betydelselöst dessutom. Det är bara en pryl i mängden när det väl gäller.

Är man på resa så är man i obekanta miljöer. Man är ett enkelt offer eftersom man troligtvis utmärker sig. Det sitter i ryggmärgen på en rånare att identifiera små subtila beteenden. Ser de en öppning så tar de chansen.

Sedan är det nog så att vissa personer har en större risk att bli drabbade än andra. Beror på hur de exponerar sig, men även kroppsspråk, fysik och att de visar en stor medvetenhet om vad som sker omkring en.

Med vapen som kniv eller skjutvapen och droger i blodet så trubbas omdömet av hos förövarna. De kanske tar större risker än de hade gjort utan drogpåverkan. Jag skulle inte sätta min hälsa på spel även om man tycker att man håller en låg profil och smälter in i obekanta miljöer som en i mängden.

Man ska så klart leva sitt liv. Inte oroa sig för mycket över sånt man inte kan påverka. Det begränsar en bara som individ. Det innebär dock inte att man ska vara dumdristig och bara leva på principer utan att se hur världen och samhället förändras. Det är inget statiskt stadie. Det har alltid pendlat. Just nu pågår större förändringar vilket skapar mer social oro. Det är bara att anpassa sig till nutiden. Förhoppningsvis återgår världen och samhällen till en mer stabil tillvaro igen längre fram. Förr eller senare tar folk sitt förnuft till fånga.

Den polariserade retoriken som finns tror jag kan leda till tråkiga konsekvenser. Skapar oro, tar bort framtidstro. Sånt påverkar säkert hur människor förhåller sig till varandra.
 

Bonumm

Panerai
Har bitvis varit lite nojig över att lämna klockor i hemmet när jag åkt bort. Men nu har jag äntligen skaffat ett rejält kassaskåp, väger lätt +200kg. Fick använda kranarmen på en lastmaskin för att få ned det i källaren. Helt omöjligt att bära då skåpet är otroligt tungt för storleken, väggarna är nästan 10cm tjocka. Nu ska det bara bultas fast också, är väl lite overkill men det är nog lika bra när man ändå är igång.
Nu kan man sova gott när man är borta.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp